Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Půdy v ČR Číslo vzdělávacího materiálu: ICT8-10 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Advertisements

ČESKÁ REPUBLIKA II. Povrch České republiky – reliéfní mapa.
Povrch dnešní krajiny povrch ČR je pestrý – střídají se roviny, pánve, kotliny a vysočiny nejvyšší pohoří se rozkládají při státní hranici.
Anotace Pracovní list k procvičení znalostí o zemské kůře, horninách a nerostech AutorDagmar Kaisrová JazykČeština Očekávaný výstup Plynulé čtení s porozuměním.Výchova.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Oxidy Názvosloví oxidů Některé významné oxidy Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno.
Název projektu:ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Oblast podpory: Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních.
VY_32_INOVACE_Vac_III_02 Povrch ČR Název projektu: OP VK Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ OP Vzdělání pro konkurenceschopnost 1.4.
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského v Novém Strašecí Komenského nám. 209, Nové Strašecí tel , ,
Pedosféra Řecky Pedon = půda  Půda vzniká z mateční horniny zvětráváním  Chemické  Mechanické  a působením organismů  Živočichové  Rostliny  Mikroorganismy.
VY_32_INOVACE_Vac_III_10 Průmysl ČR Název projektu: OP VK Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ OP Vzdělání pro konkurenceschopnost 1.4.
ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST ŠABLONA ČÍSLO: III/2 NÁZEV: INOVACE A ZKVALITNĚNÍ.
Kameny Dělíme na NEROSTY a HORNINY Mají jedno chemické složení. Se skládají z několika nerostů. SŮL KAMENNÁ (Na Cl)ŽULA ČESKÝ GRANÁTPÍSKOVEC KŘEMENVÁPENEC.
ZÁKLADY GEOLOGIE Zlatý list 2017.
VY_52_INOVACE_46_Geomorfologické celky ČR
AUTOR: Mgr. Danuše Lebdušková
Vznik Země a její vývoj.
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Vzdělávací materiál: Olomoucký kraj Operační systém:
Označení materiálu:VY_32_INOVACE_10_Kocůrková
EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický celek: NEŽIVÁ PŘÍRODA
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Horniny přeměněné - metamorfované
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
Prezentace – výklad učiva
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Název školy : Základní škola a mateřská škola,
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
ORGANOGENNÍ USAZENÉ HORNINY
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
CHARAKTERISTIKA HORNIN A NEROSTŮ
Období: leden až květen 2012
Člověk a jeho svět 4. ročník
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Název materiálu: Nerostné suroviny
Autor: Mgr. Michaela Čapková Datum: Název: VY_52_INOVACE_15_ZEMĚPIS
VY_52_INOVACE_41_Geologický vývoj ČR
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Tomáš.
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
ČESKO-SUROVINOVÉ ZDROJE
půdy Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Autor : Mgr. Terezie Nohýnková Vzdělávací oblast : Člověk a příroda
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
9. ABIOTICKÉ PODMÍNKY ŽIVOTA
Prezentace – výklad učiva
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
HORNINY PŘEMĚNĚNÉ. HORNINY PŘEMĚNĚNÉ Metamorfované neboli přeměněné horniny vznikají ze všech druhů hornin v důsledku vysokých teplot, tlaků a chemizmu.
Autor: Andrea Kolářová
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Usazené horniny = sedimenty
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Šárka Petříková Číslo
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Škola:. Základní škola Kladruby
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
HORNINY Rastislav Švec.
Škola: ZŠ Hýskov, Školní 112, Hýskov
ORGANOGENNÍ USAZENINY
ÚLOMKOVITÉ USAZENINY.
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
PEDOSFÉRA = půda na Zemi
Pedologie = půdoznalství
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Transkript prezentace:

Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.3459 Oblast podpory: Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních školách Vzdělávání pro konkurenceschopnost č. výzvy 21, prior. osa 7.1. Počáteční vzdělávání Výuková oblast: Člověk a příroda Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_277 Ročník: 9. Sada: Přírodopis Druh: Výklad učiva Autor: Mgr. Květoslava Latoňová Název: Přehled usazených hornin Anotace: Prezentace slouží žákům k získání přehledu o zástupcích usazených hornin. Pro lepší orientaci jsou zástupci rozděleni podle vzniku na úlomkovité, organogenní a chemické. Datum vytvoření: 24. 12. 2012 Datum ověření: 4. 1. 2013

Přehled usazených hornin

ÚLOMKOVITÉ usazeniny štěrk voda, přemístění na krátkou vzdálenost → hrubé valouny střední tok koryta řek, mořská pobřeží využití: stavebnictví, beton, stavba silnic, železnic   obr. 1

= štěrk + tmel: písčitý až jílovito-písčitý výskyt : Súlovské skály slepenec = štěrk + tmel: písčitý až jílovito-písčitý výskyt : Súlovské skály obr. 2

drobná zrna křemene, živců, šupinky slíd nižší tok řek, mořská pobřeží písek drobná zrna křemene, živců, šupinky slíd nižší tok řek, mořská pobřeží využití: stavebnictví, slévárenství, výroba skla, přirozené čističky vod výskyt : hojný, váté písky → duny – Bzenec (jižní Morava) obr. 3

= písek + tmel: jílovitý, křemičitý, vápenatý, železitý pískovec = písek + tmel: jílovitý, křemičitý, vápenatý, železitý využití: sochařství, dekorační desky výskyt: Adršpašsko – teplické a Prachovské skály, Karpaty, Bílé Karpaty, Moravskoslezské Beskydy, Hostýnské vrchy obr. 4

vítr, přemístění na velkou vzdálenost spraš vítr, přemístění na velkou vzdálenost drobné částice křemene, živce, jílových nerostů a CaCO3 žlutohnědá, sypká hornina využití: výroba cihel, výborně konzervuje kosterní pozůstatky, předpoklad pro vznik úrodné půdy obr. 5

voda, přemístění na velkou vzdálenost, dolní tok řek jíl voda, přemístění na velkou vzdálenost, dolní tok řek mikroskopické, prachové částice vznikly zvětráváním živců mazlavá hornina, nepropouští vodu využití: cihlářství, keramika, žáruvzdornost výskyt: Podkrušnohoří, jihočeské pánve, jižní Morava obr. 6

= dokonale zpevněný jíl černá, vrstevnatá, dobře štěpná jílovitá břidlice = dokonale zpevněný jíl černá, vrstevnatá, dobře štěpná využití: střešní krytina, otisky pravěkých rostlin a zvířat výskyt: Plzeňská pahorkatina, Drahanská vrchovina, Oderské vrchy, Karpaty, Nízký Jeseník, Moravskoslezské Beskydy obr. 7

ORGANOGENNÍ USAZENINY vápenec moře → usazování vápenatých schránek a koster, korálové útesy bílý + příměsi – šedý, šedomodrý až černý složení: kalcit + křemičité, jílovité a organické látky využití : vápno, cement, hutnictví, výroba cukru, leštění → dekorace krasové jevy – krápníky výskyt: JZ část Pražské plošiny, Chočské vrchy, Moravský kras obr. 8

podobný vápenci, ale příměs hořčíku → tvrdší Itálie – Dolomity obr. 9

= drobivá odrůda vápence křída = drobivá odrůda vápence vznik: z mikroskopických schránek mořských organismů obr. 10

přesličky, plavuně, kapradiny (stromové formy) černé uhlí prvohory- karbon, perm přesličky, plavuně, kapradiny (stromové formy) vznik: nashromáždění kmenů v močálech, jezerech, mořské laguny + překrytí pískem a jílem → zamezení přístupu vzduchu → ne hnití, ale karbonizace = zuhelnatění složení: uhlík, voda, síra + metan (→ výbuchy v uhelných dolech, slojích) využití: palivo výskyt: Ostrava – Karviná, Plzeň obr. 11

třetihory – jehličnany hnědé uhlí třetihory – jehličnany vznik: stejný jako č. uhlí, ale malé zuhelnatění (krátký čas) + velké množství síry výskyt : Most, Sokolov obr. 12

