Teorie a metodika výchovy Jana Urbančíková 334680
Úvaha o výchově sociálně handicapovaných skupin Miroslav Cipro
Obsah Sociální pedagogika jako věda (geneze, předmět, metodologie) Výchovná problematika etnických menšin Don Bosco
Pedagogika sociální přístup už od antiky (Platón, Aristoteles) pedagogika součástí filozofie počátek 19. stol – zrození pedagogiky jako vědy „křížení“ s jinými vědami
Sociální pedagogika preventivní sociální pedagogika nápravná sociální pedagogika mládež sociálně handicapovaná děti frustrované, osiřelé, opuštěné, deprivované, morálně otupělé odborná pedagogická péče Otokar Chlup: Mravní nemoci mládeže a jejich prevence František Štampach: Dítě nad propastí (1932)
Sociální pedagogika nutnost lásky a důvěry = citový transfer popularizace správných vychovatelských vzorů Česká pedagogická společnost úkol: spíše prevence než represe, prosazování práva na svobodu a povinnosti respektovat svobodu druhého funkcionální působení médií
Výchovná problematika etnických menšin Alfred Adler: komplex méněcennosti kolektivní duše sociální skupiny Kolektivní nevědomí Romové – odlišný životní styl, temperament, životní tradice, filozofie, sociální dědičnost komplex nadřazenosti K. H. Mácha Cikáni
Výchovná problematika etnických menšin diskriminace X pozitivní diskriminace spolupráce s rodiči
Don Bosco 1815 – 1888 italský kněz, posléze prohlášen za svatého zakladatel kongregace salesiánů útulek pro chudou mládež
Výchovné metody Dona Bosca připomínají metody Vittorina Ramboldini da Feltre 1876: náčrt výchovného systému (dodatek k salesiánským stanovám) systém spočívá na: víře v Boha a lásce vylučuje tělesné tresty nutnost volnosti důraz na gymnastiku, hudbu, recitaci, divadlo vychovatel musí získat (a udržet!) důvěru a lásku svěřenců netrestat a nekárat veřejně
Literatura MIROSLAV CIPRO. Úvaha o výchově sociálně handicapovaných skupin. Pedagogická orientace. 2001,roč. 39, č.2, str. 40 -52. ISSN 1211-4669.
Děkuji za pozornost!