Pedagogicko–psychologická diagnostika

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Pedagogicko–psychologická diagnostika
Advertisements

Pedagogicko–psychologická diagnostika
Aplikovaná psychologie Disciplíny psychologie. Obsah 1. Opakování - založení psychologie 2. Předmět psychologie 3. Hlavní znaky psychologie 4. Rozdělení.
Ukazatele kvality Metodika pro tvorbu a testování ukazatelů kvality zdravotních služeb - B.
Poměrní ukazatelé Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Současná pedagogická diagnostika a její metody Pro potřeby výchovných poradců zpracovala Dagmar Ženková.
Strategické otázky výzkumníka 1.Jaký typ výzkumu zvolit? 2.Na jakém vzorku bude výzkum probíhat? 3.Jaké výzkumné metody a techniky uplatnit?
10. SEMINÁŘ INDUKTIVNÍ STATISTIKA 3. HODNOCENÍ ZÁVISLOSTÍ.
Pojem a význam práva Souhrn norem, stanovených uznaných státem k dosažení určitých společenských účelů, jejichž zachování je vynucováno státní mocí Objektivní.
Propojení psychologie dopravy a klinické psychologie PhDr. et Mgr. Š tefan Medzihorský, předseda ČAPPO, rektor Vysoké školy aplikované psychologie Konference.
Marketingové informace a marketingový výzkum. Marketingový informační systém sběr informací třídění informací analyzování informací distribuce informací.
Inteligence určité kognitivní (poznávací) schopnosti, které umožňují řešit problémy, učit se, přizpůsobovat se, zobecňovat apod. schopnost efektivně zpracovávat.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Psychologie osobnosti 1. Psychika, stavy, procesy a funkce 2. Osobnost a vývoj osobnosti.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Význam diferenciálních rovnic převzato od Doc. Rapanta.
1 Obhajoba diplomové práce Sluneční záření a atmosféra Autor: Tomáš Miléř Vedoucí: Doc. RNDr. Petr Sládek, CSc. Oponent: RNDr. Jan Hollan BRNO 2007Katedra.
Plánovací část projektu Cíl projektu - vychází z řešení z prognostické části, - odpovídá na otázku, čeho má být dosaženo? - představuje slovní popis účelu.
EMOCE - jsou psychické procesy, které hodnotí různé skutečnosti, situace, události, průběh a výsledky jednání člověka; - vyjadřují prožívání subjektivního.
Didaktická analýza dějepisného učiva Přednáška č. 6 AR 2014/2015.
9. SEMINÁŘ INDUKTIVNÍ STATISTIKA 2. TESTOVÁNÍ STATISTICKÝCH HYPOTÉZ.
Vyhláška č. 326/2006 Sb., o atestačním řízení pro elektronické nástroje Mgr. Martin Plíšek.
Jsou venkovské školy horší než městské?
Individuálně, ale společně a jinak
Základy automatického řízení 1
Projektivní techniky.
Volíme je podle cíle, který sledujeme
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
Průběžná informační povinnost emitenta kotovaných cenných papírů
Úloha bodového systému
Marketingový výzkum. Marketingový výzkum Organizace marketingového výzkumu Cíl výzkumu Typ výzkumu Příprava výzkumného projektu Sběr dat Analýza výsledků.
ČEHO JE VÍC? ZRAKovÉ VNÍMánÍ.
Metody psychologie IV.část – Pomocné metody
Téma 11: Finanční plánování
Pedagogická diagnostika
P2 MARKETINGOVÉ PROSTŘEDÍ
Střední vzdělávání Maturitní zkoušky Změny právních předpisů
Mgr. Kateřina Korcová, Ph.D. UZB003 – jaro 2016
Pedagogicko–psychologická diagnostika
UČENÍ.
Jedno-indexový model a určení podílů cenných papírů v portfoliu
Kompetenční modely Mgr. Andrea Drdáková.
Systém práva, jednota práva, kritéria členění práva na právní odvětví, právní instituty
Adaptace jedinců v novém pracovním prostředí
Evaluace a hodnocení Evaluace Autoevaluace ©.
Zobecněné rozdíly kvalitativního a kvantitativního výzkumu
Oblast: Dobré životní podmínky zvířat
Diagnostika Zimní semestr 2015/2016.
SIMULAČNÍ MODELY.
3. Metody pedagogické diagnostiky
Pedagogicko–psychologická diagnostika
RIZIKO.
Management Přednáška 7, 8: Plánování.
Název: Normy spotřeby času Autor: Ing. Petr Mareš
Základy zpracování geologických dat testování statistických hypotéz
Jednoduché ukazatele úmrtnosti
BIBS Informatika pro ekonomy přednáška 2
SCHOPNOSTI MOTORICKÉ SCHOPNOSTI © Tom Vespa.
Speciální psychiatrie – MKN 10
Spojité VELIČINY Vyšetřování normality dat
Jak postupovat při měření?
RIZIKO.
Školní poradenské pracoviště
Psychodiagnostika dětí v mladším školním věku
Analýza vyučovacího procesu v ZŠ praktických v České republice
Speciálně pedagogická diagnostika
METODY PSYCHOLOGIE Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Metoda VTI Intenzivní forma pomoci v domácím prostředí rodiny, přímo tam, kde problém vzniká (80.léta 20. stol. v Holandsku) Rodiny, které mají obtíže.
Teorie chyb a vyrovnávací počet 2
Diagnostika dítěte předškolního věku
Transkript prezentace:

Pedagogicko–psychologická diagnostika PhDr. Denisa Denglerová, Ph. D.

