Vybrané kapitoly z pedogeografie a biogeografie

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Elektromagnetická slučitelnost. Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy:
Advertisements

Aplikovaná psychologie Disciplíny psychologie. Obsah 1. Opakování - založení psychologie 2. Předmět psychologie 3. Hlavní znaky psychologie 4. Rozdělení.
13.1 Pedosféra Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Zeměpis Autor: Mgr. Lenka Hrdá Pedosféra.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Půdy v ČR Číslo vzdělávacího materiálu: ICT8-10 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Číslo projektu školy CZ.1.07/1.5.00/ Číslo a název šablony klíčové aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo materiáluVY_32_INOVACE_OdP_S3_07.
Počítačové sítě VY_32_INOVACE _SITE_03.  Nejstarší výpočetní model  Žádná interakce.
PŮDY Nauka zabývající se půdami = PEDOLOGIE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Tomáš Sobotka. Dostupné z Metodického portálu.
Doprava ROZMĚRY Který obrázek je největší? Který obrázek je nejmenší?
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Právo sociálního zabezpečení Důchodové pojištění.
Experimentální metody oboru – Pokročilá tenzometrie – Měření vnitřního pnutí Další využití tenzometrie Měření vnitřního pnutí © doc. Ing. Zdeněk Folta,
Studie možného VD Hanušovice Generel LAPV Strana 2 Proč byl Generel LAPV pořízen: za posledních 50 let se postupně zvyšuje průměrná roční.
Číslo projektu školy CZ.1.07/1.5.00/ Číslo a název šablony klíčové aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo materiáluVY_32_INOVACE_OdP_S1_07.
Číslo projektu školy CZ.1.07/1.5.00/ Číslo a název šablony klíčové aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo materiáluVY_32_INOVACE_OdP_S2_07.
Pedosféra Řecky Pedon = půda  Půda vzniká z mateční horniny zvětráváním  Chemické  Mechanické  a působením organismů  Živočichové  Rostliny  Mikroorganismy.
Politologie Základní pojmy. Politologie Společenská věda politická věda, věda o politice, teorie politiky, věda o moci. „Je to vědecká disciplína zabývající.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Biologie člověka Tematická oblast: Biologie člověka (1. ročník Krajinář)
Zlepšení podmínek pro vzdělávání na středních školách Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název a adresa školy: Integrovaná střední.
Přírodověda – 5. ročník, Půda
PŘEDNÁŠKY O PŮDĚ Zdeněk Máčka
Speciální vzdělávací potřeby - žádné - Klíčová slova
Zpětná vazba v zesilovačích 2
Vlastnosti kořenů kvadratické rovnice ( Viètovy vzorce)
Odborný výcvik ve 3. tisíciletí
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Pracovní list k procvičení základních poznatků na téma klid a pohyb
Číslicová technika.
Průřezové téma - Enviromentální výchova Základní podmínky života – Půda I. Anotace: Prezentace slouží jako výukový materiál k průřezovému tématu EV Základní.
Název školy : Základní škola a mateřská škola,
Anotace : Prezentace je určena pro výuku předmětu Člověk a příroda
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
ZEMĚPIS - 6. ročník Pedosféra
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
PAVLOV VY_52_INOVACE_ února 2014
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
Číslicová technika.
Oblast: Dobré životní podmínky zvířat
Název prezentace (DUMu):
Autor: Mgr. Michaela Čapková Datum: Název: VY_52_INOVACE_15_ZEMĚPIS
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Projekt: Moderní škola 2010 registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
Základní škola Lednice Břeclavská 510
RIZIKO.
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
půdy Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Elektromagnetická slučitelnost
PŘEDNÁŠKY O PŮDĚ Zdeněk Máčka
Půdní obal Země = pedosféra Pedologie = věda o půdě
Název materiálu: VY_32_INOVACE_01_VÝZNAM BIOLOGIE_P1-2
9. ABIOTICKÉ PODMÍNKY ŽIVOTA
Cileček, Zaoral, Kališ, Milan
Základy sociální politiky - vymezení - přístup - nástroje - cíle
Odborný výcvik ve 3. tisíciletí
RIZIKO.
Pedosféra = půdní obal země.
Zeměpis – 9.ročník Půdy ČR VY_32_INOVACE_ Název školy
Tvoří pedosféru, studuje ji pedologie
ŠKOLA: Základní škola Velké Karlovice, okres Vsetín
Krajina v kvartéru Zdeněk Máčka
PŮDA Přírodověda 5.tř. Mgr. Renata Šimková.
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
Škola:. Základní škola Kladruby
12 VÝVOJ EKOSYSTÉMU Sukcese.
Pedologie = půdoznalství
Zákoník práce 2 – Vznik a zánik pracovního poměru
Odbor školství Mgr., Bc. Jitka Hozmanová
Transkript prezentace:

Vybrané kapitoly z pedogeografie a biogeografie Zdeněk Máčka

Paleopedologie – definice Vědní disciplína zabývající se studiem půd a zvětrávacích pochodů minulých geologických dob. Staré půdy = pleistocénní a starší Princip aktualizmu --- skutečně efektivní koncept pro studium starých půd? Komplexní pojetí pedologie = znalost recentní pedogeneze + paleopedologie.

Co je třeba brát v úvahu při studiu starých půd? Vyskytují se staré půdy v oblasti též jako v recentní podobě? rovněž jako recentní pouze fosilní recentní obdoba ve vzdálených oblastech Jaký stupeň zralosti současné půdy dosahují? vývojová stádia, půdní sukcese půdní klimax Půdní klimax = poslední člen půdního řetězce, půda odpovídá stanovištním podmínkám

Terminologické poznámky Autochtonní půdy ↔ Alochtonní půdy Parautochtonní půdy – druhotné porušení (kryoturbace, svahové procesy) Pohřbené půdy – překryté postglaciální půdy Polygenetické půdy: pseudočernozem Polycyklické (harmonické) půdy: terrae calcis, plastosoly, latosoly

Třídění půd podle způsobu výskytu (modu) Autochtonní půdy na primární matečné hornině Půdní sedimenty Autochtonní půdy na půdních sedimentech Autochtonní formy přeměn na autochtonních půdních reliktech

Vztah půd ke kvartérnímu klimaticko-sedimentačnímu cyklu Změny půdotvorných faktorů v kvartéru Matečná hornina Podnebí Působení organizmů Vliv reliéfu Čas Běžný cyklus nástupu glaciálu: sprašová syrozem → pararendzina → černozem → degradovaná černozem → strukturní půda

Retrográdní vývoj půd v holocénu Pozdní glaciál: spraše, soliflukce, deluvioelické sedimenty, mrazové zvětraliny Starý, střední holocén: illimerizované půdy, odnosný/sedimentační klid Epiatlantik: pseudočernozemě Subboreál: pokročilá půdní eroze, půdní sedimenty Subatlantik: intenzivní odnos, ronové sedimenty, slabě vyvinutá černozem Subrecent: iniciální stádia černozemí

Sled retrográdního vývoje půd (Velký Hubenov, severní Čechy)

Půdní komplexy PK 0, holocén PK I, iniciální pseudogleje, „arktické“ hnědozemě PK II, báze -degradovaná černozem až hnědozem, nadloží – pararendzina až černozem PK III, parahnědozem, černozem PK IV, dvojice parahnědozemí PK V, báze - braunlehmovitá parahnědozem, nadloží – půdy černozemní řady PK VI, tendence k braunlehmovitým půdám PK VII, VIII, IX, X, XI, braunlehmy, v nadloží silně vyvinuté parahnědozemě

Mladopleistocénní půdní komplexy (Jenerálka u Prahy)

Poměr půd k erozi a akumulaci Naprostá závislost výskytu půd na morfologii polohy klidné polohy zasahované odnosem sedimentací

Půdní geomorfologie Využití půd pro rekonstrukci fází tektonického vývoje v kvartéru