Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338 Hradec Králové Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0245 Číslo DUM: VY_32_INOVACE_13_A_08 Tematická oblast: Základy a technologie železniční dopravy Téma: Pražce a kolejové lože Autor: Ing. František Smitka Datum vytvoření: Září 2013
Metodický pokyn Anotace: Materiál je určen pro 1. ročník studijního oboru Provoz a ekonomika dopravy, předmětu Doprava a přeprava, inovuje výuku použitím multimediálních pomůcek – prezentace s názornými obrázky doplněných textem podporujícím výklad učitele Metodický pokyn Materiál používá učitel při výkladu – pro větší názornost a atraktivnost výuky a zároveň jej mohou využívat žáci pro domácí přípravu na výuku. Pro možnost plného využití materiálu je potřebné být připojen k internetu.
PRAŽCE
VÝVOJ PRAŽCŮ A) POUŽÍVÁNI JEDNOTLIVÝCH PODPOR V místech, která vyžadují zvláštního přístupu a ve výjimečných podmínkách (např. dezinfekční stanice kde je malá rychlost pojezdu.) B) PODÉLNÉ PRAŽCE Nezajišťovali potřebný rozchod, dnes se používají v případech, kdy je nutné zachovat volný prostor mezi kolejnicemi (např. popelové jámy, prohlížecí jámy apod.) Vždy se však jedná o krátké úseky koleje; které jsou pojížděny jen nízkou rychlostí. C) PŘÍČNÉ PRAŽCE Používané na všech tratích.
MATERIÁL PRAŽCŮ 1. KÁMEN Koňské železnice počátkem 19. století. 2. DŘEVO Vyráběny z kvalitního a dobře impregnovaného bukového nebo z dubového dřeva. Pro vlečky přípustné i pražců borových a modřínových. Dřevěné pražce se používají dodnes, zejména v místech styků kolejnic a na výhybkách 3. OCEL U nás se moc nepoužívají, nesmějí být v kolejových obvodech. 4. BETON Klasický železobeton nebo předpjatý beton.
ROZMĚRY PRAŽCŮ DÉLKA 2.500 mm VÝŠKA 150 – 180 mm ŠÍŘKA Je různá pro horní a dolní plochu (150 mm H, 200mm D).
DROBNÉ KOLEJIVO
K DROBNÉMU KOLEJIVU PATŘÍ ZEJMÉNA: Podkladnice Vrtule (vruty pro připevnění podkladnic k pražcům) Svěrky Podložky Šrouby Matice Kolejnicové spojky (příložky) – ploché, úhlové, dvojúhlové Hřeby (v současnosti používané v ČR jen u historických tratí (JHMD)
KOLEJOVÉ LOŽE
MŮŽE BÝT VYTVOŘENO NÁSLEDUJÍCÍMI MATERIÁLY štěrkem drcené kamenivo škvárou jen dočasně při rekonstrukci pískem a struskou na vlečkách DRUHY PROVEDENÍ KOLEJOVÉHO LOŽE 1. Otevřené na širé trati 2. Zapuštěné ve stanicích, tunelech
OTEVŘENÉ Zemský povrch ZAPUŠTĚNÉ
Kontrolní otázky: 1. Popiš k čemu slouží pražce? 2. Vyjmenuj typy pražců? 3. Vyjmenuj co patří do drobného kolejiva? 4. Popiš k čemu slouží kolejové lože? 5. Vyjmenuj a popiš užití kolejového lože?
Použité zdroje: ŽEMLIČKA, Zdeněk; MYNAŘÍK, Jaroslav. Doprava a přeprava 1. díl. Praha: Nadatur, 2008, ISBN 80-7270-030-8 (BROŽ.). ŠIROKÝ, Jaromír. Základy technologie a řízení dopravy, Vyd. 1. Pardubice: Institut Jana Pernera, 2007, ISBN 978-80-7194-983-1 (BROŽ). wikipedia.org [online]. [cit. 30. 9. 2013]. Dostupný na WWW http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/9/9a/Zeleznicni_prazce_a_koleje.jpg/120px-Zeleznicni_prazce_a_koleje.jpg Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora.