Pracovní skupina BCSD: Chytrá mobilita Prof. Dr. Ing. Miroslav Svítek, dr.h.c. Fakulta dopravní, ČVUT Konviktská 20 110 00 Praha 1 svitek@fd.cvut.cz
Strategie pracovní skupiny: Mobilita Chytrá (smart) mobilita – mobilita jako služba (MaaS – Mobility as a Service), elektromobilita, autonomní dopravní systémy, city logistika, inovativní řešení dopravních systémů (potrubní nákladní doprava, drony, atd.) Uhlíková stopa dopravy – její výpočet, návrh opatření pro její snižovaní, plnění závěrů Národního akčního plánu čisté mobility Koncepce udržitelné dopravy – systém vysokorychlostních tratí (VRT), multimodální doprava, odolnost (resilience) dopravních systémů, systém logistických center, nákladní doprava Technologie dopravy budoucnosti – nové dopravní prostředky, rychlé lanovky, drony v logistice, atd. F D Č V U T | K O N V I K T S K Á 2 0 | P R A H A 1 | 1 1 0 0 0 0 | W W W . F D . C V U T . C Z
Chytrá mobilita F D Č V U T | K O N V I K T S K Á 2 0 | P R A H A 1 | 1 1 0 0 0 0 | W W W . F D . C V U T . C Z
Kooperativní inteligentní dopravní systémy Inteligentní řízení dopravy na křižovatkách Řízení energetické spotřeby vozidel Řízení dopravy v klidu Řízení MHD Management dopravních procesů Dynamické dopravní informace pro řidiče Ekologický management dopravy atd. F D Č V U T | K O N V I K T S K Á 2 0 | P R A H A 1 | 1 1 0 0 0 0 | W W W . F D . C V U T . C Z
Podpis konsorciální smlouvy projektu C-ROADS na MD ČR F D Č V U T | K O N V I K T S K Á 2 0 | P R A H A 1 | 1 1 0 0 0 0 | W W W . F D . C V U T . C Z
Autonomní mobilita SmartShuttle Sion: https://www.youtube.com/watch?v=I7cfRZPKu7E France, Bordeaux: https://www.youtube.com/watch?v=RwX7HTFHB8w USA, Las Vegas: https://www.youtube.com/watch?v=qKvJg6GsHWQ F D Č V U T | K O N V I K T S K Á 2 0 | P R A H A 1 | 1 1 0 0 0 0 | W W W . F D . C V U T . C Z
Jednání pracovní skupiny o autonomní mobilitě F D Č V U T | K O N V I K T S K Á 2 0 | P R A H A 1 | 1 1 0 0 0 0 | W W W . F D . C V U T . C Z
Stávající stav autonomní mobility v ČR Účast na jednání Vlády ČR se Sdružením automobilového průmyslu Platforma pro plně autonomní vozidla na MD ČR Vznik 5 pracovních skupina na MD ČR: Právní aspekty Společenské a etické otázky Technologie autonomního řízení Dopravní, digitální infrastruktura, bezpečnost a prostorová data Pilotní ověřování a posuzování shody F D Č V U T | K O N V I K T S K Á 2 0 | P R A H A 1 | 1 1 0 0 0 0 | W W W . F D . C V U T . C Z
Jednání o budoucnosti chytré mobility v ČR (M. Hausenblas) F D Č V U T | K O N V I K T S K Á 2 0 | P R A H A 1 | 1 1 0 0 0 0 | W W W . F D . C V U T . C Z
Koncepce udržitelné dopravy Uhlíková stopa F D Č V U T | K O N V I K T S K Á 2 0 | P R A H A 1 | 1 1 0 0 0 0 | W W W . F D . C V U T . C Z
Koncepce udržitelné dopravy (Ing. Jiří Pohl, Siemens) Individuální automobilová doprava může být doplňkovým, nikoliv základním dopravním systémem: vysoká energetická náročnost (odpor valení, aerodynamika), závislost na ropných palivech, nepříznivé environmentální dopady, nízké využití investic vložených do dopravních prostředků nevyužití (ztráta) času stráveného cestováním. automobily lidem 2 % času slouží a 98 % je obtěžují Individuální automobilová doprava je: investičně a provozně drahá, časově náročná, energeticky náročná, nepříznivá vůči přírodě a životnímu prostředí. Jako alternativu za vysoce energeticky náročnou a na fosilních závislou automobilovou a leteckou dopravu buduje řady zemí světa včetně EU vysokorychlostní železnice. F D Č V U T | K O N V I K T S K Á 2 0 | P R A H A 1 | 1 1 0 0 0 0 | W W W . F D . C V U T . C Z
Koncepce udržitelníé dopravy (Ing. Jiří Pohl, Siemens) Nařízení EU č. 1315/2013 definuje evropskou síť vysokorychlostních železnic. Tři z nich procházejí přes ČR a mají mezistátní i vnitrostátní dopravní význam: severozápad – jihovýchod (Berlin – Dresden - Ústí nad Labem – Praha – Brno – Wien /Bratislava), severovýchod – jihozápad (Wroclav – Praha – Plzeň – München), sever – jih (Warszawa – Ostrava – Brno – Wien / Bratislava). Aktuálně se v ČR připravuje k realizaci projekt vysokorychlostní železnice – Dresden - Ústí nad Labem – Praha – Brno - Břeclav Česká republika má strategickou polohu v trase přepravních i energetických toků mezi severozápadu na jihovýchod Evropy. V koridorech se souběhem dopravních a energetických tras se jeví technicky i ekonomicky výhodné budovat vysokorychlostní elektrické železnice společně s HV DC elektrickými přenosovými linkami (velká přidaná hodnota pro EU i ČR). F D Č V U T | K O N V I K T S K Á 2 0 | P R A H A 1 | 1 1 0 0 0 0 | W W W . F D . C V U T . C Z
Technologie dopravy budoucnosti F D Č V U T | K O N V I K T S K Á 2 0 | P R A H A 1 | 1 1 0 0 0 0 | W W W . F D . C V U T . C Z
SkyTram F D Č V U T | K O N V I K T S K Á 2 0 | P R A H A 1 | 1 1 0 0 0 0 | W W W . F D . C V U T . C Z
Autonomní dron - Ehang 184 F D Č V U T | K O N V I K T S K Á 2 0 | P R A H A 1 | 1 1 0 0 0 0 | W W W . F D . C V U T . C Z
Hyperloop – Superfast tube Transport F D Č V U T | K O N V I K T S K Á 2 0 | P R A H A 1 | 1 1 0 0 0 0 | W W W . F D . C V U T . C Z
Tube Freight Transportation F D Č V U T | K O N V I K T S K Á 2 0 | P R A H A 1 | 1 1 0 0 0 0 | W W W . F D . C V U T . C Z
TBS China – 3D Fast Bus http://www.treehugger.com/public-transportation/straddle-bus-may-be-coming-down-road-soon.html F D Č V U T | K O N V I K T S K Á 2 0 | P R A H A 1 | 1 1 0 0 0 0 | W W W . F D . C V U T . C Z
Amazon patent F D Č V U T | K O N V I K T S K Á 2 0 | P R A H A 1 | 1 1 0 0 0 0 | W W W . F D . C V U T . C Z
Město jako živá laboratoř F D Č V U T | K O N V I K T S K Á 2 0 | P R A H A 1 | 1 1 0 0 0 0 | W W W . F D . C V U T . C Z
EUREF Berlín – příklad živé laboratoře Ukázky aplikace technologií pro širší veřejnost F D Č V U T | K O N V I K T S K Á 2 0 | P R A H A 1 | 1 1 0 0 0 0 | W W W . F D . C V U T . C Z
EUREF Berlín – příklad živé laboratoře Testování konkrétních chytrých řešení – autonomní mobilita F D Č V U T | K O N V I K T S K Á 2 0 | P R A H A 1 | 1 1 0 0 0 0 | W W W . F D . C V U T . C Z
Centrum měst budoucnosti – CIIRC, ČVUT, Praha CIIRC byl na ČVUT založen 1. 7. 2013 Cílem Centra měst budoucnosti je rozvoj chytrých měst a regionů s využitím současných možností umělé inteligence, virtuální a rozšířené reality, pokročilých autonomních systémů, atd. Centrum měst budoucnosti bude úzce spolupracovat s Operátorem ICT na vytvoření virtuálního modelu hl. m. Prahy Vedoucí centra: Ing. Arch. Michal Postránecký F D Č V U T | K O N V I K T S K Á 2 0 | P R A H A 1 | 1 1 0 0 0 0 | W W W . F D . C V U T . C Z
Děkuji za pozornost F D Č V U T | K O N V I K T S K Á 2 0 | P R A H A 1 | 1 1 0 0 0 0 | W W W . F D . C V U T . C Z