Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 4 didaktických pojmů + 2 otázky.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 4 didaktických pojmů + 2 otázky.
Advertisements

FORMY EDUKACE Beharková Natália. Forma studia: bakalářské kombinované 4. semestr.
Organizace výuky a výukové strategie Školní pedagogika - Teorie vyučování (didaktika) KPP 2015.
Cíle dějepisné výuky, dějepisné kurikulum, RVP a výuka dějepisu Přednáška č. 4 AR 2014/2015.
Pedagogika jako vědecká disciplína Mgr. Radek Pospíšil Katedra pedagogiky.
Připraveno s podporou programu Erasmus+ Evropské unie. Provázanost výsledků učení, vyučovacích a hodnoticích metod Zkušenosti ZČU Brno Praha.
Klíčová aktivita 2 Systém vzdělávání Mgr.Regina Jonášová Praha
Plánování ve školní TV Zpracoval: Ondřej Šimko. Plánování ve školní TV je záměrná a cílevědomá činnost učitele k stanovení co nejracionálnějšího způsobu.
Německý jazyk Vánoce Online diskuse k virtuální hospitaci – Gymnázium F. X. Šaldy, Liberec Vyučující: Mgr. Renata Šípová Expert: Mgr. Jana.
Hodnocení pedagogických pracovníků manažerská dovednost = účinný nástroj manažerská dovednost = účinný nástroj řízení a kontroly pracovníků řízení a kontroly.
Didaktická analýza dějepisného učiva Přednáška č. 6 AR 2014/2015.
Projekt „Diagnostika stavu znalostí a dovedností žáků v česko–slovenské příhraniční oblasti se zaměřením na jejich rozvoj“ Fyzika pro 3. stupeň Autor:
Create think tank! Doc. PhDr. Jaroslav Mužík DrSc. Projektová příprava vzdělávacích akcí.
2012. Změny v koncepci a způsobech projektování kurikula Obsah: 1. Systém kurikulárních dokumentů 2. Pojetí RVP PV (východiska, společný rámec, principy,
VZDĚLÁVACÍ SYSTÉM Vzdělávání v ČR a EU.
Rozvoj žákovských kompetencí pro 21. století
 Školská legislativa J. Šťáva katedra pedagogiky
Pedagogická psychologie
VÝUKOVÁ METODA DEFINICE KRITÉRIA VOLBY
Plánování ve školní tělesné výchově
Obsah výchovy a vzdělávání, kurikulum
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
Tento projekt je spolufinancován z Evropského sociálního fondu a státního rozpočtu České republiky Jaké formy CLILu? Tento projekt je spolufinancován z Evropského.
Vyučovací a výchovné činnosti učitele tělesné výchovy
Problémy a specifika pedagogiky
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
PhDr. Lenka Gajzlerová jaro 2013
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 6 didaktických pojmů + zodpovědět 2 otázky.
Mgr. Kateřina Korcová, Ph.D. UZB003 – jaro 2016
Příprava na výuku, Výukový projekt
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Základy pedagogické metodologie
METODICKÉ LISTY výstup projektu Vzdělávací středisko pro další vzdělávání pedagogických pracovníků v Sokolově reg. č. projektu: CZ.1.07/1.3.11/
Didaktické zásady Literatura:
Seminář „Psychologie ve školní praxi“
Příspěvek na konferenci
Pedagogická psychologie
Pedagogika II Lekce 2: Alternativní školství
Kurikulum předškolního vzdělávání (plánování vzdělávací práce)
Digitální učební materiál zpracovaný v rámci projektu
ZVÍŘATA Kde které potkám?.
3. Metody pedagogické diagnostiky
Metody práce s dětmi Zora Syslová.
Porovnání vlastností vodíku a kyslíku
UČEBNICE funkce učebnice prostředek vyučování a učení v knižní formě
Gymnasium Jižní Město Praha
Didaktika přírodopisu 1 Sem.8 – Mezipředmětové vztahy
VYUČOVÁNÍ A UČENÍ B/ A/ a/ cíle výuky b/ klíčové kompetence
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 4/02  
Školní pedagogika, jaro 2012 Hana Filová, kat. prim. ped.
Pedagogika školního sportu
5. Metody práce s dětmi Klasifikace metod Efektivita učení
MODERNIZACE ODBORNÉHO VZDĚLÁVÁNÍ
cíle workshopu: PRO PREZENTUJÍCÍ
Brána fantazii otevřená aneb o vnímání literatury
Kurikulární rozpracování učebního tématu (od vzdělávacího programu k vyučovací hodině) Seminární práce 2. roč.
Informace k přednášce a semináři k předškolní pedagogice Jarní semestr 2016 Zora Syslová.
UČEBNICE funkce učebnice prostředek vyučování a učení v knižní formě
Kurikulum předškolního vzdělávání (plánování vzdělávací práce)
Digitální učební materiál zpracovaný v rámci projektu
Školní pedagogika, jaro 2010 Hana Filová, kat. prim. ped.
Analýza vyučovacího procesu v ZŠ praktických v České republice
Didaktika přírodopisu 2 1. seminář
FORMY PRÁCE S TALENTOVANÝMI ŽÁKY
Centra kolegiální podpory
Schůzka fakultních provázejících učitelů a metodiků praxe Katedra primární pedagogiky PdF MU (Galerie RUV)
Úvodní přednáška pro 1. ročník
Vzdělávací kurzy Rodinného Integračního Centra zaměřené na problematiku poruch autistického spektra
Dopravní prostředky A jejich řidiči.
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Úvod do školní didaktiky SZ7BP_SDi1 2013-2014 katedra pedagogiky PdF MU PaedDr. Jan Šťáva, CSc.

Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 4 didaktických pojmů + 2 otázky

Pojmy aktivita (jako pedagogický pojem), algoritmus, audiovizuální metoda, autodidakce, brainstorming, cíl vyučování (výuky), cvičebnice, cvičení, čítanka, čtenářská gramotnost, demonstrace, dialog, didaktická hra, didaktická informace, didaktický program, didaktický test, didaktický text, didaktika obecná, d. oborová, d. školní, dílna (workshop), dovednost, e-learning, elektronické učebnice, encyklopedismus ve vzdělávání, evropská dimenze ve vzdělávání, hypertext, individuální přístup, inovace ve vzdělávání, instruktáž, klima školy, k. třídy, kmenové (základní) učivo, kompetence, k. klíčové, k. žáka, komunikace neverbální, verbální, konstruktivismus (v didaktice), kurikulum, k. formální, k. neformální, k. skryté; k. zamýšlené, k. realizované,

k. dosažené, mezipředmětové vztahy, myšlenkové mapy, naivní teorie dítěte (miskoncepce), nápodoba, opakování (v pedagogickém významu), otázka, PISA, portfolio, psychodidaktika, skupina heterogenní, homogenní, škola alternativní, inkluzivní, inovativní, taxonomie cílů B. S. Blooma, taxonomie úloh D. Tollingerové, učebnice, učební osnovy, učební plán, učební pomůcka, učební úloha, učení, u. autentické, u. bezděčné, u. činnostní, u. intencionální, u. kooperativní, u. mechanické, u. motorické, u. sociální, u. verbální, učitelovo pojetí výuky, učivo, vědomost, výklad, vyučovací metoda, vyučování, v. bilingvní (bilingvální), v. blokové, v. diferencované, v. frontální, v. integrované, v. rozšířené, v. skupinové, v. týmové, vzdělání, v. materiální, v. formativní; v. humanitní, v. reálné; v. všeobecné, v. odborné, vzdělávací program, vzdělávání, v. formální, v. informální, v. neformální, znalost deklarativní, kontextová, procedurální, zpětná vazba, zkušenost (jako pedagogický pojem).

Témata přednášek 19. 2. 2014 Šťáva Výchova, vzdělávání, vyučování; pedagogika, didaktika, školní didaktika. Vzdělávání – charakteristika, formy vzdělávání, klasifikace ISCED. Vzdělání - charakteristika, druhy vzdělání. 26. 2. 2014 Šťáva Vyučování (výuka) – charakteristika. Učení, druhy učení. Vyučování a učení. 5. 3. 2014 Kubiatko Vědomosti, druhy, proces osvojování vědomostí a jeho řízení. Dovednosti, druhy dovedností, proces osvojování a jeho řízení. Postoje a kompetence. Témata přednášek

12. 3. 2014 Neužilová Cíle základního vzdělávání stanovené RVP ZV. 19. 3. 2014 Kubiatko Obsah vyučování, kritéria pro stanovení obsahu, kurikulum. Učebnice - funkce, druhy, práce s učebnicí učební pomůcky - celkový přehled, funkce, zásady používání. 26. 3. 2014 Neužilová Klíčové kompetence stanovené RVP ZV. 2. 4. 2014 Šťáva Vzdělávací oblasti stanovené RVP ZV, doplňující vzdělávací obory a průřezová témata stanovené RVP ZV.

9. 4. 2014 Kubiatko Didaktické principy (zásady). Principy klasické; principy moderní didaktiky. 16. 4. 2014 Neužilová Pedagogická komunikace. Verbální a neverbální komunikace. 23. 4. 2014 Neužilová Otázka - její funkce, vlastnosti, typy otázek, technika kladení otázek. 30. 4. 2014 Kubiatko Typy výuky. Metody výuky - charakteristika, celkový přehled. metody slovní - charakteristika, metody názorné a pracovní - charakteristika, rozdělení.

7. 5. 2014 Neužilová Hodnocení, klasifikace - cíl, principy, atmosféra, účel. Klasifikace a slovní hodnocení. Základní jednotka výuky (vyučovací hodina, struktura, fáze, typy). 14. 5. 2014 Šťáva Práce žáků ve skupinách, skupiny homogenní a heterogenní, specifika jejich práce. Diferenciace, individualizace a kooperace ve výuce. 21. 5. 2014 Šťáva Předtermín – písemný test

Literatura ŠIMONÍK, O. Úvod do didaktiky základní školy . Brno: MSD, 2005. 140 s. ISBN 80-86633-33-0. PRŮCHA, J.; WALTEROVÁ, E.; MAREŠ, J. Pedagogický slovník. 4. rozšířené a aktualizované vydání. Praha : Portál 2004. 322 s. ISBN 80-7178-772-8 PETTY, G. Moderní vyučování. Praha : Portál 2004. 380 s. ISBN 80-7178-978-X. KALHOUS, Z.; OBST, O. Školní didaktika. Praha: Portál, 2002. 320 s. ISBN 80-7178-253-X. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání dostupné např. http://www.vup.cz nebo http://www.rvp.cz/sekce/51. SKALKOVÁ, J. Obecná didaktika. Praha: Institut sociálních vztahů, 1999. 292 s. ISBN 80-85866-33-1.