Sada 3 Rozmanitost přírody ZŠ a MŠ Dešná

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Půdy:.
Advertisements

Vznik, složení a význam půd
PEDOSFÉRA = půdní obal Země Vznik půdy a její složky
Evelina Wajtrova REFERÁT listopad 2012
PEDOSFÉRA.
Vznik půd.
Vznik a složení půdy Vznik půdy
Úrodnost půdy, půdní druhy, půdní typy
PEDOSFÉRA PŮDA NA ZEMI.
Půdní obal ZŠ TGM Rajhrad Mgr. Zdeňka Hohnová Pedosféra.
Zemědělství České republiky.
Půdy jsou všude kolem nás.
ZEMĚDĚLSTVÍ ČR ZEMĚPIS 8. ročník
Elektronická učebnice - I
Planeta Země – Pedosféra
Pedosféra.
Zemědělství ČR Rostlinná výroba
PEDOSFÉRA.
PEDOSFÉRA.
PŮDA.
Půdní obal Země, nacházející se na povrchu litosféry.
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Zemědělství ČR Živočišná výroba
Pedosféra.
Pedosféra 1 Igor Dostal.
Pedosféra Filip Bordovský.
Zpracoval: ing. Pavel Králík
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO.
PEDOSFÉRA Půdní obal Země
Půdy České republiky Igor Dostal.
PŮDY.
PEDOSFÉRA Jan Stávek 8.J.
ZEMĚPIS 8. ročník PŮDY ČR.
PEDOLOGIE A OCHRANA PŮDY
PŮDA 10 cm půdy se vytváří 100 let.
PEDOSFÉRA ZEMĚPIS 1. ROČNÍK šm. 1. Pedosféra O půdní obal Země O vznik – přeměna svrchní části zem. kůry O význam O základní výrobní prostředek v zemědělské.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ AUTOR: PhDr. Milan Simon NÁZEV: VY_32_INOVACE_ S 19 TEMA: Pedosféra – půdní obal Země.
ŠkolaZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň AutorMgr. Petra Hejlová ČísloVY_32_Inovace_3420 NázevPůdy a zemědělství ČR Téma hodinyZemědělství ČR PředmětVlastivěda.
= půdní obal Země (z řeckého slova pedon = půda) - na povrchu litosféry - základní podmínka ž ivota na Zemi.
Název vzdělávacího materiálu Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Fyzická geografie Datum vytvoření
Půda Anotace: Materiál je určen k výuce pracovních činností (pěstitelství) v 7. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními informacemi o půdě, jejím vzniku.
Půda - např. písčité, hlinité, jílovité je to nejsvrchnější vrstva zemské kůry, která umožňuje vznik rostlinstva dle zrnitosti = půdní druhy (7) půda.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola, Uherský Ostroh, okres Uherské Hradiště, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Jana Pulcová NÁZEV: VY_32_INOVACE_12_Z_04 TEMA:
Elektronické učební materiály - II. stupeň Zeměpis Autor: Mgr. Miluše Džuberová Pedosféra pastviny zemědělská půda sady.
Základní škola Jindřicha Matiegky Mělník, příspěvková organizace, Pražská 2817, Mělník tel.: EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický.
PEDOSFÉRA VY_32_INOVACE_23_464
PEDOSFÉRA.
Název prezentace (DUMu): Půda
Pedosféra.
AUTOR: Mgr. Danuše Lebdušková NÁZEV: VY_32_INOVACE_147_ Půda
PEDOSFÉRA Přírodopis 9. třída Zpracovala: Mgr. Jana Richterová
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
půdy Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Autor: Mgr.Renata Viktorinová
NÁZEV ŠKOLY:ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
VY_32_ INOVACE_ 17_ VLASTIVĚDA 4
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu OPVK
VLASTIVĚDA vypracovala: Mgr
Půdy Podle velikosti částic rozlišujeme půdní druhy:
Základní škola a Mateřská škola Choustník, okres Tábor
ZEM Ě D Ě LSKÝ PR Ů MYSL Karafiátová Jana. Zemědělství je nedílnou součástí hospodářství Důležité nejen ve výrobě potravin a zemědělských produktů, ale.
Pedosféra = půda na Zemi
Pedon = půda Hlavní zdroj obživy
PEDOSFÉRA - půdní obal země - vzniká postupným rozpadem hornin.
Půdy.
KRAJINNÁ SFÉRA Pedosféra. půdní obal Země důležitá pro růst rostlin a fotosyntézu (výroba kyslíku)
Nauka zabývající se půdami = PEDOLOGIE
KRAJINNÁ SFÉRA Pedosféra. půdní obal Země důležitá pro růst rostlin a fotosyntézu (výroba kyslíku)
Půdy.
Transkript prezentace:

Sada 3 Rozmanitost přírody ZŠ a MŠ Dešná Půda VY_32_INOVACE_18 Sada 3 Rozmanitost přírody ZŠ a MŠ Dešná IT ve skole 1622/21/7.1.4/2010

Co je půda? Půda je nejsvrchnější vrstva zemského povrchu, která poskytuje rostlinám živiny, vodu a prostředí pro růst kořenů. Půda je vodou, vzduchem a organismy prostoupená svrchní vrstva zemské kůry, která se vyvíjí pod vlivem venkovních činitelů a času a je výtvorem rozkladu mineralogických(kameny, horniny, písek, štěrk) a organických(stromy, květiny, živočichové)složek přírody. Poskytuje přírodní prostředí rostlinám, živočichům a člověku. IT ve skole 1622/21/7.1.4/2010

Půdotvorní činitelé 1. Matečná hornina - pasivní 2. Podnebí - teplota, srážky 3. Čas - 1cm za rok IT ve skole 1622/21/7.1.4/2010

Složení a vlastnosti půd půdy Plynová složka - vzduch, půdní plyny Kapalná složka - půdní roztok, voda Pevná složka - organismy a humus Anorganické - zbytky matečné horniny Organická - živá (bakterie) a neživá (odumřelá těla živočichů) IT ve skole 1622/21/7.1.4/2010

Třídění půd Druhy půd: půdy třídíme podle obsahu písku, jílu nebo humusu Lehké 1. písčité půdy- obsahují málo humusu Stř. těžké 2. hlinité půdy- mají stejný podíl písku a jílu Těžké 3. jílovité půdy- mají hodně jílovitých částic Písčito hlinité Hlinito písčité IT ve skole 1622/21/7.1.4/2010

Typy půd Černozemě Hnědé půdy Rendzimy Podzolové půdy Podzolované půdy Nivní půdy IT ve skole 1622/21/7.1.4/2010

Zvětralá matečná hornina Půdní profil Svislý průřez půdou od povrchu až po nezvětralou horninu Pro každý půdní typ patří určitý sled vrstev Humusový horizont Zvětralá matečná hornina Matečná hornina IT ve skole 1622/21/7.1.4/2010

Člověk a půda Aby zemědělci mohli vyrábět potraviny a pěstovat užitkové rostliny, potřebují ornou půdu (pole, vinice, chmelnice) a pastviny s loukami pro zvířata. Pro zemědělskou výrobu jsou důležité přírodní podmínky (průměrná teplota, srážky, kvalita půdy) i nadmořská výška. V nížinách, kde je zároveň teplejší podnebí a nejúrodnější půdy, se nejlépe daří pěstování obilí – pšenice, žita, ječmene, ovsa, kukuřice. řepy. Na Žatecku se na rozsáhlých chmelnicích pěstuje chmel, surovina potřebná k výrobě piva. Na jižní Moravě se daří vinné révě, surovině pro výrobu vína. V podhorských oblastech se nacházejí méně úrodné půdy. Daří se zde ovsu, lnu, řepce olejce. Na Českomoravské vrchovině jsou pěstovány brambory, které jsou důležitou potravinou. Pro živočišnou výrobu jsou důležité louky a pastviny. Nejvíce jich najdeme v pahorkatinách a ve vrchovinách na nejméně úrodné půdě. Na nich se chová skot – krávy, jalovice, býci – či ovce. IT ve skole 1622/21/7.1.4/2010

ZDROJE Strahler, A. – Strahler, A. (1999): Introducing Physical Geography. Wiley, New York, 575 s. Kapitola: Global Soils, s. 236 - 263. HRNČÁRKOVÁ, Mgr.Jaroslava. Rvp [online]. 2009, 2009 [cit. 2011-03-17]. Půda a zemědělství. Dostupné z WWW: <http://dum.rvp.cz/materialy/puda-a-zemedelstvi.html>. IT ve skole 1622/21/7.1.4/2010