Soutěžní právo Kontrola tržních koncentrací Katedra práva

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Zákon č. 255/2012 Sb., o kontrole (kontrolní řád)
Advertisements

Veřejná podpora – smysl regulace jejího poskytování
Úspěšné podání nabídky a obrana při vyloučení zadavatelem
Svatomartinská konference Trendy a vývoje soutěžního práva 2009 Michal Petr Úřad pro ochranu hospodářské soutěže Ekonomická závislost Stálo 10 let čekání.
Tvorba mezinárodních podnikových sítí a strategických aliancí
Řešení protisoutěžních opatření ze strany orgánů veřejné moci Mgr
Modernizace procesních předpisů EU pro veřejnou podporu Ondřej Dostal Stálé zastoupení ČR při EU.
Co nového v oblasti kartelů od sv. Martina 2009 Igor Pospíšil Úřad pro ochranu hospodářské soutěže.
Veřejné podniky a státní monopoly
Svatomartinská konference Trendy a vývoje soutěžního práva 2009 Michal Petr Úřad pro ochranu hospodářské soutěže Novela OHS zákonem č. 155/2009 Sb.
Co nového v hospodářské soutěži? Více ekonomický přístup
Tento studijní materil byl vytvořen jako výstup z projektu č. CZ.1.07/2.2.00/ Hospodářská soutěž v EU III. Dominantní postavení JUDr.
LIBERALIZACE POŠTOVNÍHO TRHU Česká pošta, s.p. Ing. Marcela Hrdá Generální ředitelka
Připravenost České republiky na zavádění opatření strategie Evropa 2020 Ing. Martin Tlapa, MBA náměstek ministra průmyslu a obchodu © 2010 Ministerstvo.
Poslední trendy a vývoje soutěžního práva Ještě jedna novela OHS Michal Petr Úřad pro ochranu hospodářské soutěže 11. listopadu 2008, Brno.
Korupce a veřejné zakázky
Fúze a akvizice.
Strukturální politika. STRUKTURÁLNÍ POLITIKA POLITIKA SCHOPNOSTI PŘIZPŮSOBENÍ SE MĚNÍCÍM PODMÍNKÁM VE STRUKTUŘE EKONOMIKY STRUKTURA – VNITŘNÍ ČLENĚNÍ.
KONKURENCE, HOSPODÁŘSKÁ SOUTĚŽ
Sdružování organizací
NAUKA O PODNIKU I Sdružování podniků.
Soutěžní právo.
1 Přehled situace, dopad změn pro rok 2009 na odběratele, cenové srovnání dostupných evropských zemí Zdeněk K Á N S K Ý ENA s.r.o. listopad 2008
Vývoj požadavků na obchodování s elektřinou Ing.Karel Šimeček Seminář SVSE 11/2003.
SVATOMARTINSKÁ KONFERENCE 11. – 12. LISTOPADU 2010 ODBOR VÝROBY A SLUŽEB.
Produkt Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na
Systém kontrolní činnosti SEI
Mgr. Martin Turnovský, MBA Sekce rozvoje podnikatelského prostředí a konkurenceschopnosti © Ministerstvo průmyslu a obchodu Strategické záměry a.
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže Soutěžní právo III. Dominantní postavení Michal Petr.
Ing.K.Šimeček Stav otvírání trhu s energií v ČR z pohledu SVSE Září 2002.
PROBLÉMY ČESKÉHO TRHU S ENERGIEMI Martin Pecina Předseda Úřad pro ochranu hospodářské soutěže.
Důvody vstupu na zahraniční trhy
ELEKTROENERGETIKA Z POHLEDU SOUTĚŽNÍHO ÚŘADU Robert Neruda ředitel Sekce hospodářské soutěže Úřad pro ochranu hospodářské soutěže.
Výjimka pro malé a střední podnikatele Úprava je obsažena v Nařízení Komise č. 70/2001 V roce byla provedena novelizace Nařízením Komise 364/2004.
Právo hospodářské soutěže v EU ochrana jednotného vnitřního trhu EU ochrana národního trhu: vnitrostátní právo ochrana tržních subjektů: soutěžitel, spotřebitel.
Svatomartinská konference Trendy a vývoje soutěžního práva 2010 Co nového v oblasti posuzování dopadů spojení soutěžitelů Martin Vitula Úřad pro ochranu.
Právo hospodářské soutěže
Konec volného internetu? Aleš MUSIL právník na GŘ pro hospodářskou soutěž Evropská komise, Brusel Názory v této prezentaci jsou názory přednášejícího,
Společná obchodní politika EU (CCP) – právní rámec VŠFS seminář 2015.
Modely oligopolu Společné předpoklady modelů oligopolu
Právo hospodářské soutěže
Základy koncernového práva MV608K Právo obchodních společností 1.
TRH (tržní mechanismus)
HOSPODÁŘSKÁ SOUTĚŽ A PRÁVO EU
Seminář pro žadatele o finanční podporu – OP VVV CORSO IIa, Křižíkova 34, Praha 8, konferenční sál, 4.patro Ing. Tomáš Jeřábek.
Obsah Marketingový mix Marketingový mix obchodníka Nákupní marketing.
Připravované změny ve VaVaI. Obsah prezentace Posuzování výzkumných organizací Novela zákona č. 130/2002 Sb.
Ochrana práv spotřebitelů v energetických odvětvích JUDr. Petr Scholz, Ph.D. ředitel sekce legislativně správní Praha, květen 2013.
Veřejné služby a veřejná podpora Plzeň 4. května2012 JUDr. Hynek Brom 1. místopředseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže.
H ARMONIZACE PRÁVEM EU 1. B) PROVÁDĚNÍ ČLENSKÝMI STÁTY Při provádění různých opatření - zejména programů - spolupůsobí členské státy  Oznamují Komisi.
Advokátní kancelář Pokorný, Wagner & spol. Karolíny Světlé 301/8, Praha 1 tel.: , fax:
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže1 Ing. Martin Pecina, MBA předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže Fungování energetických trhů v ČR a EU Budoucnost.
Ochrana hospodářské soutěže J. Bejček. Část I. Hospodářská soutěž a východiska její regulace Hospodářská soutěž a východiska její regulace.
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže S o u t ě ž n í p r á v o II. Dominantní postavení , ESF MU Michal Petr.
Sdružování organizací
Zákon 417/2009 Sb. Mgr. Pavel Herman.
Marketingový plán podniku
Soutěžní právo Kontrola tržních koncentrací
Kontroly na místě a nesrovnalosti projektů realizovaných v OP LZZ
Novelizace Zákon č. 417/2009 Sb. a č. 179/2010 Sb. a další novelizace
Umisťování staveb.
Blok 4b: Mezinárodní obchodní zastoupení a distribuce Zdeněk Kapitán
Korupce při veřejných zakázkách v ČR a SR
Narušení hospodářské soutěže – definiční znak veřejné podpory
Spojování podniků a funkce Komise na vnitřím trhu EU
Další vnitrostátní předpisy
Soutěžní právo Kontrola tržních koncentrací
Obecné nařízení o ochraně osobních údajů
Státní účast v obchodních společnostech a podnicích a veřejná podpora
Vývoj trhu s elektřinou v ČR versus působení velkých hráčů
Transkript prezentace:

Soutěžní právo Kontrola tržních koncentrací Katedra práva JUDr. Robert Neruda, Ph.D. Tento studijní materil byl vytvořen jako výstup z projektu č. CZ.1.07/2.2.00/15.0189. 12.12.2011

Přehled problematiky Principy, důvody a historie Spojení soutěžitelů a jeho typy Spojení soutěžitelů podléhající povolení vztah českého a evropského soutěžního práva Průběh řízení notifikace fáze řízení šetření typy rozhodnutí Podmínky pro zákaz spojení Závazky odstraňující nebezpečí pro soutěž R. Neruda/Kontrola tržních koncentrací

Principy Spojení soutěžitelů jako jednání narušující soutěž (§ 1/1OHS) Ex ante nástroj ovlivnění tržní struktury (rozdíl od KD a ZDP) Princip kontroly pouze významných spojení viz prvek notifikačních kritérií Obligatorní notifikační systém soutěžitelé musejí podat návrh na povolení spojení Posouzení vlivu spojení na hospodářskou soutěž nikoli např. soulad transakce s obchodním právem Zákaz implementace spojení před jeho povolením soutěžitelé musejí vyčkat s uskutečněním spojení do právní moci rozhodnutí o povoní spojení) R. Neruda/Kontrola tržních koncentrací

Důvody a historie Snaha předcházet vzniku tržních situací, které vedou ke zneužití tržní moci, a které jsou zpětně obtížně řešitelné Státem vykonávaná kontrola externího růstu soutěžitelů kontrola interní chybí Evropské soutěžní právo kontrola tržních koncentrací není výslovně zmíněna ve Smlouvě ES původně absence specifické právní úpravy snaha aplikovat čl. 81 a 82 Smlouvy ES první úprava – rok 1989 nyní Nařízení Rady (ES) 139/2004 o kontrole spojování mezi podniky komplexní úprava hmotněprávní i procesněprávní České soutěžní právo kontrola spojování soutěžitelů obsažena již v prvním moderním ZOHS (1991) nyní Hlava IV současného ZOHS R. Neruda/Kontrola tržních koncentrací

