Vývoj řeči u dětí s MO, logopedická intervence, moderní terapie na základě reflexnosti
SPŘ u dětí s MO přímá je souvislost mezi poruchami hybnosti – porucha centrálního neuronu, v souvislosti s celkovým motorickým vývojem dítěte můžeme již v počátcích předverbálního období sledovat odchylky, v lehčích případech k opoždění, v těžších případech až k omezenému vývoji. 17.6.2018 Vývoj řeči u dětí s DMO, terapie
Projevy v preverbálním období u dítěte s MO obtíže s dýcháním, se sáním, broukání se objevuje jen zřídka, chybí hra s končetinami a mluvidly, chybí pudové žvatlání (objevuje se až koncem prvního roku). 17.6.2018 Vývoj řeči u dětí s DMO, terapie
Orální vývoj dětí s MO nápadné znaky: hypersenzibilita nebo hyposenzibilita, poruchy koordinace čelisti, rtů, jazyka při žvýkání a polykání – hypersalivace , poruchy polykání, nápadné tvoření hlasu. 17.6.2018 Vývoj řeči u dětí s DMO, terapie
Foneticko-fonologická rovina u dětí s MO má nejtypičtější průběh, výslovnost - motorický akt → porucha hybnosti u dětí s MO se odráží ve vývoji motoriky mluvních orgánů, dítě zvládne artikulaci jednotlivých hlásek nebo slabik, krátkých slov, ale nezvládne je zapojit do plynulých vět, dostatečně se nevyvíjí ani fonematická diferenciace, omezená motorická reakce. 17.6.2018 Vývoj řeči u dětí s DMO, terapie
Lexikálně-sémantická rovina rozvoj této roviny je rovněž ovlivněn omezenými možnostmi, v kombinaci ještě obtížnější. v těžších případech může vzniknout verbalismus, děti s MO mají omezenou aktivní i pasivní slovní zásobu. 17.6.2018 Vývoj řeči u dětí s DMO, terapie
Morfologicko-syntaktická rovina vývoj této roviny se také opožďuje nebo je omezený, při zvýšené elasticitě mluvních orgánů zůstává řeč u spastických forem MO dlouho na úrovni jednoslovných vět. 17.6.2018 Vývoj řeči u dětí s DMO, terapie
Pragmatická rovina u dětí s MO obvykle existuje výrazný komunikační záměr, jeho realizace je však velmi obtížná, motorické obtíže. 17.6.2018 Vývoj řeči u dětí s DMO, terapie
Poruchy řeči u dětí s DMO poruchy dýchání, poruchy tvorby hlasu – dysfonie, poruchy modulačních faktorů – dysprozodie, poruchy artikulace – článkování. 17.6.2018 Vývoj řeči u dětí s DMO, terapie
SPŘ u dětí s DMO - konkrétně dysartrie, omezený, opožděný vývoj řeči, koktavost, breptavost, otevřená huhňavost – hypernazalita, narušené koverbální chování, mutismus, orgánové odchylky řečového efektoru, poruchy polykání. 17.6.2018 Vývoj řeči u dětí s DMO, terapie
Dysartrie dysartrie - porucha motorické realizace řeči jako celku vznikající při organickém poškození centrální nervové soustavy; anartrie - nejtěžší stupeň dysartrické poruchy – projevuje se neschopností verbální komunikace. 17.6.2018 Vývoj řeči u dětí s DMO, terapie
Narušení nervové soustavy pro produkci řeči mají primární důležitost hlavové (mozkové) nervy – poškozeny bývají V., VII., IX., X., XII. HN, míšní nervy se podílí na dýchání, 17.6.2018 Vývoj řeči u dětí s DMO, terapie
Klasifikace dysartrie kortikální (korová), pyramidová, extrapyramidová – hyper-/hypotonická forma, bulbární, cerebelární (mozečková), kombinovaná (smíšená), 17.6.2018 Vývoj řeči u dětí s DMO, terapie
Získaná dysartrie porucha schopnosti bezchybně zvládat pohyby mluvidel při řečovém projevu, dysartrie není spojena s postižením duševní činnosti, ale dysartrik není schopen bez obtíží vyjádřit myšlenky. terapie u získaných forem se liší od forem vývojových používanými terapeutickými metodami a prostředky, cílem terapie je maximalizace komunikačních schopností a zachování dobré kvality sociálního života osoby s dysartrií, pro efektivní logopedickou terapii je třeba využít obnovovací postupy a především specializované pomůcky, odlišné od práce s vývojovými poruchami mluvy u dětí. 17.6.2018 Vývoj řeči u dětí s DMO, terapie
Terapie u dospělých Při terapii dospělých dysartriků se pozornost zaměří na následující oblasti (dle zahraničních autorů Neubauer, 2003): ovlivnění mluvy přiměřeným tělesným tonusem a svalovou relaxací, obnovení hybnosti a svalové síly v orofaciální oblasti, modifikace dechových cvičení, modifikace fonačních a rezonančních cvičení, modifikace artikulačních cvičení, stimulace variací v prozódii řeči a jejím využití, především u větné intonace, rytmizační postupy, využití neverbální komunikace a komunikačních pomůcek u osob s přetrvávající nesrozumitelnou mluvou či anartrií, využití skupinových forem terapie. 17.6.2018 Vývoj řeči u dětí s DMO, terapie
Terapie u dětí u dětí s poškozením CNS, u dětí s MO, je podstatné propojení somatické léčby s rozvojem komunikační schopnosti, rozvoj hybnosti a řeči u dětí s MO - Kábele, Lesný metodika - shrnuta do zásad pro rozvoj hybnosti a řeči : vývojovosti reflexnosti komplexnosti rytmizace kolektivnosti individuálního přístupu 17.6.2018 Vývoj řeči u dětí s DMO, terapie
Terapeutické a rehabilitační metody Vojtova metodika reflexní lokomoce Koncept Bobath Petöho a Kabatova metodika Metodika Crickmayové Synergetická reflexní terapie Funkční svalová terapie Myofunkční terapie podle prof. Garlinera Metodika myofunkční terapie (podle A. Kittel) Neuromotorická regulační terapie Castillo-Moralese 17.6.2018 Vývoj řeči u dětí s DMO, terapie