VY_32_INOVACE_1/20A-ICT/PE/ON Číslo projektu CZ.1.07/ 1.5.00/34.0673 Název školy SOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast Jazykové vzdělávání Předmět Český jazyk a literatura Tematický okruh Tvarosloví Název materiálu Přídavná jména I. Číslo materiálu VY_12_INOVACE_1A_CJ_13(32) Autor Mgr. Anežka Chládková Datum tvorby 13. 03. 2013 Všechna neocitovaná díla jsou dílem autora. Anotace: Určená pro žáky 1. ročníku nástavbového studia (popř. 1. ročníku SOU). Prezentace určená k interaktivní práci žáků při hodině. Metodické pokyny: Prezentace je určena jako podpůrný materiál k výkladu učitele a interaktivní práci žáků, lze použít i k opakování učiva. Prvních pět úloh společně s žáky ( první úloha s animací podporující výklad). Dále čtyři příklady s nabídkou výběru výsledků. Některý z žáků dostane myš a z nabídky řešení příkladů vybírá správnou možnost. A na závěr čtyři příklady k samostatné práci žáků. Čas: cca. 20 - 25 min.
Přídavná jména
Na zdi visel tatínkův nový sportovní kabát. Čí kabát Na zdi visel tatínkův nový sportovní kabát. Čí kabát? Tatínkův Jaký kabát? Nový sportovní Přídavná jména – vyjadřují vlastnosti osob, zvířat, věcí nebo jevů označených podstatným jménem. S podstatným jménem se shodují v pádě, čísle a rodě.
Druhy přídavných jmen Tvrdá – vzor mladý, -á, -é Měkká – vzor jarní, í, -í Přivlastňovací – vzor otcův, -ova, -ovo, matčin, ina, -ino
Jak poznáme přídavná jména tvrdá a měkká? mladý muž TEN jarní kabát mladá žena TA jarní bouřka mladé obilí TO jarní počasí
Rozliš přídavná jména měkká a tvrdá! Ps- ciz- Bíl- houbov- Zimn- kuřec- Nemocn- modern- Slep- širok- Odvážn- tmav- Drz- sportovn- M M T T M M T T M T M T M M T T T M T M T M T M T TTTR M T M T
POZOR! Mladý muž – mladí muži (1. pád rodu mužského životného, číslo množné).
Doplň! Rodiče koupili nov- automobil. Na zahradě si hráli mal- chlapci. Mám rád bramborov- guláš. K obědu byla polévka s hověz-m masem. Jsem alergický na hus- peří. Házeli jsme po sobě smrkov-mi šiškami. Z hnízda vykukovalo čap- mládě. Nad polem kroužil drav- pták. Ryb- maso je velmi zdravé. V ZOO jsme sledovali lv- rodinku. Narýsuj prav- úhel! V pořadu vystoupili znám- zpěváci.
Rodiče koupili nový automobil. Na zahradě si hráli malí chlapci Rodiče koupili nový automobil. Na zahradě si hráli malí chlapci. Mám rád bramborový guláš. K obědu byla polévka s hovězím masem. Jsem alergický na husí peří. Házeli jsme po sobě smrkovými šiškami. Z hnízda vykukovalo čapí mládě. Nad polem kroužil dravý pták. Rybí maso je velmi zdravé. V ZOO jsme sledovali lví rodinku. Narýsuj pravý úhel! V pořadu vystoupili známí zpěváci.
Použité zdroje: ŠTĚRBOVÁ, Ludmila; VYTEJČKOVÁ, Ota. Český jazyk pro 1. až 3. ročník odborných učilišť. Praha: Septima, 1998, ISBN 80-7216-069-9. Archiv autorky.