Mgr. Libuše VODOVÁ, Ph.D. Katedra biologie PdF MU

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Didaktika přírodopisu 1 Přednáška Didaktika přírodopisu jako věda
Advertisements

Cíle dějepisné výuky, dějepisné kurikulum, RVP a výuka dějepisu Přednáška č. 4 AR 2014/2015.
Střední škola pedagogická, hotelnictví a služeb Dějiny pedagogiky NÁZORY JANA ÁMOSE KOMENSKÉHO Mgr. Irena Kudláčková.
Pedagogika jako vědecká disciplína Mgr. Radek Pospíšil Katedra pedagogiky.
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt:
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
Název DUM: VY_32_INOVACE_XVI_1_20_Péče a ochrana ŽP Šablona číslo : XVISada číslo: 1Pořadové číslo DUM: 20 Autor: Mgr.Lenka Dědečková.
Školní život Základní škola Choltice, okres Pardubice – „Učíme se pro život“ Šablona: č. III/2 Inovace a zkvalitnění výuky pomocí ICT Pořadové číslo: 39.
Základní škola a Mateřská škola Dobrá Voda u Českých Budějovic, Na Vyhlídce 6, Dobrá Voda u Českých Budějovic EU PENÍZE ŠKOLÁM Zlepšení podmínek.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Předmět didaktiky chemie. Cíl: Seznámení s prostředky materiálními i immateriálními, kterými je možné mladého člověka vychovávat a vzdělávat Podstata.
Vztahy a pravidla soužití - škola. ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, , příspěvková organizace TÉMA Umění, kultura, sport,
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Ing. Radoslava Benová Název materiálu:
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
  Vznik univerzit v Evropě, Karlova univerzita  Zakladatel?   4 fakulty  V čele univerzity? V čele fakulty?  Bratrská výchova  Ideál.
Základní škola a mateřská škola Damníkov NAŠE MODERNÍ ŠKOLA Základní škola a mateřská škola Damníkov NAŠE MODERNÍ ŠKOLA Reg. č. CZ.1.07/1.4.00/
Didaktická analýza dějepisného učiva Přednáška č. 6 AR 2014/2015.
Úvod do botaniky - vědní obory, vědci, systém Autor: Mgr. Jitka MaškováDatum: Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308.
Projekt: Moderní škola 2010 registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_119 Téma hodiny: Michal Viewegh Doporučeno pro: 9. ročník.
Jan Amos Komenský Učitel národů. Jan žil s rodiči v Uherském Brodě. Jeho otec byl členem Jednoty bratrské. Rodný dům Jana Amose Komenského.
Anotace Seznámit žáky s fungováním školství v ČR. Popsat jednotlivé stupně a možnosti přechodu z nižšího na vyšší stupeň. Výukový materiál.
Speciální vzdělávací potřeby - žádné - Klíčová slova
Základní škola, Hořice, Husova 11 VY_32_inovace 7_07
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Název školy: Základní škola Chomutov, Písečná 5144 Název materiálu: VY_52_INOVACE_27_Národ_sobě_kulturní_rozvoj_ib1 Číslo projektu: CY1.07/1.4.00/
Plánování ve školní tělesné výchově
Filozofie osvícenství ve Francii
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Školství v 17. a 18. století Základní škola a Mateřská škola Kateřinice, okres Vsetín projekt č. CZ.1.07/1.4.00/ Č. DUMu: VY_32_INOVACE_07_04_Česká.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Průřezové téma - Enviromentální výchova Základní podmínky života – Půda I. Anotace: Prezentace slouží jako výukový materiál k průřezovému tématu EV Základní.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
POTŘEBY DUM _13.
Název školy: Základní škola Chomutov, Písečná 5144 Název materiálu: VY_52_INOVACE_30_Hádej_kdo_jsem _(1310 _1790)_šg2 Číslo projektu: CZ 1.07/1.4.00/
Lidstvo a jeho dějiny (1) – Časová přímka
Název projektu: Moderní škola
Filozofie renesance II – Přírodní filozofie
Pedagogická psychologie
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Vysoké Mýto, Knířov
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc
Název projektu: Moderní škola
Digitální učební materiál zpracovaný v rámci projektu
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Sandra Jaklová
Základní škola, Hořice, Husova 11 VY_32_INOVACE 7_09
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Martina Slánská Kalhousová Název.
Didaktika přírodopisu 1 Sem.8 – Mezipředmětové vztahy
Starověké Řecko – Řecká vzdělanost a věda DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
28. březen 1592 – 15. listopad 1670 Mgr. Hana Šenková
Didaktika přírodopisu 1 3. seminář: Roční časově tématický plán
Název a číslo materiálu:
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
MATEMATIKA – GEOMETRIE 7
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_06-02
Živá příroda – vývoj Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Jitka Dvořáková
Brána fantazii otevřená aneb o vnímání literatury
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Pravidla a doporučené postupy pro vytváření studijních programů
Jan Amos Komenský Autor: Mgr.Dana Vagenknechtová
EU_32_sada 2_04_PV_Sluneční soustava_Duch
Vzdělávání v Praze Hlavní město Praha podporuje řadu projektů s cílem zvýšit kvalitu vzdělávání zaměření na instituce zřizované Hlavním městem Praha pomoc.
Didaktika přírodopisu 2 1. seminář
Střední škola obchodně technická s. r. o.
2. setkání platformy: .d Tvorba Školské inkluzivní koncepce Libereckého kraje Manažer aktivit projektu: Bc. Jakub Lang
Schůzka fakultních provázejících učitelů a metodiků praxe Katedra primární pedagogiky PdF MU (Galerie RUV)
Šablona 32 VY_32_INOVACE_03_22_JAN AMOS KOMENSKÝ
Jean Jacques Rousseau (1712–1778)
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Mgr. Libuše VODOVÁ, Ph.D. Katedra biologie PdF MU Didaktika přírodopisu 1 7. přednáška: Didaktika přírodopisu jako vědecká disciplína a její dějiny Mgr. Libuše VODOVÁ, Ph.D. Katedra biologie PdF MU

