CVIČENÍ Z KRAJINNÉ EKOLOGIE TYPOLOGIE KRAJIN NA EVROPSKÉ ÚROVNI

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
KRAJINA A ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ
Advertisements

VY_52_INOVACE_03/2/25_ZEMĚPIS
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Blanka Žánová Název DUM: VY_32_Inovace_5.2.7 Povrch Evropy Téma: Česká republika jako součást Evropy Číslo.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Půdy v ČR Číslo vzdělávacího materiálu: ICT8-10 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Tajga Vytvořili Ondřej Šigut, Filip Wilczek, Tomáš Jurek a Tomáš Kalmus.
Asijské Rusko, Dálný Východ Sibiř. Poloha Území v Rusku Přímořská oblast Ležící mezi Uralem a Verchojanským pohořím. Sibiř zaujímá většinu rozlohy Ruské.
Stepi Natálie Prokopová.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Blanka Žánová Název DUM: VY_32_Inovace_5.2.3 Spolková republika Německo Téma: Česká republika jako součást.
Projekt: Moderní škola 2010 registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_06 Předmět: Zeměpis Autor: Petra Morchová Tento výukový.
Východní Evropa. Rusko Bělorusko Ukrajina Moldavsko Estonsko Lotyšsko Litva Moskva Minsk Kyjev Kišiněv Tallinn Riga Vilnius.
Název školy:Základní škola a Mateřská škola, Libhošť 90, příspěvková organizace Autor:Mgr. Pavla Jeníková Reg.číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Název.
VY_32_ INOVACE_ 13_ VLASTIVĚDA 4 Základní škola a Mateřská škola, Potštejn, okres Rychnov nad Kněžnou VÝZNAMNÁ MĚSTA Autor: Mgr.Renata Viktorinová.
Prof. JUDr. Vladimír Týč, CSc. Právo jako společenský jev: PRÁVO 1.vnitrostátní, 2.mezinárodní a 3.evropské (EU) Masarykova univerzita Brno 2016.
VY_32_INOVACE_07-44 Ročník:VIII. ročník Vzdělávací oblast:Člověk a příroda Vzdělávací obor:Zeměpis Tematický okruh:Evropa Téma:Evropa – přírodní poměry.
P OVRCH Č ESKÉ REPUBLIKY Anotace: Materiál je určen k výuce vlastivědy ve 4. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky s povrchem ČR.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Police nad Metují, okres Náchod Autor: Mgr. Květoslava Kuchtová Název : VY_32_INOVACE_12C_13_Estonsko Téma:
ZEMĚ BENELUXU - BELGIE Cyrilometodějská církevní základní škola Lerchova 65, Brno Tento výukový materiál vznikl v rámci projektu EU – peníze do škol.
Česko-čínské obchodní a ekonomické vztahy
Základní údaje Název – Česká republika, Česko (spor)
Rakousko Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/ Č. DUMu:
Název školy: Základní škola Chomutov, Písečná 5144 Název materiálu: VY_52_INOVACE_27_Národ_sobě_kulturní_rozvoj_ib1 Číslo projektu: CY1.07/1.4.00/
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
AUTOR: Mgr. Šárka Jandová NÁZEV: VY_32_INOVACE_7C_15 TÉMA: Vlastivěda4
Vteřina poté Participace z pohledu bývalých klientů ústavních zařízení
Savci biomů světa 8. ročník.
VY_32_INOVACE_220_20. léta – čsl. mírové smlouvy
Česká republika Obyvatelstvo
Atmosféra 4. února 2014 VY_52_INOVACE_230217
VY_32_Inovace_4.2.6 Naše vlast Člověk a jeho svět 3. ročník
Organizační zabezpečení práva životního prostředí
Název školy: Základní škola Pardubice – Spořilov
ZŠ Brána Nová Paka, Přírodopis 6. – 9. třída
Autor: Mgr. Michaela Čapková Datum: Název: VY_52_INOVACE_19_ZEMĚPIS
GEOGRAFIE EVROPY POKRAČOVÁNÍ
VY_32_INOVACE_Fi_II_10 Název Rusko – státní zřízení a přírodní poměry
Povrch ČR.
Huslenky V obci se nachází evangelický kotel, který byl nedávno rekonstruován a je postavem i ve skanzenu v Rožnově. Historie obce začíná v roce 1949.
Projekt: Moderní škola 2010 registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice
Název školy: ZŠ NETVOŘICE, OKRES BENEŠOV
Základní údaje Název – Česká republika, Česko (spor)
Základní škola Lednice Břeclavská 510
Váňová Stanislava, Mikeladzová Jana
Biomy.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Mgr. Diana Jančářová NÁZEV: Bažiny a umělé vodní nádrže TÉMATICKÝ.
Mravenec Autor: Jančík Vojtěch.
Přírodní krajiny - test
Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“
KRAJINA VYSOKÝCH HOR. KRAJINA VYSOKÝCH HOR Ve vysokých horách mrzne a sníh zde padá po celý rok. Sněžná čára je hranice, nad níž v horách již sníh.
Název školy: Základní škola T. G
Česká republika jako součást Evropy
Západní Evropa VY_32_Inovace_03KR-7
Česká republika jako součást Evropy
Lesní hospodářský plán Náležitosti LHP
MĚSÍC Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/ Č. DUMu: VY_52_INOVACE_648.
OP VK Využívání ICT Sada č. 3 - Z - 8. ročník
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Stolová hora Svědecká hora
VY_32_INOVACE_ZE6-15 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
Biodiverzita V. Ochrana biodiverzity.
ANOTACE : a) PRÁCE JE URČENA pro žáky 9
Název projektu: Učíme obrazem Šablona: III/2
9. STŘEDNÍ EVROPA.
Název školy: Základní škola T. G
Stepi název step vznikl v ruštině pro travnaté
Vodní plochy na Slovácku
Vztahy organismů a prostředí
Vývoj prostorové struktury sídel a komunikací Příklad využití starých map a nástrojů GIS Geografické aspekty středoevropského prostoru Brno,
Transkript prezentace:

CVIČENÍ Z KRAJINNÉ EKOLOGIE TYPOLOGIE KRAJIN NA EVROPSKÉ ÚROVNI 29. – 30.3. 2010 TYPOLOGIE KRAJIN NA EVROPSKÉ ÚROVNI Mgr. Ondřej Herzán

EVROPSKÁ KRAJINA Původně převážně lesní „divočina“ = mozaika kulturních, polopřirozených, místy přirozených ploch Intenzita antropogenního vlivu Odlehlost (marginalita) vs. centralita MARGINÁLNÍ OBLASTI Nepříznivé klima, reliéf (oblasti tundry, vysokohoří) CENTRÁLNÍ OBLASTI Historické souvislosti (Mediterán, Z Evropa)

CO JE TO TEN…KRAJINNÝ RÁZ ? „Krajinný ráz je přírodní, kulturní a historická charakteristika daného místa či oblasti“ Löw et Míchal, 2003 „Krajinný ráz vyjadřuje regionální a lokální specifika krajinného obrazu“ Jančura, 1999 „Krajinný ráz je chápán jako zřetelné a konzistentní uspořádání (pattern) prvků v krajině, které činí jednu krajinu více nebo méně odlišnou od druhé.“ Lipský, 2005 Rozměry krajiny Světelná pohoda Parková krajina Pohled zdálky X zblízka

ZÁKLADNÍ DĚLENÍ Dobříšská zpráva (1991) – Josef Vavroušek… Navazuje na předchozí výzkumy holandských vědců ČLENĚNÍ: 8 typologických krajin („sérií megatypů“) 30 megatypů Asi třetina megatypů (11) – téměř původní charakter

SÉRIE MEGATYPŮ Kategorie tundrových krajin Kategorie tajgových krajin boreální zóny Kategorie krajin alpínského bezlesí Kategorie uzavřených až polootevřených krajin – bocage, semibocage Kategorie krajin otevřených polí – openfields Kategorie stepí a suchých krajin Kategorie regionálních krajin Kategorie umělých krajin

KATEGORIE TUNDROVÝCH KRAJIN Arktická tundra Lesotundra

KATEGORIE TAJGOVÝCH KRAJIN BOREÁLNÍ ZÓNY Boreální bažiny Severní tajga Střední tajga Jižní tajga Subtajga

KATEGORIE KRAJIN ALPÍNSKÉHO BEZLESÍ Severní vysočiny Pohoří

KATEGORIE UZAVŘENÝCH AŽ POLOOTEVŘENÝCH KRAJIN - BOCAGE Atlantské bocage Semibocage Mediteránní semibocage

KATEGORIE KRAJIN OTEVŘENÝCH POLÍ – OPENFIELDS Atlantská otevřená pole Kontinentální otevřená pole Akvitánská otevřená pole Bývalá otevřená pole Středoevropská scelená pole Východní scelená pole Mediteránní otevřená krajina

KATEGORIE STEPÍ A SUCHÝCH KRAJIN Pusta Step Polopoušť Písečná step

KATEGORIE REGIONÁLNÍCH KRAJIN Kampen Polská pásová políčka Cultura promiscua Dehesa / montado

KATEGORIE UMĚLÝCH KRAJIN Poldry Delta Huerta

ZDROJE LÖW, J., CULEK, M., HARTL, P., NOVÁK, J. (2006): Krajinné typy České republiky. Sborník 23. výroční konference Fyzickogeografické sekce ČGS – Brno 2006. Brno. LÖW, J., MÍCHAL, I.: Krajinný ráz. Lesnická práce, Kostelec nad Černými lesy, 2003, 552s. ISBN 80 – 86386 – 27 – 9 Různé zdroje fotografií + vlastní