Kartografie Anotace: Materiál je určen k výuce zeměpisu v 6. ročníku základní školy. Seznamuje žáky s orientací na Zemi, zeměpisnými souřadnicemi a používáním.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_32_INOVACE_FY_2E_PAV_01_Světlo.
Advertisements

GEOGRAFICKÁ TOPOGRAFIE A KARTOGRAFIE. KARTOGRAFIE „Věda zabývající se konstrukcí a obsahem map zemského povrchu, jejich používáním, rozmnožování a.
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:Mgr. Jana Vaňková NÁZEV: VY_32_INOVACE_02A_07_ZEMĚPISNÉ SOUŘADNICE-MĚŘENÍ VZDÁLENOSTÍ.
Určování zeměpisné polohy
Souřadnicová síť, určování zeměpisné polohy
Základní škola a Praktická škola Dvůr Králové nad Labem EU-OPVK-CZ.1.07/1.4.00/ :III/2 VY_32_INOVACE_ ZEMĚPIS NA II. STUPNI ZV-LMP (Z) Téma:
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ AUTOR: Ing. Miluše Pavelcová NÁZEV: VY_32_INOVACE_ M 16 TÉMA: Mapa oblohy ČÍSLO PROJEKTU:
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ AUTOR: RNDr.Ivana Řehková NÁZEV:VY_32_INOVACE_ R12_ Měřítko TEMA: Matematika 7. ročník.
Elektronické učební materiály - II. stupeň Zeměpis Autor: Mgr. Miluše Džuberová Druhy map turistická mapa.
ČOČKY Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_10_32.
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Nela Šulcová Název materiálu: VY_32_INOVACE_ CAJS.4.A.04_mapy Název: Mapy – 2. část Číslo operačního programu:
Poledníky rovnoběžky.
Zeměpisná poloha zeměpisná šířka zeměpisná délka rovník rovnoběžka
VY_32_ INOVACE_ 04_ VLASTIVĚDA 4 Základní škola a Mateřská škola, Potštejn, okres Rychnov nad Kněžnou NADMOŘSKÁ VÝŠKA Autor: Mgr.Renata Viktorinová.
Název:VY_32_INOVACE_ICT_6A_8B Škola:Základní škola Nové Město nad Metují, Školní 1000, okres Náchod Autor:Mgr. Milena Vacková Ročník:6. Tematický okruh,
Inf Vizualizace dat a tvorba grafů. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Grafy Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
VY_32_INOVACE_Vac_I_04 Orientujeme se na planetě Zemi - 2 Název projektu: OP VK Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ OP Vzdělání pro.
Stavební výkresy CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_OK_TP_01
ČR-test pro 4. třídu první čtvrtletí
Grafické znázornění síly
VY_32_INOVACE_03_Orientace v krajině
STATISTIKA Starší bratr snědl svůj oběd i oběd mladšího bratra. Oba snědli v průměru jeden oběd.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Dublovice, okres Příbram
NÁZEV ŠKOLY: S0Š Net Office, spol. s r.o, Orlová Lutyně
Zatmění měsíce Ing. Jan Havel.
Název školy: Základní škola Pardubice – Spořilov
Síla a skládání sil Ing. Jan Havel.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Lubomíra Moravcová Název materiálu:
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Základní jednorozměrné geometrické útvary
Autor: Andrea Kolářová
Název: Práce s tabulátory Autor: Hokr Jan
FUNKCE – soustava souřadnic
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338
Formáty výkresů Určeny normou ČSN ISO 5457 Tři druhy :
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost   
CZ.1.07/1.4.00/ Autor Šárka Jurášová Škola
Poměr v základním tvaru.
Projekt: Moderní škola 2010 registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
EU_32_sada 2_13_PV_Kartografie_Duch
MATEMATIKA Poměr, úměra.
Mapa AUTOR: Mgr. Aleš Skála NÁZEV: VY_32_INOVACE_21_05_Z6_Skála
Planeta Země má přibližně tvar koule
7. Druhy čar, měřítka zobrazení, písmo Technická dokumentace
VLASTIVĚDA Místo, kde žijeme Světové strany
Čas Anotace: Materiál je určen k výuce zeměpisu v 6. ročníku základní školy. Seznamuje žáky s pohyby Země, počítáním času a časovými pásmy.
Souřadnicová soustava, průměty bodů
PLANETA ZEMĚ.
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
Zobrazení polohopisu a vyhotovení lesnických map
Trojúhelníky Názvosloví Obvod Rozdělení Obsah Výšky v trojúhelníku
Digitální učební materiál zpracovaný v rámci projektu
Délka kružnice, obvod kruhu
Předmět: Prvouka Ročník: 3.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
KARTOGRAFIE: MAPY A PLÁNY
Fenomén – Google Maps Secret Places
Stanovení vzdálenosti na Zemi cv. č. 4
VY_32_INOVACE_06_05_zeměpisná šířka a délka
Napiš do sešitu text a doplň chybějící části textu
Poměr v základním tvaru.
Matematická gramotnost napříč vzděláváním
Výukový materiál pro 9.ročník
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
ANOTACE NÁZEV: Druhy map AUTOR: Mgr. Marie Matoušová STRUČNÁ ANOTACE (OBSAH, DATUM PILOTÁŽE): Práce s textem VZDĚLÁVACÍ PŘEDMĚT (VE KTERÉM BYL MATERIÁL.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
2. Centrální gravitační pole
Transkript prezentace:

kartografie Anotace: Materiál je určen k výuce zeměpisu v 6. ročníku základní školy. Seznamuje žáky s orientací na Zemi, zeměpisnými souřadnicemi a používáním map a orientací v nich.

Kartografie je to zeměpisný obor zabývající se tvorbou a využitím kartografických děl kartografická díla nám umožňují lepší orientaci na zemském povrchu glóbus – zmenšený model Země (nedochází ke zkreslení) mapa – zmenšený model Země přenesený do roviny (dochází ke zkreslení) obr. 1 Mollweidovo zobrazení Mercatorovo zobrazení

Zápis do sešitu Kartografie zeměpisný obor zabývající se tvorbou a využitím kartografických děl umožňují nám lepší orientaci na zemském povrchu glóbus – zmenšený model Země mapa – zmenšený model Země přenesený do roviny

Orientace na Zemi pevnými a neměnnými body na povrchu Země jsou zemské póly prochází jimi zemská osa ta je nakloněná a kolem ní se Země otáčí severní část zemské osy směřuje k Polárce obr. 2

Zápis do sešitu Orientace na Zemi pevné a neměnné body na Zemi = zemské póly prochází jimi zemská osa je nakloněná její severní část směřuje k Polárce

Světové strany obr. 3 rozlišujeme hlavní (S, J, Z, V) a vedlejší (SZ, SV, JZ, JV) světové strany zobrazuje nám je směrová růžice na mapách jsou světové strany orientovány tak, že sever je u horního okraje mapy, jih u dolního, východ vpravo a západ vlevo světové strany určujeme pomocí kompasu a buzoly oba mají pohyblivou magnetickou střelku směřující k severu buzola navíc slouží k určování azimutu obr. 4 obr. 5

Zápis do sešitu Světové strany hlavní (S, J, Z, V) a vedlejší (SZ, SV, JZ, JV) světové strany zobrazuje je směrová růžice mapa → S – u horního okraje mapy, J – u dolního okraje mapy, V – vpravo a Z – vlevo určujeme je pomocí kompasu a buzoly

Zeměpisná síť slouží k orientaci na zemském povrchu pomyslná čtvercová síť, ve které se dá určit poloha každého bodu na Zemi pomocí soustavy přímek (kružnic): rovnoběžek a poledníků poloha bodu je dána tzv. souřadnicemi – číselná hodnota ve stupních obr. 6

Zápis do sešitu Zeměpisná síť pomyslná čtvercová síť určuje polohu každého bodu na Zemi pomocí soustavy přímek (kružnic): rovnoběžek a poledníků poloha bodu je dána souřadnicemi

Rovnoběžky pomyslné kružnice určujeme na nich tzv. zeměpisnou šířku – rovnoběžky spojují místa se stejnou zeměpisnou šířkou jsou různě dlouhé, nejdelší je rovník, směrem k pólům se zmenšují rovník dělí Zemi na severní a jižní polokouli obr. 7

Rovnoběžky prochází každým místem na Zemi zeměpisná šířka se určuje v rozmezí 0°až 90° na každé polokouli místa ležící severně od rovníku se určují severní zeměpisnou šířkou – s.z.š. místa ležící jižně od rovníku jižní zeměpisnou šířkou – j.z.š. obr. 8

Významné rovnoběžky severní pól (pouze bod) – 90o s.z.š. severní polární kruh – 66,5o s.z.š. obratník Raka – 23,5o s.z.š. rovník – 0o z.š. obratník Kozoroha – 23,5o j.z.š. jižní polární kruh – 66,5o j.z.š. jižní pól (pouze bod) – 90o j.z.š.

Zápis do sešitu Rovnoběžky kružnice spojují místa se stejnou zeměpisnou šířkou jsou různě dlouhé, nejdelší je rovník, směrem k pólům se zmenšují zeměpisná šířka je v rozmezí 0°až 90° na každé polokouli rovník dělí Zemi na S a J polokouli prochází každým místem na Zemi severně od rovníku = severní zeměpisná šířka – s.z.š. jižně od rovníku = jižní zeměpisná šířka – j.z.š. rovník – 0o z.š.

Poledníky pomyslné polokružnice všechny procházejí oběma póly (spojují je); kolmé na rovník určujeme na nich tzv. zeměpisnou délku – poledníky spojují místa se stejnou zeměpisnou délkou všechny jsou stejně dlouhé, cca 20 000 km poledníky procházejí každým místem na Zemi obr. 9

Poledníky hlavní poledník – nultý poledník – prochází hvězdárnou v Greenwichi v Londýně zeměpisná délka se určuje v rozmezí 0°až 180° na každé polokouli nultý poledník a jeho protilehlý 180. poledník rozdělují Zemi na východní a západní polokouli obr. 10

Poledníky místa ležící západně od nultého poledníku se určují západní zeměpisnou délkou – z. z. d. místa ležící východně od nultého poledníku se určují východní zeměpisnou délkou – v. z. d. důležité poledníky – nultý poledník 0°, 180. poledník 180° obr. 11

Zápis do sešitu Poledníky polokružnice procházejí oběma póly (spojují je); kolmé na rovník jsou stejně dlouhé hlavní poledník – nultý poledník – prochází hvězdárnou v Greenwichi v Londýně zeměpisná délka je v rozmezí 0°až 180° na každé polokouli nultý poledník a jeho protilehlý 180. poledník rozdělují Zemi na V a Z polokouli západně od nultého poledníku = západní zeměpisná délka – z. z. d. východně od nultého poledníku = východní zeměpisná délka – v. z. d. nultý poledník 0°, 180. poledník 180°

Mapa mapa je zmenšený a zjednodušený obraz Země čím větší plochu zemského povrchu zobrazuje, tím větší je na ní zkreslení tvorbou map se zabývá kartografie a kartografové obr. 12 video – poměry velikostí

Mapa obsahuje: dělení map podle účelu: název mapové pole měřítko legendu – značky dělení map podle účelu: obecně zeměpisné – najdeme na nich vše tematické – zaměřené na určité téma: turistické politické hospodářské klimatické automapy

Zápis do sešitu Mapa mapa je zmenšený a zjednodušený obraz Země čím větší plochu zemského povrchu zobrazuje, tím větší je na ní zkreslení studuje je kartografie a kartografové mapa obsahuje: název, mapové pole, měřítko, legendu – značky dělení podle účelu: obecně zeměpisné – vše, tematické – zaměřené (turistické, politické, hospodářské, klimatické, automapy)

Měřítko mapy zobrazení zemského povrchu musí být vždy zmenšené (oproti skutečnosti) aby nedocházelo k nepřesnostem, musí být zmenšení v celé mapě nebo glóbu stejné měřítko udává poměr zmenšení vzdáleností (výšky, délky) na mapě ke skutečným velikostem na zemském povrchu (v cm) 1 : 1 000 000 1 cm na mapě = 1 000 000 cm ve skutečnosti = 10 km

Měřítko mapy měřítko musí být uvedené na každém kartografickém díle rozlišujeme: měřítko číselné – 1 : 100, 1 : 100 000, 1 : 250 000 měřítko grafické – úsečka rozdělená na stejně velké dílky, doplněna čísly

Zápis do sešitu Měřítko mapy zobrazení zemského povrchu je vždy zmenšené měřítko udává poměr zmenšení vzdáleností (výšky, délky) na mapě ke skutečným velikostem na zemském povrchu (v cm) 1 : 1 000 000 1 cm na mapě = 1 000 000 cm ve skutečnosti = 10 km rozlišujeme: měřítko číselné – 1 : 100, 1 : 100 000, 1 : 250 000 měřítko grafické – úsečka rozdělená na stejně velké dílky, doplněna čísly

Dělení map podle měřítka mapy velkého měřítka – do 1 : 200 000 mapy středního měřítka – od 1 : 200 000 do 1 : 1 000 000 mapy velkého měřítka – více než 1 : 1 000 000

Zápis do sešitu Mapy podle měřítka mapy velkého měřítka – do 1 : 200 000 mapy středního měřítka – od 1 : 200 000 do 1 : 1 000 000 mapy velkého měřítka – více než 1 : 1 000 000

Atlas soubor map podle účelu dělíme atlasy např.: školní atlas světa obecný atlas světa autoatlas pro lepší orientaci kromě jednotlivých map obsahuje: rejstřík pojmů – na konci klad listů – na začátku obr. 13