Didaktika přírodopisu jako vědecká disciplína a její dějiny

Student bude schopen…. vlastními slovy vysvětlit čím se didaktika přírodopisu zabývá shrnout postavení didaktiky přírodopisu v systému věd popsat vztah didaktiky přírodopisu k ostatním vědám charakterizovat klíčové etapy ve vývoji didaktiky přírodopisu (ke každé z nich uvést zástupce a zásadní myšlenku) stručně nastínit vývoj didaktiky přírodopisu od počátku 20.století

Didaktika přírodopisu jako věda věda => předmět studia, metody bádání, historii objekt studia didaktiky přírodopisu: teorie a praxe výuky Př => zákonitosti výuky přírodopisu na ZŠ (obecné i specifické) Postavení v systému věd Společenské vědy Pedagogika Didaktika Didaktika přírodních věd (Didaktika biologie) Didaktika přírodopisu => Didaktika přírodopisu je věda společenská, pedagogická, náležící k oborovým didaktikám Didaktika přírodopisu je vědním oborem i učebním předmětem => má vědecký i didaktický systém

DIDAKTIKA PŘÍRODOPISU JAKO VĚDA ČLENĚNÍ DIDAKTIKY PŘÍRODOPISU Obecná didaktika přírodopisu Didaktika jednotlivých biologických disciplín – typické rysy výuky všech biologických disciplín Př. Didaktika botaniky Didaktika zoologie Didaktika biologie člověka atd. Didaktiku lze členit také podle jednotlivých typů škol Didaktika přírodopisu spadá pod didaktiku biologie na ZŠ – Didaktika přírodopisu na gymnáziu: Didaktika biologie na gymnáziu na SZŠ: Didaktika biologie na střední zdravotnické škole Na SZeŠ: Didaktika biologie na střední zemědělské škole

DIDAKTIKA PŘÍRODOPISU JAKO VĚDA VZTAH K OSTATNÍM VĚDÁM K biologii a jejím dějinám (dějinám přírodních věd) – didaktik přírodopisu musí mít faktické znalosti z biologie 2) K pedagogice (2 složky: didaktika a teorie výchovy didaktická složka => vztah k obecné didaktice – teoretický a metodologický základ didaktiky přírodopisu, vztah k oborovým didaktikám ostatních přírodovědných předmětů) 3) K psychologii – pedagogická psychologie, vývojová psychologie, psychologie dítěte, obecná psychologie 4) K logice (pomocná věda pedagogická) –srozumitelné a přesné vyjadřování, logické vysvětlování, přirozený sled informací, návaznost 5) K matematickým vědám – použití matematických metod (plánování, statistické hodnocení apod.) 6) K jazykovědě – odborné termíny (z latiny, řečtiny, angličtiny)