Psychologická diagnostika Diagnostická činnost – souhrn operací, postupů a technik, jejichž cílem je stanovit diagnózu (psychický stav jedince). Diagnostická činnost – proces, který jde od metody k reakcím (chování) a od reakcí k vlastnostem osobnosti. První část měření a pozorování, druhá část interpretace a hodnocení. Diagnóza může mít určité cíle: určení stupně vývoje zjištění příčin odchylného vývoje od věkové normy zjištění individuálních zvláštností osobnosti zjištění podstaty, podmínek a příčin individuálních rozdílů prognóza či predikce Diagnóza statická x Diagnóza dynamická (popisující status quo) (postihuje jevy ve vztazích a ve vývoji)

Psychodiagnostické metody Klinické metody Pozorování Rozhovor Anamnéza Analýza spontánních produktů Testové metody Výkonové testy Testy inteligence Testy speciálních schopností (paměť, kreativita, verbální schopnosti, organicita…) Testy vědomostní (didaktické testy) Testy osobnosti Projektivní testy (verbální, grafické, testy volby) Objektivní testy Dotazníky Posuzovací stupnice Přístrojové metody (detektor lži)

Historie testování před naším letopočtem – Čína testování státních úředníků, vysoká úmrtnost 1890 – J. M. Cattel poprvé použil slovo test 1905 Binet-Simonův test – zachycení dětí do zvláštní školy ve Francii 1916 – poprvé použil inteligenční kvocient, poměr mentálního a chronologického věku Army Alfa Army Beta

Testové metody Test – standardní postup, při kterém u probanda navozujeme diagnosticky cenné jevy, které registrujeme tak, že je možné výsledky různých probandů srovnávat. (Říčan) Test – objektivní a standardizované měření vzorců chování. (Anastasiová) Test je standardizovaná metoda pro vyšetření duševních funkcí, schopností a osobnosti s možností zachytit jejich stav, změny a poruchy. (Kondáš) Test musí splňovat čtyři kritéria – objektivita, standardizace, reliabilita, validita!!!

Objektivita Test je objektivní, pokud jeho výsledky jsou nezávislé na osobě, která jej předkládá a vyhodnocuje. Instrukce a podmínky pro práci s testem musí být pro všechny testované osoby stejné. Objektivita testu zahrnuje též možnost či nemožnost záměrného zkreslení výsledku testu vyšetřovanou osobou. Častá snaha dosáhnout lepších či horších výsledků testu. Pomocné škály, lži-skóre, atd… Paradox objektivity objektivita při vyhodnocení testu x možnost záměrného zkreslení ze strany vyšetřovaného

Standardizace Dva významy: 1. Širší pojetí – standardizace jako souhrnné označení pro zjištění reliability, pro validizaci, stanovení norem, prověření účinnosti jednotlivých částí testu, stanovení jednotné instrukce a způsobu administrace. 2. Užší pojetí – standardizace jako normalizaci, tedy stanovení norem testu. Normalizace – možnost srovnání individuálních výsledků s normami získanými vyšetřením velkého reprezentativního vzorku osob. Norma chápána statisticky jako průměrný výkon či typická reakce příslušné populace. Hrubé skóry se převádějí na vážené skóry, typickým zástupcem jsou percentily, decily…

Reliabilita Reliabilita – spolehlivost, se kterou test měří, posouzení vhodnosti nástroje, makropohled x mikropohled, gumové měřidlo. Jde o přesnost měření bez ohledu na to, co test měří. Co splňuje reliabilní test? Stabilita v čase – „test-retest“ reliabilita, korelační koeficient nesmí klesnout pod 0,8, výsledek testu je určován respondentem, jeho výkonem či vlastnostmi a nepodléhá vlivu náhodných faktorů. Ekvivalence – metoda paralelních testů, výsledky téhož testu, sejmutých v krátkém časovém odstupu, koeficient ekvivalence nesmí klesnout pod 0,8. Vnitřní konzistence – „split-half“ metoda, půlení testu, vychází z předpokladu homogenity testu. Delší test (více položek) bude vždy reliabilnější než jeho kratší verze.

Validita Validita – platnost testu – udává, zda test skutečně měří, to co měřit má, resp. co deklaruje. Jedná se o korelaci mezi testem a vnějším kritériem. Druhy validity: empirická (praktická) paralelní (souběžná) predikční (prognostická) pojmová (konstrukční) inkrementální