Koloběh dusíku VY_32_INOVACE_23_449 STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Koloběh dusíku VY_32_INOVACE_23_449 Projekt MŠMT EU peníze středním školám Název projektu školy ICT do života školy Registrační číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0771 Šablona III/2 Sada 23 Anotace Koloběh důležitého biogenního prvku v přírodě Klíčová slova Dusík, mikroorganismy, bakterie, metabolismus, ledek Předmět Ekologie Autor, spoluautor Ing. Anna Mazáčová Jazyk Čeština Druh učebního materiálu Prezentace Potřebné pomůcky PC, dataprojektor Druh interaktivity Výklad pomocí prezentace Stupeň a typ vzdělávání Střední škola Cílová skupina 1. ročník, žáci 15 – 16 let Speciální vzdělávací potřeby ano Zdroje Seznam viz poslední strana
Biochemické cykly Základní fungování a existence ekosystémů STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Biochemické cykly Základní fungování a existence ekosystémů Pohyb biogenních prvků a sloučenin mezi anorganickým a organickým prostředím tj. mezi litosférou, hydrosférou, atmosférou a biosférou Realizace v rámci živé a neživé složky Základní biogenní prvky: Uhlík Dusík Fosfor Síra Biogenní kationty Kyslík, vodík a voda
Koloběh dusíku dusík (N) – nejhojnější plynný prvek zemské atmosféry STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Koloběh dusíku dusík (N) – nejhojnější plynný prvek zemské atmosféry jako volný N2 tvoří cca 76 % objemu všech plynů v ovzduší v ovzduší jsou i ostatní plyny obsahující dusík např.: oxid dusný N2O, oxid dusnatý NO, oxid dusičitý NO2 a amoniak NH3 v malém množství dusík je důležitý biogenní prvek, je součástí aminokyselin, bílkovin, nukleových kyselin (nositelů dědičné informace) a dalších látek v horninách se vyskytuje ve formě ledků (dusičnan amonný) koloběh probíhá mezi atmosférou, pedosférou a organismy v každé části ekosystému se dusík nachází v jiné formě
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Průběh cyklu dusíku
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Průběh cyklu dusíku přeměna vzdušného dusíku rostlinami pomocí bakterií (Azobakter) na čpavek rostliny přijímají dusík v podobě dusičnanů a amonných kationtů nitráty přijaté rostlinami vstupují do biosyntetických reakcí a přeměňují se na organické součásti rostlin (aminokyseliny) odtud přechází dusík do dalších organismů v podobě rostlinné potravy rozkladem organické hmoty rostlin a živočichů se dostává dusík zpět do půdy v půdě obsažené dusičnany jsou lehce rozpustné a cirkulují ve spodní vodě dusíkaté látky se do prostředí dostávají také jako zplodiny metabolismu živočichů (exkrementy, moč) v půdě je dusík vázán v humusu K produkci dusíkatých látek přispívá vulkanická činnost
Narušení koloběhu dusíku STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Narušení koloběhu dusíku Neúměrná aplikace dusíkatých hnojiv - statkové - průmyslové (ledky) - dusík z hnojiv je z půdy vyplavován do potoků, řek a jezer - nepřirozené zvyšování obsahu živin tzv. Eutrofizace - při nadměrném hnojení statkovými hnojivy únik čpavku do ovzduší
Narušení koloběhu dusíku STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Narušení koloběhu dusíku 2. Spalovací procesy dusík za normální teploty netečný plyn za vyšších teplot (přes 500 oC) se slučuje s kyslíkem za vzniku plynných oxidů dusíku některé z nich narušují ozonovou vrstvu nebo zesilují skleníkový efekt také reagují s vodou na kyseliny – kyselé srážky
Souhrn učiva Otázky pro opakování: STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Souhrn učiva Otázky pro opakování: V jaké formě se vyskytuje dusík v ovzduší? Který živý organismus dokáže přijímat vzdušný dusík? Čím narušuje člověk koloběh dusíku? Který organismus se podílí na přechodu dusíku do půdy? Napiš vzorce všech typů dusíkatých plynů v ovzduší. Co jsou to tzv. ledky? Popiš koloběh dusíku.
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Použité zdroje doc. RNDr. BRANIŠ, CSc., Martin. Základy ekologie a ochrany životního prostředí. Praha: Informatorium, 2004, ISBN 80-7333-024-5. ŠLEGR, Jiří; KISLINGER, František; LANÍKOVÁ, Jana. Ekologie a ochrana životního prostředí. Praha: Fortuna, 2005, ISBN 80-7168-828-2.