Koloběh dusíku VY_32_INOVACE_23_449

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada 26 AnotaceNormalizované.
Advertisements

Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada 02 Anotace.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada 24 AnotaceDefinice.
Banky, vklady, úvěry, půjčky z hlediska občana 2 – Půjčky apod.
Mechanické vlastnosti technických materiálů
Svařování plamenem VY_32_INOVACE_16_322
Dřevo VY_32_INOVACE_25_495 Dřevo
Základy automatického řízení 1
Elektrické stroje točivé
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Okna VY_32_INOVACE_45_906 Projekt.
Poruchy stropů VY_32_INOVACE_27_537
Vlastnosti stavebních materiálů
Zpětná vazba v zesilovačích 2
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje VY_32_INOVACE_09_170 Projekt MŠMT.
Zřizování nových příček - opakování
Názvosloví a typy střech
Zesilovače VY_32_INOVACE_36_723
Technické materiály - nekovy - plasty - spojování, skladování
Romantismus VY_32_INOVACE_46_934
Současná architektura
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Ocel VY_32_INOVACE_25_502 Projekt.
Základní zapojení zesilovačů
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Stropy VY_32_INOVACE_02_021 Projekt.
Programování a simulace CNC strojů I.
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje KOMÍNY VY_32_01_001_INOVACE Projekt.
Výkon, účinnost VY_32_INOVACE_11_218
Lidstvo a jeho dějiny (1) – Časová přímka
Čistírna odpadních vod
Windows – WordPad VY_32_INOVACE_32_649
Vlastnosti technických materiálů-rozdělení
Kovové střešní krytiny
Mikroskopická stavba dřeva a kůry VY_32_INOVACE_28_557
Chemické vlastnosti technických materiálů
DRUHY ZÁVITŮ VY_32_INOVACE_30_613
Strojní obrábění – Praktická úloha 5
Náležitosti výkresu VY_32_INOVACE_26_516
Úvod do fyziky opakování
Marketing VY_32_INOVACE_41_822
Pády podstatných jmen, rod střední, člen neurčitý
Pády podstatných jmen, rod střední, člen určitý
Hrubá a čistá mzda, pojištění, daně 1 – Hrubá a čistá mzda
Rozdělení komínů VY_32_INOVACE_01_002
CHEMIE - Bílkoviny SŠHS Kroměříž Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/
Chemické značky, vzorce a zákony
Hospodářský cyklus VY_32_INOVACE_40_814
Proudění kapalin VY_32_INOVACE_11_224
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Daně VY_32_INOVACE_41_828 Projekt.
Česká architektura 50. – 80. let
PILOVÁNÍ VY_32_INOVACE_15_290
Kladkostroje a visuté kočky
Regulátory spojité VY_32_INOVACE_37_755
Symetrie a asymetrie VY_32_INOVACE_45_902
Měření v dílenské praxi
Regulátory integrační
Strojní obrábění – Praktická úloha 3.
6. Využívání a znečišťování vody Základy ekologie pro střední školy 1.
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Podnik VY_32_INOVACE_40_811 Projekt.
Globální problémy současného světa 3 – Populační vývoj, negramotnost
Světlo a jeho šíření VY_32_INOVACE_12_240
Veřejná kanalizace VY_32_INOVACE_16_315
ZÁKLADY TECHNICKÉ DOKUMENTACE II.
Řezání vnějších závitů
Zřizování nových příček
Globální problémy současného světa 4 – HIV, AIDS
Stavba dřeva VY_32_INOVACE_28_555
Pády podstatných jmen, rod ženský, člen neurčitý
Podmínky života v přírodě
Složení a funkce atmosféry
Zákoník práce 2 – Vznik a zánik pracovního poměru
Směry v poválečné architektuře
Transkript prezentace:

Koloběh dusíku VY_32_INOVACE_23_449 STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Koloběh dusíku VY_32_INOVACE_23_449 Projekt MŠMT EU peníze středním školám Název projektu školy ICT do života školy Registrační číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0771 Šablona III/2 Sada 23 Anotace Koloběh důležitého biogenního prvku v přírodě Klíčová slova Dusík, mikroorganismy, bakterie, metabolismus, ledek Předmět Ekologie Autor, spoluautor Ing. Anna Mazáčová Jazyk Čeština Druh učebního materiálu Prezentace Potřebné pomůcky PC, dataprojektor Druh interaktivity Výklad pomocí prezentace Stupeň a typ vzdělávání Střední škola Cílová skupina 1. ročník, žáci 15 – 16 let Speciální vzdělávací potřeby ano Zdroje Seznam viz poslední strana

Biochemické cykly Základní fungování a existence ekosystémů STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Biochemické cykly Základní fungování a existence ekosystémů Pohyb biogenních prvků a sloučenin mezi anorganickým a organickým prostředím tj. mezi litosférou, hydrosférou, atmosférou a biosférou Realizace v rámci živé a neživé složky Základní biogenní prvky: Uhlík Dusík Fosfor Síra Biogenní kationty Kyslík, vodík a voda

Koloběh dusíku dusík (N) – nejhojnější plynný prvek zemské atmosféry STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Koloběh dusíku dusík (N) – nejhojnější plynný prvek zemské atmosféry jako volný N2 tvoří cca 76 % objemu všech plynů v ovzduší v ovzduší jsou i ostatní plyny obsahující dusík např.: oxid dusný N2O, oxid dusnatý NO, oxid dusičitý NO2 a amoniak NH3 v malém množství dusík je důležitý biogenní prvek, je součástí aminokyselin, bílkovin, nukleových kyselin (nositelů dědičné informace) a dalších látek v horninách se vyskytuje ve formě ledků (dusičnan amonný) koloběh probíhá mezi atmosférou, pedosférou a organismy v každé části ekosystému se dusík nachází v jiné formě

STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Průběh cyklu dusíku

STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Průběh cyklu dusíku přeměna vzdušného dusíku rostlinami pomocí bakterií (Azobakter) na čpavek rostliny přijímají dusík v podobě dusičnanů a amonných kationtů nitráty přijaté rostlinami vstupují do biosyntetických reakcí a přeměňují se na organické součásti rostlin (aminokyseliny) odtud přechází dusík do dalších organismů v podobě rostlinné potravy rozkladem organické hmoty rostlin a živočichů se dostává dusík zpět do půdy v půdě obsažené dusičnany jsou lehce rozpustné a cirkulují ve spodní vodě dusíkaté látky se do prostředí dostávají také jako zplodiny metabolismu živočichů (exkrementy, moč) v půdě je dusík vázán v humusu K produkci dusíkatých látek přispívá vulkanická činnost

Narušení koloběhu dusíku STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Narušení koloběhu dusíku Neúměrná aplikace dusíkatých hnojiv - statkové - průmyslové (ledky) - dusík z hnojiv je z půdy vyplavován do potoků, řek a jezer - nepřirozené zvyšování obsahu živin tzv. Eutrofizace - při nadměrném hnojení statkovými hnojivy únik čpavku do ovzduší

Narušení koloběhu dusíku STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Narušení koloběhu dusíku 2. Spalovací procesy dusík za normální teploty netečný plyn za vyšších teplot (přes 500 oC) se slučuje s kyslíkem za vzniku plynných oxidů dusíku některé z nich narušují ozonovou vrstvu nebo zesilují skleníkový efekt také reagují s vodou na kyseliny – kyselé srážky

Souhrn učiva Otázky pro opakování: STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Souhrn učiva Otázky pro opakování: V jaké formě se vyskytuje dusík v ovzduší? Který živý organismus dokáže přijímat vzdušný dusík? Čím narušuje člověk koloběh dusíku? Který organismus se podílí na přechodu dusíku do půdy? Napiš vzorce všech typů dusíkatých plynů v ovzduší. Co jsou to tzv. ledky? Popiš koloběh dusíku.

STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Použité zdroje doc. RNDr. BRANIŠ, CSc., Martin. Základy ekologie a ochrany životního prostředí. Praha: Informatorium, 2004, ISBN 80-7333-024-5. ŠLEGR, Jiří; KISLINGER, František; LANÍKOVÁ, Jana. Ekologie a ochrana životního prostředí. Praha: Fortuna, 2005, ISBN 80-7168-828-2.