Expresionismus Název školy: ZŠ Karla Klíče v Hostinném Autor: Alena Pavolková Název: VY_32_INOVACE_08_B_17_ Expresionismus Téma: Dějiny výtvarného umění Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.21.2131
Vznik a hlavní znaky expresionismu jako umělecký směr se rozvinul na přelomu 18. a 19. stol. název podle slova exprese – vyjádření citového poznatku dílo je tedy projevem autorovy duše důraz je kladen na psychické momenty Směr různorodě přijímán – v Čechách velká vlna obdivu V širším slova smyslu lze expresionismus chápat jako časově neomezený směr, protože za projevení citu v umění můžeme považovat jakýkoli obraz. tzv. estetika hnusu – krásný není jen ten obraz, který zobrazuje krásný objekt, ale i ten, který dobře zobrazí nehezký objekt.
Edvard Munch [edvard munk] norský umělec zprvu negativně přijímán kritikou na konci života uznáván, oceňován V jeho pěti letech mu umřela matka na tuberkulózu. Jeho vzpomínka na zakrvavělý kapesník ho provázel celým jeho životem. Sám trpěl psychickou chorobou (noční můry, představy). Edvard Munch
Výkřik – základní dílo expresionismu Deníkový záznam Edvarda Muncha z roku 1892: „Šel jsem po cestě se dvěma přáteli – slunce zapadalo za horu nad městem a fjordem – pocítil jsem nápor smutku – nebe se náhle změnilo v krvavou červeň. Zastavil jsem se, opřel o zábradlí, smrtelně unaven – přátelé se po mně ohlédli a pokračovali dál – díval jsem se nad plápolajícími mraky na fjordem, byly jak krev a meč, a město – modročerný fjord a město – mí přátelé šli dál a já tam stál a třásl se strachy – cítil jsem jakoby velký, nekonečný výkřik šel tou nekonečnou přírodou.“ Výkřik
Osma Emil Filla výtvarná skupina v Čechách navazovala na Munchovo dílo (1908 se v Praze konala výstava Munchova díla) Emil Filla Nejvýraznější osobnost Osmy Díla Emila Filly lze zařadit hned do několika uměleckých směrů, proto bývá řazen nejen mezi expresionisty, ale také kubistické malíře. Emil Filla
Čtenář Dostojevského
Anotace Tato prezentace je určena k výkladu o expresionismu ve výtvarném umění (malířství) pro vyučovací obor Výtvarná výchova, popřípadě jako doplňkový výukový materiál pro dějepis. Žáci se seznámí se vznikem, hlavními znaky expresionismu, s hlavními představiteli a zásadními díly tohoto směru.
Použité zdroje PROKOP, Vladimír. <i>Kapitoly z Dějin výtvarného umění</i>. vyd. 2. Sokolov: O.K. Soft, 2008. ISBN Brož. Edvard Munch. In: <i>Wikipedia</i>: <i>the free encyclopedia</i> [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2001- [cit. 2012-09-17]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Edvard_Munch_1912.jpg Výkřik. In: <i>Http://verka-svet.blog.cz</i> [online]. 2011 [cit. 2012-09-17]. Dostupné z: http://verka-svet.blog.cz/1109/jeden-vykrik-velkeho-silence Emil Filla. In: <i>Www.creativoas.cz</i> [online]. 2010 [cit. 2012-09-17]. Dostupné z: http://www.creativoas.cz/emil-filla.php
Identifikační tabulka Autor: Alena Pavolková Vytvořeno dne: 20.5. 2012 Odpilotováno dne: 21.5. 2012 Ve třídě: 9.A Vzdělávací oblast: Umění a kultura Vzdělávací obor: Výtvarná výchova Tematická oblast: Dějiny výtvarného umění Téma: Expresionismus Klíčová slova: Expresionismus, Edvard Munch, Výkřik, Osma, Emil Filla, Čtenář Dostojevského