Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ Písek Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0010 Škola: Střední průmyslová škola a Vyšší odborná škola, Písek, Karla Čapka 402 Předmět: Informační systémy Ročník: 4 Téma: ITIL® 3 – ST part 2. Tematický okruh: Útvar IT Jméno autora: Miroslav Široký Datum tvorby: leden 2013 Kód materiálu: OPVK_1.5_DUM_III/2_ISY_SR016 Soubor: 09VYSTUPY/VY_32_INOVACE_ISY_SR016 Anotace: ITIL® – techniky pro správu služeb IT. Přechod služeb - Service Transition (ST) – hodnocení a validace.
Sbírka knih 1) Service Transition (ST) Přechod služeb Zavádění nových nebo pozměněných služeb. Proces plánování a podpory přechodu služeb do provozu. Převedení strategie služby, obsažené v balíčku služby SDP, z teorie do praxe.
Procesy ST Přechod služby Vyhodnocení změny Správa změn Správa aktiv služeb a konfigurací Správa znalostí Plánování a podpora Správa releasu a provozního nasazení Plánování a podpora přechodu
Validace a testování služby Plánování a návrh testů Verifikace plánů testů a návrhu testů Příprava testovacího prostředí Provedení testů Vyhodnocení výstupů a hlášení Vyčištění prostředí po testu a ukončení testu Schválená změna, vyhodnocený návrh Správa testů Případné přepracování testů Vyhodnocení změny
Validace a Verifikace Validace (Validation) – sytém nebo služba je schopná plnit definované cíle a účel „Řešení je správné.“ Verifikace (Verification) – potvrzení (pomocí objektivních „důkazů“, že se provádí specifikované požadavky „Řeší správnou věc.“
Vyhodnocení změny Testy Přejímací test Test použitelnosti Bezpečnostní test Zátěžový test Výkonnostní test Vstup pro CSI (Continual Service Improvement – 5. kniha ITIL®)
Správa releasu a provozního nasazení Plánuje řídí sestavení (Build), testování a umístění (Deployment) release. Aby zákazník dostal službu tak, jak byla koncipována, a aby vytvářela pro zákazníka hodnotu.
Uveřejnění releasu Velký třesk – k dispozici naráz všem uživatelům Ve fázích – nejdříve pouze části uživatelů Push – služba uživatelům doručena a instalována z centrálního umístění Pull – release k dispozici a instalován uživatelem Automatická distribuce – opakovatelnost, integrita, zajištěna kvalita Ruční distribuce – důraz na kontrolu kvality
Zdroje ITIL 2011. 1. vyd. Brno: Computer Press, 2012, 216 s. ISBN 978-80-251-3732-1.