Teorie fiskálního federalismu

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Financování rozvojových projektů obcí a měst: hlavní motor meziobecní spolupráce v ČR Ing. Zuzana Khendriche Trhlínová, Ph.D. Katedra práva a veřejné správy,
Advertisements

Sociální správa - prosinec
ROZPOČET Mgr. Michal Oblouk.
Samospráva venkovských obcí v komplexu veřejné správy.
STÁTNÍ SPRÁVA A SAMOSPRÁVA
 Jeho principy začala uplatňovat M. Thatcherová v reakci na zvyšující se tlak veřejnosti na politiky v 70. letech 20. století ve Velké Británii.  Veřejnost.
Politická geografie III
Soustava veřejných rozpočtů II.
Svaz měst a obcí České republiky a zákon o rozpočtovém určení daní Ing. Oldřich Vlasák předseda.
Daňová teorie a politika
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Členění a organizace veřejné správy
Veřejné statky smíšené
1  Růst možností a potenciálu rozsáhlé škály místních aktérů: politické strany, NO, jednotlivci, odbory, MSP, média …  Oblasti výkonu správy: veřejné.
Veřejné finance Dagmar Kostrhůnová Dagmar Kostrhůnová Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu.
9. téma: Prostorové aspekty veřejných financí
Organizace zabezpečování veřejných statků a služeb (1)
Veřejné finance 5 Ing. Yvona Legierská.
Ing. Karel Tyll ředitel odboru státního rozpočtu 2. prosince 2010
Demokracie x totalita 20. ledna 2006 Politická geografie IV.
Úloha neziskových organizací v národním hospodářství.
Finanční a rozpočtové právo
Systém organizace finanční správy
Daňová teorie a politika
Vývoj terciárního vzdělávání
Ekonomické aspekty veřejné správy
Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 29. dubna 2015.
Pár poznámek k fiskálnímu federalismu
Vzdělávací politika.
Veřejné finance Veřejný sektor, veřejné statky
Regionalistika 2 Základní nástroje a možnosti rozvoje území.
Soustava veřejných rozpočtů Finanční toky ve veřejném sektoru představují příjmy a výdaje veřejných rozpočtů, a to jak uvnitř soustavy veřejných rozpočtů,
Soustava veřejných rozpočtů. Osnova kurzu 1.Veřejné rozpočty v ČR 2.Státní rozpočet a rozpočtový proces 3.Střednědobé rozpočtování 4.Územní rozpočty 5.Podmíněné.
HOSPODÁŘSKÁ POLITIKA A FISKÁLNÍ POLITIKA Eva Tomášková Konzultační hodiny: Úterý: – Úterý: – Čtvrtek:
5. PROJEKCE MODERNÍCH ORGANIZAČNÍCH A ŘÍDÍCÍCH PODNIKOVÝCH STRUKTUR Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology.
Základy veřejných financí
Ekonomické otázky funkčního komunitního systému sociálních a zdravotních služeb v obcích PRAHA 17. dubna 2015.
Veřejné finance Úvod do problematiky. Veřejné finance Vymezení VS Řízení VS.
Veřejné finance Mgr. Oldřich Hájek. Příjmy rozpočtů územní samosprávy v ČR Příjmy jsou: Daňové příjmy Daňové příjmy Nedaňové příjmy Nedaňové příjmy Kapitálové.
Veřejné finance Mgr. Oldřich Hájek. Veřejné příjmy Veřejné příjmy se podílejí na přerozdělování HDP, a to nenávratným způsobem Jsou zdrojem krytí veřejných.
VEŘEJNÁ EKONOMIE a VEŘEJNÝ SEKTOR Co je jeho náplní a jak velký má být?
Zajištění regionálních funkcí knihoven v roce 2013 PhDr. Vít Richter Národní knihovna ČR Svaz knihovníků a informačních pracovníků ČR Tel. 603–223–627,
9. Stát, politický systém, demokracie 10. Nástroje veřejné politiky Prameny: Dvořáková, Vladimíra – Kunc, Jiří Demokracie a ústavnost. Praha: Karolinum.
Veřejné finance Mgr. Oldřich Hájek. Finance obecně Soukromé Soukromé Peníze soukromých osob, institucí Peníze soukromých osob, institucí Peníze obvykle.
Veřejné rozpočty Mgr. Oldřich Hájek. Téma na dnešní cvičení Příjmy a výdaje obce za léta 2,3,4,5 a 6 –Obecné příjmy a výdaje –Zohledňuje se: Počet obyvatel.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Irena Čiháková Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje Národní.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
Veřejné rozpočty Mgr. Oldřich Hájek.
ZŠ Brno, Řehořova 3 Já a společnost Výchova k občanství 6 - 9
Soustava veřejných rozpočtů
Financování sub-centrálních úrovní vlády I Klasifikace příjmů a fiskální vztahy Milan Jílek.
Hospodaření obcí v roce 2016
Fiskální politika Pavel Seknička.
Příjmy a výdaje SR.
Datum:   Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
Rozpočtová soustava Finanční zdroje územních samospráv
Ing. Zuzana Khendriche Trhlínová
Rozpočtové právo I 20. dubna 2016 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
Veřejné rozpočty Mgr. Oldřich Hájek.
Systémy územních rozpočtů Jaro 2014
Rozpočtové právo 2. května 2016 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
Hospodářská politika státu
Úvod do finanční vědy a financí
VeřeJnÁ FinaNční Politika a VEŘEJNÁ FINANČNÍ ČINNOST
Podstata organizování Typy organizačních struktur Ekoinkubátor Podniková ekonomika Ing. Eva Štěpánková ESF MU Katedra podnikového hospodářství
Veřejné Finance.
Úvod do finanční vědy a financí
Ekonomické aspekty veřejné správy
Rozpočtové právo 3. května 2017 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
ÚLOHA STÁTU V TRŽNÍ EKONOMICE
Transkript prezentace:

Teorie fiskálního federalismu MKR_SURO jaro 2010

LITERATURA : ZÁKLADNÍ: Peková, J.: Hospodaření a finance územní samosprávy. Praha: Management Press, 2004. kapitola 4 DOPORUČENÁ: Musgrave, R. A., Musgraveová, P. B.: Veřejné finance v teorii a praxi. Praha: Management Press, 1994. část šestá Provazníková, R.: Financování měst, obcí a regionů. Teorie a praxe. Praha: GRADA Publishing, 2007. kapitola 2

Vývoj teorie po WW2, nejdříve v anglosaských zemích (zejména v USA) a až od druhé poloviny minulého století i v zemích evropských. Slovo federalismus jako takové má pouze politické souvislosti. Rozdělení zákonodárné moci mezi různé úrovně vlády umožňuje lidem lépe kontrolovat jejich zvolené zástupce. Federalismus je nástrojem zvyšování efektivnosti politického rozhodování v demokratických společnostech. Termín „fiskální federalismus“ - fiskální rozhodnutí jsou rozdělena mezi různé stupně řízení a správy → záleží na státoprávním uspořádání v dané zemi. Fiskální federalismus se týká fungování systému veřejných financí obecně – nikoli jen ve federativně uspořádaných státech.

Fiskální federalismus se zabývá: otázkami vertikální i horizontální struktury veřejného sektoru a optimalizací vazeb mezi jeho jednotlivými stupni a články; využitím jednotlivých fiskálních funkcí mezi jednotlivými úrovněmi; rozdělením pravomocí a odpovědnosti za jednotlivé výdajové oblasti a stanovením daňových pravomocí a uspořádáním příjmů.

Decentralizace funkcí veřejných financí Decentralizace alokační funkce – na úrovni ÚSC nejdůležitější funkce Decentralizace redistribuční funkce – míra a forma závisí na uplatňovaném modelu fiskálního federalismu Decentralizace stabilizační funkce – funkce vykonávaná zejména na úrovni státu

Modely fiskálního federalismu kooperativní federalismus (horizontální model) vertikální model

Horizontální model specifický typ federálního uspořádání v Německu rysy unitárního státu: silná ústřední vláda s rozsáhlou oblastí vlivu, jednotná legislativa, jednotná daňová soustava; také prvky federativního uspořádání: existence střední úrovně vlád – zemí finanční vztahy mezi rozpočty zejména na horizontální linii, ale i vertikální linii mezi spolkovými zeměmi Pozn.: míra finanční soběstačnosti

Vertikální model uplatňován v anglosaských zemích (USA, Kanada, Austrálie) vychází z fiskální autonomie jednotlivých úrovní vlády, ponechává dostatečný prostor pro nezávislou fiskální politiku na každé úrovni odpovědnosti i jednotlivým úrovním vlád na horizontální linii centralizovaný model fiskálního federalismu decentralizovaný model fiskálního federalismu kombinovaný model fiskálního federalismu

Centralizovaný model velmi nízká míra soběstačnosti nižších vládních úrovní nejvýznamnější příjmy plynou do ústředního rozpočtu a pouze ústřední rozpočet je soběstačný finanční vztahy mezi rozpočty jsou uskutečňovány po vertikální linii a zejména formou účelových dotací vlastní příjmy nižších stupňů nestačí krýt jejich výdaje a jsou odkázány na dotace z vyšších rozpočtů rozsáhlé přerozdělovací vztahy v rozpočtové soustavě; prostřednictvím dotací stát ovlivňuje intenzivně činnost a hospodaření nižších vládních úrovní Československo do roku 1990

Decentralizovaný model úplná míra finanční samostatnosti nižších vládních úrovní bez existence přerozdělovacích procesů uvnitř rozpočtové soustavy, i nejnižší úrovně vlády by měly disponovat dostatečným objemem příjmů a kompetencí k celoročnímu pokrytí svých výdajových potřeb, nižší vládní úrovně by musely mít vlastní rozsáhlou daňovou pravomoc, v praxi se v čisté podobě nevyskytuje, pouze teoretický model.

V praxi se však ve většině zemí zpravidla uplatňuje určitá kombinace prvků vertikálního a horizontálního modelu fiskálního federalismu. Každá vládní úroveň má své vlastní příjmy (nižší úrovně zpravidla menší příjmy a to ve formě daňových i nedaňových příjmů), které jsou doplněny o dotace z vyššího rozpočtu. Stát prostřednictvím přerozdělovaných procesů může zmírňovat nerovný daňový výnos v jednotlivých regionech či obcích. V tomto modelu lze rozlišovat větší či menší míru centralizace či decentralizace.

MODEL FISKÁLNÍHO FEDERALISMU V ČR Lze jej označit jako kombinovaný model fiskálního federalismu s určitými decentralizačními prvky. Ani v současném modelu nejsou obce a kraje zcela finančně soběstačné.

Oatesův teorém

Optimální velikost fiskální jednotky při dané úrovni statku Celkové náklady na hlavu Bm B C´ A’ C A’m A Am N N´ Počet osob Optimální velikost fiskální jednotky při dané úrovni statku

N´ D N´´ N´´´ Q´ Q´´ Q´´´ Náklady na člena Objem služeb Q Nalezení optimálních úrovní služeb A pro různé zvolené počty osob N

N Q´´´ Q Qe E Q´´ Q´ N´ N´´ Ne N´´´ Úroveň služeb Q N Q´´´ Q Qe E Q´´ Q´ N´ N´´ Ne N´´´ Velikost společenství, N Kombinace optimální velikosti fiskálního společenství a optimální úrovně veřejného statku