ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
GYMNÁZIUM, VLAŠIM, TYLOVA
Advertisements

GYMNÁZIUM,VLAŠIM,TYLOVA
GYMNÁZIUM,VLAŠIM,TYLOVA
Vnější geologické děje
Autor Mgr. Rudolf Jánošík Číslo materiálu 6_3_ZMP_2 Datum vytvoření Druh učebního materiálu Prezentace k výkladu Ročník 3. Ročník Anotace Česká.
Daniel Bobák Adam Hruška
Multimediální svět Projekt SIPVZ 2006
Krasové oblasti Název školy
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Bc. Jana Kloučková
ICT VL Pískovcové útvary ČR 4.R
Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Bc. Jana Kloučková
CZ.1.07/1.1.10/
Macocha Lucie Kántorová.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Monika Chudárková ANOTACE Materiál seznamuje žáky s vlastnostmi a vznikem uhličitanu.
Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Bc. Jana Kloučková
VODSTVO ČR 9. třída Mgr. Jakub Karásek
Planeta Země – Exogenní činitelé 1
VY_52_INOVACE_PŘ.9.32– ZVĚTRÁVÁNÍ - prezentace
Gymnázium a obchodní akademie Chodov Smetanova 738, Chodov Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
POBEROUNSKÁ SUBPROVINCIE
Stanislav POPELKA 2. Ročník GGI Olomouc 2006
Název Exogenní pochody – krasové pochody Předmět, ročník
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Soňa Patočková Název šablonyIII/2.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_210_Činnost vody AUTOR: Jana Harbichová ROČNÍK, DATUM: 9.,
Zvětrávání.
Iveta Navrátilová, Brno 2011 Zdroj:
Krasové jevy.
Činnost vody v krasových oblastech
GEOLOGICKÝ VÝVOJ ČESKÉ REPUBLIKY 9. třída Mgr. Jakub Karásek
Sídla Zeměpis 9. ročník Autor: Eva Trávníčková
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Soňa Patočková Název šablonyIII/2.
Geomorfologické pojmy
Krasové jevy.
PŮSOBENÍ VODY VE VÁPENCÍCH Př_150_Geologie_Působení vody ve vápencích Autor: Mgr. Jiří Sukaný Škola: Základní škola Velehrad, okres Uherské Hradiště, příspěvková.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Soňa Patočková Název šablonyIII/2.
CHKO Moravský kras Jana BENEŠOVÁ.
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:Mgr. Jana Vaňková NÁZEV:VY_32_INOVACE_02A_02_TVORBA MAPY TEMA:Přírodní obraz Země.
Kras povrchové i podzemní jevy vzniklé v rozpustných a propustných horninách (zejména vápencích, dolomitech, sádrovcích a solích – NaCl) Kras se člení.
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:Mgr. Jana Vaňková NÁZEV:VY_32_INOVACE_02A_03_OBSAH MAPY TEMA:Přírodní obraz Země.
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:Mgr. Jana Vaňková NÁZEV:VY_32_INOVACE_02A_01_TVAR A ROZMĚRY ZEMĚ TEMA:Přírodní.
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:Mgr. David Rohusch NÁZEV:VY_32_INOVACE_02C_20 NUTS 2 – Moravskoslezsko TEMA:Česká.
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:Mgr. Jana Vaňková NÁZEV: VY_32_INOVACE_02A_18_LESY MÍRNÉHO PÁSU TEMA:Přírodní obraz.
Název vzdělávacího materiálu Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast fyzická geografie ČR Datum vytvoření16.11.
Název školy: Základní škola Mnichovo Hradiště Autor DUM: Mgr. Veronika Sluková Název: VY_32_INOVACE_33_Jihočeský kraj_Sluková Téma: Jihočeský kraj Číslo.
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:Mgr. David Rohusch NÁZEV:VY_32_INOVACE_02C_15_NUTS 2 - Praha TEMA:Česká republika.
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:Jan Pravda NÁZEV: VY_32_INOVACE_02C_03_ Vodstvo České republiky TEMA:Česká republika.
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“
Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
  Název školy: Základní škola a Mateřská škola Sepekov Autor:
Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
Název školy ZŠ a MŠ Březno Název: Autor: Mgr. Petr Pištěk
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“
Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“
Geografie Krajinná sféra
Georeliéf (III. Část) Název školy
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
VY_32_INOVACE_ZE6-08 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
Krasové procesy tercia.
KRASOVÉ JEVY POVRCHOVÉ X PODPOVRCHOVÉ PRIMÁRNÍ X SEKUNDÁRNÍ
Digitální učební materiál:
VNĚJŠÍ GEOLOGICKÉ DĚJE
VNĚJŠÍ GEOLOGICKÉ DĚJE
Transkript prezentace:

ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Jana Vaňková NÁZEV: VY_32_INOVACE_02A_12_LITOSFÉRA-KRASOVÉ JEVY TEMA: Přírodní obraz Země a jeho zobrazování na mapách ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/34.0816 DATUM TVORBY: 10.02.2013

