Reflexe v procesu učení

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Videotrénink interakcí
Advertisements

Martina Pastuchová klinický psycholog a terapeut, supervizor
Vybrané typy verbální komunikace Robin Šimek Ondřej Kašpar.
Kvalitativní výzkum.
AKTIVNÍ STÁRNUTÍ A MEZIGENERAČNÍ SOLIDARITA, ČILI JAK VŠTE VEDE STUDENTY K RESPEKTU A CHÁPÁNÍ STARŠÍCH OBČANŮ Mgr. Lenka Hrušková, Ph.D. VŠTE v Českých.
PSYCHICKÉ JEVY.
Pedagogické minimum – lektorské dovednosti
Problematika supervize pracovníků v sociálních službách
PhDr. Josef Duplinský, CSc. PhDr. Zuzana Hadj Moussová
Kooperativní učení a rozvoj prosociálnosti Kooperativní výuka nerovná se skupinová práce.
KURZY PRO VYSOKOŠKOLSKÉ PEDAGOGY doc. Ing. Pavel Krpálek, CSc
HUMANISTICKÁ PSYCHOLOGIE
Kritická analýza různých přístupů k vyučování SH
Systémy pro podporu managementu 2
1 Zkušenosti s výukou dovedností z předmětů ELCP a IBT Simona Trávníčková
Jak se stát dobrým právníkem?
Jak se stát dobrým právníkem?
Jak efektivně komunikovat s klientem?
Sociální vztahy Percepce a komunikace Sociální a masová komunikace Interakce Interpersonální vztahy Sociální vztahy.
KOGNITIVNÍ PSYCHOLOGIE
Supervize v rámci sociální práce Specifické metody SP LS 2014 Specifické metody SP LS 2014.
(komentovaný přehled)
PRIMÁRNÍ PREVENCE PRÁVNÍ VĚDOMÍ
Zdravá škola.
Kvalita praktické výuky a masové vzdělávání: zkušenosti PdF Vlastimil Švec & Tomáš Janík Edukační praxe v éře masového vzdělávání 6. listopadu 2013.
UČENÍ = PROCES JEHOŽ VÝSLEDKEM JE ZMĚNA PSYCHICKÝCH JEVŮ, DISPOZIC K NIM A JEJICH VNĚJŠÍCH PROJEVŮ.
Systémy pro podporu managementu 2 Inteligentní systémy pro podporu rozhodování 1 (DSS a znalostní systémy)
Mgr. Karla Hrbáčková Metodologie pedagogického výzkumu
Jak se učím Pavel Šuranský.
Teorie motivace Adéla Furiková.
Pedagogika & DIDAKTIKA
VYUČOVACÍ PROCE S A JEHO FÁZE
VÝCHODISKA SPORTOVNÍHO TRÉNINKU
Reflexe v teorii a praxi
RVP ZV a tvorba ŠVP Jak dojít k cíli : zpracovat efektivní
Eva Kaňáková, Casiopea, s.r.o Jak efektivně vést porady Eva Kaňáková, Casiopea, s.r.o. Mobil
Modul č. 2: Tutor DiV Kurz: Distanční minimum (kód skupiny DMPRA0509) Tutor: Mgr. Monika Všetulová Olomouc,
TEORIE SPORTOVNÍHO TRÉNINKU
Projektová výuka na školách HEURÉKA CZ, spol. s r.o vzdělávací společnost pro podporu a rozvoj efektivity a adaptability lidských zdrojů a mezilidských.
Andrea Brožová Doubková
6. Dítě jako subjekt vzdělávání
ORGANIZAČNÍ FORMY VÝUKY
PSYCHICKÁ PŘÍPRAVA VE SPORTU
Řízení a plánování kariéry
12. Autodiagnostika = sebepoznání (z hlediska psychologie součást sebereflexe, která je strukturovaným procesem vývoje osobnosti)
 program „Začít spolu“ (Step by Step) je realizován ve více než 30 zemích  v ČR od 1994 v MŠ, 1996 v ZŠ  pedagogický přístup orientovaný na dítě 
Profesionální rozvoj a další vzdělávání učitelů Reflexe v práci učitele.
 Souhrn hybných činitelů v činnostech, učení a osobnosti  Skutečnosti, které jedince podněcují, podporují nebo naopak tlumí, aby něco konal či nekonal.
Vzdělávací oblast:Ekonomické vzdělávání Tematická oblast: Marketingový mix hotelových a restauračních sužeb Název vyučovací oblasti: Public Relations v.
Konflikty a komunikace v mezilidských vztazích Iva Štětovská Katedra psychologie FF UK
Vedení dialogu a diskuse Dobrá dohoda je dcerou nespoutaného myšlení a vzájemného respektu Jiří Plamínek.
Koučink dětí a mladistvých obětí obchodování Praha
Psychická struktura osobnosti Vytvořila Ing. Lenka Hřibová, Duben 2016.
Výzva a aktivity v přírodě
Příjemce podpory: TRIALOG
MAP Místní akční plán rozvoje vzdělávání v SO ORP Šternberk
Týmová spolupráce při vedení zájmových činností
Vztahy mezi lidmi Percepce a komunikace Sociální a masová komunikace
Koučink dětí a mladistvých
VYUČOVÁNÍ A UČENÍ A/ B/ a/ cíle výuky b/ klíčové kompetence
Bc. Helena Selucká Podpora čtenářství – podzim 2011
Psychologie učení.
Osobnost supervizora Jitka Navrátilová
Mgr. Helena Hubatková Selucká VIKBB35 Podpora čtenářství – podzim 2013
Násilná osoba aneb co s ní
Komunikace.
12. Autodiagnostika = sebepoznání (z hlediska psychologie součást sebereflexe, která je strukturovaným procesem vývoje osobnosti)
Reflexe: teorie a modely
MOŽNOSTI PREZENTACE BADATELSKÉ ČINNOSTI V MATEŘSKÉ ŠKOLE MGR
Andrea Brožová Doubková
Transkript prezentace:

