Univerzita Hradec Králové Přírodovědecká fakulta Karel Kolář

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ATOMIZACE KAPALIN ULTRAZVUKEM A JEJÍ VYUŽITÍ PŘI SÍŤOVÁNÍ NANOVLÁKEN
Advertisements

Bouřka pod vodou.
VYUŽITÍ ODPRAŠKŮ PŘI VÝROBĚ a-SÁDRY Vysoké učení technické v Brně
Kapalinová chromatografie v analytické toxikologii Věra Pacáková Univerzita Karlova v Praze, Přírodovědecká fakulta, katedra analytické chemie.
Laboratorní práce Sacharidy I. PaedDr. Jiřina Ustohalová.
Neutralizace Mgr. Helena Roubalová
STUDIUM CHOVÁNÍ ESTERŮ KYSELINY KŘEMIČITÉ V ZÁSADITÉM PROSTŘEDÍ
Alkany.
Estery Jsou to produkty reakce karboxylových kyselin a alkoholů (karboxylová kyselina + alkohol = ester + voda). Jsou významnou skupinou přírodních látek.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
KYSLÍKATÉ KYSELINY OBECNÝ VZOREC : H X O
Reakční rychlost Rychlost chemické reakce
Využití dialkylkarbonátů pro získávání alkoxybenzonitrilů z příslušných hydroxybenzaldoximů Tomáš Weidlich Skupina chemických technologií UECHI, FCHT,
Esterifikace Chemie Autor: Ing. Šárka Psíková
Poznámka: Text, jenž se nachází u každého snímku v poznámkách, by měl být při prezentaci zmíněn ústně.
Kinetika chemických reakcí
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Izolace karotenoidních barviv z rostlinného materiálu
Základy chemických technologií 2009 TECHNOLOGICKÉ PROCESY CHEMICKÉ PROCESY:TAKOVÉ TECHNOLOGICKÉ POSTUPY, PŘI KTERÝCH DOCHÁZÍ K CHEMICKÉ PŘEMĚNĚ SUROVINY,
Reakce alkynů CH- 4 Chemické reakce a děje , DUM č. 12
X. Chemická ROVNOVÁHA Pozor: tato kapitola se velmi plete s chemickou kinetikou (kapitola VIII) !! Pozn.: Jen stručně, podrobnosti jsou v učebnicích.
Kinetika chemických reakcí
Elektromagnetické záření
Bengálský oheň Richard Horký. Bengálský oheň Jedná se o reakci, která se používá v zábavné pyrotechnice Jedná se o směs škrobu, chlorečnanu draselného.
Jméno autoraMgr.Eva Truxová název projektuModernizace výuky na ZŠ Česká Lípa, Pátova ulice číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ číslo šablony III/2 Inovace.
Dusík, N.
Ketalizace ethyl-acetoacetátu
Chemická rovnováha Pojem chemické rovnováhy jako dynamické rovnováhy.
Aminy Deriváty amoniaku – jeden, dva nebo tři atomy vodíku v molekule amoniaku jsou nahrazeny radikálem. Proto je dělíme na primární, sekundární a terciární.
ROZTOKY Obr Obr. 2.
Katedra biologických a biochemických věd FCHT, Univerzita Pardubice
Rozdělení organických sloučenin a reakce v organické chemii
Obecná chemie (i pH i jednoduchý výpočet z chem. rovnice):
Chromatografie Chromatografické dělení je založeno na distribuci separované látky mezi mobilní a stacionární fázi Richard Vytášek 2009.
Jak vznikají soli.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Chemická rovnováha Pojem chemické rovnováhy jako dynamické rovnováhy.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Studium aktinu, mikrofilamentární složky cytoskeletu pomocí dvou metod:
Chromatografické metody
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Chemické výpočty II.
PrvekXI b. t. (K) b. v. (K) O 3, ,3 90,1 S 2, ,6 717,7 Se 2, ,6 958,0 Te 2, ,91263,0 Po 1, ,0 1235,0 VI. VI. skupina.
Alkoholy Výskyt: Dělení: Podle počtu OH skupin: jednosytné a vícesytné
Základní pojmy organické chemie
V praktiku budou řešeny dvě úlohy:
Název školy: Základní škola Městec Králové Autor: Ing. Hana Zmrhalová Název: VY_32_INOVACE_07_CH9 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Téma: UHLÍ Anotace:
ZŠ Benešov, Jiráskova CHEMIE Vlivy na rychlost chemických reakcí – 8.ročník Mgr. Jitka Říhová.
Zlepšování podmínek pro výuku technických oborů a řemesel Švehlovy střední školy polytechnické Prostějov registrační číslo : CZ.1.07/1.1.26/
Projekt: Trojlístek - podpora výuky přírodopisu, biologie, fyziky a chemie pro žáky ve věku 11 až 15 let Projekt: Trojlístek - podpora výuky přírodopisu,
- leskle stříbřitý kov s modrým nádechem - málo reaktivní - za zvýšené teploty reaguje s halogeny, borem, uhlíkem, fosforem, arsenem a sírou - nereaguje.
Oddělování složek směsí -provádí se různými metodami.
Organická hmota v půdě Soubor všech odumřelých organických látek rostlinného i živočišného původu Odumřelá organická hmota v různém stupni rozkladu a resyntézy,
Zajímavé chemické pokusy
MOLEKULOVÁ ABSORPČNÍ SPEKTROFOTOMETRIE v UV a viditelné oblasti spektra 3.
(podle stupně přeměny)
Miroslav Fér Stanovení obsahu humusu Miroslav Fér
Zlepšování podmínek pro výuku technických oborů a řemesel Švehlovy střední školy polytechnické Prostějov registrační číslo : CZ.1.07/1.1.26/
Chemické rovnice a reakce v praktické výuce chemie
Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu: Eduard Šram
Název školy Základní škola Kolín V., Mnichovická 62 Autor
POŠKOZENÍ DNA VLIVEM IONIZUJÍCÍHO ZÁŘENÍ
Výskyt a příprava karboxylových kyselin
Cukrářské technologie – pálená hmota a listové těsto
AROMATICKÉ SLOUČENINY - REAKTIVITA
Autor: Mgr. Marie Hartmannová Název : VY_32_INOVACE_7B34Fy6_Teplota
Jak vznikají soli Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Vážková analýza - gravimetrie
Transkript prezentace:

Univerzita Hradec Králové Přírodovědecká fakulta Karel Kolář Mikrovlnná syntéza kyseliny sulfanilové jako výukový experiment

Příprava kyseliny sulfanilové Kyselina sulfanilová vzniká v několika krocích: Prvním krokem je reakce anilinu (1) s koncentrovanou kyselinou sírovou na anilinium- hydrogensulfát (2) 1 2 + H2SO4 

Příprava kyseliny sulfanilové Druhým krokem je přechod anilinium- hydrogensulfátu (1) na fenylsulfamovou kyselinu (2). Kyselina fenylsulfamová podléhá přesmyku na kyselinu sulfanilovou (3).  + H2O 1 2 3

Příprava kyseliny sulfanilové Kyselina sulfanilová (1) se vyskytuje v rovnováze s vnitřní solí (2). 1 2

Kyselina sulfanilová byla připravena bez rozpouštědla (solvent-free) za přítomnosti mikrovlnného záření (microwave assisted) v konvenční mikrovlnné troubě (700W, 2450 MHz) Postup: Do porcelánového kelímku se naváží 0,10 g anilinu a 0,20 g kyseliny sírové a obsah se promíchá. Kelímek se směsí se překryje hodinovým sklíčkem a umístí do mikrovlnné trouby, kde se zahřívá. Po ukončení reakce se kelímek ochladí ledem. Složení vzorku reakční směsi se kontroluje pomocí TLC chromatografie.

TLC chromatografie Tenká vrstva – silikagel s luminiscenčním indikátorem Eluční činidlo – propan-1-ol + amoniak ---- 2:1 Detekce – UV lampa (λ= 254nm) Anilin – RF = 0,91 Kyselina sulfanilová – RF = 0,57

Podmínky reakce Doba zahřívání reakční směsi: 1 min., 2 min., 3 min., 4 min., 5 min., 10 min. Výkon mikrovlnné trouby – 385 W Zastoupení reaktantů ve směsi: anilin : kyselina sírová - 1:2

Výsledky Byl sledován vliv doby zahřívání na průběh reakce: 1 min. není dostatečná – reakce téměř neproběhne. 5 min. – kromě kyseliny sulfanilové se objevují kondenzační produkty- indulinová barviva (obr. 12). Optimální doba zahřívání je 3 min. Vzniká kyselina sulfanilová a vedlejší produkty se téměř netvoří. Tradiční postup vyžaduje zahřívat reakční směs 4 až 5 hod. při teplotě 180 – 190 stupňů Celsia.

Chromatogram 1 Reakční čas 1 min. Kyselina sulfanilová se téměř netvoří.

Chromatogram 2 Reakční čas 3 min Téměř všechen anilin je spotřebován a netvoří se žádné kondenzační produkty.

Chromatogram 3 Reakční čas 5 min Při reakci se tvoří kromě kyseliny sulfanilové také indulinová barviva.

Indulinová barviva Azofenin Indulin B

Provedení experimentu Porcelánový kelímek s reakční směsí překrytý hodinovým sklem

Děkuji za pozornost