Typy spojení soutěžitelů I. Právo ES – spojování podniků x ZOHS – spojování soutěžitelů = stejný rozsah Materiální pojetí pojmu spojení soutěžitelů Princip – vždy zaniká jeden či více soutěžitelů, který na trhu působil doposud samostatně Zjednodušení – fúze a akvizice R. Neruda/Kontrola tržních koncentrací

Typy spojení soutěžitelů II. Přehled typů fúze splynutí sloučení akvizice kontroly založení společného podniku koncentrativního typu vznik personální unie apod. R. Neruda/Kontrola tržních koncentrací

Fúze B A B C A B Sloučením Splynutím + + R. Neruda/Kontrola tržních koncentrací

Akvizice kontroly I. Princip kontrolu nad soutěžitelem (podnikem) získává jiný soutěžitel, který ji doposud neměl Kontrola možnost vykonávat na základě právních nebo faktických skutečností rozhodující vliv na jiného soutěžitele díky vlastnickému právu či právu užívání k podniku nebo jeho části jiné skutečnosti, poskytující rozhodující vliv na složení, hlasování a rozhodování orgánů jiného soutěžitele R. Neruda/Kontrola tržních koncentrací

Akvizice kontroly II Jaký typ kontroly může být získán: Kontrolující výlučná (kontrolu vykonává jeden soutěžitel) společná (kontrolu vykonávají společně dva či více soutěžitelů) Změna charakteru kontroly (S-V, V-S) je rovněž spojením soutěžitelů neboť charakter S a V kontroly se zásadně liší, pokud jde o možnost vykonávat rozhodující vliv Kontrolující Výlučná Kontrolovaný Kontrolující A Kontrolující B Společná Kontrolovaný R. Neruda/Kontrola tržních koncentrací 15.6.2018

Další typy spojení Vznik společně kontrolovaného podniku musí plnit všechny funkce samostatné hospodářské jednotky koncentrativní JV nesmí být pouhým prostředkem koordinace jednání mateřských společností, pak posuzováno jako kartel kooperativní JV Vznik personální unie shodné složení orgánů společnosti Vztah dlouhodobé obchodní závislosti apod. R. Neruda/Kontrola tržních koncentrací

Spojení podléhající povolení soutěžního úřadu Neexistence paralelní aplikace evropského a českého soutěžního práva Komunitární dimenze (nikoli komunitární prvek ) je dána podléhá povolení Komise … podle komunitárního hmotného i procesního práva nepodléhá povolení žádného jiného soutěžního úřadu ČS (NCA) není dána nepodléhá povolení Komise může podléhat povolení NCA (splňuje-li tamní notifikační kritéria) … pak podle vnitrostátního hmotného i procesního práva Tzv. one stop shop systém spojení povolované Komisí již není povolováno žádným z NCA R. Neruda/Kontrola tržních koncentrací

Spojení s komunitární dimenzí Nařízení Rady 139/2004 Čl. 1/2 společný celosvětový obrat 5 mld. EUR a nejméně dva dotčené podniky obrat na trhu Společenství 250 mil. EUR a více než 1/3 obratu jednoho podniku dosažena v „jiném“ čl. státě Čl. 1/3 společný celosvětový obrat 2,5 mld. EUR a v každém z nejméně tří čl. států je spol. obrat vyšší než 100 mil. EUR a obrat nejméně dvou podniků je vyšší než 25 mil. EUR a obrat nejméně dvou podniků na trhu Společenství je vyšší než 100 mil. EUR a tzv. třetinové pravidlo (one third rule) – nástroj selekce spojení, jež přes splnění notifikačních kritérií mají vnitrostátní charakter, resp. nemají zásadní vliv na obchod mezi členskými státy R. Neruda/Kontrola tržních koncentrací 15.6.2018

Spojení podléhající povolení ÚOHS § 13 a) ZOHS společný obrat na trhu ČR je vyšší než 1,5 mld. Kč a zároveň alespoň dva ze spojujících se soutěžitelů dosáhli tamtéž obratu vyššího než 250 mil. Kč § 13 b) ZOHS obrat dosažený na trhu ČR alespoň jedním z účastníků fúze nebo nabývaným podnikem nebo jeho podstatnou částí nebo soutěžitelem, nad nímž je získávána kontrola, nebo alespoň jedním ze soutěžitelů vytvářejících společně kontrolovaný podnik je vyšší než 1,5 mld. Kč a zároveň celosvětový obrat dalšího spojujícího se soutěžitele je vyšší než 1,5 mld. Kč. R. Neruda/Kontrola tržních koncentrací

NK v jiném nečlenském státě Přehled variant Možné varianty N.k. § 13 ZOHS NK čl. 1 Nařízení 139/2004 NK v jiném ČS EU NK v jiném nečlenském státě Kdo povoluje spojení A Ano Ne ÚOHS B EK C D ÚOHS a NCA E EK a sout. úřad nečlenského státu R. Neruda/Kontrola tržních koncentrací

R. Neruda/Kontrola tržních koncentrací

Předávání případů Notifikační kritéria nejsou flexibilní nebezpečí mnohonásobných notifikací faktor nákladů na řízení riziko divergentních rozhodnutí řešení - systém předávání případů EK  jeden nebo více NCA jeden nebo více NCA  EK lze i v přednotifikační fázi EK může vyzvat vytvořena síť EK + NCA R. Neruda/Kontrola tržních koncentrací

Průběh řízení - notifikace Řízení jsou zahajována na návrh – Notifikace Povinně podáváno u všech spojení podléhajících povolení Notifikace podávána před nebo po uzavření smlouvy nebo skutečnosti zakládající spojení Forma notifikace návrh dotazník (vzor vyhláška Úřadu a nařízení Komise) dokumenty Odpovědnost za pravdivost a úplnost informací – spojující se soutěžitelé Neúplná notifikace řízení není zahájeno lhůta je přerušena Přednotifikační jednání s ÚOHS a EK Poplatek ČR - 100.000,- Kč EU – 0,- EUR R. Neruda/Kontrola tržních koncentrací

Délka řízení – I. fáze Systém 1+4 měsíce I. fáze cca 1 měsíc zejm. ověřování informací obsažených v notifikaci třetí strany informovány obecně – mohou podat své připomínky podléhá spojení povolení? ne – rozhodnutí o tom, že nepodléhá povolení ano - pak hrozí narušením soutěže? ne – rozhodnutí o povolení spojení ano rozhodnutí o povolení spojení se závazky rozhodnutí o pokračování v řízení R. Neruda/Kontrola tržních koncentrací

Délka řízení – II. fáze Systém 1+4 měsíce I. fáze cca 1 měsíc zejm. ověřování informací obsažených v notifikaci třetí strany informovány obecně – mohou podat své připomínky podléhá spojení povolení? ne – rozhodnutí o tom, že nepodléhá povolení ano - pak hrozí narušením soutěže? ne – rozhodnutí o povolení spojení ano rozhodnutí o povolení spojení se závazky rozhodnutí o pokračování v řízení R. Neruda/Kontrola tržních koncentrací

Zjednodušená procedura EU i ČR Zavedeno novelou č. 155/2009 Sb. Fakultativní Méně nebezpečná spojení změna kontroly ze společné na výlučnou nízký společný tržní podíl vertikální spojení do 25 % horizontální spojení do 15 % Zjednodušení méně požadovaných informací jen 20 dní krátké rozhodnutí R. Neruda/Kontrola tržních koncentrací

Šetření Oprávnění soutěžního úřadu vyžadovat informace a podklady od kteréhokoli soutěžitele vstupovat do obchodních prostor a provádět tam šetření (a to i neohlášená – dawn raid) odmítnutí podrobit se šetření – možnost uložení pokuty (viz případ E.ON) používat pečetě obecně však nižší než v případě šetření KD a ZDP (nižší společenská nebezpečnost) R. Neruda/Kontrola tržních koncentrací

Typy rozhodnutí - shrnutí Rozhodnutí o tom, že spojení nepodléhá povolení (I. fáze) Rozhodnutí o předání případu (přednotifikační fáze, I. fáze) Rozhodnutí o povolení spojení (I. i II. fáze) Rozhodnutí o povolení spojení za podmínky splnění závazků (I. i II. fáze) Rozhodnutí o nepovolení spojení (II. fáze) R. Neruda/Kontrola tržních koncentrací

