SPŘ u dětí s MO přímá je souvislost mezi poruchami hybnosti – porucha centrálního neuronu, v souvislosti s celkovým motorickým vývojem dítěte můžeme již.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Komunikace s uživateli knihoven s mentálním postižením Eva Cerniňáková Městská knihovna v Praze.
Advertisements

MUDr. Martin Kučera Mgr. Kateřina Fritzlová
Rehabilitace u CMP Zdeňka Dvořáková.
Vypracovala: Hana Zecková
Řeč, jazyk, mluva.
ZNAK DO ŘEČI.
Narušená komunikační schopnost PaedDr
Přednáška č. 2 Kinezioterapie v kontextu rehabilitace, dělení kinezioterapie, metody kinezioterapie.
Narušená komunikační schopnost
Výchova mládeže s více vadami
Přednáška: Mgr. Alena Skotáková, Ph.D.
Logopedie Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK.
Komunikace s dětským pacientem
Jemná motorika Pohybové schopnosti dítěte a řeč se vzájemně ovlivňují. Pokud je postižen pohybový systém, nebo opožděn motorický vývoj, bývá často opožděn.
Brebtavost - Breptavost
Patologie mluvní komunikace v sociální interakci
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_
Komunikace sluchově postižených
Příčiny SPU.
DMO OLGA BÜRGEROVÁ.
Poruchy rezonance hlasu a řeči
KOMUNIKACE S KLIENTEM MENTÁLNĚ RETARDOVANÝM
Alternativní a augmentativní komunikace
Psychomotorický vývoj a jeho poruchy Kurz Pediatrie
Dyslálie – nejčastější narušení komunikační schopnosti
Symbolické funkce a jejich poruchy
DMO Olga Bürgerová.
INTEGRACE DĚTÍ S LOGOPEDICKÝMI OBTÍŽEMI
DYSARTRIE porucha koordinace mluvního výkonu, celková porucha motoriky řeči (porucha vyslovování jako celku, článkování – artros, segmentace řeči) vzniklá.
Klenková, Gajzlerová, Girglová, Sychrová 2011, MU Projekt FRVŠ
Hlasová hygiena Prevence vzniku hlasových vad
Diagnostické metody ve speciální pedagogice - Diagnostika SPU v dospělosti Kristýna Balátová.
PhDr. Petra Potměšilová, Ph.D.
Vliv poruch plynulosti řeči, zejména breptavosti, na fungování rodiny
Narušený vývoj řeči strukturní a systémové narušení jedné či většího počtu oblastí vývoje řeči (osvojování mateřského jazyka) vzhledem k chronologickému.
Symptomatické poruchy řeči u dětí s mentálním postižením
Přípravná cvičení předchází výuce správné výslovnosti
Dítě se sluchovým postižením
Přípravná cvičení předchází výuce správné výslovnosti
Symptomatické poruchy řeči u dětí s mentálním postižením
Vývojová dysfázie.
centrální porucha zpracování řečového signálu
VÝVOJ ŘEČI VY_52_INOVACE_ února 2014
DYSLEXIE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací.
Logopedie, logopedická prevence. Logopedie jako vědní obor původ z řeckého slova:  logos - slovo + paidea - výchova  Logopedie zkoumá narušenou komunikační.
Podpora logopedické prevence v předškolním vzdělávání v roce 2013.
K OMUNIKACE - DIAGNOSTIKA Zimní semestr. K OMUNIKACE Znamená výměnu informací, tj. předávání, zpracování a předávání informací Zahrnuje nejen komunikaci.
SYMPTOMATICKÉ PORUCHY ŘEČI podklady. SYMPTOMATICKÉ PORUCHY ŘEČI narušení komunikační schopnosti provázející jiné, dominantní postižení, nemoc, poruchu.
Logopedie Speciální pedagogika zabývající se osobami s narušenou komunikační schopností.
Somatopedie Speciální pedagogika zabývající se osobami s poruchami hybnosti, dlouhodobě nemocnými a zdravotně oslabenými.
Beakra  1. význam správné řeči  2. fyziologický a sociální základ výslovnosti  3. nesprávná a vadná výslovnost  4. příčiny a výskyt v populaci.
Poruchy komunikace u pacientů po neurotraumatech
Vývojové poruchy motoriky © Tom Vespa.
PORUCHY ŘEČI V DĚTSKÉM VĚKU
DMO dětská mozková obrna
Logopedická péče o dospělé osoby se SPŘ
dysartrie neurogenně podmíněná narušená komunikační schopnost
DYSARTRIE porucha koordinace mluvního výkonu, celková porucha motoriky řeči (porucha vyslovování jako celku, článkování – artros, segmentace řeči) vzniklá.
ANTROPOMOTORIKA.
Rozvoj řeči u dítěte z hlediska foneticko-fonologické roviny
DMO (dětská mozková obrna)
Logopedie Zdravotnický obor, zabývající se fyziologií a patologií mezilidské komunikace (rozvoj různých forem komunikace, výzkum, diagnostika, terapie,
Diagnostika dítěte předškolního věku II.
Projekty na podporu handicapovaných uživatelů knihoven
Speciální andragogika 3 - Diagnostika SPU v dospělosti
Speciální pedagogika Logopedie.
Speciálně pedagogické metody
Narušená komunikační schopnost
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Vývoj řeči u dětí s MO, logopedická intervence, moderní terapie na základě reflexnosti

SPŘ u dětí s MO přímá je souvislost mezi poruchami hybnosti – porucha centrálního neuronu, v souvislosti s celkovým motorickým vývojem dítěte můžeme již v počátcích předverbálního období sledovat odchylky, v lehčích případech k opoždění, v těžších případech až k omezenému vývoji. 17.6.2018 Vývoj řeči u dětí s DMO, terapie

