Cín a Olovo.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Advertisements

Kovy a slitiny s nízkou teplotou tání
Cín, olovo Aktivita č. 6: Poznáváme chemii Prezentace č. 15
Jan Lamacz, sexta A Zlato (Au).
Zlato (Au) Latinský název: aurum Protonové číslo: 79
NIKL Klára Procházková.
Technické využití elektrolýzy.
Kovy Fe, Al, Cu, Zn.
Výukový matriál byl zpracován v rámci projektu OPVK 1.5
Vedení elektrického proudu v kapalinách
REDOXNÍ DĚJ RZ
Výroba Pb - modrobílý, na čerstvém řezu lesklý kov
Měď, stříbro, zlato.
11. skupina.
VY_52_INOVACE_02/1/21_Chemie
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Chemie 8. ročník Kovy.
Kovy Chemie 8. třída.
5.4 Většinu prvků tvoří kovy
Cín Lukács Dominik sexta A.
Číslo projektu CZ.1.07/ / Číslo projektu: Rozvoj vzdělanosti
vlastnosti, výskyt, využití, sloučeniny
Kovy Mgr. Helena Roubalová
Další kovy Sn, Pb, Ca, Cr, Ni, Hg, Ti, U, Pt.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Monika Chudárková ANOTACEMateriál seznamuje žáky s vlastnostmi a využitím stříbra,
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Monika Chudárková ANOTACEMateriál seznamuje žáky se společnými vlastnostmi kovů a.
SULFIDY Ec.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_82.
Kovy Fe, Al, Cu, Pb, Zn, Ag, Au.
Nikl.
Prvky IV.B skupiny titan (22Ti) výskyt: rutil - TiO2 (Austrálie)
Klára Hamšlágerová sexta A
EU Peníze školám Inovace ve vzdělávání na naší škole ZŠ Studánka
Roztoky roztoky jsou homogenní, nejméně dvousložkové soustavy jsou tvořeny částicemi (molekulami, ionty) prostoupenými na molekulární úrovni částice jsou.
Ch_096_Prvky_Vlastnosti a použití chemických prvků-Kovy-Slitiny
Měď Cu.
Vanad.
Zdravotnický asistent, první ročník Nepřechodné kovy Cín, Olovo Autor: Mgr. Veronika Novosadová Vytvořeno: jaro 2012 SZŠ a VOŠZ Zlín ZA, 1. ročník.
Cín a olovo.
VÝZNAMNÉ KOVY. ŽELEZO Výskyt: v přírodě v různých sloučeninách – železné rudy součást krevního barviva hemoglobinu v lidském organismu Vlastnosti: stříbrolesklý,
Materiály pro konzervování a restaurování kovů Cín a olovo.
Cín, olovo Autor: Mgr. Alena Víchová Škola: Střední umělecká škola v Ostravě Číslo projektu: CZ.1.07./1.5.00/ Číslo dum: VY_32_INOVACE_CHE_1_56.
Tento projekt je spolufinancován z Tento projekt je spolufinancován z EVROPSKÉHO SOCIÁLNÍHO FONDU EVROPSKÉHO SOCIÁLNÍHO FONDU OP vzdělávání pro konkurenceschopnost.
KOVY II MĚĎ, ZINEK, OLOVO, CÍN. latinský název Cuprum značka Cu vlastnosti: červenohnědý kov, velká hustota, malá tvrdost, na vzduchu stálý, výborný vodič.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Marcela Koubová. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje.
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR:Mgr. Tomáš.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Alexandra Hoňková. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
ELEKTROTECHNICKÉ MATERIÁLY. Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy: Střední.
ELEKTROTECHNICKÉ MATERIÁLY. Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy: Střední.
Zapiš, nebo nalep do sešitu!!! „K O V“ Používání kovů lze právem považovat za velmi důležitý mezník v lidských dějinách. Pomocí kovů člověk mnohonásobně.
Projekt:OP VK Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Autor:Mgr. Alena Přibíková Číslo DUM:Ch Datum ověření ve výuce: Ročník:8.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Roztoky Číslo vzdělávacího materiálu: ICT9/10 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
PŘÍPRAVA MÝDLOVÉHO SLIZU
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Kovy ve výtvarné tvorbě
Kristýna Jánešová Obor: CHKR
Směsi = smíšeniny dvou nebo více CHL CHL, které směs obsahuje = složky
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Hořčík.
Název projektu: Učíme obrazem Šablona: III/2
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ J. E. Purkyně Libochovice
Technické materiály - neželezné kovy, cín, olovo ....
Autor: Mgr. M. Vejražková
CHEMIE - vybrané prvky Střední škola hotelová a služeb Kroměříž
Vážková analýza - gravimetrie
Kovy a slitiny s nízkou teplotou tání
Cín a olovo.
Sestavila Michaela VRBOVÁ (pro didaktické účely)
Transkript prezentace:

Cín a Olovo

Cín Známý již od starověku Málokdy zpracováván v čistém stavu, většinou ve slitinách Nízkotavitelný kov (B.t. 232 °C), měkký, tvárný, poměrně odolný proti korozi Stříbrobílý, na vzduchu zmatňuje (oxidová vrstva) – oxidy se rozpouštějí mimo pH 3,5 - 9 Výskyt v přírodě – cínovec (kasiterit) – SnO2

Modifikace cínu α-cín – šedý, práškový β-cín – bílý cín, obvyklá modifikace stálá nad 13,2 °C γ-cín 

Cínový mor Přechod β-modifikace na α-modifikaci Nastává, je-li cínový předmět dlouhodobě vystaven nízkým teplotám (další snižování teploty (nejrychleji probíhá při -33 °C) nebo kontakt částic šedého cínu s bílým tento proces urychluje) Dochází k výraznému zvýšení objemu předmětu (až o 25%) a rozpadu na šedý prášek

Ochrana před cínovým morem Je třeba udržovat předměty v prostředí o vyšší teplotě Preventivně lze užívat místo čistého cínu slitiny s malým množstvím antimonu nebo bismutu Napadení předmětu lze poznat podle přítomnosti vzdouvajících se míst, které se při doteku rozpadají

Pokud je napadení předmětu nepatrné, povrch se očistí a poté několik hodin zahřívá v parafinu Předměty, u nichž je podezření, že byly napadeny je nutno isolovat, je-li mor nalezen včas, je možné α-modifikaci odstranit a nahradit novým kovem – elektrochemické pocínování Můžeme použít kyselé elektrolyty obsahující Sn2+ (např. elektrolyt obsahující SnSO4, H2SO4, SnSO4 a povrchově aktivní látky či některé organické látky (např. fenol nebo kresol), které zlešují hladkost povrchu) nebo alkalické, které obsahují anion SnO32- (ty umožňují nejen pokovení povrchu, ale i jeho rozpouštění a lze je tedy využít k odstranění vrstvy šedého cínu)

Příklady předmětů z cínu nádoby na jídlo – talíře, konve apod. Zejména ve slitinách: svícny, křtitelnice, sochy apod.

Slitiny cínu Bronz slitina mědi a cínu – obsah cínu se může měnit (viz Předchozí prezentace o mědi) Čím více cínu, tím jsou pevnější, ale jsou méně tvárné Bronzy k tváření do 9% Sn, do 12% slévárenské bronzy Zvonovina 22%Sn, 78% Cu – pružný, velmi tvrdý bronz pískové až stříbrolesklé barvy – výroba zvonů, soch a kovových plastik, velmi dobře vzdoruje počasí Dělovina – o něco měkčí 10% Sn, 90% Cu (dnes obvykle i se zinkem) Námořní mosaz – obsah 0,5-1,5% Sn, velmi odolné proti mořské vodě – výroba lodí

Slitiny cínu s olovem Pájky -měkké pájky (b.t. do 500 °C) Ložiskový kov – 80-90% Sn, Cu, Pb, Sb Varhanní kov – Sn, Pb (vysoký obsah cínu) Liteřina - 75 % Pb, 15 % Sn a 10 % Sb – výroba tiskařských liter

Olovo Kov známý již od starověku Nízký bod tání (327,5 °C) Velmi dobře kujný, velmi těžký, odolný vůči korozi, velmi měkký Tmavě-šedý, na vzduchu se pokrývá vrstvičkou oxidačních produktů Nejběžnějším minerálem je PbS – galenit Obecně je odolné vůči kyselinám, rozpouští se v kyselině Dusičné nebo octové, pročež se nedoporučuje používat polyvinylacetátová lepidla

Příklady olověných předmětů Tiskařské litery Vitráže ( u novějších vitráží se povrch cínuje) Stavební prvky např. střešní krytiny Olovnaté sklo – dekorativní účely (skleněné lustry, vázy apod.)

Koroze olova Produkty koroze mívají čato větší objem než původní materiál a vznikají trhliny Na vzduchu stálé Ve vodě – v měkké vodě podléhá korozi více než v tvrdé vodě, jelikož ta obsahuje velké množství rozpuštěných solí (především síranu a uhličitanu), které umožňují olovu vytvořit si nerozpustnou vrstvičku Olovo v půdě – napadené předměty mohou být korozními zplodinami značně změněné – právě tady dochází velice často k trhlinám Olovo v zásaditém prostředí – olovo se začne rozpouštět jako HPbO2- a poté se rozštěpí na oxid olovnatý Olovo je velmi citlivé na přítomnost některých org. Kyselin (např. octová, mravenčí, máselná, gallová)

Čištění povrchu olova, odstraňování produktů koroze Povrch se běžně čistí mýdlem a horkou vodou, poté se usuší flanelem a teplým vzduchem Pro odstranění organických zbytků se používají organická rozpouštědla – nedoporučuje se používat chlorované uhlovodíky a estery, jestliže nemáme jistotu, že první neobsahují volné chloridy a druhé acetátové anionty a ionty organických kyselin Rozpustnost produktů koroze souvisí s pH prostředí Např. PbCO3 je rozpustný v kyselých i zásaditých roztocích, ve vodě velmi málo PbSO4 je velmi málo rozpustný ve vodě, ještě méně v H2SO4, rozpuští se v ostatních kyselinách a v amonných solích

Elektrochemická ochrana Olovo lze očistit elektrochemicky, ale snadno se narušuje v alkalických roztocích, pro pokovení olovem se tedy používají hlavně kyselé elektrolyty, nejčastěji fluoroboritanové, fenolsulfonové a fluorokřemičitanové používají se i elektrolyty na bázi olovnatanu PbO22- - ty lze použít i pro rozpouštění olova Elektrochemická ochrana

Zdroje Michail Kspitonovič Nikitin, Jelena Petrovna melnikova:Chemie v konzervárenské a restaurátorské praxi  Veronika Konečná: Povrchová úprava olova jako ochrana před působením par kyseliny octové Veronika Váská – umělecká vitráž Michal Stříbrný: sbírka cínu uměleckoprůmyslového muzea v Praze https://en.wikipedia.org/wiki/Tin_pest https://cs.wikipedia.org/wiki/Olovo https://cs.wikipedia.org/wiki/C%C3%ADn http://www.ateam.zcu.cz/download/nezelezne_slitiny_2012.pdf http://kvmuz.cz/typ/exponat-mesice/cinova-konvice