DIDAKTIKA PŘÍRODOPISU JAKO VĚDA POSLÁNÍ UČITELE PŘÍRODOPISU „Práce Darwina, Mendela, Fabra, Lorenze a Hutchinsonové jsou nadčasové a mohou být i dnes využity při řešení problematiky zachování naší planety. Je však dobré si uvědomit, že tito velcí přírodovědci získali svou lásku a nadšení pro svět přírody, když byli dětmi brouzdajícími se v rybníčku či louži, pozorujícími lupou miniatruní svět v kapce vody nebo kráčejícími po blatech i v hlubokých lesích, fascinováni životem kolem nich“ => vzbudit u žáků zájem o přírodu Učitel by měl mít…. faktické znalosti pedagogické schopnosti manažerské dovednosti nadšení pro svůj obor, protože…. „Jen ten, kdo sám hoří, může zapalovat!“

Dějiny didaktiky přírodopisu I. STAROVĚK - příroda byla zkoumána v rámci filozofie a lékařství => dějiny didaktiky biologie (přírodopisu) souvisí s dějinami přírodních věd Aristoteles (384-222 př. n.l.) žák Platóna, vychovatel Alexandra Velikého filozof, pedagog, spisovatel – polyhistor zakládal sbírky: velká soukromá knihovna  sbírka rostlin a zvířat sbírka ústav přírodovědné spisy: O vzniku a zániku O duši Historia animalium – základy zoologie – 500 živočišných druhů   O částech živočichů O chůzi živočichů  O vzniku živočichů - jako učitel usiluje o hledání vrcholových etických hodnot v lidském životě

DĚJINY DIDAKTIKY PŘÍRODOPISU Theofrastos (asi 372 - 287 př. n. l.) řecký filosof, vědec a rétorik po Aristotelovi řídil 34 let peripatetickou školu přednášel filosofii, přírodní vědy a rétoriku - mineralogický spis Peri lithón zakladatel dendrologie, lesnických věd Dioskorides Pedanius (asi 40-90 n.l.) - řecký lékař - 5-ti svazkový spis De materia medica (O lékařství) - léčivé rostliny a jejich účinné látky => základ nauky o léčivech a o botanice vůbec - bývá považován za autora termínu botanika

DĚJINY DIDAKTIKY PŘÍRODOPISU Hippokrates ( 460 - 377 př. n. l.) - řecký lékař a učitel medicíny (z rodiny léčitelů) => zdraví je výsledkem rovnováhy a nerovnováhy čtyř základní „šťáv“ v těle člověka (dále rozpracoval Galén) - 1. etický kodex lékařství Claudius Galénos (130-210 n.l.) - řecký lékař a logik - působil jako lékař v galdiátorské škole - bádal v oblasti lékařství (uvolňování svalů masážemi) osobní lékař římského císaře Marca Aurelia  ústředím každého živočicha jsou játra (krvetvorba) paralela mezi lidským tělem a vnějším světem: (4 šťavy – 4 živly) základem medicíny je anatomie – veřejné pitvy zvířat (mezi tělem člověka a zvířete není rozdíl)

- klášterní, katedrální a farní: přírodní vědy se neučily DĚJINY DIDAKTIKY PŘÍRODOPISU II. STŘEDOVĚK úpadek vědění – nárůst moci církve se odráží i v učení -> SCHOLASTIKA = školská filozofie (filozofické zdůvodňování teologických dogmat) - školy a univerzity v rukou církve - uznávala JEN Aristotelovo učení o přírodě Situace ve školách - klášterní, katedrální a farní: přírodní vědy se neučily - partikulární městské školy: objevuje se přírodopis, fyzika a astronomie - univerzity: vyučuje se pouze medicína a fyzika (přírodovědné poznatky) Tomáš AKVINSKÝ (1226-1274) - filozof a teolog = „učitel církve“ - vychází z Aristotela - respekt vůči židovským a muslimským teologům

DĚJINY DIDAKTIKY PŘÍRODOPISU III. NOVOVĚK - od 17. st.– prolomení scholastiky => renesance přírodních věd oproštění od antických autorů, vlastní bádání (pozorování, experiment, indukce) na univerzitě byla jediným samostatně vyučovaným biologickým předmětem botanika Francis BACON - zakladatel novověké experimentální vědy - plánoval napsat spis „Velké obnovení věd“, ale dokončil pouze předmluvu a část – Nové organon Mikuláš KOPERNÍK (19.2.1473 - 24.5.1543) - právník, lékař, matematik a amatérský astronom - autor heliocentrické teorie – nepřesné výpočty

