Sociální šetření v prostředí obecních úřadů

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ŽÁK SE SPECIÁLNÍMI VZDĚLÁVACÍMI POTŘEBAMI Z HLEDISKA LEGISLATIVY
Advertisements

Předmět úpravy Podmínky pro poskytování sociálních služeb a příspěvku na péči Podmínky pro vydávání oprávnění k poskytování soc.služeb, pro výkon veřejné.
Zavedli jsme systém environmentálního řízení a auditu Zavedli jsme systém environmentálního řízení a auditu Individuální projekt „Plánování sociálních.
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Vzdělávání, kvalifikace, rozvoj
Transformace sociálních služeb pro lidi s postižením
Z praxe do dalšího vzdělávání: aneb potřeby VP identifikované v průběhu pilotního ověřování kompetencí kariérových poradců v rámci projektu IMPROVE Mgr.
Hodnocení škol a školských zařízení
Personální informační systém
Vzdělávání zaměstnanců Střediska sociálních služeb městské části Praha 9 je finančně podpořeno z Evropského sociálního fondu v rámci realizace projektu.
POPOROVANÉ AKTIVITY PROJEKTŮ
Nadace Terezy Maxové Programu Iniciativy Společenství Equal
Sociální reforma 2011 Zákon o pomoci v hmotné nouzi  Převedení rozhodování o dávkách pomoci v hmotné nouzi z obcí na Úřad práce ČR  Posílení sociální.
Inspekce kvality sociálních služeb
Individuální projekt „Podpora a rozvoj služeb sociální prevence v Moravskoslezském kraji“ (číslo projektu: CZ.1.04/3.1.00/ ), dále jen „Projekt“
Jaroslava Sýkorová Milena Tomášková Karlovy Vary, 2014
Ing. Šárka Horáková, statutární město Karviná
Podpora jedinců s postižením při vstupu na volný trh práce v Rakousku PhDr. Lucie Procházková.
Datum: Zpracovali: Tomáš Hirt, Daniel Hůle, Ladislav Toušek Analýza potřebnosti služeb sociální prevence v Plzeňském kraji Zadavatel:
Tazatelská síť.
Sociální práce s rodinou 3
Kurz rodinného poradenství pro pracovníky pomáhajících profesí KOORDINACE SLUŽEB V PÉČI O KLIENTA V RT.
Centrum pro rozvoj péče o duševní zdraví v Moravskoslezském kraji
Fakultní nemocnice Ostrava
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
Poradenství pro zdravotně postižené Pojetí a přínos kurzu Anna Kučerová.
PODPOROVANÉ AKTIVITY PROJEKTŮ Programu švýcarsko-české spolupráce
Metodika posouzení Metody, techniky, postupy. Klíčová otázka: n Jak provést posouzení, aby co nejlépe reflektovalo situaci uživatele služby?
Příspěvek na péči v působnosti Úřadu práce ČR
Domov Trmice Za Humny 580 Gorkého 889
Individuální vzdělávací plán
Petr Kopečný Katedra speciální pedagogiky PdF MU Prešov,
Informace o stavu přípravy střednědobého plánu rozvoje sociálních služeb v Ústeckém kraji na období 2008 – 2011 informační seminář k PLÁNOVÁNÍ ROZVOJE.
Představení provozu kavárny a cateringových služeb v PwC ČR Roman Anděl, Startujeme, o.p.s.
Poradenství v sociálních službách. Sociální poradenství Základní Odborné.
Spolupráce ÚP ČR a LPS konference - Poslanecká sněmovna parlamentu ČR Mgr. Zdeňka Cibulková, Odbor pro sociální věci Generálního ředitelství.
Zkušenosti s uplatňováním principů veřejné podpory v Královéhradeckém kraji Systém řízení a financování sítě sociálních služeb v Královéhradeckém kraji.
Systémová podpora procesů transformace systému péče o ohrožené děti a rodiny Klíčové aktivity realizované v Pardubickém kraji Pardubice, dne
1 Mgr. David Pospíšil Mgr. David Pospíšil, ředitel odboru sociálních služeb MPSV seminář „Zdravotně postižení – příspěvek na péči - jak dál?” Poslanecká.
Zkušenosti s transformací sociálních služeb v Maďarsku Miklós Szentkatolnay Deinstitucionalizace: cesty vpřed 14. – , Praha.
1 PRIORITY SEKCE NÁMĚSTKYNĚ MINISTRA PRO SOCIÁLNÍ A RODINNOU POLITIKU.
Závěrečné shrnutí projektu „ Podpora a rozvoj poskytovatelů sociálních služeb v Hodoníně formou vzdělávání jejich zaměstnanců“
Lidé s mentálním postižením jako cílová skupina sociálních služeb.
Střednědobý plán rozvoje sociálních služeb v Ústeckém kraji a jeho návaznost na plány komunitní plány na místní úrovni setkání k zahájení tvorby Komunitního.
Střednědobé plány krajů, sítě sociálních služeb a přechod financování sociálních služeb Mgr. Ivana Stráská.
Systém sociálních služeb a sociální práce - stávající stav a návrhy změn Seminář APSS ČR, 15. – , Chotoviny Mgr. David Pospíšil ředitel Odboru.
Střednědobý plán rozvoje sociálních služeb v Ústeckém kraji na období konference Sociální služby v Ústeckém kraji Krajský úřad Ústeckého kraje.
Vytrvalostí a dalším vzděláváním k vyšším kompetencím v oblasti tělesné kultury a zdravého životního stylu SPORTEM PRO LEPŠÍ ŽIVOT Vzděláváním k vyšším.
ZÁŠKOLÁCTVÍ.  Záškoláctví je jedním ze závažných problémů, které musí školství řešit.
Informační a poradenské centrum ZČU Informační a poradenské centrum ZČU Komplexní služby v oblasti studijního, psychologického, právního, sociálního a.
Klíčová aktivita 3 Profesní portfolio Ing. Aleš Jurečka Praha,
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Oblast podpory 1.1 – Zvyšování kvality ve vzdělávání.
REHABILITAČNÍ DÍLNA - PŘÍPRAVA NA PRÁCI. C ÍLOVÁ SKUPINA Služba je určena osobám s mentálním postižením, které mají vážný zájem o začlenění do pracovního.
Sociální práce v roce 2012 Bc. Ivana Vedralová. Od Úřad práce ČR převezme:  Činnosti, které přímo souvisejí s řízením, rozhodováním a výplatou.
Volný čas dětí a mládeže Průběh semináře PROČ? Smysl a cíl CO? Čeho si všímáme? JAK? Způsob zjišťování údajů Pozorování, sběr údajů REFERÁTY Požadavky.
Projekt na podporu neformální péče v ORP Hodonín
Střední škola pedagogická, hotelnictví a služeb
Didaktika odborných předmětů jako vědní disciplína
Síť sociálních služeb Ústeckého kraje
Minimální standard sociální práce orgánu pomoci v hmotné nouzi
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
PhDr. Radek Suda, odbor sociálních služeb a sociální práce, MPSV
Investiční záměr Zlínského kraje Veřejné projednání obec Loučka
Koncepce rozvoje sociálních služeb pro osoby se zdravotním postižením poskytovaných příspěvkovými organizacemi Zlínského kraje na období Luhačovice.
PO IV na 2.stupni z pohledu školy.
Posouzení životní situace rodin s dětmi
Sociální šetření a legislativa
Případová konference jako pracovní nástroj ve školství
BP KULTURA Ing. Dana Smetanová, SKIP ČR
Klíčové aktivity projektu
Příprava pěstounů a sociální zabezpečení
Transkript prezentace:

Sociální šetření v prostředí obecních úřadů Mgr. Alžběta Šůstková 2. října 2017

Sociální šetření SOCIÁLNÍ ŠETŘENÍ CO? PROČ? JAK? KDO?

Legislativní rámec z. č. 108/2006 Sb. o sociálních službách, ve znění pozdějších předpisů z. č. 111/2006 Sb., o pomoci v hmotné nouzi, ve znění pozdějších předpisů Doporučený postup 1/2012 (MPSV) Instrukce 5/2015 (vnitřní akt řízení, MPSV)

Sociální práce v přirozeném prostředí klientů Přirozený svět klienta je konstrukt – lidé, věci a prostředí dostávají významy závisle na klientových zájmech a potřebách „start where the client is“ klient ≠ klientův problém, diagnóza → hodnocení potřeb klienta a jeho situace

Osoba sociálního pracovníka Praxe Osobní kompetence Odborná způsobilost

Sociální šetření jako proces Sociální šetření představuje jednu z metod sociální práce, jejímž obecným cílem je seznámení se s přirozeným prostředím jedince/rodiny a získání informací o jeho/její životní situaci. Slouží jako východisko pro určení a vyjednání cílů pomoci poskytované jedinci/rodině za využití dalších činností sociální práce.

Cíle sociálního šetření získání a ověření poznatků o životě klienta zjišťování potřeb klienta zmapování a podpora sociální sítě klienta Zdroje informací využívané sociálním pracovníkem: klient nejbližší sociální prostředí klienta – rodina širší sociální prostředí – příbuzní, sousedi, přátelé instituce – škola, práce, lékař, soud

Struktura sociálního šetření Převzato Metodika sociálního šetření v rámci řízení o příspěvku na péči, Musil L. a spol., VÚPS Brno, 2015

Průběh sociálního šetření plán sociálního šetření, příprava na sociální šetření ohlášení termínu sociálního šetření (lze i neohlášeně) realizace sociálního šetření písemný záznam ze sociálního šetření, následná případová práce na řešení situace klienta

Průběh realizace sociálního šetření ohlášení termínu sociálního šetření vstup do přirozeného prostředí klienta předložení průkazu sociálního pracovníka objasnění cíle a průběhu sociálního šetření, práv klienta upozornění, že výstupem bude písemný záznam rozhovor se všemi přítomnými prohlídka prostor využívaných k bydlení

Způsoby zjišťování informací rozhovor individuální nebo skupinový rozhovor polostrukturovaný nebo hloubkový rozhovor telefonický rozhovor pozorování písemné získání informací využití dokumentů „vyzkoušení“ (ověření) schopností žadatele

Principy využívání dalších zdrojů Při spolupráci s dalšími subjekty sociální pracovník postupuje tak, aby klienta i spolupracující organizaci co nejméně zatěžoval a jeho postup byl transparentní zjišťování musí být cílené (CO? a PROČ?) jasně formulované dotazy odůvodnění, pro jaké účely informaci žádá

základem je úspěšné navázání a udržení kontaktu Komunikace s klientem sociální pracovník je v pozici profesionála, je zodpovědný za proces komunikace s klientem základem je úspěšné navázání a udržení kontaktu respektující dialog s klientem úprava komunikace v kontextu aktuální i životní situace klienta

Komunikace s klientem

Komunikace s klientem – vedení rozhovoru sociální pracovník uvážlivě vede rozhovor tak, aby se všichni mohli vyjádřit ponechává prostor dotazovaným se vyjádřit sleduje, od koho jakou informaci získal hlídá, aby na položený dotaz odpověděla tázaná osoba (tendence rodinných příslušníků odpovídat za klienta atp.) sleduje atmosféru při rozhovoru (strach odpovídat v přítomnosti příbuzných, dominance někoho z rodiny…)

Komunikace s klientem – vedení rozhovoru sociální pracovník se nenechá zatlačit do defenzivy průběžně vyhodnocuje přesnost a konkrétnost informací, popř. předkládá doplňující otázky zajišťuje, že je sociální šetření transparentním procesem pro všechny zúčastněné přizpůsobuje své vyjadřování potřebám a schopnostem účastníků, vyhýbá se použití profesního žargonu zohledňuje stud či rozpaky klienta, pro klienta citlivé otázky reformuluje, popř. se k nim vrací později vyhýbá se hodnotícím vyjádřením, a to jak negativním, tak i pozitivním

Skupiny klientů s vyšším nárokem na komunikační dovednosti klient se smyslovým postižením tělesně postižený klient mentálně postižený klient senior klient s poruchou řeči klient se sociálním anebo sociokulturním znevýhodněním

Skupiny klientů s vyšším nárokem na komunikační dovednosti nespolupracující klient klient závislý na drogách anebo alkoholu manipulativní klient klient s psychiatrickou diagnózou nebezpečný klient

Náležitosti písemného záznamu ze sociálního šetření datum, čas, jméno SP identifikační údaje klienta informace, s kým byl při šetření veden rozhovor vlastní popis situace klienta – sociální pracovník NEPOSUZUJE, ale pouze ZJIŠŤUJE A POPISUJE situaci klienta rodinné vztahy, zdravotní stav, popis bydliště, popř. rozsah péče a její poskytovatel/é

Principy záznamu ze sociálního šetření vzniká průběžně po celou dobu procesu sociálního šetření nehodnotí, ale popisuje, zachovává nejvyšší možnou míru objektivity důsledně uváděné zdroje, včetně případného uvedení skutečnosti, že se jedná o vlastní pozorování SP srozumitelný jazyk, přesné údaje (pozor na „občas“, „párkrát“, „někdy“ atp.) revize nesrovnalostí ve vytvořeném záznamu, popř. doplnění informací

Cíle záznamu ze sociálního šetření přehledné a věrohodné zachycení životní situace klienta umožňuje vyhodnocení, zda klient využívá všechny dostupné nástroje sociálního systému vyhodnocení přiměřenosti zajištění pomoci vzhledem k potřebám klienta podklad pro jednání s dalšími profesionály

Děkuji za pozornost a za Vaše cenné podněty. alzbeta.sustkova@mpsv.cz