KMT/FPV – Fyzika pro přírodní vědy - kombi

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
V ÝŠKA TÓNU, REZONANCE Ing. Jan Havel. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání pro.
Advertisements

Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Ing. Jan Weiser Název prezentace (DUMu): Dynamo – regulace Tematická oblast:Zdroje elektrické energie motorových vozidel.
Experimentální metody oboru – Pokročilá tenzometrie – Měření vnitřního pnutí Další využití tenzometrie Měření vnitřního pnutí © doc. Ing. Zdeněk Folta,
Rubášová Beáta Sekunda. Něco o nástroji … Akordeon, zvaný též tahací harmonika (slangově také dršťky a zednický klavír), je dechový, vícehlasý hudební.
SVĚTOVÁ POPULÁRNÍ A ROCKOVÁ HUDBA Pojem populární a rocková hudba.
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
Mechanické vlastnosti dřeva - úvod VY_32_INOVACE_28_565 Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo.
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o Tato prezentace.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
KMT/FPV – Fyzika pro přírodní vědy Materiál pro kombinované studium, Jiří Kohout Katedra matematiky, fyziky a technické výchovy, Fakulta pedagogická,
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada 37 AnotaceRegulátory.
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov Autor: Mgr. Petr Tomek Datum/období: podzim 2013 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Téma.
Akustika Pavel Kratochvíl Plzeň, ZS.
Elektromagnetická slučitelnost
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Skupiny hudebních nástrojů
Senzory pro EZS.
NÁZEV ŠKOLY: Gymnázium Lovosice, Sady pionýrů 600/6
Systematiky hudebních nástrojů
Zpětná vazba v zesilovačích 2
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
HUDEBNÍ VÝCHOVA HUDEBNÍ NÁSTROJE
9.1 Magnetické pole ve vakuu 9.2 Zdroje magnetického pole
TÉMA: Intervaly ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/
Matematika 3 – Statistika Kapitola 4: Diskrétní náhodná veličina
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633
Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
Lineární rovnice a nerovnice I.
Elektromotor a jeho využití
Vlastnosti zvuku - test z teorie
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
NÁZEV ŠKOLY: SPECIÁLNÍ ZÁKLADNÍ ŠKOLA A MATEŘSKÁ ŠKOLA VARNSDORF AUTOR: Petr Smetana, NÁZEV: VY_32_INOVACE_10_ Hudební nástroje TÉMA: Dechové.
Základy elektrotechniky Výkony ve střídavém obvodu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
„Svět se skládá z atomů“
NÁZEV ŠKOLY: Speciální základní škola, Chlumec nad Cidlinou,
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ J. E. Purkyně Libochovice
Jedno-indexový model a určení podílů cenných papírů v portfoliu
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
Transformátory Název školy Základní škola a mateřská škola Libchavy
Význam utkání v sportovních hrách
Poměr Co je poměr. Změna v daném poměru..
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
10. Elektromagnetické pole, střídavé obvody
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Fyzika pro lékařské a přírodovědné obory
Poměr v základním tvaru.
EU_32_sada 2_13_PV_Kartografie_Duch
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Sandra Tichá
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Regulátory spojité VY_32_INOVACE_37_755
Elektromagnetická slučitelnost
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Analogové násobičky.
Kmity, vlny, akustika Část II - Akustika Pavel Kratochvíl
Akustika Pavel Kratochvíl Plzeň, ZS.
Digitální učební materiál
NÁZEV ŠKOLY: MŠ a ZŠ Veselí n. M., Kollárova 1045
AUTOR: Jiří Toman NÁZEV: VY_32_INOVACE_24_10 Zvukové jevy –opakování B
Poměr v základním tvaru.
ELEKTROTECHNICKÉ MATERIÁLY
NÁZEV ŠKOLY: S0Š Net Office, spol. s r.o, Orlová Lutyně
Zvukové jevy.
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
Transkript prezentace:

KMT/FPV – Fyzika pro přírodní vědy - kombi 4. prezentace, 6. 10. 2017 Jiří Kohout Katedra matematiky, fyziky a technické výchovy, Fakulta pedagogická, Západočeská univerzita v Plzni