Zápis do sešitu Atlas soubor map podle účelu je dělíme: školní atlas světa obecný atlas světa autoatlas kromě jednotlivých map obsahuje: rejstřík pojmů – na konci klad listů – na začátku

Výškopis a polohopis výškopis popisuje výškové poměry krajiny nadmořská výška – výška určitého místa na Zemi nad hladinou moře; Sněžka 1602 m n. m. kóta – číselný údaj připsaný k výškové značce, znázorňuje i výšku měst nebo částí řek vrstevnice – čáry na mapě spojující místa se stejnou nadmořskou výškou polohopis – označení měst, řek, cest, budov a jiných objektů v mapě pomocí smluvených značek

Výškopis a polohopis barevné znázornění výškopisu a polohopisu na mapě: hory – odstíny hnědé, čím vyšší tím tmavší vysočiny a plošiny – žlutohnědé nížiny – odstíny zelené vodstvo – odstíny modré – čím hlubší tím tmavší

Zápis do sešitu Výškopis a polohopis výškopis = výškové poměry krajiny nadmořská výška – výška určitého místa na Zemi nad hladinou moře kóta – číselný údaj připsaný k výškové značce vrstevnice – čáry spojující místa se stejnou nadmořskou výškou polohopis – označení měst, řek, cest, budov aj. v mapě pomocí značek barevné znázornění: hory – hnědá vysočiny a plošiny – žlutohnědá nížiny –zelená vodstvo – modrá

Legenda mapy je to vlastně „slovník“ mapy, který vysvětluje význam jednotlivých značek v mapě obr. 16

Zápis do sešitu Legenda mapy vysvětluje význam jednotlivých značek v mapě

Opakování Kartografie Rovnoběžky Orientace na Zemi Poledníky zeměpisný obor zabývající se tvorbou a využitím kartografických děl umožňují nám lepší orientaci na zemském povrchu glóbus – zmenšený model Země mapa – zmenšený model Země přenesený do roviny Orientace na Zemi pevné a neměnné body na Zemi = zemské póly prochází jimi zemská osa je nakloněná její severní část směřuje k Polárce Světové strany hlavní (S, J, Z, V) a vedlejší (SZ, SV, JZ, JV) světové strany zobrazuje je směrová růžice mapa → S – u horního okraje mapy, J – u dolního okraje mapy, V – vpravo a Z – vlevo určujeme je pomocí kompasu a buzoly Zeměpisná síť pomyslná čtvercová síť určuje polohu každého bodu na Zemi pomocí soustavy přímek (kružnic): rovnoběžek a poledníků poloha bodu je dána souřadnicemi Rovnoběžky kružnice spojují místa se stejnou zeměpisnou šířkou jsou různě dlouhé, nejdelší je rovník, směrem k pólům se zmenšují zeměpisná šířka je v rozmezí 0°až 90° na každé polokouli rovník dělí Zemi na S a J polokouli prochází každým místem na Zemi severně od rovníku = severní zeměpisná šířka – s.z.š. jižně od rovníku = jižní zeměpisná šířka – j.z.š. rovník – 0o z.š. Poledníky polokružnice procházejí oběma póly (spojují je); kolmé na rovník jsou stejně dlouhé hlavní poledník – nultý poledník – prochází hvězdárnou v Greenwichi v Londýně zeměpisná délka je v rozmezí 0°až 180° na každé polokouli nultý poledník a jeho protilehlý 180. poledník rozdělují Zemi na V a Z polokouli západně od nultého poledníku = západní zeměpisná délka – z. z. d. východně od nultého poledníku = východní zeměpisná délka – v. z. d. nultý poledník 0°, 180. poledník 180°

