Prof. PhDr. Jana Svobodová, CSc. Ostravská univerzita v Ostravě

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
P ODPORA TRANSFORMACE SOCIÁLNÍCH SLUŽEB Ivana Příhonská Praha /
Advertisements

Aplikovaná psychologie Disciplíny psychologie. Obsah 1. Opakování - založení psychologie 2. Předmět psychologie 3. Hlavní znaky psychologie 4. Rozdělení.
Rozvojové programy pro VVŠ 8. února Rozvojové programy VVŠ Rozvojové programy 2012 Požadavky vysokých škol v centralizovaných projektech → finanční.
Spolkové a nadační právo Téma: Úvod do studia spolkového a nadačního práva.
Pedagogika jako vědecká disciplína Mgr. Radek Pospíšil Katedra pedagogiky.
Propojení psychologie dopravy a klinické psychologie PhDr. et Mgr. Š tefan Medzihorský, předseda ČAPPO, rektor Vysoké školy aplikované psychologie Konference.
K OMUNIKACE VERBÁLNÍ A NEVERBÁLNÍ Zpracovala: Mgr. Kateřina Holá Speciální základní škola, Česká Kamenice, Jakubské nám. 113, příspěvková organizace.
1. Úvod do profesního poradenství Dagmar Svobodová.
Plánování sociálních služeb a transformace aneb Systémově, společně a statečně Šárka Hlisnikovská Role obcí v transformaci sociálních služeb 25. – 26.
Projekt “Zajištění místní a typové dostupnosti sociálních služeb”. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České.
Výzkum efektivnosti fungování veřejné správy Interní grant VŠP Jihlava Měrtlová - Nečadová - Kovář.
Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Zdravotně sociální fakulta, Jírovcova 24/1347, České Budějovice 1 Vzdělávání poskytovatelů sociálních.
1 Institucionální zdravotnický výzkum a perspektivy mezinárodní spolupráce Prof. MUDr. Ondřej Topolčan, CSc. Fakultní nemocnice Plzeň Senát Parlamentu.
Co je Open Access (OA) Bc. Miroslava Pourová. Open Access = Otevřený přístup mezinárodní iniciativa k zajištění: – trvalého – okamžité – bezplatného přístupu.
Projekty Institucionálního plánu MENDELU v roce 2016 seminář pro řešitele projektů IP Brno,
Název školy: Střední škola sociální PERSPEKTIVA a Vyšší odborná škola, s.r.o. Adresa:Mírová 218/6 Dubí III - Pozorka Název projektu KLÍČE K POZNÁVÁNÍRegistrační.
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
Prof. JUDr. Vladimír Týč, CSc. Právo jako společenský jev: PRÁVO 1.vnitrostátní, 2.mezinárodní a 3.evropské (EU) Masarykova univerzita Brno 2016.
Politologie Základní pojmy. Politologie Společenská věda politická věda, věda o politice, teorie politiky, věda o moci. „Je to vědecká disciplína zabývající.
EMOCE - jsou psychické procesy, které hodnotí různé skutečnosti, situace, události, průběh a výsledky jednání člověka; - vyjadřují prožívání subjektivního.
Jsou venkovské školy horší než městské?
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Jiří.
Komplexní systém hodnocení
Seminář Evaluace poskytovatelů „Zajištění vybraných služeb sociální prevence na území Jihomoravského kraje“ Tato konference je financována z.
Komplexní systém hodnocení
Mentoring, co a jak? Václav Šneberger
Řídicí a koordinační výbor
Analýza kvality života aneb proč, jak a pro koho …
Společenská odpovědnost ve školství
Zpráva o činnosti za rok 2007
Techniky práce s mentálně postiženými
ÚTVARY ČESKÉHO JAZYKA A JAZYKOVÁ KULTURA
DEKRET ROZVOJE A STABILITY ČESKÉHO ZDRAVOTNICTVÍ Dvacet zdravých vět
Náměty pro činnost Národního fóra
MEZILIDSKÁ KOMUNIKACE II.
Právo životního prostředí pojem, vývoj, prameny, postavení v systému práva, principy Ivana Průchová.
Pedagogická komunikace 4. lekce: Verbální komunikace: kladení otázek
Kompetenční modely Mgr. Andrea Drdáková.
Znakový jazyk Znakovaná čeština
Příspěvek na konferenci
Evaluace a hodnocení Evaluace Autoevaluace ©.
Pedagogická psychologie
ÚZEMNÍ DIFERENCIACE ČEŠTINY
Společenská odpovědnost organizací Město Třebíč 21. září 2017
Stimulace tvořivosti – tvůrčí řízení a vedení lidí,
Workshop projektu systémová podpora sociální práce v obcích na téma:
Diagnostika Zimní semestr 2015/2016.
Dlouhodobý záměr vzdělávací a vědecké, výzkumné, vývojové a inovační, umělecké a další tvůrčí činnosti pro oblast vysokých škol na období Petr.
ROZVRSTVENÍ SLOVNÍ ZÁSOBY
karel oliva Akademie věd ČR
Gymnasium Jižní Město Praha
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_16_FUNKCNI_STYLY Název materiálu:
Digitální učební materiál
Pedagogika školního sportu
METODIKA POUŽITÍ KRITÉRIÍ PŘI ZUŽOVÁNÍ POČTU LOKALIT RNDr
Role a možnosti spolupráce s orgány sociálně-právní ochrany dětí
Anotace Žák se seznámí s problematikou národa, národnostních menšin a vztahu majority a minorit Autor Mgr. Petr Stonawski Jazyk Čeština Očekávaný výstup.
Tresty a ochranná opatření ( trestní sankce)
Čím vším se řídí reklama pro odborníky
Digitální gramotnost Informatické myšlení
Analýza vyučovacího procesu v ZŠ praktických v České republice
phdr. Hana pazlarová, ph.d.
SLOH A KOMUNIKACE Projev, proslov.
Klíčové aktivity projektu
Profesionalizace sociální práce v ČR
Rizikové skupiny 2 Pojetí normality, deviace a deviantní chování
SLOHOVÉ ÚTVARY očekávané pro zadání maturitní písemné práce
Seminář pro žadatele pro výzvu 082
„Postup města Chrudim k udržitelnému rozvoji pomocí MA 21“
Diagnostika dítěte předškolního věku
Transkript prezentace:

Prof. PhDr. Jana Svobodová, CSc. Ostravská univerzita v Ostravě Úvahy o spisovnosti Prof. PhDr. Jana Svobodová, CSc. Ostravská univerzita v Ostravě

Eventuality opozic TRADICE × INOVACE V POJETÍ SPISOVNOSTI INSTITUCIONÁLNÍ KODIFIKACE × „VOLNÁ SOUTĚŽ“ JAZYKOVÝCH PROSTŘEDKŮ REGULACE × SPONTANEITA, ŽIVELNOST OPRÁVNĚNÉ ZÁSAHY × ZASAHOVÁNÍ DO VÝVOJE PROFESIONALITA × LAICKOST ODPOVĚDNOST LINGVISTIKY × EXPERIMENTY HEGEMONIE ÚZU × HEGEMONIE KODIFIKACE (absolutismus korpusu) (absolutismus preskripce) ↑ ANALÝZA NORMY (vycházející z analýzy úzu) vyhodnocení nosných odchylek × pojetí „chyby“ Banská Bystrica 2007

Norma spisovného jazyka v pojetí PLK pouhý úzus sám o sobě nevytvořil ani nevytváří normu spisovných jazyků; norma spisovného jazyka se vytváří a  formuje za potřebných zásahů lingvistů-teoretiků. Banská Bystrica 2007

Stupně prestiže spisovnosti 4. nezbytnost spisovnosti 3. potřebnost spisovnosti 2. užitečnost spisovnosti 1. vhodnost spisovnosti ----------------------------------------------- (zbytnost, postradatelnost spisovnosti) Banská Bystrica 2007

Aktuální česká jazyková situace příznačný nástup interdialektů ve sféře neveřejné komunikace, zvl. v oblasti masivního vlivu obecné češtiny přesah i do oblasti veřejné a oficiální; badatelské úsilí soustředěno hl. na sledování pestrého úzu; ústup od na vyhodnocování jevů noremního charakteru, zvl. těch, jejichž pohyb od nespisovnosti (uzuálnosti) přes noremnost míří ke kodifikaci (tzv.„nosné chyby“); Banská Bystrica 2007

Aktuální česká jazyková situace pomalost kodifikačních zásahů; oddalování úzu od normy i normy od kodifikace; výsledek: kodifikovaná podoba spisovného jazyka se jeví jako neživá, strnulá, ba dokonce nepotřebná, poněvadž nevyužívaná. Banská Bystrica 2007

Od školské spisovnosti ke standardní češtině: výzva k diskusi spisovnost a kodifikace se jeví jako přežitek vyžadovaný zejména školou a učiteli češtiny; psát se učíme, až když mateřštinou mluvit umíme, spisovnou češtinu nelze vydávat za mateřštinu; „v dnešní otevřené době je jakýkoliv diktát, a tedy i diktát jazykový, jevem silně příznakovým, těžko přijatelným“. Banská Bystrica 2007

Mluvme, jak nám zobák narost „Spisovnost, která má na východní části území jinou hodnotu než na té západní, nás spíš rozděluje, než spojuje;“ Zdrojem, z něhož se obrozuje standardní vyjadřování, je obecná čeština; tu je třeba pokládat za přirozené jazykové chování většiny našeho národa. Banská Bystrica 2007

K úvahám o spisovném/standardním jazyku: pohled z poněkud širší perspektivy Většina obyvatelstva (sociální silové pole spisovné variety) normové autority: korigování, hodnocení; jazykový kodex (kodifikátoři); modeloví mluvčí/pisatelé: modelové texty; jazykoví experti: odborné soudy. Banská Bystrica 2007

Nositelé mluvené spisovnosti (Přerovsko 2005) Banská Bystrica 2007

Slovenský jazykový kodifikátor 2 vyhraněné typy: rozumný, oprávněně zasahující odborník, který zdravě kultivuje jak jazyk, tak jeho uživatele; autoritativní jazykový preskriptor, který se ocitl v konfliktu se současnými podmínkami fungování spisovného jazyka i se současným lingvistickým poznáváním. Banská Bystrica 2007

Úkoly, které čekají na bohemisty promyslet široký výzkum postojů k jazyku a jeho spisovné varietě; na základě jeho výsledků posoudit existenci a další potřebu spisovnosti; promyslet a provést vyhodnocení uzuálních jevů, které směřují ke spisovné normě; průběžně dbát na soulad normy a kodifikace. Banská Bystrica 2007