DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Advertisements

Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
VY_32_INOVACE_28-11 Antická filosofie Platón.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Anotace: Objasnění etických pojmů se zaměřením na věcný a společenský význam Ročník: I. Vzdělávací oblast: Společenskovědní vzdělávání Vzdělávací obor:
Filosofie a kultura Aristoteles.
FILOZOFIE VY_32_INOVACE_5.1.ZSV4.11/Md CZ.1.07/1.5.00/
VY_32_INOVACE_29-04 Úvod do politologie.
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o. Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady 32 Číslo.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Gymnázium, Broumov, Hradební 218 Tematická oblast: Filozofie Číslo materiálu:EU Název: Platón Autor: Mgr. Šárka Rambousková Ročník: osmý osmiletého.
Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_06_OSVZ_ZSVa Anotace: Opakování poznatků Ročník: I. Vzdělávací.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Filosofie úvod do problému....
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o. Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady 32 Číslo.
Sokrates Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí pro.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Čs. armády Milevsko
Aristotelés – náplň dvou kurzů I.Život, dílo, vývoj myšlení (Aristotelovy životní a filosofické osudy, přehled děl, problém vztahu k Platónovi – „genetický.
Přednáška K čemu je právní filosofie
Aristotelés – přehled díla a myšlení (původní, velmi optimistický plán…) Život, dílo, vývoj myšlení (Aristotelovy životní a filosofické osudy, přehled.
JMÉNO AUTORA: MGR. VLASTA KOLLARIKOVÁ DATUM VYTVOŘENÍ: ČÍSLO DUMU: VY_32_INOVACE_15_OSVZ_ZSVB ROČNÍK: I. VZDĚLÁVACÍ OBLAST: SPOLEČENSKOVĚDNÍ.
Úvod do filosofie Pojem a vznik filosofie, definice filosofie Vztah filosofie a ostatních věd Filosofické disciplíny, filosofické otázky, základní pojmy.
Anotace: Materiál je určen pro 1. ročník studijního oboru Provoz a ekonomika dopravy, předmětu Zbožíznalství, inovuje výuku použitím multimediálních pomůcek.
Platón & „objektivní idealismus“
Jan Patočka moderní čs. filosofie „Kde se však mění svět a dějiny ? V 'nitru', lépe než v životě jednotlivce.“ Jan Patočka.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Střední odborné učiliště nábytkářské a.
HELENISMUS OB21-VVP-HUM-OBN-JOH-L HELENISMUS ● STOL. PŘ. KR. ● ALEXANDR MAKEDONSKÝ – AUGUSTUS ● KULTURNÍ CENTRUM: ALEXANDRIE ● ALEXANDRIJSKÁ.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuZlepšení podmínek pro vzdělávání na MGO Název školyMatiční gymnázium Ostrava,Dr.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Řečtí filozofové Tematická oblast Antika Datum vytvoření Ročník
Holocaust – proč se lidé dopouštěli zlých věcí?
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Dějiny psychologie Mgr. Jiřina Boušková.
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
ČÍNSKÁ FILOSOFIE II Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/
Tomáš Akvinský Mgr. Vladimír Velešík.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Mgr. Rostislav Navláčil 18. Filozofie, základní pojmy Občanská nauka
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Osvícenství Název školy Základní škola a mateřská škola Libchavy
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Starověké Řecko Autor: Mgr. et Bc. Dagmar Klásková
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
PLATÓN př. n. l..
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Platon př. n. l. z bohaté athénské rodiny
HELENISMUS prezentace.
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
Základní filozofické otázky
Transkript prezentace:

DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0967 Název projektu Zlepšení podmínek pro vzdělávání na MGO Název školy Matiční gymnázium Ostrava, Dr. Šmerala 25/2565, 728 04, Ostrava Název materiálu Platón Autor Jana Trčková Tematický okruh Základy společenských věd – Základy filosofie Ročník 3. ročník Vytvořeno 15. 9. 2013 Anotace Cílem tohoto pracovního listu je na jednotlivých úkolech lépe pochopit základy Platónovy filosofie. Metodický pokyn Studenti mohou s pracovním listem smysluplně pracovat až po probrání základů Platónovy filosofie. Jednotlivé úkoly pak slouží k procvičení a k nalezení širších souvislostí v celku antické filosofie. Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora.