Obsah prezentace Fyzikální principy klasických hudebních nástrojů Teorie ladění, intervaly, význam pro hudební teorii a harmonii Elektrofony – princip a konkrétní příklady realizace

Klasické hudební nástroje Klasické hudební nástroje (zvuk je u nich tvořen mechanicky, ne elektricky) se dělí podle způsobu, jímž zvuk vzniká, na několik skupin: Strunné nástroje (chordofony) – zvuk vzniká kmitáním struny, dále dělení na smyčcové (housle), klávesové (klavír), drnkací (kytara) a úderné (cimbál) Dechové nástroje (aerofony) – zvuk vzniká chvěním vzduchového sloupce, dělení na dřevěné (klarinet) a žesťové (trubka) Bicí nástroje (membranofony) – zvuk vzniká chvěním membrány, dělí se podle toho, zda jdou naladit (tympány) či nikoliv (buben) Samozvučné nástroje (idiofony) – zvuk vzniká přímo kmitáním celého nástroje (např. zvony)

Strunné nástroje - housle U houslí vzniká zvuk kmitáním struny, zvuk je periodický, ale neharmonický → lze jej rozložit na jednotlivé harmonické (viz minulá přednáška). Frekvence n-té harmonické je dána účinnou délkou struny l, průměrem struny D, napínací silou struny F a hustotou materiálu ρ vztahem fn = n/(l*D)*√F/(π*ρ). S rostoucí délkou struny tak klesá výška tónu, naopak s rostoucí napínací silou F výška roste (význam pro ladění houslí)!

Strunné nástroje - housle Housle mají 4 různě napínané struny různé tloušťky, které jsou ve své celé délce (prázdná struna) naladěny na tony g (198 Hz), d1 (297 Hz), a1 (440 Hz) a e2 (660 Hz). Stisknutím struny se efektivní délka zkrátí, čímž se zvýší výška tonu. Přes kobylku je navázána těsná mechanická vazba mezi strunou a rezonanční skřínkou (tělo houslí), kde dochází k rezonanci vzduchu (zásadní význam pro kvalitu zvuku houslí) Na barvu tonu má zásadní vliv to, jakým způsobem jsou struny rozkmitávány (zda smyčcem v dané poloze či drnkáním). Speciální případ –tzv. flažolety, nedokonalé přitlačení struny k hmatníku a tím cílené utlumení některých harmonických složek Průběh tonu houslí v závislosti na způsobu rozkmitání struny: a) smyčec b) brnknutí c) kladívko

Strunné nástroje - kytara Fyzikální princip je podobný jako u houslí, kytara má dokonce 6 strun: E (83 Hz), A (110 Hz), d (148 Hz), g (198 Hz), h (247 Hz) a e1 (330 Hz). Zmáčknutím více strun najednou se hrají akordy (souzvuk 3 a více tónů, 3 tony – kvintakord, 4 tony – septakord). Pro tvorbu akordů platí přísná pravidla (zabývá se jimi tzv. harmonie), většinou stavěny na terciovém principu (liší se o tercie, tj. frekvenční poměr mezi jednotlivými tóny je 5:4) V kytarových zpěvnících je u jednotlivých akordů vždy naznačena poloha prstů na hmatníku Speciální případ kytary – dvanáctistrunná (španělská) kytara, má zdvojené struny a bohatší zvuk, užívá se hodně v country music.

Strunné nástroje - klavír Zvuk u klavíru vzniká chvěním strun rozkmitaných dřevěným kladívkem. Jedna klávesa na klaviatuře odpovídá vždy jednomu tónu (bílé klávesy – celé tóny, černé klávesy – půltóny). Ladění klavíru je velmi náročné a nelze jej jednoduše upravit (souvislost s temperovaným laděním, viz dále)! Zesílení a zeslabení tónu se provádí pomocí dusítek jednotlivých strun, tato dusítka jsou ovládána pedály, na které pianista šlape (celkem 3 pedály, každý má jinou funkci) Klavír se používá často jako doprovodný nástroj při sólových vystoupeních, vyrábí se z kvalitního smrkového dřeva. Má velmi široký tónový rozsah, klasické klavíry umožňují hrát přes více než sedm oktáv (mají celkem 52 bílých a 36 černých kláves)