Reflexe v procesu učení

John Dewey (pragmatismus) Vyučovací proces není předávání systematicky uspořádaných vědomostí, ale rozvíjení dětské zkušenosti. Dítě má získávat vlastní aktivitou zkušenosti, tato činnost ho výrazně motivuje, vzbuzuje zájem a vyvolává problémy Učení se v činnostech

David A. Kolb Zážitková pedagogika Zkušenost (zážitek) – a jeho reflexe (zkušenostní učení)

Definice reflexe Reflexe je: „proces vytváření a vyjasňování významu zážitku (přítomného nebo minulého) ve svých vlastních pojmech“ (Boyd, Fales in Sugerman, 2000, str. 2). Reflexe je „ohlédnutí se zpět přes to, co se stalo, tak aby byla extrahována síť významů, která je základním kapitálem inteligentního jednání pro další zkušenosti“ (Dewey, 1938, s. 110). Reflexe  Sebereflexe? „Kritická reflexe zahrnuje kritiku předpokladů našich přesvědčení, které si budujeme“. (Mezirow, 1990, s. 1) Sebeuvědoměním rozumíme vědomé zaměření pozornosti na svůj vnitřní svět, tady a teď.

Reflexe a učení… Při reflexi dochází k tvorbě nových či revidování starých významů určité zkušenosti, a to se označuje jako proces učení (Mezirow, 1991). Charakteristiky reflexe: Hloubka reflexe Individuální reflexe: vnitřní a vnější dialog Interpersonální změna významu (konverzace, reflexe ve skupině) Zaměření na minulost, přítomnost, budoucnost

Individuální reflexe Vnitřní  vnější dialog

Reflektivní konverzace Interpersonální změna významu Vnitřní konverzace Student Vnější konverzace Posuny významu mezi vnější a vnitřní řečí (individuální reflexi) Facilitátor Zpracovávání vnějšího významu (interpersonální sdílení).

