NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/21.2623 AUTOR: Mgr. Lumír.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Název šablony: Inovace v přírodopisu 52/P14/ , Vrtišková Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Název výukového materiálu:Botanika –věda o rostlinách.
Advertisements

Taxonomie Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7
M1: LESNICKÁ BOTANIKA BOTANICKÝ SYSTÉM A NÁZVOSLOVÍ ROSTLIN
SYSTÉM A TŘÍDĚNÍ ORGANISMŮ
Autor: Mgr. Miroslav Nešpořík Název: RISKUJ VY_inovace_32_PR6_20
BUŇKA PŘÍRODOPIS 6. TŘÍDA.
Jméno autoraMgr. Eva Truxová název projektuModernizace výuky na ZŠ Česká Lípa, Pátova ulice číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ číslo šablonyV/2 Inovace.
VY_32_INOVACE_Př.5.20 – Živé organismy
Třídění organismů.
PŘÍRODOPIS 6. ROČNÍK PRVOCI
Živá příroda.
Významní vědci, jednobuněčné a mnohobuněčné organismy
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Řád šelmy - čeleď medvědovití
Třídění organismů Filip Bordovský.
Systém a evoluce rostlin
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Úvod do systému rostlin
Druhy živých organizmů, jméno rodové a druhové
Systematika rostlin.
Živočichové rybníka a jeho okolí
Projevy života, třídění organismů
Základní informace o patří mezi nižší rostliny - mají chloroplasty s chlorofylem - z vody, minerálních látek a CO 2 vyrábějí organické látky - uvolňují.
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR:Mgr. Lumír.
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám Škola Základní škola Křižany-Žibřidice, okres Liberec, příspěvková organizace Žibřidice 271,
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR:Mgr. Tomáš.
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR:Mgr. Lumír.
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR:Mgr. Lumír.
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR:Mgr. Tomáš.
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR:Mgr. Lumír.
Projekt spolufinancován ze státního rozpočtu ČR a Evropským sociálním fondem  Název projektu: Živá příroda ve škole  Číslo projektu : CZ.1.07/1.1.20/
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Tomáš.
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Lumír.
VY_32_INOVACE_538 Základní škola Luhačovice, příspěvková organizace
Projevy života, třídění organismů
Třídění přírodnin.
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Tomáš.
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám
DIDAKTICKÁ HRA PRO 6. ROČNÍK
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Tomáš.
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Tomáš.
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Lumír.
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Tomáš.
ŘASY – STÉLKATÉ ROSTLINY (po výkladu si zapiš do sešitu)
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Lumír.
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Lumír.
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Lumír.
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Tomáš.
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Tomáš.
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Tomáš.
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Lumír.
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Lumír.
VY_52_INOVACE_21_ Vlastnosti rostlin
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Tomáš.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633 Autor: Martina Černá Název materiálu: VY_12_INOVACE_OS.6.Cer.20_Zivoni_prostredi_trideni_organismu.
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Tomáš.
Rostliny a houby našich lesů  ŘASY - nejjednoduší rostliny.
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Tomáš.
SPOLEČNÉ ZNAKY ČLOVĚKA S OSTATNÍMI ŽIVOČICHY
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Tomáš.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
MNOHOBUNĚČNÉ ROSTLINY
ROZLIŠENÍ BUNĚK PŘÍRODOPIS 6.
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Lumír.
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Tomáš.
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Tomáš.
DÝCHÁNÍ, FOTOSYNTÉZA TŘÍDĚNÍ ORGANISMŮ Autor: Zuzana Veselíková
Jak třídíme organismy.
Transkript prezentace:

NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/21.2623 AUTOR: Mgr. Lumír Novák NÁZEV: VY_52_Inovace_Přírodopis_1 ČÍSLO DUM: 16 TÉMA: Systém organizmů ROČNÍK: 6. OBDOBÍ REALIZACE: 11/2012

Anotace žáci se se známí se systematickým tříděním organizmů žáci si objasní systematické jednotky žáci nejprve shlédnou prezentaci, následně odpoví na otázky

Systém organizmů organizmy třídíme podle společných znaků a vlastností do systematických jednotek všechny systematické jednotky tvoří dohromady systém organizmů základní systematickou jednotkou je DRUH DRUH je skupina organizmů, které mají podobné vlastnosti, rozmnožují se a mají plodné potomstvo skupina různých druhů (medvěd hnědý, medvěd lední, medvěd grizzly) tvoří ROD

Systém organizmů dvouslovné názvosloví (rodové a druhové jméno) zavedl v 18. století švédský lékař a přírodovědec Carl von Linné (karl fon liné) pro lepší komunikaci vědců na mezinárodní úrovni se používá latinských názvů )např. medvěd lední – Ursus maritimus Soubor:Carl von Linné.jpg Skočit na: Navigace, Hledání. Wikipedie, Otevřená encyklopedie [online]. 22.8.2009 [cit. 2012-10-30]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Carl_von_Linn%C3%A9.jpg

