Kupní a spotřební chování zákazníků a spotřebitelů a EU

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Vlivy na spotřebitele.
Advertisements

Chování a rozhodování spotřebitele
Trh a jeho zákonitosti.
PhDr. Věra Strnadová, Ph. D.
Motivace 1.úvodní pojmy 2. pracovní motivace 3. stimulace
Ing. Daniel Konczyna U CHOVÁNÍ SPOTŘEBITELE Ing. Daniel Konczyna U
Ing. Daniel Konczyna U Prostředí marketingu Ing. Daniel Konczyna U
Předmět psychologie Předmět psychologie práce a organizace.
„SNAHA PŘIMĚT SPOTŘEBITELE, ABY JEDNAL PROTI SVÉ VŮLI, JE ZTRÁTA ČASU.“ JEROME E. MC CARTHY Psychologické vlivy působící na jednotlivce.
Chování domácností. Úvod n Jak a čím jsou domácnosti ovlivněny.
Životní způsob, životní styl, volný čas a zdraví
VLIV RODINY A PROSTŘEDÍ NA STRAVOVACÍ ZVYKLOSTI DĚTÍ
PSYCHICKÉ JEVY.
Spotřebitelské chování
“Smyslem podnikání je získat a udržet zákazníka.” Theodore Levitt
Faktory chování spotřebitele Kupní rozhodování
VY_32_INOVACE_EKO_08 CHOVÁNÍ ZÁKAZNÍKA. Autor: Ing. Hana Motyčková „Autor je výhradní tvůrce materiálu.“ Datum vytvoření: Klíčová slova: chování.
Základy marketingu šestá přednáška
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2 Č. materiálu VY_32_INOVACE_196.
Spotřebitelské chování SPOCH/ P4
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
TRH A CÍLENÝ MARKETING.
4.Spotřebitelské chování
P6 CHOVÁNÍ ZÁKAZNÍKA Chování zákazníka na spotřebitelském trhu zahrnuje poznání: Které hlavní faktory ovlivňují chování spotřebitele? Jakými pravidly se.
Cílové skupiny SWOT analýza= analýza vnitřních a vnějších podmínek firmy STP proces=segmentace, targeting, positioning.
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o. Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady 34Číslo.
Marketingové prostředí
Podpora prodeje PODPR/ 4
Nákupní jednání zákazníků Pochopení zákazníků je východiskem pro navrhování marketingových nabídek, které splní jejich požadavky.
Nákupní chování – psychologické aspekty
Kupní chování zákazníků
Zákazník v maloobchodě
Chování zákazníka Zahrnuje všechny činnosti, které zákazník uskutečňuje v souvislosti s nákupem a užitím zboží nebo služby.
Nákupní chování spotřebitele
VI. Chování spotřebitelů při nákupu Otázky: 1.Jak odhadnout pravděpodobné nákupy 2.Jak sociol.a psych. vlivy působí na chování domácností při nákupu 3.Proč.
MARKETINGOVÝ MIX.
KREATIVNĚ ORIENTOVANÁ PÉČE O KLÍČOVÉHO ZÁKAZNÍKA- NOVÁ FIREMNÍ STRATEGIE.
Nákupní rozhodování.
1.1. Formování veřejného mínění dr.Ján Mišovič, CSc
MARKETINGOVÝ MIX VE SLUŽBÁCH
Evropské daňové právo Podnikatelský plán Michal Radvan
8. Marketing.
Alena Klapalová MANAGEMENT KVALITY Alena Klapalová
Model strategie marketingového mixu
Kupní chování a EU.
Chování spotřebitele Zákazníci, návštěvníci, trhy, segmentace.
Chování spotřebitele Zákazníci, trhy, segmentace.
Chování kupujících  Chování kupujících je složitý proces, který ovlivňuje řada vnitřních i vnějších činitelů a marketingový odborníci mohou znalost.
Obsah Marketingový mix Marketingový mix obchodníka Nákupní marketing.
Event Marketing. Komunikační mix podle účinku EfektKrátkodobýDlouhodobý ImageEvent marketing Reklama na značku Public relations Korporátní reklama Reklama.
Podstata podniku a podnikání. Znaky podnikání Zisk Riziko Kapitál Zhodnocování Zákazníci.
Základy marketingu šestá přednáška Ing. Nina Kudláčková, Ph.D.
ETICKÝ KODEX Klastru sociálních inovací a podniků - SINEC.
Model struktury strategického managementu
Jedna z rolí, kterou člověk v životě splňuje – ROLE KONZUMENTA – na základě toho se očekává SPOTŘEBNÍ CHOVÁNÍ. - základem spotřebního chování – ROZHODOVÁNÍ.
Alena Klapalová MANAGEMENT KVALITY Alena Klapalová
Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
Výchova (definice) celoživotní společenský proces ovlivňování osobnosti…. proces záměrného působení na osobnost člověka… směřující k cíli vzájemné působení.
MARKETING 2.
Název: Marketing – podnikoví zákazníci Autor: Ing.Jan Štěpka
Chování zákazníka Zahrnuje všechny činnosti, které zákazník uskutečňuje v souvislosti s nákupem a užitím zboží nebo služby.
Zákazníci, návštěvníci, trhy, segmentace
The customer journey AIDA Faktory ovlivňující chování spotřebitelů
VY_32 _INOVACE_PSYCHOLOGIE.09
EU a analýzy prostředí EU a analýzy prostředí.
OBCHODNÍ ČINNOST A JEJÍ PSYCHOLOGICKÁ HLEDISKA
VY_32 _INOVACE_PSYCHOLOGIE.12
Kupní a spotřební chování zákazníků a spotřebitelů a EU
Segmentace trhu pro cr Nikola Holasová.
SOCIÁLNĚ PSYCHOLOGICKÁ PODMÍNĚNOST
Transkript prezentace:

Kupní a spotřební chování zákazníků a spotřebitelů a EU

Faktory ovlivňující kupní chování Kulturní hodnotový systém Subkultura (národnostní, náboženská, rasová, geografická) společenská vrstva Osobní věk a období živ. cyklu povolání a ek. podmínky životní styl osobnost a sebe- Uvědomění Kupní síla KULTURNÍ ODLIŠNOSTI Kupní chování Vlivy externího prostředí PESTLE Psychologické motivace vnímání mínění a postoje učení Sociální rodina referenční skupiny role a status KULTURNÍ ODLIŠNOSTI

Vlivy působící na rozhodování zákazníků 7 „O“ (7 otázek) Kdo jsou zákazníci – Occupants Co na trhu vyhledávají – Objects Proč, za jakým účelem – Objectives Kdo všechno se podílí na tomto procesu – Organizations Jak probíhají transakce a operace na trhu – Operations Kdy, při jaké příležitosti (stimuly) – Occasions Kde je odbytiště, kde se nakupuje – Outlets

Kupní a spotřební chování Základní směry, jak vysvětlit kupní a spotřební chování: 1. na základě ekonomické racionality – kupující/spotřebitel je zcela racionálně uvažující jednotka, chová se dle principů ekonomické výhodnosti, 2. spotřební chování jako důsledek psychických procesů – sleduje se psychické podmínění chování – např. jak jsou vnímány vnější podněty, jak se projevují hlouběji ukryté motivy apod., 3. na základě vlivů sociálního prostředí – např. působení módy, 4. zapojení modelu „Podnět – Odezva“ – chování lze vysvětlit podle toho, jak kupující/spotřebitel reaguje na působící stimuly.

Jednočlenná domácnost Reorganizovaná rodina MOTIVACE hierarchie potřeb poptávka (Maslow) potřeby seberealizace potřeby uznání společenské potřeby potřeby bezpečnosti fyziologické potřeby EVROPSKÁ RODINA: tradiční rodina Jednočlenná domácnost Vícečlenná domácnost Nesezdané spolužití Osamělá rodina Reorganizovaná rodina

Kupní chování a kupní rozhodování kupní role (iniciátor, ovlivňovatel, rozhodovatel, kupující, uživatel) instituce (odbory, církev, stát, škola, zaměstnavatelé…) FAKTORY OVLIVŇUJÍCÍ NÁKUPNÍ A PONÁKUPNÍ AKTIVITY: a) předcházející situace: situační faktory, zvyky, čas, nálada, kupní orientace b) kupní prostředí: zážitek- dojmy, stimulování v místě prodeje, prodejní interakce c) ponákupní procesy: spokojenost zákazníka, nakládání s produktem KDE, KDO, S KÝM, KDY, CO, S ČÍM, PROČ, JAK???

