Úloha syntézy čtyřčlenného rovinného mechanismu

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Lineární rovnice 8.-9.ročník
Advertisements

Vzdělávání pro konkurenceschopnost mýty a příležitosti Ing. Markéta Novotná Praha.
Projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem ČR.
SMĚRNICOVÝ TVAR ROVNICE PŘÍMKY
Rozhodněte o její pohyblivosti (určete počet stupňů volnosti).
Tento materiál vznikl jako součást projektu In-TECH 2, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem ČR. Projekt In-TECH 2 Ivan.
Katedra textilních a jednoúčelových strojů
Katedra textilních a jednoúčelových strojů
Tento materiál vznikl jako součást projektu In-TECH 2, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem ČR. Název přednášky/cvičení.
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
ANALÝZA KONSTRUKCÍ 6. přednáška.
 př. 4 výsledek postup řešení Zjistěte, zda jsou vektory a, b, c lineárně závislé. a=(1;2;3), b=(3;0;1), c=(-1;4;5)
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
Gymnázium Jiřího Ortena KUTNÁ HORA Předmět: Matematika Cílová skupina: 1. ročník (kvinta) gymnázia Oblast podpory: IV/2 Inovace a zkvalitnění výuky směřující.
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
2. Statika v rovině Autor: Ing. Jitka Šenková
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Milan Hanuš TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM A STÁTNÍM ROZPOČTEM ČR Výuka anglického, německého jazyka a matematiky na středních.
Vektorové prostory.
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
Simplexová metoda pro známé počáteční řešení úlohy LP
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Gymnázium Jiřího Ortena KUTNÁ HORA Předmět: Matematika Cílová skupina: 1. ročník (kvinta) gymnázia Oblast podpory: IV/2 Inovace a zkvalitnění výuky směřující.
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Základní škola a mateřská škola T. G. Masaryka Milovice, Školská 112, Milovice projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
EduCom Projekt Educom Tento projekt je financován evropským sociálním fondem a státním rozpočtem ČR Tento materiál vznikl jako součást.
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
EduCom Projekt Educom EduCom.tul.cz Tento projekt je financován evropským sociálním fondem a státním rozpočtem ČR Tento materiál vznikl jako součást projektu.
Polohové konstrukční úlohy I – průnik rovin konstrukce průsečnice Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační.
Soustava kvadratické a lineární rovnice
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Kloubové mechanismy Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
MATEMATIKA Kvadratická rovnice. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT.
Soustavy dvou lineárních rovnic o dvou neznámých Množiny kořenů
Soustavy dvou lineárních rovnic o dvou neznámých Procvičování
Úvod do projektového řízení
Řešení stupňových převodovek
Toleranční analýza Zpracoval: Prof. Ing. Ladislav Ševčík, CSc
Lineární nerovnice o jedné neznámé - řešené příklady
Geometrická posloupnost
Geometrická posloupnost - příklady
Syntéza čtyřčlenných rovinných mechanismů
Vzájemná poloha přímek v rovině – procvičování 2
Modelování Hydraulického Mechanismu
Dynamická analýza kloubového mechanismu
Zpracoval: Martin Bílek
Soustava dvou lineárních rovnic o dvou neznámých I.
Analogově číslicové převodníky
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Inovované podklady ke cvičením ze ZK1
Analýza tamburu mykacího stroje
Analýza závěsu podvozku letadla
Citlivostní analýza a optimalizace II Zpracoval: Martin Bílek
Analýza a optimalizace tuhosti příruby osnovního válu
Citlivostní analýza a optimalizace I Zpracoval: Martin Bílek
Pevnostní analýza brzdového kotouče
Zpracoval: Martin Bílek
Úlohy pohybové transformace čtyřčlenných rovinných mechanismů
Analýza brdového listu
Trajektorie bodu těhlice dvouvahadlového čtyřkloubového mechanismu
Zpracoval: Martin Bílek
Výuka matematiky v 21. století na středních školách technického směru
Metody a chyby měření Zpracoval: Vladimír Michna
Zpracoval: Martin Bílek
Zpracoval: Martin Bílek
Transkript prezentace:

Úloha syntézy čtyřčlenného rovinného mechanismu Zpracoval: Jaroslav Beran Pracoviště: Technická univerzita v Liberci katedra textilních a jednoúčelových strojů Tento materiál vznikl jako součást projektu In-TECH 2, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem ČR.

In-TECH 2, označuje společný projekt Technické univerzity v Liberci a jejích partnerů - Škoda Auto a.s. a Denso Manufacturing Czech s.r.o. Cílem projektu, který je v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost (OP VK) financován prostřednictvím MŠMT z Evropského sociálního fondu (ESF) a ze státního rozpočtu ČR, je inovace studijního programu ve smyslu progresivních metod řízení inovačního procesu se zaměřením na rozvoj tvůrčího potenciálu studentů. Tento projekt je nutné realizovat zejména proto, že na trhu dochází ke zrychlování inovačního cyklu a zkvalitnění jeho výstupů. ČR nemůže na tyto změny reagovat bez osvojení nejnovějších inženýrských metod v oblasti inovativního a kreativního konstrukčního řešení strojírenských výrobků. Majoritní cílovou skupinou jsou studenti oborů Inovační inženýrství a Konstrukce strojů a zařízení. Cíle budou dosaženy inovací VŠ přednášek a seminářů, vytvořením nových učebních pomůcek a realizací studentských projektů podporovaných experty z partnerských průmyslových podniků. Délka projektu: 1.6.2009 – 31.5. 2012

Úloha syntézy čtyřčlenného rovinného mechanismu Název přednášky/cvičení Úloha syntézy čtyřčlenného rovinného mechanismu Algebraická metoda syntézy čtyřkloubového mechanismu Čtyřkloubovým mechanismem lze přibližně generovat předepsanou funkci jedné nezávisle proměnné. Východiskem aproximace předepsané hodnoty nezávisle proměnné. Bude sledována aproximace dané funkce 3, 4 a 5 hodnotami nezávisle proměnné Nechť je dána funkce spojitá na intervalu Tato funkce bude přibližně generována zdvihovou funkcí čtyřkloubového mechanismu Míry a, b, c, d jsou neznámé geometrické rozměry mechanismu INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ

Úloha syntézy čtyřčlenného rovinného mechanismu Název přednášky/cvičení Úloha syntézy čtyřčlenného rovinného mechanismu Algebraická metoda syntézy čtyřkloubového mechanismu Východiskem řešení je zdvihová funkce čtyřkloubového mechanismu k odvození lze použít vektorovou rovnici uzavřeného polygonu AoABBo Zdvihová funkce Freudensteinova rovnice INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ

Úloha syntézy čtyřčlenného rovinného mechanismu Název přednášky/cvičení Úloha syntézy čtyřčlenného rovinného mechanismu Algebraická metoda syntézy čtyřkloubového mechanismu Pro j přiřazených poloh hnacího a hnaného členu čtyřkloubového mechanismu má Freudensteinova rovnice tvar Tato rovnice představuje soustavu j lineárních rovnic pro neznámé R1 ,R2 ,R3 Pro 3 předepsané polohy j = 3 lze přímo určit řešením soustavy rovnic neznámé R1 ,R2 ,R3 geometrické parametry mechanismu Pro větší počet přiřazených poloh hnacího a hnaného členu pak počet neznámých parametrů mechanismu musí být roven počtu přiřazených poloh mechanismu INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ

Úloha syntézy čtyřčlenného rovinného mechanismu Název přednášky/cvičení Úloha syntézy čtyřčlenného rovinného mechanismu Algebraická metoda syntézy čtyřkloubového mechanismu Zavedeme úhly pootočení hnacího a hnaného členu vztahy φ1j ψ1j pootočení hnacího a hnaného členu z výchozí polohy 1 do polohy j Z pěti neznámých geometrických parametrů lze volit dva, jeden nebo žádný podle toho zda jsou předepsány tři, čtyři nebo pět přiřazených poloh mechanismu INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ

Úloha syntézy čtyřčlenného rovinného mechanismu Název přednášky/cvičení Úloha syntézy čtyřčlenného rovinného mechanismu Algebraická metoda syntézy čtyřkloubového mechanismu Pro řešení soustavy jsou zavedeny místo koeficientů R nové koeficienty K, které jsou funkcí zvýšeného počtu neznámých geometrických parametrů. Pro čtyři předepsané polohy hnacího a hnaného členu obsahuje předchozí rovnice pět koeficientů K, které jsou funkcí čtyř neznámých geometrických parametrů. Mezi koeficienty K existuje jedna nelineární vazba - rovnice kompatibility Pro pět předepsaných poloh obsahuje předchozí rovnice sedm koeficientů K, které jsou funkcí pěti neznámých geometrických parametrů. Dvě nelineární vazby – dvě rovnice kompatibility. Soustava j=4 nebo j=5 lineárních rovnic a jedné nebo dvou nelineárních je řešena metodou lineární superpozice INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ 7

Úloha syntézy čtyřčlenného rovinného mechanismu Název přednášky/cvičení Úloha syntézy čtyřčlenného rovinného mechanismu Algebraická metoda syntézy čtyřkloubového mechanismu Syntéza pro tři polohy – řešení v symbolickém tvaru j = 1, 2, 3 Ri – neznámé koeficienty závislé na geometrických parametrech Gji, Fj – známé veličiny závislé na předepsaných polohách hnacího a hnaného členu Syntéza pro čtyři polohy j = 1, 2, 3, 4 Ki – neznámé koeficienty závislé na rozšířeném počtu geometrických parametrů Gji, Fj – známé veličiny závislé na předepsaných polohách hnacího a hnaného členu INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ 8

Úloha syntézy čtyřčlenného rovinného mechanismu Název přednášky/cvičení Úloha syntézy čtyřčlenného rovinného mechanismu Algebraická metoda syntézy čtyřkloubového mechanismu Zavedeme vztahy neznámé koeficienty vyjádříme pomocí lineárních vztahů j = 1, 2, 3, 4 Porovnáním levých a pravých stran dostaneme dvě lineární soustavy pro neznámé li, mi INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ 9

Úloha syntézy čtyřčlenného rovinného mechanismu Název přednášky/cvičení Úloha syntézy čtyřčlenného rovinného mechanismu Algebraická metoda syntézy čtyřkloubového mechanismu Syntéza pro pět poloh j = 1, 2, 3, 4, 5 Soustava pěti lineárních a dvou nelineárních rovnic K řešení se použije opět metoda lineární superpozice zavedením rovnic i = 1, 2, 3, 4, 5 Zavedeme vztahy Rovnice je pak upravena INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ 10

Úloha syntézy čtyřčlenného rovinného mechanismu Název přednášky/cvičení Úloha syntézy čtyřčlenného rovinného mechanismu Algebraická metoda syntézy čtyřkloubového mechanismu Porovnáním levých a pravých stran dostaneme soustavy Z nich lze určit parametry li, mi, ni Z rovnic lze určit koeficienty Ki, které po dosazení do rovnic kompatibility dávají dvě rovnice pro určení λ1, λ2 pomocí nich se určí koeficienty K a tedy i geometrické parametry mechanismu INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ 11

Úloha syntézy čtyřčlenného rovinného mechanismu Název přednášky/cvičení Úloha syntézy čtyřčlenného rovinného mechanismu Příklad syntézy čtyřkloubového mechanismu Navrhněte čtyřkloubový mechanismus jako generátor funkce y = x1,5 pro hodnoty x = 1; 2,5; 4 z intervalu x < 1; 4 >. Odpovídající hodnoty proměnné y z intervalu y < 1,6; 8 > jsou 1,6; 3,953; 8. Zavedeme vztahy mezi proměnnými x, y a úhly φ ψ : INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ

Úloha syntézy čtyřčlenného rovinného mechanismu Název přednášky/cvičení Úloha syntézy čtyřčlenného rovinného mechanismu Příklad syntézy čtyřkloubového mechanismu Zvolme Dále volíme hodnoty úhlů a dostaneme Součinitelé Gji mají hodnotu INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ 13

Úloha syntézy čtyřčlenného rovinného mechanismu Název přednášky/cvičení Úloha syntézy čtyřčlenného rovinného mechanismu Příklad syntézy čtyřkloubového mechanismu Hodnoty pravých stran jsou Neznámé koeficienty R1 ,R2 ,R3 se určí řešením soustavy rovnic R1 = 0,4381 R2 = 0,5984 R3 = 0,1207 Geometrické parametry čtyřkloubového mechanismu se určí z předchozích vztahů Pro d = 1 a = 1,671 b = 2,843 c = 2,283 INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ 14