Systém organizmů MEDVĚD (ROD) MEDVĚD HNĚDÝ (DRUH) MEDVĚD LEDNÍ (DRUH) MEDVĚD BARIBAL(DRUH) Soubor:Brown bear (Ursus arctos arctos) running.jpg. Wikipedie, Otevřená encyklopedie [online]. 16.11.2011 [cit. 2012-10-30]. Dostupné z: Soubor:Brown bear (Ursus arctos arctos) running.jpg Soubor:Ursus maritimus in Alaska.jpg. Wikipedie, Otevřená encyklopedie [online]. 8.11.2004 [cit. 2012-10-30]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Medv%C4%9Bd_ledn%C3%AD Soubor:Canadian Rockies - the bear at Lake Louise.jpg. Wikipedie, Otevřená encyklopedie [online]. 9.2.2010 [cit. 2012-10-30]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Medv%C4%9Bd_baribal

Systém organizmů organizmy třídíme podle příbuznosti a společných znaků do systému organizmů základní systematickou jednotkou je DRUH nejvyšší systematickou jednotkou je ŘÍŠE určujeme šest základních říší: viry baktérie prvoci houby rostliny živočichové

ŘÍŠE - VIRY nevytvářejí buňku množí se uvnitř buněk jiných organizmů Soubor:TMV.jpg. Wikipedie, Otevřená encyklopedie [online]. 24.3.2006 [cit. 2012-10-30]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Viry virus tabákové mozaiky

ŘÍŠE - bakterie baktérie a sinice jednobuněčné organizmy Soubor:EscherichiaColi NIAID.jpg Skočit na: Navigace, Hledání. Wikipedie, Otevřená encyklopedie [online]. 10.4.2005 [cit. 2012-10-30]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Bakterie Escherichia coli

ŘÍŠE - prvoci jednobuněčné organizmy Trepka zelená Soubor:20090719 062218 ParameciumBursaria.jpg. Wikipedie, Otevřená encyklopedie [online]. 1.8.2010 [cit. 2012-10-30]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Trepka_zelen%C3%A1 Trepka zelená

Troudnatec kopitovitý ŘÍŠE - houby jednobuněčné nebo mnohobuněčné organizmy neobsahují chlorofil Troudnatec kopitovitý – vlastní fotografie Troudnatec kopitovitý

ŘÍŠE - rostliny jednobuněčné nebo mnohobuněčné organizmy vyrábějí si organické látky pomocí fotosyntézy Smetánka lékařská– vlastní fotografie Smetánka lékařská

ŘÍŠE - živočichové jednobuněčné nebo mnohobuněčné organizmy potravou jsou odkázáni na rostliny, případně na jiné živočichy, houby. potravu si neumějí vyrobit, proto ji KONZUMUJÍ Výr velký– vlastní fotografie Výr velký

ostatní systematické jednotky DRUH ROD ROSTLINY ČELEĎ ŽIVOČICHOVÉ ŘÁD TŘÍDA ODDĚLENÍ/KMEN ŘÍŠE

Otázky Kdo zavedl dvouslovné názvosloví organizmů? Carl von Linné. Základní systematickou jednotkou je? Druh. Nejvyšší systematickou jednotkou je? Říše. Jak se nazývá skupina organizmů, které mají podobné vlastnosti, vzájemně se mezi sebou rozmnožují a mají plodné potomstvo? Na kolik říší dělíme systém organizmů? Viry, bakterie, prvoci, houby, rostliny, živočichové. Kmen určujeme u rostlin nebo u živočichů? U živočichů. Oddělení určujeme u …………………………….? Rostlin.

Použité zdroje: Soubor:Carl von Linné.jpg Skočit na: Navigace, Hledání. Wikipedie, Otevřená encyklopedie [online]. 22.8.2009 [cit. 2012-10-30]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Carl_von_Linn%C3%A9.jpg Soubor:Brown bear (Ursus arctos arctos) running.jpg. Wikipedie, Otevřená encyklopedie [online]. 16.11.2011 [cit. 2012-10-30]. Dostupné z: Soubor:Brown bear (Ursus arctos arctos) running.jpg Soubor:Ursus maritimus in Alaska.jpg. Wikipedie, Otevřená encyklopedie [online]. 8.11.2004 [cit. 2012-10-30]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Medv%C4%9Bd_ledn%C3%AD Soubor:Canadian Rockies - the bear at Lake Louise.jpg. Wikipedie, Otevřená encyklopedie [online]. 9.2.2010 [cit. 2012-10-30]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Medv%C4%9Bd_baribal Soubor:TMV.jpg. Wikipedie, Otevřená encyklopedie [online]. 24.3.2006 [cit. 2012-10-30]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Viry Soubor:EscherichiaColi NIAID.jpg Skočit na: Navigace, Hledání. Wikipedie, Otevřená encyklopedie [online]. 10.4.2005 [cit. 2012-10-30]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Bakterie Soubor:20090719 062218 ParameciumBursaria.jpg. Wikipedie, Otevřená encyklopedie [online]. 1.8.2010 [cit. 2012-10-30]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Trepka_zelen%C3%A1