Aktivačně motivační vlastnosti osobnosti III. Část Zájmy, záliby, sklony Aspirace, cíle, životní plány
Zájmy trvalé úsilí člověka zabývat se předměty či činnosti, které ho upoutávají z poznávací či citové stránky jde o výběrový vztah k předmětům a činnostem podporují rozvoj osobnosti - vedou ke zdokonalování vědomostí, dovedností
Funkce zájmů Uvolnění Aktivní odpočinek
Druhy zájmů – dle obsahu materiální - získat materiální hodnoty - blahobyt, pohodlí společenské – projevují se ve společenské, organizační činnosti kulturní – poznávání přírodního a společenského života
Dále můžeme zájmy rozdělit: Společenskovědní Přírodovědní Technické Sportovní
Jmenujte některé přírodovědné zájmy.
Odpověď: Chovatelské zájmy Rybářské zájmy Teraristické zájmy Ornitologické zájmy Včelařské zájmy Zájem o rostliny Zahradničení
Dle úrovně činnosti dále zájmy dělíme aktivní – sám se podílí na zájmové činnosti pasivní – nevyvíjí vlastní aktivitu
U zájmů dále rozlišujeme 1. Obsah - co předmětem zájmu 2. Šíři - kdo má kolik zájmů 3. Hloubku - jak hluboce zná předmět svého zájmu 4. Stálost - jak dlouho má určitý zájem
Záliba Vyhraněný zájem Často ústřední zájem
Sklony zaměření člověka, vykonávání určitých činností – návštěvy galerií, malování obrazů mohou, ale nemusí vyústit v zájem
Jak se může projevovat zájem o sport ?
Odpověď: - Jedinec navštěvuje sportovní utkání - Sleduje sportovní pořady v televizi - Čte články v novinách týkající se sportu - Ve volném čase sám aktivně sportuje
Aspirace k čemu člověk směřuje, kam směřuje směřování k určitým hodnotám, které jsou ztělesněny ve vytyčených cílech
Cíl Očekávaný a zamýšlený výsledek aktivity Cíle a) krátkodobé – obstarání oděvu - dobrý výsledek ze zkoušení b) dlouhodobé – získat vysněné zaměstnání - založit rodinu - studovat v zahraničí
Životní plány představují systém cílů, kterých chce člověk v budoucnosti dosáhnout změny v sobě samém, ve svém okolí životní plány odrážejí chápání smyslu života
Použitá literatura a zdroje Čáp, J. Čechová, V., Rozsypalová, M. : Psychologie 1. Praha, SPN 1995 Štefanovič, J.: Psychologie pro gymnasia a pedagogické školy. Bratislava, SPN 1974 Štefanovič, J., Greisinger, J.: Psychologie. Praha, Avicenum 1985
http://www. ceskosaske-svycarsko. cz/aktivity/vicedenni-lezecke-kurzy http://www.ceskosaske-svycarsko.cz/aktivity/vicedenni-lezecke-kurzy.html http://jihlavsky.denik.cz/zpravy_region/cetba-knih-patri-k-letu-je-cas-detektivek-a-romanu-20120702.html http://www.radiozlin.cz/2012/nove-heslo-pro-rok-2012/ http://www.vikyr.cz/oddeleni-1/prirodovedne http://www.ekoricany.org/eko_krou_zs.php http://cz.123rf.com/photo_10196908_a-a-astna-otec-a-syn-da-vat-se-na-televizi-zata-mco-ja-st-pop-kukua-ice.html http://strakonicky.denik.cz/galerie/foto.html?mm=fotbal-drazejov-st12 http://www.gvuhodonin.cz/detsky-atelier/animace-na-vystavach http://www.vse.cz/zpravodaj/63