zpracovaný v rámci projektu

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
EVROPA VODSTVO Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Michael Korbička. Materiál zpracován v rámci projektu Implementace.
Advertisements

Evropa: vodstvo VY_52_INOVACE_ Čap-Z 7.,8.40 Mgr. Kosík Lukáš
VY_52_INOVACE_03/2/26_ZEMĚPIS
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Blanka Žánová Název DUM: VY_32_Inovace_5.2.7 Povrch Evropy Téma: Česká republika jako součást Evropy Číslo.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr. Radoslava Mašatová Název materiálu: VY_32_INOVACE_27_07_Polská republika Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
VODSTVO ČR.
Registrační číslo projektu: CZ 1.07/1.4.00/ Šablona: 32 Předmět: Zeměpis Sada: Z 8/16 Ročník: 8. ročník Jméno autora (vč. titul): Tomáš Szabo (Bc.)
SEVERNÍ EVROPA Otázka: Které státy řadíme do států severní Evropy?
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hnátnice, okres Ústí nad Orlicí DATUM: AUTOR: Petra Koutná NÁZEV: VY_32_INOVACE_16_Vodní nádrže TÉMA SADY: Vlastivěda.
Základní škola a Praktická škola Dvůr Králové nad Labem EU-OPVK-CZ.1.07/1.4.00/ :III/2 VY_32_INOVACE_02-19 ZEMĚPIS NA II. STUPNI ZV-LMP (Z) Téma:
Základní škola a Praktická škola Dvůr Králové nad Labem EU-OPVK-CZ.1.07/1.4.00/ :III/2 VY_32_INOVACE_02-13 ZEMĚPIS NA II. STUPNI ZV-LMP (Z) Téma:
HYDROSFÉRA VY_32_Inovace_11 TR-1 Mgr.Ivana Trčková ZŠ a MŠ Nedašov.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Registrační číslo projektu: CZ 1.07/1.4.00/ Šablona: 32 Sada: Př 8/04 Předmět: přírodopis Ročník: 8.
VY_32_INOVACE_07-44 Ročník:VIII. ročník Vzdělávací oblast:Člověk a příroda Vzdělávací obor:Zeměpis Tematický okruh:Evropa Téma:Evropa – přírodní poměry.
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov Autor: Ing Věra Kubová Předmět: ZEMĚPIS 8 Název : PŘÍRODNÍ PODMÍNKY EVROPY - ČLENITOST POBŘEŽÍ.
EVROPA.
DÁNSKO A ISLAND Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Prezentace pro výuku zeměpisu 6. ročník dokončeno
zpracovaný v rámci projektu
Název školy: Dětský domov, Základní škola praktická, Praktická škola a Školní jídelna, Dlažkovice 1, příspěvková organizace Třebívlice Autor: PhDr.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Mgr. Aleš Čech Zeměpis 7. ročník
EVROPA JAKO JEDEN ZE SVĚTADÍLŮ
ANOTACE : a) PRÁCE JE URČENA pro žáky 9. ročníku
zpracovaný v rámci projektu
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Vysoké Mýto, Knířov
Základní škola a Praktická škola Dvůr Králové nad Labem
Autor: Mgr. Kuchtová Květoslava
HYDROSFÉRA pevninská voda
Autor: Mgr. Michaela Čapková Datum: Název: VY_52_INOVACE_13_ZEMĚPIS
Bez vody není život AUTOR: Mgr. Aleš Skála
HYDROSFÉRA vodstvo na zemi, oceány
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
NÁZEV: VY_32_INOVACE_14_Světadíly
Název školy ZŠ a MŠ, Jilemnice, Komenského 103, příspěvková organizace
Německo AUTOR: Mgr. Aleš Skála NÁZEV: VY_32_INOVACE_24_09_Z8_Skála
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Základní škola a Praktická škola Dvůr Králové nad Labem
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice
Neživá příroda - voda Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
10. VODSTVO NA PEVNINĚ VODNÍ TOKY VY_32_INOVACE_11_Z4
zpracovaný v rámci projektu
zpracovaný v rámci projektu
NORSKO Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Název školy: MŠ a ZŠ, Veselí nad Moravu, Kollárova 1045
Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“
zpracovaný v rámci projektu
9. OCEÁNY A MOŘE VY_32_INOVACE_11_Z4
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
EVROPA PŘÍRODNÍ POMĚRY - POVRCH
SVĚTOVÝ OCEÁN, KONTINENTY a OSTROVY
zpracovaný v rámci projektu
Evropa – jeden ze světadílů
Česká republika jako součást Evropy
Hydrosféra = vodní obal Země autor: Mgr. Jana Mikešová
FRANCIE Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
HYDROSFÉRA vodní obal Země.
zpracovaný v rámci projektu
VY_52_INOVACE_36_02_vodstvo Evropy
zpracovaný v rámci projektu
zpracovaný v rámci projektu
HYDROSFÉRA pohyb vody na zemi
ČESKÁ REPUBLIKA VODSTVO
zpracovaný v rámci projektu
Název školy: Základní škola T. G
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
Člověk a jeho svět Vlastivěda Evropa – vodstvo
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
NÁZEV: VY_32_INOVACE_22_11_Z7_Skála TÉMA: Atlantský oceán
Transkript prezentace:

zpracovaný v rámci projektu Registrační číslo projektu: CZ 1.07/1.4.00/21.1886 Šablona: 32 Předmět: Zeměpis Sada: Z 8/04 Ročník: 8. ročník Jméno autora (vč. titul): Tomáš Szabo (Bc.) Škola – adresa: ZŠ Ústí nad Labem – Hluboká 150 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu

Evropa 4. vodstvo Klíčová slova: Evropa, vodstvo, evropská úmoří, oceány, moře, zálivy, průlivy, úžiny, jezera, řeky, rybníky, vodní nádrže, ledovce, fjordy, bludné kameny Anotace: Slouží k získání a osvojení základních znalostí v oblasti vodstva Evropy. Prezentace umožňuje učiteli srozumitelný výklad látky s aktivní účastí žáků. Prezentace se spouští F5 a enter.

Základní otázky 1) V jakém skupenství najdeme vodu na naší Zemi? 2) Vysvětlete rozdíl mezi oceánem a mořem? 3) Vysvětlete rozdíl mezi průplavem a průlivem? 4) Jaký je rozdíl mezi jezerem a rybníkem? 5) Jaký význam mají vodní nádrže? Rozdíl mezi jezerem a rybníkem: 1) jezero – vodní plocha vytvořena přírodou 2) rybník – vodní plocha vytvořena člověkem Důvod budování vodních nádrží: 1) zásoba pitné vody 2) ochrana před povodněmi 3) výroba elektrické energie 4) rozvoj turismu a rekreace Rozdíl mezi oceánem a moře: 1) podle velikosti 2) oceán odděluje světadíly 3) moře je část oceánu u pobřeží pevniny Voda na naší Zemi je ve třech skupenství: 1) KAPALNÉ – oceány, moře, jezera, řeky 2) PLYNNÉ – vodní pára, oblačnosti 3) PEVNÉ – ledovce, sníh Rozdíl mezi průlivem a průplavem: 1) průliv – přírodní úžina spojující dvě moře → Bospor, Dardanely, Gibraltar 2) průplav – uměle vytvořená vodní cesta → Panamský a Suezský průplav

Vodstvo Evropy → Evropa spadá do tři hlavních úmoří 1) úmoří Atlantského oceánu 2) úmoří Severního ledového oceánu 3) bezodtoková oblast → Evropa má celou řadu moří A) moře vnitřní B) moře okrajová

Vnitřní a vnější moře 2 1 vnitřní moře Norské moře Černé moře

Práce s atlasem 1. Vypište všechny oceány omývající Evropu. 2. Vypište všechna evropská moře. 3. Vypište všechny evropské zálivy a průlivy. 4. Vypište deset největších evropských veletoků.

Zakreslete do mapy vyznačená moře Severní ledový oceán Barentsovo moře 5 6 Norské moře 10 Zakreslete do mapy vyznačená moře Baltské moře 9 Atlantský oceán 7 Severní moře 8 1 Černé moře 2 Jaderské moře 3 Tyrhénské moře 4 Středozemní moře

Zakreslete do mapy vyznačené zálivy a průlivy Češský záliv 9 Zakreslete do mapy vyznačené zálivy a průlivy Botnický záliv 7 Finský záliv 8 6 La Manche Biskajský záliv 5 3 Lví záliv 1 Bospor 2 Dardanely Gibraltar 4 10 Sicilský průliv

1 - Tejo 2 - Dunaj 3 - Loira 4 - Rýn 5 - Labe 6 - Odra 7 - Seina 8 - Visla 9 - Dněstr 10 – Dněpr 10 5 4 10 6 8 9 7 2 3 2 2 1

Doplňte chybějící údaje NÁZEV ŘEKY PRAMEN – STÁT KAM VTÉKÁ Volha Dunaj Dněstr Pečora Rýn Visla Loira Tajo Labe Dněpr Doplňte chybějící údaje Rusko Kaspické moře Německo Černé moře Ukrajina Černé moře Rusko Barentsovo moře Švýcarsko Severní moře Polsko Baltské moře Francie Atlantský oceán Španělsko Atlantský oceán Česká republika Severní moře Rusko Černé moře

Působení ledovců „před miliony let byl povrch celého světa a Evropy pokryt ledem – jedná se o takzvanou dobu ledovou“ → změna klimatu odstartovala celou řadu změn → ledovce pomalu tály směrem k pólům → při tání docházelo k řadě přírodních změn: 1) jezera ledovcového původu 2) zálivy ledovcového původu 3) bludné kameny

1) Jezera Rozdělení jezer: A) Dle vlastnosti vody → sladkovodní jezera → slaná jezera → hořká jezera B) Dle jejich vzniku → sopečná jezera → krasová jezera → ledovcová jezera

