Funkční ekologie na katedře botaniky

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Rozmnožování rostlin.
Advertisements

Semenné rostliny 4. ročník
Autor: Školitel: Petr Blažek Jan Lepš
Ústav experimentální botaniky Akademie věd ČR, v. v. i. Setkání ředitelů fakultních škol PřF UP Mgr. Jan Bartoš, Ph.D.
Metodika výzkumu AM symbiózy vybrané články Petr Šmilauer.
Skupina ekologie populací a společenstev
ZNEČIŠŤOVÁNÍ VODY A VYČERPÁNÍ ZDROJŮ PITNÉ VODY
Obecná biologie.
Heterotrofní výživa Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky Heterotrofní výživa.
Minerální výživa rostlin
Rozšiřování semen a plodů
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Heterotrofní výživa rostlin
VZTAHY ORGANISMŮ.
Úvod do ekologie Jan Douda (FŽP, L169)
BIOTICKÉ VZTAHY 1. NEUTRALISMUS - žádné viditelné vazby
Výživa rostlin Autor: Mgr. Jarmila Kučerová Projekt „EUROgymnázia“
JAK POZOROVAT EKOSYSTÉM
ŽIVOT NA ZEMI Přírodopis 6. třída.
Charakteristika ekosystému
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
„Divně“ se živící vyšší rostliny
Diverzita a fungování společenstev Ondřej Mudrák.
CZ.1.07/1.4.00/ VY_32_INOVACE_481_Př7 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Předmět: Přírodopis Ročník:
VIOLKOVITÉ VIOLACEAE.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Monika Chudárková ANOTACEMateriál seznamuje žáky s některými biologickými vědami a.
Úvod do ekologie.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_378.
Interakce mezi organismy
Základní škola a Mateřská škola, Pavlice, okres Znojmo OP VK 1
Ekologie invazních druhů rostlin pracovní skupina zahrnující projekty studentů všech úrovní vysokoškolského studia propojení na další skupiny a projekty.
Dokáže mykorhiza ovlivnit vztahy mezi rostlinami? autor: Tomáš Zíbar.
Ochrana rostlin v ekologickém systému hospodaření
Poloparazitické rostliny a společentsva Jakub Těšitel Melampyrum nemorosum a jeho společenstvo – Čertoryje,
Autorem učebního materiálu, není-li uvedeno jinak, je Jitka Dvořáková.
VÝŽIVA ROSTLIN 2014.
Kompetice rostlin.
2014 Výukový materiál EK Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
2014 Výukový materiál EK Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
POPULACE Výukový materiál EK Tvůrce: Ing. Marie Jiráková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
2014 Výukový materiál EK Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
Vliv arbuskulární mykorhizní symbiózy (AMS) na složení rostlinného společenstva Kateřina Štajerová.
Projevy života, třídění organismů
Fotosyntéza a dýchání Fotosyntéza Dýchání
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu CZ.1.07/1.4.00/ Šablona: III / 2 Sada : 4 Ověření ve výuce: (nutno poznamenat v TK) Třída:
Generativní rozmnožování: dispersal, klíčení, přežívání semenáčků.
KOŘEN.
1. H ETEROTROFNÍ VÝŽIVA ROSTLIN Mgr. Michal Střeštík.
Barbora Sedláčková, Oktáva 15/16. KVAŠENÍ = FERMENTACE Pivovarské kvasinky Katabolický proces opačný k fotosyntéze Probíhá za nepřítomnosti vzduchu ->
Digitální učební materiál: Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název šablony klíčové aktivity: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Název projektuZlepšení podmínek vzdělávání na základních školách Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ ŠablonaIII/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Role mykorhizních symbióz v minerální výživě rostlin
3. Autotrofní a heterotrofní organismy
Heterotrofie u rostlin
Třídění živých organismů
Název prezentace (DUMu): Společenstva
BUŇKA – základ všech živých organismů
Ekologie – vztahy mezi populacemi
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
Pohlavní orgány Plody - rozmnožování
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
ŽIVÁ PŘÍRODA Anotace: Materiál je určen k výuce přírodovědy ve 4. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními znaky a dělením živé přírody.
VY_52_INOVACE_23_ Stavba těla semenných rostlin
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
VY_52_INOVACE_21_ Vlastnosti rostlin
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
8 SYNEKOLOGIE Společenstva.
Parazitismus rostlin Rostliny čerpají potřebné minerální látky a fotosyntetické asimiláty částečně, nebo zcela z jiných rostlin druhů Rozdělení:
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Ochrana rostlin v ekologickém systému hospodaření
Transkript prezentace:

Funkční ekologie na katedře botaniky Co nás zajímá? Kde se bere diverzita rostlinných společenstev (jak to, že ten nejsilnější druh nevytěsní všechny ostatní)? (Nebo: jak ty druhy spolu vydrží?) Jak diverzita ovlivní fungování ekosystému?