Dechové nástroje - klarinet U dechových nástrojů vzniká zvuk chvěním vzduchového sloupce. Toto chvění však musí být něčím vyvoláno. Základní součástí klarinetu je hubička obsahující plátek z třtinového dřeva, který se rozkmitává dechem hudebníka. Kmitání se šíří ve formě vlnění do nástroje a vzniká chvění vzduchového sloupce. Konkrétní tóny se získávají tím, jaké klapky jsou zmáčknuty a jaké nikoliv, každému tónu odpovídá konkrétní zmáčknutí klapek. Existují různé typy klarinetů podle toho, v jaké tónině jsou naladěny (nejčastější B klarinet, ale i A klarinet, E klarinet apod.) Zajímavost – u B klarinetu dochází díky ladění k tomu, že nota c v notovém zápise se ozývá jako b. Při souhře u písničky, která nebyla napsána speciálně pro klarinet je tudíž nutný přepis do jiné tóniny.

Ladění Ladění určuje frekvence jednotlivých tónů ve stupnici a poměry mezi nimi. Vždy musíme rozlišovat: a) Přirozené ladění – poměry frekvencí tónů (v hudební mluvě intervaly) jsou celočíselné, např. čistá kvinta (3:2), čistá kvarta (4:3), velká tercie (5:4) či velká sexta (5:3). Typicky u nástrojů, kde se dá jednoduše ovlivnit frekvence tónů (např. housle) b) Temperované ladění – poměry frekvencí jsou dány neceločíselnými poměry, v případě neužívanější rovnoměrné temperatury mají dva po sobě jdoucí půltóny podíl frekvencí 12√2 : 1 (ve stupnici máme 12 půltónů, počáteční a koncový tón stupnice mají tudíž frekvenční poměr 2:1 - oktávu). Užívá se u klávesových nástrojů, kde stejný poměr frekvencí umožňuje hrát v jiných tóninách bez nutnosti přelaďovat

Ladění 2 V historii byly různé přístupy k ladění. Historicky – tzv. Pythagorejské ladění, odvozeno od čistých kvint (poměr frekvencí 3:2). Pythagorejské ladění vedlo k pětitónové stupnici (stupnice = řada tónů takových, že mezi počátečním a koncovým je podíl frekvencí 2:1) – pentatonice. Jeho úpravou pomocí velkých tercii (poměr 5:4) vzniká tzv. didymické ladění, z něhož vyplývá diatonická stupnice mající 7 tónů (k diatonické stupnici patří klasické durové či mollové, ale i historické církevní stupnice). Další úpravou pak byl získán systém 12 půltónů (chromatická stupnice), který je užíván dodnes. Počet stupňů ve stupnici však nemusí být omezen na 12! Dalšími kroky by bylo možné získat např. 53 tónovou stupnici. Užívání takové stupnice by však bylo zbytečně komplikované.

Ladění 3 Problém ladění založeného na čistých kvintách – pokud přejdeme do jiné tóniny v daném ladění, vznikají falešné tóny, je nutno doladit. To není problém u nástrojů jako housle, je to však zásadní problém třeba u klavíru, kde ladění hráč prakticky nemůže ovlivnit! Řešení – temperované ladění, některé čisté intervaly jsou záměrně rozladěny tak, aby se docílilo přesnějšího naladění jiných a mohlo se hrát i v jiných tóninách (kompromisní řešení). V minulosti různé nerovnoměrné temperatury, ale nejvíce se uplatnila dříve popsaná rovnoměrná temperatura (Werckmeister, konec 17. století). Praktické ověření rovnoměrné temperatury – J.S.Bach: Das wohltemperierte Klavier (Temperovaný klavír)

Reálné ladění hudebních nástrojů Rozlišujeme: a) Absolutní ladění – nástroj je naladěn podle normy, to znamená, že tón a1 má frekvenci 440 Hz (referenční frekvence). Absolutní ladění se prování pomocí přesných elektronických ladiček, jsou však lidé, kteří dokáží velmi přesně ladit i sluchem. b) Relativní ladění – např. u kytary jsou jednotlivé struny naladěny vůči sobě tak, aby to znělo libozvučně. Frekvence jsou však jiné, než by měly být podle normy, při použití elektronické ladičky by se ukázal nesoulad, při souhře s absolutně naladěným nástrojem by vznikala nelibozvučnost. V orchestru – ladění je třeba provést tak, aby se jednotlivé nástroje shodli, je třeba se podřídit nástroji, u něhož není naladění možné (např. varhany v kostele, klavír…)!