DĚJINY DIDAKTIKY PŘÍRODOPISU Giordano BRUNO (1548 - 1600) filozof, spisovatel, astronom původně byl knězem exkomunikován z církve (nemohl získat profesuru na Sorboně) - navazuje na Koperníka: Slunce není středem světa, nýbrž že je pouze středem jedné malé části vesmíru, který je nekonečný - inkvizicí odsouzen jako kacíř a upálen Galileo GALILEI (15. 2. 1564 - 8. 1. 1642) - astronom: vylepšení dalekohledu - objevil: 4 Jupiterovy měsíce, Saturnovy prstence, fáze Venuše, krátery a hory na Měsíci, sluneční skvrny - své učení odvolal, zemřel v domácím vězení

DĚJINY DIDAKTIKY PŘÍRODOPISU Jan Ámos KOMENSKÝ (28.3. 1592 – 15.11. 1670) - teolog, filozof, pedagog, spisovatel a poslední biskup Jednoty bratrské, = „učitel národů“ návrh školské organizace didaktické zásady (názornosti, systematičnosti a soustavnosti, aktivnosti, trvalosti, přiměřenosti) Díla: Velká didaktika, Didaktika, Informatorium školy mateřské,Orbis pictus - didaktika jako samostatná věda - obecně platné vyučovací zásady: Učit se musí od mládí. Povinná školní docházka. Názorné vyučování. Nutnost určitého stupně vzdělání, horlivost. Přiměřenost látky k věku. Vše převádět do praxe. Vyučovat od jednoduššího ke složitějšímu. Nutnost stálého opakování. Vyučování má být zábavné. Vzdělání má být zdarma.

DĚJINY DIDAKTIKY PŘÍRODOPISU Orbis pictus

Komenského mapa Moravy DĚJINY DIDAKTIKY PŘÍRODOPISU Komenského mapa Moravy

Detail Komenského mapy DĚJINY DIDAKTIKY PŘÍRODOPISU Detail Komenského mapy

DĚJINY DIDAKTIKY PŘÍRODOPISU Carl LINNÉ (23.5 1707 – 10.1. 1778) - švédský lékař a přírodovědec zakladatel binomické nomenklatury „Bůh stvořil přírodu a Linné uspořádal život“ od mládí se zajímal o botaniku Dílo: Systema naturae (Soustava přírody), Genera plantarum (Rostlinné rody), Species Plantarum (Rostlinné druhy), Philosophia botanica (Botanická filozofie)  Jean Jacques ROUSSEAU (28.6 1712 – 2.7. 1778) - francouzský filozof, pedagog a spisovatel učení se na základě zkušenosti dílo: Emil aneb o výchově – výchovu rozdělil do pěti částí 1) od narození do 2 let 2) od 2 do 12 let  3) od 12 do 15 let 4) od 15 do 21 let 5) výchova ženy  

DĚJINY DIDAKTIKY PŘÍRODOPISU Školská reforma Marie Terezie 6.12.1774 - Všeobecný školní řád => změna školského systému dosud: univerzity, gymnázia, partikulární městské školy nově: veřejné školy) v menších obcích – triviální (učilo se trivium:čtení, psaní a počítání) v hlavních městech (Praha a Brno) – normální školy s rozšířenou výukou) vzdělání nejen pro chlapce, ale i pro dívky (od r. 1780 vznikají dívčí třídy) přírodopisné učivo přírodopis začleněn díky Janu Ignátu Felbigerovi (1724-1788) důraz kladen na praktické použití => potřeby hospodářství: základy botaniky, zoologie a mineralogie výuková metoda: rozhovor autoři učebnic přírodopisu Vincenc Aleš Pařízek, Jan Tomsa

DĚJINY DIDAKTIKY PŘÍRODOPISU Reorganizace gymnázií Reorganizace gymnázií - 1775 – dle návrhu Gratiana MARXE začleněna výuka přírodních věd (přírodopis + fyzika) jeden učitel učil všechny předměty – špatná úroveň + nedostatek pomůcek v rámci univerzity přednášeny přírodní vědy na filozofické fakultě – popisné přednášky bez přírodnin Jan Evangelista PURKYNĚ (1787-1859) součástí výuky jsou i praktická cvičení vědecký experiment a mikroskopické výzkumné metody