Finská jezerní plošina

Finská jezerní plošina – Finsko země tisíců jezer

Utvořte správné dvojice 1) Ladožské jezero ...... A) Švýcarsko – Německo 2) Vänern ...... B) Rusko 3) Saimaa ...... C) Švédsko 4) Čudské jezero ...... D) Česká republika 5) Oněžské jezero ...... E) Rusko – Estonsko 6) Vättern ...... F) Finsko 7) Bílé jezero ...... B) Rusko 8) Bodamské jezero ...... G) Švýcarsko - Francie 9) Plešné jezero ...... B) Rusko 10) Ženevské jezero ...... C) Švédsko B C F E B C B A D G

2) Fjordy → záliv ledovcového původu → záliv hluboko zapuštěn do pobřeží → vznikl činností ledovce → nejvíce se vyskytují: - Norsko, Dánsko, Irsko

Vysoká koncentrace zálivu ledovcového původu

záliv ledovcového původu

3. Bludné kameny → v době ledové přepraven táním ledovce na zcela jiné místo → jedná se o kus horniny → je usazen do geologicky odlišného prostředí !

bludný kámen bludný kámen bludný kámen

Ledovce → typy ledovců: 1) pevninské – Antarktida, Grónsko 2) horské – ostatní → nachází se převážně: 1) polárním podnebném pásu 2) vysokých horských oblastech → nejvíce z nich se nachází v Alpách a Pyrenejích

Island Alpy Pyreneje

Největší evropský pevninský ledovec ledovec ve Francii ledovec v Norsku ledovec v Norsku Poznáš o jaký stát jde? Island Island Největší evropský pevninský ledovec Alpy – největší alpský ledovec – Aletschský ledovec (délka 27 km) Vatnajökull Vatnajökull

Citace [1] ALEXKR2. Wikipedia [online]. [cit. 2012-20-7]. Dostupný na www:<http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Europe_blank_laea_location_map.svg>. [2] JOSE, San. Wikipedia [online]. [cit. 2012-20-7]. Dostupný na www:<http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Europe_topography_map.png>. [3] PERHELION. Wikipedia [online]. [cit. 2012-20-7]. Dostupný na www:<http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Europe_2000years_ago.png?uselang=cs>. [4] VOLNÉ DÍLO. Wikipedia [online]. [cit. 2012-20-7]. Dostupný na www:<http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Kyr%C3%B6sj%C3%A4rvi.png?uselang=cs>. [5] MAGNUS Manske. Wikipedia [online]. [cit. 2012-20-7]. Dostupný na www:<http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Saaristokatu_from_air.jpg?uselang=cs>. [6] MAGNUS Manske. Wikipedia [online]. [cit. 2012-20-7]. Dostupný na www:<http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Kallavesi_view.jpg?uselang=cs>. [7] ULAMM. Wikipedia [online]. [cit. 2012-20-7]. Dostupný na www:< http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Sognefjord.png>. [8] SRVBAN. Wikipedia [online]. [cit. 2012-20-7]. Dostupný na www:<http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Fjord_Hardangervidda.JPG>. [9] ERIKD. Wikipedia [online]. [cit. 2012-20-7]. Dostupný na www:<http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Norwegian_Fjord.jpg>. [10] ALFON34. Wikipedia [online]. [cit. 2012-20-7]. Dostupný na www:<http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Fiordos-noruegos-geiraiger.JPG>. [11]FLICKREVIEWR. Wikipedia [online]. [cit. 2012-20-7]. Dostupný na www:<http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Sanikiluaq_rocks_-c.jpg>. [12] ZOSMA. Wikipedia [online]. [cit. 2012-20-7]. Dostupný na www:<http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Varja_glacial_erratic.jpg>. [13] GEOGRAPHBOT. Wikipedia [online]. [cit. 2012-20-7]. Dostupný na www:<http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Erratic_boulder_-_geograph.org.uk_-_194536.jpg>. [14] NORDNORDWEST. Wikipedia [online]. [cit. 2012-20-7]. Dostupný na www:<http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Iceland_location_map.svg?uselang=cs>. [15] VOLNÉ DÍLO. Wikipedia [online]. [cit. 2012-20-7]. Dostupný na www:<http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Satellite_image_of_Iceland_in_September.jpeg?uselang=cs>. [16] TOBI87. Wikipedia [online]. [cit. 2012-20-7]. Dostupný na www:<http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Aletschgletscher-Eggishorn.jpg?uselang=cs>. [17] DYSMACHUS. Wikipedia [online]. [cit. 2012-20-7]. Dostupný na www:<http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Aiguille_fg39.jpg?uselang=cs>. [18] VOLNÉ DÍLO. Wikipedia [online]. [cit. 2012-20-7]. Dostupný na www:<http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Briksdalsbreen_(03_272).jpg?uselang=cs>. [19] BÖHRINGER. Wikipedia [online]. [cit. 2012-20-7]. Dostupný na www:<http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Gletscher_Rote_Wand.JPG?uselang=cs>. [20] BORECKÝ Daniel, CHALUPA Petr, NOVÁK Svatopluk, Zeměpis pro 8. ročník, 2. díl Česká republika, nakladatelství Nová Škola, Brno 2009, 95 s.