Elektrofony Elektrofon – hudební nástroj, u něhož je zvuk vytvářen či upravován elektronicky (rozdíl proti čistě mechanickým klasickým hudebním nástrojům). Rozdělení: Elektromechanické hudební nástroje – zvuk je tvořen mechanicky, následně je elektronicky upravován (elektrická kytara, elektrické piano, Hammondovy varhany) Elektronické hudební nástroje – zvuk je přímo tvořen elektronicky, v minulosti (syntezátor, theremin, digitální piano) Poznámka: mezi elektrofony nepatří nástroje, u nichž je elektřina využívána pouze jako zdroj energie (píšťalové varhany)

Hammondovy varhany Nejstarší typ (1935 Hammond), ale podobný princip již u tzv. Telharmonia (1897 Cahill) Princip – syntéza základních tonů vytvářených rotací ozubených tónových kol. Každé kolo odpovídá jedné frekvenci (jedné harmonické), většinou 91 tónových kol, tj. možno smíchat až 91 frekvencí! Táhla umožňují nastavit amplitudy jednotlivých harmonických. Využití v jazzu, bluesu, gospelu. Hammondovy varhany se přestaly vyrábět v 70. letech, byly nahrazeny čistě elektronickými hudebními nástroji.

Elektrická kytara Již od roku 1931, využití především v případech, kdy je třeba dosáhnout větší hlasitosti, než dokáže akustická kytara. Princip – chvěním strun se v cívce indukuje elektrické napětí (Faradayův zákon elektromagnetické indukce) a následně elektrický proud. Ten je veden do zesilovače. Je možno provádět různé úpravy zvuku Využití – 40. léta – Charlie Christian (jazz), dnes oblíbený nástroj u mnoha skupin

Theremin První čistě elektronický hudební nástroj (1919 Těrmen) při hře se hudebník nástroje vůbec nedotýká! Princip – theremin je tvořen skříní se dvěma anténami, je ovládán pohybem rukou. Pravá ruka určuje výšku tnu, levá hlasitost. Theremin pracuje na záznějovém principu, pohybem rukou se mění vlastní frekvence jednoho LC oscilátoru, u druhého je vlastní frekvence pevná. Frekvence oscilátorů je řádově stovky kHz, při drobném rozdílu frekvencí vznikají zázněje, u nichž je následně druhou rukou ovládána hlasitost. Využití – např. některé skladby Led Zeppeliun nebo znělka seriálu Vraždy v Midsomeru

Shrnutí hodiny Umět zařadit základní hudební nástroje mezi strunné, dechové, bicí či samozvučné Vědět, jak závisí frekvence tónu struny na její efektivní délce a síle,kterou je struna napínána. Vědět, jaké struny jsou na houslích a jak jdou po sobě výšky tónů zahraných na tyto struny, pokud nejsou stisknuty (není třeba znát konkrétní frekvence) Vědět, co je to akord a kolika tóny jsou tvořeny kvintakord a septakord Vědět, jaké jsou poměry frekvencí u následujících intervalů: oktáva, čistá kvinta, čistá kvarta, velká tercie (vše v přirozeném ladění) Vědět, jaký je podíl frekvencí dvou po sobě jdoucích půltónů v temperovaném ladění Umět rozhodnout, zda je daný hudební nástroj klasický, elektromechanický či elektronický u následujících nástrojů (Hammondovy varhany, theremin, elektrická kytara, píšťalové varhany) Vědět, jak se jmenuje elektronický hudební nástroj, na který se hraje bez dotyku