OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_37_ČJ4 NÁZEV VZDĚLÁVACÍHO MATERIÁLU: Základní skladební dvojice 2 NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola, Hevlín, příspěvková organizace CÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/21.2193 KLÍČOVÁ AKTIVITA: III/2 TÉMA HODINY: Holé a rozvité základní větné členy ROČNÍK: 4. PŘEDMĚT: Český jazyk AUTOR MATERIÁLU: Květoslav Nezveda
POPIS MATERIÁLU DRUH UČEBNÍHO MATERIÁLU: prezentace v PowerPointu MEZIPŘEDMĚTOVÉ VZTAHY: POPIS PRÁCE S MATERIÁLEM: Žáci se seznámí s holým a rozvitým podmětem jakož i holým a rozvitým přísudkem. OČEKÁVANÝ VÝSTUP: Žáci se učí poznávat holé a rozvité základní větné členy a procvičí si rozvíjení holé věty. ZKUŠENOST S PILOTÁŽÍ: Žáci pracovali aktivně, menší problémy se vyskytly u žáků, kteří ještě nezvládli poznávání základní skladební dvojice. ZDROJ: Vlastní tvorba autora
ZÁKLADNÍ SKLADEBNÍ DVOJICE PODMĚT A PŘÍSUDEK Základní skladební dvojici tvoří podmět a přísudek. Mají-li pouze základní skladební dvojici, říkáme, že podmět i přísudek jsou holé. Věta, tvořená holým podmětem a holým přísudkem, se nazývá holá věta. Má-li podmět nebo přísudek ještě jinou skladební dvojici, říkáme, že je rozvitý.
PŘÍKLAD Slepice kdákaly. Holá věta. Podmět slepice je holý. Přísudek kdákaly je holý. Kropenaté slepice kdákaly. Podmět je rozvitý (kropenaté). Slepice večer kdákaly. Přísudek je rozvitý(večer).
VYBER Z NABÍDKY ROZVÍJEJÍCÍ VĚTNÉ ČLENY A DOPLŇ JE DO VĚT Starý rybář chytal ryby. Malé děti si hrály na písku. Na dně moře leží vraky lodí. Naše babička bydlí na venkově. Nad městem přeletělo vojenské letadlo. V červnu se uskuteční školní výlet. Starý ryby Malé na písku Na dně lodí Naše na venkově Nad městem vojenské V červnu školní Malé Na dně na písku Naše Starý lodí V červnu Nad městem ryby vojenské školní na venkově
HOLÝ PODMĚT A PŘÍSUDEK ZMĚŇ NA ROZVITÝ DOPIŠ DO VĚT ………… chlapec si hrál s …………. . V ………………. bazénu probíhaly ………………. . V ………… republice padal …………. . Pod ……………. leželo …………….. listí. ………………… dělník vydělal …………….. . Na …………… strašil ……………….. rytíř.