Platón Pracovní list

Platónova akademie Platónova hlavní díla se dochovala, což souvisí zřejmě s tím, že založil kousek za Aténami vlastní filosofickou školu. Byla v malém hájku pojmenovaném po řeckém bájném hrdinovi, jenž se jmenoval Akadémos (od té doby mluvíme o akademickém životě, akademickém přístupu). Vyučovala se zde filosofie, matematika, zejména geometrie, a gymnastika. I když vyučování možná není to správné slovo, nejdůležitější byl totiž živý rozhovor s žáky. Není tedy náhodou, že Platónovou nejběžnější formou vyjadřování se stal dialog.

Otázky k textu: Zamyslete se nad složením vyučovacích předmětů, o čem svědčí? 2. Na koho zjevně Platón svou formou vyjadřování pomocí dialogu navazuje?

Správné odpovědi: Svědčí o praktickém naplňování řeckého ideálu kalokaghátie. 2. Platón navázal na svého učitele Sókrata, který zemřel v jeho 29 letech.

Platónova ontologie Platón v oblasti ontologie usiloval o pravé, jisté vědění, které se může týkat jen pravého, trvalého jsoucna (vliv eleatů). Právě pro toto jsoucno používá výraz idea (eidos), odvozuje ho z řeckého idein=vidět. Je to schopnost vidět přes pomíjivost smyslových věcí ono neproměnné, stálé. Tedy schopnost nikoli smyslů, ale rozumu. To znamená, že máme co činit s dvojím odlišným jsoucnem.

Platónovo dvojí odlišné jsoucno: Jedná se o svět idejí (původnost, stálost, vyšší hodnota) a svět smyslově vnímatelných věcí (odvozenost, pomíjivost, nižší hodnota). To, co považujeme v běžném životě za skutečné, jsou pouze jakási zdánlivá jsoucna, pravý, objektivně existující je svět idejí, který je hiearchicky uspořádán, a na nejvyšším místě se nachází idea dobra.

Správně doplňte: Platón při hledání pravého poznání používá pojem ……., který je odvozen z řeckého slova…………….. . Pravý, objektivně existující svět poznáme ……………………, ten pomíjivý vnímáme ………………. . Nejvyšší idea je …………………………. .

Správné doplnění: Platón při hledání pravého poznání používá pojem idea, který je odvozen z řeckého slova idein=vidět. Pravý, objektivně existující svět poznáme rozumem, ten pomíjivý vnímáme smysly. Nejvyšší idea je idea dobra.

Úkol: Zařaďte Platóna z hlediska poznání světa do zavedených filosofických kategorií.

Správná odpověď: Platóna řadíme z hlediska poznání světa k idealistům, přesněji k objektivním idealistům.

Platónova představa státu Vybudování státu přirovnává ke své představě o lidském těle. Tělo je rozděleno do tří částí: hlavy, hrudi a břicha. Každé z těchto částí odpovídá i některá duševní vlastnost. K hlavě patří rozum, k hrudi vůle a k břichu žádostivost. Ke každé z těchto vlastností patří nějaká ctnost. Rozum míří k moudrosti, vůle k odvaze a vášeň je třeba krotit, aby člověk prokázal uměřenost. Jako má tělo hlavu, hruď a břicho, má stát vládce, strážce a výrobce. Dobrý stát je řízen pomocí rozumu a společnost by měli řídit filosofové (sofokracie).

Doplňte tabulku vztahů: Tělo Duše Ctnost Stát hlava rozum ……….. vládci ……… vůle odvaha ………. břicho …….. …………. výrobci

Doplněná tabulka vztahů: Tělo Duše Ctnost Stát hlava rozum moudrost vládci hruď vůle odvaha strážci břicho žádostivost vášeň výrobci

Závěrečný úkol pro diskusi: Pokuste se komentovat slova britského matematika a filosofa A. N. Whiteheada (1861 – 1947): …… Celé dějiny filosofie jsou vlastně pár poznámek k Platónovi.

Použitá literatura GAARDER, Jostein. Sofiin svět: Román o dějinách filosofie. První vydání. Košice: Knižná dielňa Timotej, 1995. NOVOTNÝ, Zdeněk. Jak (se) učit filosofii. 1. vyd. Překlad David Mik. Olomouc: Nakladatelství Olomouc, 2004, 143 s. Dějiny filosofie (Olomouc), díl 1. ISBN 80-718-2179-9. RICKEN, Friedo. Antická filosofie. 1. vyd. Překlad David Mik. Olomouc: Nakladatelství Olomouc, 1999, 230 s. díl 1. ISBN 80-718-2092-X.