Projevy v preverbálním období u dítěte s MO obtíže s dýcháním, se sáním, broukání se objevuje jen zřídka, chybí hra s končetinami a mluvidly, chybí pudové žvatlání (objevuje se až koncem prvního roku). 17.6.2018 Vývoj řeči u dětí s DMO, terapie

Orální vývoj dětí s MO nápadné znaky: hypersenzibilita nebo hyposenzibilita, poruchy koordinace čelisti, rtů, jazyka při žvýkání a polykání – hypersalivace , poruchy polykání, nápadné tvoření hlasu. 17.6.2018 Vývoj řeči u dětí s DMO, terapie

Foneticko-fonologická rovina u dětí s MO má nejtypičtější průběh, výslovnost - motorický akt → porucha hybnosti u dětí s MO se odráží ve vývoji motoriky mluvních orgánů, dítě zvládne artikulaci jednotlivých hlásek nebo slabik, krátkých slov, ale nezvládne je zapojit do plynulých vět, dostatečně se nevyvíjí ani fonematická diferenciace, omezená motorická reakce. 17.6.2018 Vývoj řeči u dětí s DMO, terapie

Lexikálně-sémantická rovina rozvoj této roviny je rovněž ovlivněn omezenými možnostmi, v kombinaci ještě obtížnější. v těžších případech může vzniknout verbalismus, děti s MO mají omezenou aktivní i pasivní slovní zásobu. 17.6.2018 Vývoj řeči u dětí s DMO, terapie

Morfologicko-syntaktická rovina vývoj této roviny se také opožďuje nebo je omezený, při zvýšené elasticitě mluvních orgánů zůstává řeč u spastických forem MO dlouho na úrovni jednoslovných vět. 17.6.2018 Vývoj řeči u dětí s DMO, terapie

Pragmatická rovina u dětí s MO obvykle existuje výrazný komunikační záměr, jeho realizace je však velmi obtížná, motorické obtíže. 17.6.2018 Vývoj řeči u dětí s DMO, terapie

Poruchy řeči u dětí s DMO poruchy dýchání, poruchy tvorby hlasu – dysfonie, poruchy modulačních faktorů – dysprozodie, poruchy artikulace – článkování. 17.6.2018 Vývoj řeči u dětí s DMO, terapie

SPŘ u dětí s DMO - konkrétně dysartrie, omezený, opožděný vývoj řeči, koktavost, breptavost, otevřená huhňavost – hypernazalita, narušené koverbální chování, mutismus, orgánové odchylky řečového efektoru, poruchy polykání. 17.6.2018 Vývoj řeči u dětí s DMO, terapie

Dysartrie dysartrie - porucha motorické realizace řeči jako celku vznikající při organickém poškození centrální nervové soustavy; anartrie - nejtěžší stupeň dysartrické poruchy – projevuje se neschopností verbální komunikace. 17.6.2018 Vývoj řeči u dětí s DMO, terapie

Narušení nervové soustavy pro produkci řeči mají primární důležitost hlavové (mozkové) nervy – poškozeny bývají V., VII., IX., X., XII. HN, míšní nervy se podílí na dýchání, 17.6.2018 Vývoj řeči u dětí s DMO, terapie

Klasifikace dysartrie kortikální (korová), pyramidová, extrapyramidová – hyper-/hypotonická forma, bulbární, cerebelární (mozečková), kombinovaná (smíšená), 17.6.2018 Vývoj řeči u dětí s DMO, terapie

Získaná dysartrie porucha schopnosti bezchybně zvládat pohyby mluvidel při řečovém projevu, dysartrie není spojena s postižením duševní činnosti, ale dysartrik není schopen bez obtíží vyjádřit myšlenky. terapie u získaných forem se liší od forem vývojových používanými terapeutickými metodami a prostředky, cílem terapie je maximalizace komunikačních schopností a zachování dobré kvality sociálního života osoby s dysartrií, pro efektivní logopedickou terapii je třeba využít obnovovací postupy a především specializované pomůcky, odlišné od práce s vývojovými poruchami mluvy u dětí. 17.6.2018 Vývoj řeči u dětí s DMO, terapie

Terapie u dospělých Při terapii dospělých dysartriků se pozornost zaměří na následující oblasti (dle zahraničních autorů Neubauer, 2003): ovlivnění mluvy přiměřeným tělesným tonusem a svalovou relaxací, obnovení hybnosti a svalové síly v orofaciální oblasti, modifikace dechových cvičení, modifikace fonačních a rezonančních cvičení, modifikace artikulačních cvičení, stimulace variací v prozódii řeči a jejím využití, především u větné intonace, rytmizační postupy, využití neverbální komunikace a komunikačních pomůcek u osob s přetrvávající nesrozumitelnou mluvou či anartrií, využití skupinových forem terapie. 17.6.2018 Vývoj řeči u dětí s DMO, terapie

Terapie u dětí u dětí s poškozením CNS, u dětí s MO, je podstatné propojení somatické léčby s rozvojem komunikační schopnosti, rozvoj hybnosti a řeči u dětí s MO - Kábele, Lesný metodika - shrnuta do zásad pro rozvoj hybnosti a řeči : vývojovosti reflexnosti komplexnosti rytmizace kolektivnosti individuálního přístupu 17.6.2018 Vývoj řeči u dětí s DMO, terapie

Terapeutické a rehabilitační metody Vojtova metodika reflexní lokomoce Koncept Bobath Petöho a Kabatova metodika Metodika Crickmayové Synergetická reflexní terapie Funkční svalová terapie Myofunkční terapie podle prof. Garlinera Metodika myofunkční terapie (podle A. Kittel) Neuromotorická regulační terapie Castillo-Moralese 17.6.2018 Vývoj řeči u dětí s DMO, terapie