Reflexe ve skupině Interpersonální změna významu ?

Minulost, přítomnost, budoucnost ?

David Boud, 1985 Zážitky/zkušenosti Reflektivní proces Výsledky Chování Myšlenky Pocity 1) Znovu obrácení k prožitku 2) Účast na pocitech - Zužitkování pozitivních pocitů - Odstranění překážek pocitů 3) Re-evaluace zkušenosti Nové perspektivy zkušenosti. Změna v chování. Připravené k aplikaci. Závazek k jednání.

ALACT model (Korthagen, 2011)

Model „cibule“ (Korthagen, Valos, 2005) Prostředí S čím se setkávám? (Čím se zabývám?) Chování Kompetence Přesvědčení Identita Poslání Co dělám? Jaké jsou moje kompetence? Čemu věřím? Kdo jsem (když pracuji)? Co mě inspiruje? (S jakou vyšší mocí se cítím být spojen(á)?) (IDEÁLY) Jádrové vlastnosti

ALACT model (Korthagen, Valos, 2005)

Procesuální stránka reflexe

Procesuální stránka reflexe Podmínky pro bezpečí Faktory: velikost skupiny, osobnosti, vzájemná znalost, témata, prostředí, pravidla, způsob vedení… + dobrovolnost Důvěra jako podmínka otevřenosti

Způsob vedení Lektor = facilitátor procesů (učící se proces) Připravuje polo–strukturu rozhovoru Řeč se odvíjí od cílů (potřeb lidí). Čí jsou cíle? Hlavní dovednosti lektora: naslouchání, dotazování, práce s technikami, navozování a udržování vztahu, řízení diskuse, zvládání krizí (práce s emocemi) + znalost teorií reflexe (kam mířit)

Příprava Velikost skupiny (případně výběr lidí…) Místnost Komunitní kruh Pravidla (možnost odmítat – odejít, nevynášet, nekritizovat, neskákat do řeči, respekt…) Čas

Vstup do reflexe Cíle Seznámení, oslovování Čas Pravidla

Naslouchání Neverbalita Parafrázování – opakování … Vyjádření jinými slovy (bez spekulace) – jako dopomoc Vyjadřování porozumění Dotazy na porozumění Sledování emocí (a pojmenování) Pokud možno nevnášíme nové výrazy (pojmenování) ani témata, není–li to nutné

Dotazování Směrování dle cílů reflexe (od konkrétní zkušenosti, přes zobecnění – abstrakci, ke konkrétní využitelnosti v budoucnosti = učení) Otevřené otázky!!! (téměř vše lze přeformulovat otevřeně) – dopřát si čas Dotazování na detaily („Myslím, že už vím, co budu dělat“. „Co?“) Dotazování na důkazy („Byla jsem tam nejhorší“. „Na čem jsi poznala, že jsi byla nejhorší?“) Dotazování na pocity (opatrně a smysluplně)

Využitelné techniky (velké množství…) Techniky dotazování (cirkulární, dekonstrukce samozřejmostí, zdroje…) Oceňování a respekt Metafory Práce s tichem Rekapitulace „Měření změny“ I humor Práce s hlasem… forma je víc než obsah Atd.

Co facilitátor nedělá Nemluví víc než ostatní Neskáče do řeči (ale reguluje při problémech) Nehodnotí a nekritizuje Neinterpretuje („To je proto, že …“) Nediví se (přehnaně) a nebagatelizuje problém Nemluví o sobě příliš často Neporušuje sám pravidla (čas, technické věci …)

Ukončování Pracuje s časem (upozorňuje na zbývající čas) Rekapituluje Vyzývá k hodnocení (co jste se naučili…) Zadává úkoly (je–li to v plánu) Nabízí další setkání (je–li to v plánu) Oceňuje a děkuje