Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Hradec Králové, Úprkova 1 Autor: Mgr. Bláhová Eva Název: VY_32_INOVACE_4A_4_Dýchací soustava Téma: 4A_PD5.roč. Datum ověření: VM ověřen dne 6. 3. 2013 v 5.B Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.3215 Anotace: DUM je určen k výkladu učiva. Žáci se seznamují s dýchací soustavou, s její stavbou a funkcí. Pochopení učiva si prověří během hodiny v jednotlivých úkolech.
ORGÁNOVÁ SOUSTAVA ŽIVOČICHŮ dýchací soustava ORGÁNOVÁ SOUSTAVA ŽIVOČICHŮ
KYSLÍK Vdechujeme nosem či ústy. Správně bychom měli dýchat nosem! PROČ? Kyslík získáváme díky fotosyntéze, která probíhá v zelených rostlinách. PROČ MUSÍME CHRÁNIT PŘÍRODU? nos ohřívá vzduch nos zvlhčuje vzduch nos zachycuje prach a škodlivé látky Díky rostlinám získáváme kyslík!
OXID UHLIČITÝ Vydechujeme nosem či ústy. Rostliny ho přijímají a vytvářejí z něho procesem fotosyntézy kyslík. Je těžší něž vzduch.
OTÁZKY Proč je někdy nutné použít kyslíkovou bombu? Je na horách stejné množství kyslíku jako v lese a ve vodě?
zamyšlení JE VEŠKERÁ ČINNOST ČLOVĚKA V SOULADU S PŘÍRODOU?
DÝCHACÍ SOUSTAVA DÝCHÁNÍ = POHYB VZDUCHU Z PLIC DO PLIC dutina nosní nosohltan hrtan průdušnice průdušky plíce DÝCHÁNÍ = POHYB VZDUCHU Z PLIC DO PLIC
HRTAN HLTAN Co je to kašel? = trubice Hltanem prochází vzduch i potrava. HRTAN V hrtanu jsou hlasivkové vazy. Co je to kašel? Je to obranný reflex, který slouží k udržování průchodnosti dýchacích cest. Vzniká podrážděním citlivých míst v hrtanu, v průdušnici a průduškách.
plíce Pravá plíce má 3 laloky. Levá plíce má 2 laloky. Levá plíce má 2 laloky, protože poskytuje prostor srdci.
jak můžeme předcházet onemocnění dýchacích cest? OTUŽOVÁNÍM OČKOVÁNÍM VĚTRÁNÍM DODRŽOVÁNÍM HYGIENICKÝCH ZÁSAD POBYTEM V PŘÍRODĚ DÝCHÁNÍM ČISTÉHO VZDUCHU PROCHÁZKOU DO LESA
OTÁZKA Proč musíme dýchací ústrojí chránit před poškozením? Protože dýchacím ústrojím je zajištěn přívod kyslíku ze vzduchu, jeho přenášení plícemi do krve a odchod oxidu uhličitého z těla.
Opakování ZAMYŠLENÍ VE SKUPINKÁCH POPIŠ 1) Proč je nutné chránit přírodu? 2) Jak toho můžeme docílit?
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Použití zdroje: Všechny obrázky jsou použity z galerie Klipart programu Microsoft PowerPoint 2010. Citace: MATYÁŠEK, Jiří; ŠTIKOVÁ, Věra; TRNA, Josef. Přírodověda 5. Brno: Nová škola, s.r.o., 2004, ISBN 80-7289-063-8. Anotace: