II. Logika Přehled logických spisů.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Případové studie Úvodní informace Zpracovávaná témata Ukázka zpracovaného tématu CZ.1.07/1.1.00/ My to umíme.
Advertisements

Strategické řízení školy s využitím sebehodnocení školy dle modelu CAF RNDr. Hana Žufanová.
Strategické otázky výzkumníka 1.Jaký typ výzkumu zvolit? 2.Na jakém vzorku bude výzkum probíhat? 3.Jaké výzkumné metody a techniky uplatnit?
Plánování sociálních služeb a transformace aneb Systémově, společně a statečně Šárka Hlisnikovská Role obcí v transformaci sociálních služeb 25. – 26.
Učení ducha v praktickém životě. Učení ducha je praxe vlastních myšlenek, citů a činů Učení ducha znamená učit se správně utvářet své myšlenky a city.
Doprava ROZMĚRY Který obrázek je největší? Který obrázek je nejmenší?
Inf Tabulkový procesor - funkce. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT.
Experimentální metody oboru – Pokročilá tenzometrie – Měření vnitřního pnutí Další využití tenzometrie Měření vnitřního pnutí © doc. Ing. Zdeněk Folta,
Anotace: Materiál je určen pro 1. ročník učebního oboru zedník – vyučovací předmět “technologie“. Je použitelný i pro výuku dané problematiky u jiných.
Didaktická analýza dějepisného učiva Přednáška č. 6 AR 2014/2015.
STYL Ke stylu se užívá:Typické slovní prostředky: Věty: 1. HOVOROVÝ v běžných rozhovorech každodenního života slova a obraty hovorové, výrazy z obecné.
Inf Vizualizace dat a tvorba grafů. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Doprava PROSTOROVÁ ORIENTACE 2 PRVNÍ Které auto jede první?
Návrh logistického zabezpečení evakuace správních budov NP Šumava
Definice tématu II Robert Zbíral
EU_62_A_sada 2_02_M_Finanční produkty_Pol
Mentoring, co a jak? Václav Šneberger
II. Logika Přehled logických spisů.
Paragrafované znění I 9. listopadu 2016 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
NÁLEŽITOSTI ROZHODNUTÍ A ODVOLÁNÍ SEMINÁŘ
Dějiny právního myšlení Přednáška I
Občanské soudní řízení I.
Úvod do filosofie a etiky v sociální práci
Algoritmizace - opakování
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Mgr. Kateřina Korcová, Ph.D. UZB003 – jaro 2016
Aristotelés - přehled díla a myšlení
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
METODICKÉ LISTY výstup projektu Vzdělávací středisko pro další vzdělávání pedagogických pracovníků v Sokolově reg. č. projektu: CZ.1.07/1.3.11/
Přednáška pro VIII. jarní semestr magisterského studia
Poměr Co je poměr. Změna v daném poměru..
Úvod do filozofie.
ÚVAHA Mgr. Michal Oblouk.
Aplikace práva orgány veřejné moci; uvážení při aplikaci práva
Oblast: Dobré životní podmínky zvířat
Běžné reprezentace grafu
Poměr v základním tvaru.
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_16_FUNKCNI_STYLY Název materiálu:
Filozofické disciplíny
II. Logika Přehled logických spisů.
USMĚRŇOVAČE V NAPÁJECÍCH OBVODECH
III. Metafyzika Metafyzika jako logika (IV.) Přehled obsahu Metafyziky
Digitální učební materiál
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Obecné výklady o důkazech
Závaznost ÚPD pro orgány státní správy lesa
Živnostenské podnikání (správně-právní režim) III. část
Optimální pořadí násobení matic
Paragrafované znění I 8. listopadu 2017 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
© 2012 STÁTNÍ ÚSTAV PRO KONTROLU LÉČIV
Jiří Vyskočil, Marko Genyg-Berezovskyj 2010
Hodnocení korupčních rizik (CIA) Oddělení boje s korupcí Praha, 2018
Výběrové řízení z hlediska právního a psychologického
Lineární regrese.
Občanské soudní řízení I.
Z oboru zdravotnictví David Zahumenský.
II. Logika Přehled logických spisů.
Metoda VTI Intenzivní forma pomoci v domácím prostředí rodiny, přímo tam, kde problém vzniká (80.léta 20. stol. v Holandsku) Rodiny, které mají obtíže.
Poměr v základním tvaru.
Typy otázek: otevřené přímé uzavřené obecné specifikující spojovací
Občanské soudní řízení I.
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Matematika + opakování a upevňování učiva
Průběh trestního řízení část první – Přípravné řízení trestní
významové poměry mezi souřadně spojenými hlavními větami
PhDr.Hana Pazlarová, Ph.D
ydewůd,ůwl registrační číslo projektu CZ /0.0/0.0/16_32/
Hodnocení, realizace a kontrolní etapa
Statistická pravda o insolvenčních řízeních
Transkript prezentace:

II. Logika Přehled logických spisů. Význam jednotlivých druhů slov – Kategorie. Spojování slov (soudy) – O vyjadřování. Sylogismus jako nástroj usuzování, tj. získávání poznatků – První analytiky. Vědecký sylogismus jako cesta k vědění – Druhé analytiky. Dialektický sylogismus jako prostředek k tomu, o čem nelze mít vědění – Topiky a O sofistických důkazech. Paralela k dialektice – rétorika. Spis Poetika – tématická souvislost s Rétorikou. Definice jako jedna z hlavních spojnic mezi logikou a metafyzikou.

6. Dialektika – Topiky Spis O sofistických důkazech „Dějiny dialektiky“ – Aristotelova dialektika v kontextu Hodnocení Aristotelova pojetí dialektiky Spis Topiky Obsah Podstata a metoda dialektiky Spis O sofistických důkazech Ukázky dialektiky (a eristiky) v Platónových dialozích

6. A. „Dějiny dialektiky“ DK 29 A10 (DL XIII 57, 1-2): „Aristotelés říká v Sofistovi, že Empedoklés první nalezl rétoriku, Zénón dialektiku.“ Platónovo pojetí dialektiky – nejvyšší, nejpřesnější věda Aristotelés – dialektika jako dialogické řešení problémů, návrat k Sókratovi, blíže k Zénónovi než k Platónovi

6. B. Hodnocení Aristotelovy dialektiky Guthrie (A History of Greek Philosophy VI): Topiky (a spis O sofistických důkazech) jsou spíše příručkou pro myšlenkové slovní zápasy než výkladem o filosofických aspektech. Dialektika může filosofii pouze napomáhat, neboť v nejlepším případě ji lze pojmout jako kritiku domnělého vědění. Podstatou filosofie však je získávání (skutečného) vědění. Reale (Historia filozofii starožytnej): Dialektika není pouze technikou vedení diskuse, nýbrž pomáhá také stanovit první tvrzení, jež nelze dokázat sylogisticky, ale která představují východiska sylogismů.

6. C. Topiky Τόποι – „místa“, obecná pravidla, obecná hlediska týkající se metod a postupů v dialektické diskusi. Např. (Top. VI, 2): Jestliže podáváme definici, musíme dávat pozor na to, zda definiendum (jeden topos) nebo definiens (druhý topos) neobsahuje stejnojmenné (homónymní) výrazy – definice by pak platila pouze pro jeden význam, zatímco protivník by ji mohl napadnout z hlediska druhého významu.

6. C. a. Topiky – obsah I. kniha: Vymezení tématu, vysvětlení podstaty a smyslu dialektiky (kap. 1-3). Obecná analýza předmětu dialektiky na základní prvky (rod, zvláštní vlastnost, nahodilá vlastnost, definice či určení), metody, postupy (kap. 4-18). II. – III. kniha: Topoi týkající se nahodilé vlastnosti v predikátu. IV. kniha: Topoi týkající se rodu (rodového pojmu) v predikátu. V. kniha: Topoi týkající se zvláštní vlastnosti v predikátu. VI. – VII. kniha: Topoi týkající se určení v predikátu, tj. problematika používání definic v dialektické diskusi. VIII. kniha: Pravidla, postupy, cíle dialektické diskuse.

6. C. b. Topiky - podstata a metoda dialektiky I. Co je dialektika z metodologického hlediska (Top. I, 1)? Předmět metody (μέθοδος) - pravděpodobné, nikoli dokazatelné nebo nutně pravdivé: „Dialektický je však sylogismus, který vyvozuje závěry z toho, co je pravděpodobné (ἔνδοξον).“ (Top. 100a 29-30.) Viz také An. Pr. II, 27 a An. Post. I, 19. Dialektický sylogismus X „vědecký“ sylogismus (ἀπόδειξις) = vyvození z pravdivých a prvotních premis. Co je „pravděpodobné“? „Pravděpodobné je to, co se zdá pravdivým buď všem nebo většině nebo moudrým, a těmto zase buď všem nebo většině anebo těm, kteří jsou největšími znalci a jejichž mínění má největší vážnost.“ Dialektický sylogismus X sofistický, eristický sylogismus.

6. C. b. Topiky - podstata a metoda dialektiky II. K čemu je dialektika (Top. I, 2)? pro cvičení pro rozmlouvání pro filosofické vědy a pro poznání počátků každé jednotlivé vědy

6. C. b. Topiky - podstata a metoda dialektiky III. S čím dialektika pracuje (Top. I, 4-5)? Argumenty: vystavěny na „dialektických propozicích“ = zjišťovací otázky, např.: „Je ‚na souši chodící dvounohý živočich‘ určením člověka?“ Dialektické sylogismy: vystavěny na „problémech“, např.: „Je ‚na souši chodící dvounohý živočich‘ určením člověka, nebo ne?“ (Top. 101b30-33) Obecný obsah, obecné prvky jak propozic tak problémů (Top. 101b11-28): rod (γένος) zvláštní vlastnost (ἴδιον) nahodilá vlastnost (συμβεβηκός) určení (definice nebo definiens – ὅρος) Knihy II. – VII. – rozbor „obecných hledisek“ (τόποι), které se týkají těchto jednotlivých „predikábilií“.

6. C. b. Topiky - podstata a metoda dialektiky IV. Jaká je praktická forma dialektiky (VIII)? Příklad – Platónovy dialogy, zvláště Prótagorás, Euthydémos, Gorgiás, Parmenidés, Sofistés. Umění vést zkoumající rozhovor o určitém problému. Dva muži proti sobě – tazatel a odpovídající, kolem kruh zvědavých diváků, hozená rukavice – teze, předmět hovoru. Cíl: Tazatel chce vyvrátit tezi (tj. vyvodit z ní protiklad či nějaký nepřijatelný důsledek). Odpovídající nechce připustit vyvrácení teze. Pravidla – propracovaná a poměrně striktní 

6. C. b. Topiky - podstata a metoda dialektiky IV. Jaká je praktická forma dialektiky (VIII)? Pravidla dialektického souboje Pro tazatele: Pouze zjišťovací otázky (tj. typu ano/ne). Volí směr úvahy. Měl by dodržovat logický postup tázání. Pro odpovídajícího: Může jen odpovídat ano/ne, nemá právo zasahovat do postupu úvahy a výběru otázek. V zásadě by neměl dělat potížet a měl by s předkládanými tezemi souhlasit, aby umožnil dosažení závěru. Přesto může: Upozornit na nepravděpodobnost premisy. Upozornit na její blízkost tazatelovu cíli. Upozornit na logickou chybu. Požádat o vysvětlení nejasné otázky.

6. C. b. Topiky - podstata a metoda dialektiky IV. Jaká je praktická forma dialektiky (VIII)? Jaká strategie vede k cíli? Výchozí situace: Dva muži, kruh posluchačů, teze hájená odpovídajícím. Obecný postup: zvolit vhodné hledisko (τόπος) pro argumentaci, zformulovat podle tohoto hlediska otázky a určit jejich pořadí, položit otázky druhému. Filosof X dialektik = i. X ii.

6. C. b. Topiky - podstata a metoda dialektiky IV. Jaká je praktická forma dialektiky (VIII)? Jaká strategie vede k cíli – v případě dialektika? Oddalování posledních, nutných premis s cílem získat co nejvíce přípravných, podpůrných, „užitečných“ premis. Premisy pro závěrečný argument se mají získávat střídavě, aby odpovídajícímu nebylo jasné, k jakému závěru se směřuje. Př.: Jsou-li k vyvození závěru Z potřebné premisy A, B, C, které je třeba opět dokázat pomocí dalších, užitečných či přípravných premis A1, A2, A3, B1, B2, B3, C1, C2, C3, pak se má tazatel snažit o souhlas s premisami např. v pořadí: A1, B1, C1, A2, B2… Přitom se má tazatel ptát nikoli na A, B, C, nýbrž na A1, A2… Je třeba se tázat tak, aby odpovídají netušil, zda chce tazatel dosáhnout potvrzení nebo odmítnutí teze. Tazatel má sám sobě klást námitky, protože tím budí dojem nestrannosti  odpovídající se nebude obávat úskoků a snadněji připustí potřebné teze. Tazatel nemá projevovat „velkou horlivost“ ani u toho, co je naprosto nezbytné – horlivý totiž spíše narazí na odpor. Je vhodné být rozvláčný a činit vsuvky, protože tím se zastře, co je důležité, a odpovídající to snáze jakoby mimochodem připustí.

6. C. b. Topiky - podstata a metoda dialektiky IV. Jaká je praktická forma dialektiky (VIII)? Jaká strategie vede k cíli – v případě filosofa? Věcná správnost argumentace z obou stran. „Vyhrát“ mohou oba. Výsledek – prozkoumání výchozí problematické, pouze pravděpodobné teze.

6. C. b. Topiky - podstata a metoda dialektiky V. A znovu – k čemu je dialektika (Top. VIII 5, 14)? Pro cvičení: Znalost postupu – sylogismu, vyvracení, premisy, námitky, posouzení správnosti či nesprávnosti tázání a jejich příčin. Pro učení: Snad výklad pomocí návodných otázek ve smyslu maieutiky z Theaitéta? Pro filosofii: Prozkoumání problému z obou stran, z různých hledisek (Sókratés). Pro poznání počátků věd: Stanovení (v procesu kritického posuzování, upřesňování) nedokazatelných počátků, axiómů, např. definic.

6. D. O sofistických důkazech „Sylogismus totiž spočívá na něčem, co je dáno, a to tak, že něco jiného, různého od toho, co je dáno, právě z tohoto daného nutně vyplývá...“ Sofistické (eristické) důkazy či sylogismy: zdánlivě něco vyvracejí, avšak ve skutečnosti nikoli – obsahují logickou chybu jazykovou (např. záměnu významů slova) věcně logickou (např. vycházejí od předpokládaného závěru) Proto se vlastně nejedná o důkazy, nýbrž o paralogismy.

6. D. O sofistických důkazech Proč se vůbec něco takového děje? Takový způsob argumentace se hodí těm, kdo se spíše chtějí zdát moudrými, než jimi být, ale nezdát se takovými. Tedy i moudrost je zdánlivá či skutečná. Toho lze dosáhnout úspěchem v diskusi - tj. v konfrontaci různých stanovisek. Moudrý totiž věc zná a dokáže u ní odhalit omyly druhých. Tedy ten, kdo dokáže vyvracet tvrzení druhých a obhajovat vlastní, bude budit dojem moudrého. Jde o sofisty: „... sofista je člověk, kterému plyne peněžitý zisk ze zdánlivé moudrosti, nikoli z moudrosti opravdové.“

6. E. Ukázky dialektiky (a eristiky) Dialetické vyvracení – Prótagorás 332c-333b Správný postup tázání – Gorgias 462a-e Práva odpovídajícího: poukaz na logickou chybu - Prótagorás 349a-351b Eristika – Euthydémos 275d-276b Práva odpovídajícího: „ano“, „ne“ – Euthydémos 295a-296d