DĚJINY DIDAKTIKY PŘÍRODOPISU Popisné vyučování přírodopisu Ideál: podrobný popis přírodniny + začlenění do systému (podle Linného) => Popisné morfologicko-systematické vyučování August LÜBEN (1804-1873) součástí výuky má být i pozorování, srovnávání, žákův názor a jeho zkušenost výuka má být doplněna názornou ukázkou (sbírky přírodnin, školní zahrady, vycházky) cyklické uspořádání učiva (každý rok stejné, ale rozšířené učivo) systém byl plně používán až ke konci Lübenova života (1849 přírodní vědy opět zavedeny na gymnázia, 1869 do obecných a měšťanských) biogeografické objevy (Alexander von HUMBOLDT) a evoluční teorie (Jean Baptiste LAMARCK, Charles DARWIN) => nové pojetí vyučování přírodopisu – biologické

DĚJINY DIDAKTIKY PŘÍRODOPISU Biologické vyučování přírodopisu Fridrich JUNGE (1832-1905) německý učitel „Vesnický rybník a jeho životní společenstvo“ učivo by mělo být uspořádáno po životních společenstvech např. – rybník, louka, les, pole = ekologické pojetí učiva => studium života organismů v souvislostech České země - změny pozvolné 1920-30 „období reformismu“ – do výuky začleňovány praktická cvičení, exkurze, práce na školním pozemku a v koutku přírody 2.sv. v. - materiální a personální ztráty socialistické pojetí výuky: 1948 – zákon o základní úpravě jednotného školství (národní, střední a výběrový stupeň); přírodopisné učivo se vyučuje v rámci vlastivědy a v 6.-9 r.) 1953 - školský zákon - povinná osmiletá docházka + 3 výběrové ročníky 1960 – základní devítiletá škola a tříletá střední všeobecně vzdělávací škola

DĚJINY DIDAKTIKY PŘÍRODOPISU 1976 – nová československá vzdělávací soustava: Předškolní výuka (jesle + MŠ) Základní škola: 1.stupeň – prvouka a přírodověda 2.stupeň – botanika (5.roč.), zoologie (6.roč.), biologie člověka (7.roč.), geologie (8.roč.) Gymnázia: biologie ve 3 ročnících (2.-4.) Po sametové revoluci: 1995 – zavedena devítiletá povinná školní docházka, – přírodopis vyučován v 6.-9.ročníku 2005 – Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání – formuluje učivo a očekávané výstupy, zařazuje průřezová témata jako součást environmentálního vzdělávání Vysokoškolští učitelé didaktiky biologie: Antonín ALTMANN, Jan STOKLASA, František HORNÍK, František DVOŘÁK, Oton MASLOWSKI Současní didaktikové přírodopisu a biologie: Doc. Hrabí (PdF UP), Doc. Podroužek (PdF ZČU), Doc. Švecová (PdF UK)

Použité obrázky http://zszborovice.cz/upload/prace%20s%20mikroskopem%20(11).jpg http://www.interaktivni-vyuka.cz/foto/463.jpg http://www.zskunup.cz/images/bigimg/1224484124-p1010081-jpg.jpg http://www.tauris.cz/katalog/vzdelavaci-programy/ramcovy-vzdelavaci-program-pro-1 http://www.hrajeme-si.cz/images/pedagogickaliteratura/rvppv.jpg Aristoteles http://www.biografiasyvidas.com/monografia/aristoteles/fotos5.htm http://filosofisch-wetenschap.mysites.nl/index.php?id=70982&PageID=223016 Theofrastos http://www.eressostravel.gr/travelcosmos/gr/history_and_mythology Dioskorides  http://www.hsl.virginia.edu/historical/rare_books/herbalism/assets/materia_medica.jpg Hippokrates http://www.medicalpracticetrends.com/?attachment_id=46 Galénos http://sufi-saja.blogspot.com/2010/09/allianoi-superisi-ve-galenos-agliyor.html Tomáš Akvinský http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:St-thomas-aquinas.jpg Francis Bacon http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Francis_Bacon.jpg Mikuláš Koperník http://www.neaktuality.cz/zahranici/zemrel-mikulas-kopernik-tvurce-blaznive-sluncestredne-teorie/ Galileo Galilei http://www.artclon.com/artist/domenico-robusti/ Girodano Bruno http://www.giordanobruno.info/mutation.htm Jan Ámos Komenský http://www.moravacizmoravy.estranky.cz/fotoalbum/osobnosti-a-rodaci/jan-amos-komensky.-.html Carl Linné http://2.bp.blogspot.com/-5ssly9Ye9QE/Tmk8Y3bTdLI/AAAAAAAAAYE/oh0hadBS8XA/s1600/Carl+Linn%25C3%25A9.jpg Marie Terezie http://svornost.com/wp-content/uploads/marie-terezie.jpg