Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:Mgr. Jana Vaňková NÁZEV: VY_32_INOVACE_02A_07_ZEMĚPISNÉ SOUŘADNICE-MĚŘENÍ VZDÁLENOSTÍ.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:Mgr. Jana Vaňková NÁZEV: VY_32_INOVACE_02A_07_ZEMĚPISNÉ SOUŘADNICE-MĚŘENÍ VZDÁLENOSTÍ."— Transkript prezentace:

1 ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:Mgr. Jana Vaňková NÁZEV: VY_32_INOVACE_02A_07_ZEMĚPISNÉ SOUŘADNICE-MĚŘENÍ VZDÁLENOSTÍ NA ZEMI TEMA:Přírodní obraz Země a jeho zobrazování na mapách ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/34.0816 DATUM TVORBY:12.03.2013

2 Anotace: Škola: Gymnázium Chomutov, Mostecká 3000, 430 01 Třída: 2. ročník 6. letého gymnázia, 1. ročník 4. letého gymnázia (viz. ŠVP předmětu Zeměpis/Geografie, Člověk a příroda) Výstup: PowerPointová prezentace Obor: Zeměpis/Geografie Vzdělávací oblast: Přírodní obraz Země a jeho zobrazování na mapách Tematický okruh: Zeměpisné souřadnice- Měření vzdáleností na Zemi Využití: Výuka zeměpisu a geografie Pomůcky: PC učitele, tabule, Školní atlas dnešního světa (+ digitální podoba) Inovace: Materiál je určen k doplnění výkladu učitele. Do materiálu jsou vloženy kontrolní otázky k tématu pro zpětnou vazbu učitele. Žáci odpovídají na otázky ústně a doplňují informace digitálním perem do zadání na tabuli(PC). Žáci se tak aktivně podílejí na tvorbě zápisu do sešitu. Materiál je určen k interaktivní výuce.

3 Zeměpisné souřadnice-Měření vzdáleností na Zemi

4 Zeměpisné souřadnice. zeměpisná šířka místa - úhel mezi poloměrem procházejícím tímto místem a jeho pravoúhlým průmětem do rovníkové roviny  ( severní a jižní šířka ) zeměpisná délka místa – úhel mezi polorovinou nultého (základního ) poledníku a polorovinou poledníku sledovaného místa  ( západní a východní délka )

5 Na mapě příslušných světadílů atlase najděte města určená uvedenou zeměpisnou polohou: a) 35° j. š., 152° v. d. …………………………………………………… b) 8° s. š., 4°v. d.…………………………………………………… c) 17 °j. š., 68°z. d.…………………………………………………... d) 46°s. š., 75°z. d.…………………………………………………… e) 25°s. š., 47°v. d.……………………………………………………

6 Na mapě příslušných světadílů atlase najděte města určená uvedenou zeměpisnou polohou: Řešení. a) 35° j. š., 152° v. d. Sydney b) 8° s. š., 4°v. d. Lagos c) 17 °j. š., 68°z. d. La Paz d) 46°s. š., 75°z. d. Otawa ( Montreal) e) 25°s. š., 47°v. d. Rijád

7 Zeměpisné souřadnice. rovnoběžka – spojnice všech bodů se stejnou zeměpisnou šířkou ( nejdelší rovnoběžka je rovník ) poledník – spojnice všech bodů se stejnou zeměpisnou délkou ( nultý ( základní ) poledník – poledník procházející greenwichskou hvězdárnou v Londýně) zeměpisná síť – soustava poledníků a rovnoběžek, matematický základ každé mapy

8 Zeměpisná délka a šířka.

9 Na mapě příslušných světadílů v atlase určete zeměpisnou polohu uvedených měst: a)Minsk ……………………………………………… b)Dallas …………………………………………….. c)Buenos Aires……………………………………………… d)Perth……………………………………………… e)Dakar……………………………………………… f)Reykjavík………………………………………………

10 Na mapě příslušných světadílů v atlase určete zeměpisnou polohu uvedených měst: Řešení. a)Minsk 54° s. z. š., 27° v. z. d. b)Dallas33° s. z. š., 97° z. z. d. c)Buenos Aires35° j. z. š., 58° z. z. d. d)Perth32° j. z. š., 116° v. z. d. e)Dakar15° s. z. š., 17° z. z. d. f)Reykjavík64° s. z. š., 22° z. z. d.

11 V následující nabídce zvýrazněte města, která leží současné na západní a severní polokouli: Bergen, Porto, Winnipeg, Bogota, Montevideo, Ribát, Alžír, Havana, Reykjavík, Dakar, Lagos, Kapské Město

12 V následující nabídce zvýrazněte města, která leží současné na západní a severní polokouli: Řešení. Bergen, Porto, Winnipeg, Bogota, Montevideo, Ribát, Alžír, Havana, Reykjavík, Dakar, Lagos, Kapské Město

13 Určete, kterými státy prochází : a) poledník 100°západní délky ………………………………………………………………………………… b) Severní polární kruh ………………………………………………………………………………… c) poledník 60°východní délky ………………………………………………………………………………… d) obratník Kozoroha …………………………………………………………………………………

14 Určete, kterými státy prochází : Řešení. a)poledník 100°západní délky Mexiko, USA, Kanada b) Severní polární kruh USA, Kanada, Island, Norsko, Švédsko, Finsko, Rusko c) poledník 60°východní délky Írán, Turkmenistán, Uzbekistán, Kazachstán, Rusko d) obratník Kozoroha Chile, Argentina, Paraguay, Brazílie, Namibie, Botswana, JAR, Mosambik, Madagaskar, Australský svaz

15 Zeměpisné souřadnice. obzor – rozhraní mezi oblohou a viditelnou částí krajiny ( „až tam, kam je vidět „ ), ideální obzor = horizont ( na širém moři ), lze zjistit libelou ( vodováha) zenit – bod na nejvyšším místě oblohy – směr ukazuje napnuté vlákno olovnice

16 Měření vzdáleností na Zemi. Nejkratší spojnice dvou míst na zemském povrchu se nazývá ortodroma ( každý poledník protíná pod jiným úhlem ) Spojnice dvou míst na zemském povrchu, která protíná všechny poledníky pod stejným úhlem ( azimutem ) se nazývá loxodroma ( využití při navigaci – není třeba stále měnit kurz )

17 Zdroje Slide 8 - SOBOTOVI, Miromila A Karel. Zeměpisný náčrtník. Praha: Česká geografická společnost, 1996, ISBN 80-901942-5-7.

18 Zdroje KAREL, Kašparovský. Zeměpis I. v kostce. Praha: Fragment, 2009, ISBN 978-80-253-0586-7. SOBOTOVI, Miromila A Karel. Zeměpisný náčrtník. Praha: Česká geografická společnost, 1996, ISBN 80- 901942-5-7. Archiv autora.


Stáhnout ppt "ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:Mgr. Jana Vaňková NÁZEV: VY_32_INOVACE_02A_07_ZEMĚPISNÉ SOUŘADNICE-MĚŘENÍ VZDÁLENOSTÍ."

Podobné prezentace


Reklamy Google