Opakování Mapa Atlas Výškopis a polohopis Měřítko mapy mapa je zmenšený a zjednodušený obraz Země čím větší plochu zemského povrchu zobrazuje, tím větší je na ní zkreslení studuje je kartografie a kartografové mapa obsahuje: název, mapové pole, měřítko, legendu – značky dělení podle účelu: obecně zeměpisné – vše, tematické – zaměřené (turistické, politické, hospodářské, klimatické, automapy) Měřítko mapy zobrazení zemského povrchu je vždy zmenšené měřítko udává poměr zmenšení vzdáleností (výšky, délky) na mapě ke skutečným velikostem na zemském povrchu (v cm) 1 : 1 000 000 1 cm na mapě = 1 000 000 cm ve skutečnosti = 10 km rozlišujeme: měřítko číselné – 1 : 100, 1 : 100 000, 1 : 250 000 měřítko grafické – úsečka rozdělená na stejně velké dílky, doplněna čísly Mapy podle měřítka mapy velkého měřítka – do 1 : 200 000 mapy středního měřítka – od 1 : 200 000 do 1 : 1 000 000 mapy velkého měřítka – více než 1 : 1 000 000 Atlas soubor map podle účelu je dělíme: školní atlas světa obecný atlas světa autoatlas kromě jednotlivých map obsahuje: rejstřík pojmů – na konci klad listů – na začátku Výškopis a polohopis výškopis = výškové poměry krajiny nadmořská výška – výška určitého místa na Zemi nad hladinou moře kóta – číselný údaj připsaný k výškové značce vrstevnice – čáry spojující místa se stejnou nadmořskou výškou polohopis – označení měst, řek, cest, budov aj. v mapě pomocí značek barevné znázornění: hory – hnědá vysočiny a plošiny – žlutohnědá nížiny –zelená vodstvo – modrá Legenda mapy vysvětluje význam jednotlivých značek v mapě

OTÁZKY A ÚKOLY Jak se nazývá zmenšený model Země? Jak se nazývá zmenšený model Země? U kterého z výše uvedených modelů nedochází ke zkreslení? Vyjmenuj hlavní a vedlejší světové strany. Jak jsou rozmístěny na mapě? Vysvětli rozdíl mezi poledníkem a rovnoběžkou. jak nazýváme hlavní poledník? Kudy prochází? Jak nazýváme hlavní rovnoběžku? Vysvětli, jak určujeme zeměpisnou šířku a zeměpisnou délku. Objasní co znamená, když má mapa měřítko 1 : 40 000. Vysvětli pojmy výškopis, polohopis, kóta, vrstevnice, nadmořská výška. Poznej, co na mapě označují následující mapové značky:

Zdroje obr. 1 – kartografie, klad listů map ČR http://mapis.cz/ems/files/images/Klad%20listu/Kartografie%2070.jpg obr. 2 – zemská osa http://slideplayer.cz/slide/1904489/7/images/4/Zemsk%C3%A1+osa+Jde+o+pomyslnou+p%C5%99%C3%ADmku,+kter%C3%A1+proch%C3%A1z%C3%AD+st%C5%99edem+Zem%C4%9B+a+ob%C4%9Bma+p%C3%B3ly..jpg (upraveno) obr. 3 – směrová růžice https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/6/69/Brosen_windrose_SLO.svg/220px-Brosen_windrose_SLO.svg.png obr. 4 – buzola https://lh5.googleusercontent.com/-H3sTwqba7BM/VEo1eiTQIAI/AAAAAAAAFqw/G1J1THz4TyI/s640/blogger-image-415422409.jpg obr. 5 – kompas http://smskouc.cz/wp-content/uploads/2016/02/bigstock-Old-compass-with-windrose-Vec-91552349.jpg obr. 6 – čtvercová síť https://lh3.googleusercontent.com/FZGQ4RD9v3lpdyyCgAoBlbclzOA-92XNgJWUAimufvKHjWC_cr2aNWBi-VcixfgK9yvN=s90 obr. 7 – rovnoběžky http://malotridka.lusa.cz/wp-content/uploads/2015/01/zeme1.jpg a http://malotridka.lusa.cz/wp-content/uploads/2015/01/zeme2.jpg (upraveno) obr. 8 – rovnoběžky http://old.zsdobrichovice.cz/programy/zemepis/zemepisna_sit/soubory/rovnobezky.jpg obr. 9 – poledníky http://malotridka.lusa.cz/wp-content/uploads/2015/01/zeme1.jpg a http://malotridka.lusa.cz/wp-content/uploads/2015/01/zeme2.jpg (upraveno) obr. 10 – poledníky https://maminator.files.wordpress.com/2015/03/specialforcesvdf-cz.jpg obr. 11 – zeměpisná poloha http://www.publikacevymolova.cz/wp-content/uploads/2014/05/polokoule1.jpg obr. 12 – mapy https://i1.wp.com/www.geobusiness.cz/wp-content/uploads/2017/04/konference-mapy-jsou-pro-kazdeho-2017-uvodni-kolaz-eliska-bradova-w1200-casopis-geobusiness.jpg?resize=980%2C653 obr. 13 – atlas http://static5.depositphotos.com/1006443/487/i/950/depositphotos_4874602-stock-photo-two-opened-old-atlas-book.jpg obr. 15 – výškopis a polohopis http://nd02.jxs.cz/966/145/3b12663fa1_54090381_o2.gif obr. 16 – legenda https://www.fotohra.cz/images/legenda_1200.jpg