Kupní rozhodovací proces – obecný model Vnímané riziko a vnímaná dostupnost alternativ identifikace problému/ potřeby Rozhodnutí o koupi sběr informací Benefity produktu a preference Volba produktu vyhodnocení informací Volba značky rozhodnutí Volba dodavatele chování po koupi Volba prodejny

aspekty kupního chování – vliv kultury: vnímání (tvar, vůně, barvy, prostor, zvuky…..) motivace (vlastnit, kupovat, utrácet, spotřebovávat, ukazovat, sdílet, darovat…) učení se – úroveň gramotnosti a „produktové vyspělosti“ věk (kupní role a věk, kupní síla a věk, vnímání věku…) rodina a životní cyklus pozice v rodině vnímání sebe („národní hrdost“, sebevědomí, asertivita…) sociální třídy pohlaví (rozdělení práce, kupní role…) postoj ke změnám vnímání rizika (fyzické, finanční, sociální, funkční, psychologické) loajalita zákazníků kupní prostředí Referenční skupiny a opinion makeři (experti, celebrity…) vnímání kvality produktů reklamace – uplatňování nároků nespokojenost

MODEL INTERKULTURÁLNÍHO KUPNÍHO CHOVÁNÍ ATRIBUTY ZÁKAZNÍKA KDO? PŘÍJEM PROCESY JAK? ZÁKAZNÍK HODNOTY, KULTURA OSOBNOST VNÍMÁNÍ SEBE IDENTITA, IMAGE POSTOJE (K JÍDLU, ZDRAVÍ, SPOTŘEBĚ, VLASTNÍMU NÁRODU, K JINÝM KULTURÁM, SEXU A LÁSCE) ŽIVOTNÍ STYL VNÍMÁNÍ DRUHÝCH SOCIÁLNÍ PROCESY: MOTIVACE, EMOCE, SPOLEČENSKÉ PROCESY MENTÁLNÍ PROCESY: VNÍMÁNÍ, UČENÍ SE, JAZYK, ZPRACOVÁNÍ INFORMACÍ, KOMUNIKACE,ROZHO-DOVÁNÍ PROJEVY KUPNÍHO CHOVÁNÍ VLASTNICTVÍ A UŽÍVÁNÍ PRODUKTU PŘIJÍMÁNÍ NOVINEK/INOVAČNÍ CHOVÁNÍ VĚRNOST ZNAČCE REAKCE NA REKLAMU „SPOTŘEBA“ MÉDIÍ „REKLAMAČNÍ“ CHOVÁNÍ MOTIVY – status, čistota, pohodlí, hedonismus, enviromentalismus EMOCE – strach, pýcha, radost, smutek, zlost… - vyjádření, řeč

Odkazy pro přemýšlení: http://cestovani.idnes.cz/japonsko-pro-cecha-kulturni-sok-na-druhou-aneb-proc-to-hergot-funguje-12m-/igsvet.asp?c=A090225_121505_igsvet_tom Japonsko http://www.seniortip.cz/?&module=article&uniqid_article=d899c5b037c08c8d630642ca810d1bbd Japonsko http://cestovani.idnes.cz/ruska-invaze-v-cesku-po-40-letech-d38-/igcechy.asp?c=A080703_094756_igcechy_tom Rusko http://www.marketingovenoviny.cz/index.php3?Action=View&ARTICLE_ID=420 Loajalita http://www.cot.cz/index.php?page=200&jazyk=1&id=1040813024 Rusko http://sinivalkoiset.wz.cz/zvyky_chovani.htm Finsko