Anotace: Škola: Gymnázium Chomutov, Mostecká 3000, 430 01 Třída: 2. ročník 6. letého gymnázia , 1. ročník 4. letého gymnázia (viz. ŠVP předmětu Zeměpis/Geografie, Člověk a příroda) Výstup: PowerPointová prezentace Obor: Zeměpis/Geografie Vzdělávací oblast: Přírodní obraz Země a jeho zobrazování na mapách Tematický okruh: Litosféra – Krasové jevy Využití: Výuka zeměpisu a geografie Pomůcky: PC učitele, tabule, Školní atlas dnešního světa (+ digitální podoba) Inovace: Materiál je určen k doplnění výkladu učitele. Do materiálu jsou vloženy kontrolní otázky k tématu pro zpětnou vazbu učitele. Žáci odpovídají na otázky ústně a doplňují informace digitálním perem do zadání na tabuli(PC). Žáci se tak aktivně podílejí na tvorbě zápisu do sešitu. Materiál je určen k interaktivní výuce.  

Litosféra – Krasové jevy

Kras, krasové jevy

Litosféra – Krasové jevy Kras – holé, vápencové území Krasové jevy - soubor osobitých tvarů a jevů vznikajících činností povrchové a podzemní vody (erozí a zejména korozí) v krajině (podklad tvoří rozpustné horniny (vápenec či dolomit, sádrovec, halit) Krasové jevy – povrchové – př. škrapy, závrty, hřebenáč, ponor, vyvěračka podpovrchové – př. sintr, stalagmit, stalaktit, stalagnát, ponorná říčka

Doplňte: Kras - ..................................... Krasové jevy – povrchové – př.…………………… podpovrchové – př.……………………

Doplňte: Řešení. Kras - vápencové území Krasové jevy – povrchové – škrapy, závrty, hřebenáč, vyvěračka, ponor podpovrchové – sintr, stalagmit, stalaktit, stalagnát, ponorná říčka

Pojmenujte povrchové krasové jevy na obrázcích:

Pojmenujte povrchové krasové jevy na obrázcích: Řešení. škrapy závrt

Krasové jevy. Krasové jevy – Primární – vznikají přímou erozní činností vody Sekundární - vznikají opětovným vysrážením rozpuštěného vápence z vodního prostředí a jejich opětovným návratem do pevného skupenství - sintr

Doplňte chybějící názvy sekundárních krasových jevů:

Doplňte chybějící názvy sekundárních krasových jevů: Řešení. stalaktit stalagmit ponorná řeka

Polje Krasová povrchová sníženina, velká, desítky metrů dlouhá protáhlá sníženina Dno pokryté sedimenty Příkré stěny

Polje

Vysvětlete uvedené pojmy : Závrt - ………………………………………………… Škrapy - ……………………………………………… Hřebenáč - …………………………………………. Ponor (propadání) - ……………………………. Vyvěračka - ………………………………………… Ponorná říčka - …………………………………… Žleb (+ vegetační inverze ) - ……………….. = krasové jevy - ……………………………………

Vysvětlete uvedené pojmy : Řešení. Závrt – mísovitá prohlubeň na povrchu krasu ( vsakování vody) Škrapy – rýhy na povrchu krasu Hřebenáč – skalní útvar v krasu vzniklý zřícením jeskyně Ponor (propadání) – místo v krasu, kde se voda ztrácí v podzemí Vyvěračka – místo v krasu, kde voda vyvěrá z podzemí Ponorná říčka – podzemní vodní tok v krasu Žleb (+ vegetační inverze ) – hluboké, kaňonovité údolí v krasu ( zvrat rostlinných pásem v závislosti na teplotě) = krasové jevy - povrchové, primární

Vysvětlete uvedené pojmy : Sintr - …………………………………………….... Stalaktit - …………………………………………. Stalagmit - ……………………………………….. Stalagnát - ………………………………………… = krasové jevy - ……………………………………….

Vysvětlete uvedené pojmy : Řešení. Sintr – vysrážený materiál, ze kterého se tvoří krápníky Stalaktit – krápník vzniklý skapáváním Stalagmit – krápník vzniklý nakapáváním Stalagnát – krápníkový sloup = krasové jevy - podpovrchové, sekundární

Zdroje Slide 4 - SOBOTOVI, Miromila A Karel. Zeměpisný náčrtník. Praha: Česká geografická společnost, 1996, ISBN 80-901942-5-7. Slide 8+9- SOBOTOVI, Miromila A Karel. Zeměpisný náčrtník. Praha: Česká geografická společnost, 1996, ISBN 80-901942-5-7. Slide 11+12- SOBOTOVI, Miromila A Karel. Zeměpisný náčrtník. Praha: Česká geografická společnost, 1996, ISBN 80-901942-5-7. Slide 14- SOBOTOVI, Miromila A Karel. Zeměpisný náčrtník. Praha: Česká geografická společnost, 1996, ISBN 80-901942-5-7.

Zdroje KAREL, Kašparovský. Zeměpis I. v kostce. Praha: Fragment, 2009, ISBN 978-80-253-0586-7. SOBOTOVI, Miromila A Karel. Zeměpisný náčrtník. Praha: Česká geografická společnost, 1996, ISBN 80-901942-5-7. HORNÍK, Stanislav; CHÁBERA, Stanislav. Základy fyzické geografie. Praha: SPN, 1982, ISBN 8333/81-31. Archiv autora.