čtvrtohory (současnost) rašelina čtvrtohory (současnost) vznik: mělké, stojaté vody – hl. rašeliník + odumírající části jiných rostlin využití: palivo, zahradnictví, lázeňství výskyt: jihočeská pánev, Polabí, Česká vysočina, Šumava, Jeseník – Rejvíz obr. 13

uhlovodíky = ropa, zem. plyn, asfalt, zem. vosk měkké zbytky těl drobných živočichů a rostlin → v bahně bez vzduchu – bakterie – rozklad mezi nepropustnými vrstvami + tlak – přepisťování využití: zdroj energie, palivo, chemický, textilní průmysl, plasty,… výskyt: Dolnomoravský úval – Hodonín – Dubňany obr. 14 obr. 15

Chemické usazeniny travertin vznik: z pramenů vody obsahující hydrogenuhličitan vápenatý a CO2 + spolupůsobení rostlin a mikroorganismů složení: kalcit (podobný vápenci), ale vrstevnatost a pórovitost bílá až žlutohnědá barva, v přírodě tvoří kuželovité vyvýšeniny využití: obkladový materiál výskyt: Přerov, Slovensko obr. 16

zdroje: obr. 1: ZUREK, Stan. Wikipedia.cz [online]. [cit. 24.12.2012]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Gravel_on_a_beach_in_Thirasia,_Santorini,_Greece.jpg obr. 2: TEDMEK. Wikipedia.cz [online]. [cit. 24.12.2012]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Slepenec_Vikst.JPG obr. 3: VAREL. Wikipedia.cz [online]. [cit. 24.12.2012]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:P%C3%ADskovna_6299.JPG obr. 4: MILIČEVIČ, Miloš. Wikipedia.cz [online]. [cit. 24.12.2012]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:P%C3%ADskovcov%C3%BD_%C3%BAtvar.JPG obr. 5: WILSON44691. Wikipedia.cz [online]. [cit. 24.12.2012]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:LoessVicksburg.jpg obr. 6: SEPP, Siim. Wikipedia.cz [online]. [cit. 24.12.2012]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Clay-ss-2005.jpg obr. 7: AUTOR NEUVEDEN. Wikipedia.cz [online]. [cit. 24.12.2012]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Zwaluwen_op_dakgoot_schaliedak.JPG obr. 8: AUDRIUSA. Wikipedia.cz [online]. [cit. 24.12.2012]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Undewater_formations_Baar.jpg obr. 9: ZDJĘCIA STOWARZYSZENIE SPIRIFER. Wikipedia.cz [online]. [cit. 24.12.2012]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Dolomit_Rumunia.jpgiki/Soubor:Undewater_formations_Baar.jpg

obr. 9: ZDJĘCIA STOWARZYSZENIE SPIRIFER. Wikipedia. cz [online]. [cit obr. 9: ZDJĘCIA STOWARZYSZENIE SPIRIFER. Wikipedia.cz [online]. [cit. 24.12.2012]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Dolomit_Rumunia.jpgiki/Soubor:Undewater_formations_Baar.jpg obr. 10: KELLER, Klaus-Dieter. Wikipedia.cz [online]. [cit. 24.12.20112]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Kreidefelsen_Nationalpark_Jasmund_auf_Ruegen.JPG obr. 11: SÁNCHEZ, Luis Miguel Bugallo. Wikipedia.cz [online]. [cit. 24.12.2012]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Mineral_Antracita_GDFL001.JPG obr. 12: JIRÁSEK, J.. geologie.vsb.cz [online]. [cit. 24.12.2012]. Dostupný na WWW: http://geologie.vsb.cz/loziska/suroviny/energsur/hn%C4%9Bd%C3%A9%20uhl%C3%AD%2001_resize.JPG obr. 13: RAGESOSS. Wikipedia.cz [online]. [cit. 24.12.2012]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Schultz_Sphagnum_Peat_Moss.jpg obr. 14: SCHWEISS, markus. Wikipedia.cz [online]. [cit. 24.12.2012]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Petroleum_cm05.jpg obr. 15: JIRÁSEK, J.. geologie.vsb.cz [online]. [cit. 24.12.2012]. Dostupný na WWW: http://geologie.vsb.cz/loziska/loziska/energsur/asfalt%2004_resize.JPG obr. 16: KARELJ. commons.wikimedia.org [online]. [cit. 24.12.2012]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Travertin_1.jpg