Substantivní test Podmínky nepovolení spojení Soutěžní úřad zkoumá, zda spojení povede k podstatnému snížení konkurence na relevantním trhu (§ 17/3 ZOHS, čl. 2 Nařízení Rady 1/2003) Kritéria zkoumání (§ 17/1 ZOHS) struktura dotčených trhů podíl spojujících se soutěžitelů na těchto trzích hospodářská a finanční síla právní a jiné překážky vstupu dalších soutěžitelů možnost volby dodavatelů nebo odběratelů vývoj nabídky a poptávky na dotčených trzích potřeby a zájmy spotřebitelů a výzkum a vývoj, jehož výsledky jsou k prospěchu spotřebitele a nebrání účinné soutěži. Vyvratitelná domněnka neexistence podstatného snížení konkurence na trhu TP nižší než 25 % R. Neruda/Kontrola tržních koncentrací

Tři typové případy podstatného snížení konkurence Jednostranné (nekoordinované) efekty vznik nebo posílení individuálního dominantního postavení vznik nekoluzivního oligopolu (tzv. jednostranné účinky spojení v užším slova smyslu) Vznik nebo posílení koluzivního oligopolu (kolektivní dominantní postavení) R. Neruda/Kontrola tržních koncentrací

Jednostranné (nekoordinované) efekty Co se sleduje tržní podíly skutečnost, zda spojující se soutěžitelé jsou blízkými konkurenty možnost odběratelů změnit své dodavatele reakce konkurence na zvýšení cen ze strany spojením vzniklého subjektu schopnost bránit vstupu či expanze konkurence zánik důležité konkurenční síly Dva případy vznik nebo posílení DP schopnost chovat se ve značné míře nezávisle na konkurentech a spotřebitelích stanovovat nezávisle tržní cenu jednostranný efekt spojení v užším smyslu případ Heinz/Beech Nut R. Neruda/Kontrola tržních koncentrací

Koordinované efekty Vznik nebo posílení kolektivního dominantního postavení Kritéria transparentnost trhu (možnost ověřit dodržování společné strategie) udržitelnost v čase – odvetné opatření absence reakce konkurence a spotřebitelů, která by mohla ohrozit společnou strategii … rozsudek SPS ve věci Airtours R. Neruda/Kontrola tržních koncentrací

Spojení a jejich typová nebezpečnost Horizontální spojení spojení mezi aktuálními nebo potenciálními konkurenty teoreticky nejnebezpečnější, vedou k zániku konkurenta na trhu Vertikální spojení spojení mezi soutěžiteli působícími na různých úrovních výrobně dodavatelského řetězce (výrobce – distributor) nebezpečí uzavření down-stream či up-stream trhu zvyšování nákladů konkurentům zamezením přístupu k surovinám či zákazníkům nebezpečí získání přístupu k citlivým informacím o svých konkurentech ale zároveň výhody ze spojení (zvyšování efektivity, snižování nákladů apod.) Konglomerátní spojení spojení soutěžitelů působících na odlišných relevantních trzích nebezpečí pouze v případě souvisejících trhů (komplementární výrobky) a to vázání prodeje (bundling a tying) R. Neruda/Kontrola tržních koncentrací

Důsledky Vede-li spojení k podstatnému snížení konkurence rozhodnutí o nepovolení spojení rozhodnutí o povolení spojení se závazky ve prospěch zachování soutěže R. Neruda/Kontrola tržních koncentrací

Závazky Iniciativa účastníků řízení Schopnost odstranit sdělené obavy z narušení soutěže Typologie strukturální mění strukturu trhu prodej podniku, prodej akcií atp. nejefektivnější, vyžadují nejméně kontroly behaviorální upravují budoucí chování, neovlivňují strukturu trhu např. závazek zachování výroby, zachování otevřené distribuce, prodeje za nižší cenu apod. menší zásah do práv účastníků, méně efektivní a hůře kontrolovatelné kvazistrukturální (převod práv k duševnímu vlastnictví) rozbití personálního propojení kontrolní Nesplnění závazku může vést k zrušení rozhodnutí o povolení spojení R. Neruda/Kontrola tržních koncentrací

Související otázky Zákaz uskutečnění spojení před právní mocí rozhodnutí o povolení spojení výjimka ex lege – nabídka převzetí ad hoc – udělena soutěžním úřadem porušení zákazu může vést k uložení pokuty, opatření k nápravě, a to včetně nařízení defúze R. Neruda/Kontrola tržních koncentrací

Zrušení rozhodnutí o povolení spojení Tři případy povolení bylo vydáno na základě nepravdivých či neúplných podkladů ze strany účastníků řízení povolení bylo vydáno v důsledku uvedení soutěžního úřadu v omyl nejsou plněny závazky navržené účastníky řízení Restriktivní přístup Max. 5 let po právní moci rozhodnutí o povolení a do 1 roku ode dne, kdy se soutěžní úřad o problému dozvěděl R. Neruda/Kontrola tržních koncentrací