Co k tomu potřebujeme vědět? Vztahy mezi rostlinami (uvnitř populace nebo mezi populacemi ve společenstvu) Vztah k podmínkám prostředí Vztahy k dalším trofickým úrovním (mravenci, mykorhizní houby)

Ohrazení (http://mapy.atlas.cz)

Přístupy Detailní úžeji zaměřené experimenty v „kontrolovaných“ podmínkách (záhon, skleník, klimabox)

Když je hezky, tak je to v terénu pohoda

Ale zvládneme to, i kdž prší

Funkční vlastnosti rostlin Pracujeme většinou s celým společenstvem – v experimentu Ohrazení mám ke stovce druhů Měření fyziologických dějů – ale nejde změřit u všech druhů Měření funkčních vlastností – na místě (v terénu, ve skleníku či klimaboxu) nebo na odebraných rostlinách v laboratoři

Kdo co dělá? Jan Šuspa Lepš (KBO) suspa@prf.jcu.cz mechanismy, které určují fungování rostlinných společenstev Zpracování dat, Modelování Myrmekochorie Jakub Těšitel (KBO) jakub.tesitel@centrum.cz poloparaziti Majka Šmilauerová (KBO) majka@prf.jcu.cz vztahy mezi funkčními skupinami ve společenstvu kořeny, mykorhizy Francesco de Bello (KBO a BÚ Třeboň ) fradebello@ctfc.es, - functional diversity, Dark diversity

Proč mnoho druhů chybí na pro ně zdánlivě vhodných místech? Proč tady není?!?

Základní otázky Poměr vegetativního a generativního šíření převažuje spíše regenerace ze semen nebo z vegetativních orgánů? vliv semenné banky

MYRMEKOCHORIE Roznos semen mravenci bika mnohokvětá Oboustranně výhodná spolupráce: Masíčko = elaiosom = tukový přívěsek semen krmen přednostně larvám hodnotná strava; lepší přežívání zimy přenos dále od mateřské rostliny místo vhodné ke klíčení typ zoochorie – šíření semen mravenci, kteří krmí jejich elaiosomy larvám mutualismus rostlina – mravenec mutualismus + mravencům: hodnotná strava pro mravence (víc, těžších larev, lepší přežívání zimy) + rostlinám: dál od mateřské rostliny (0,01 m – 77 m; průměr - 0,96m) =) snížení kompetice s ní , místa výhodná ke klíčení (bohatá na živiny, provzdušněné) vlaštovičník větší 13

viola Rivinova vlaštovičník větší všivec lesní bika mnohokvětá rostliny z různých čeledí, dvouděložky, trávy, ostřice ostřice kulkonosná dymnivka dutá mochna nátržník trojzubec poléhavý 14

Jak (funkční) rozmanitost lučního společenstva ovlivňuje jeho fungování?

Rostliny nečerpají ale živiny jen kořeny… …ale také prostřednictvím symbiotických hub ! Společenstva arbuskulárně mykorhizních (AM) hub „spolupracujících“ s jednotlivými druhy rostlin nejsou shodná ! Tentýž druh houby může jednomu hostiteli prospívat a jinému škodit Jak se změní společenstvo AM hub v půdě po odstranění dominantního druhu byliny nebo funkční skupiny bylin?

Ekologie poloparazitických rostlin na katedře botaniky PřF JU 17

Kořenoví poloparaziti Zelené parazitické kytky Kytky na pomezí autotrofie a heterotrofie Pod zemí paraziti, nad zemí – kompetice o světlo Mohou ovlivňovat diverzitu a fungování společenstev Klíčové druhy: snižují dostupnost živin během sezóny, potlačují dominanty, snižují produktivitu Snižují intenzitu kompetice - umožňují koexistenci více druhů kontakt: Jakub Těšitel, jakub.tesitel@centrum.cz http://botanika.prf.jcu.cz/hemiparasiticplants/ 18

Co se u nás můžete naučit Kytky, snímkování a mapování vegetace Kultivace v klimaboxu a experimentování s rostlinami Experimentální metody Měření fotosyntézy Analýza obsahu chlorofylu, obsahu živin,… Stabilní izotopy uhlíku Molekulární metody PCR, sekvenování, DNA barcoding,… Analýza dat: klasická statistika, analýza molekulárních dat, design experimentů Matematické modelování Metody studia kořenů a mykorhizní symbiosy 19