Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338 Hradec Králové Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0245 Číslo DUM: VY_32_INOVACE_14_C_13 Tematická oblast: Organizování a legislativa dopravy Téma: Vyhláška č. 478/2000 Autor: Ing. František Smitka Datum vytvoření: Prosinec 2012
Anotace: Metodický pokyn Materiál je určen pro 3. ročník studijního oboru Provoz a ekonomika dopravy, předmětu Doprava a přeprava, inovuje výuku použitím multimediálních pomůcek – prezentace s názornými obrázky doplněných textem podporujícím výklad učitele Metodický pokyn Materiál používá učitel při výkladu – pro větší názornost a atraktivnost výuky a zároveň jej mohou využívat žáci pro domácí přípravu na výuku. Pro možnost plného využití materiálu je potřebné být připojen k internetu.
VYHLÁŠKOU Č. 478/2000 Sb. TÝKÁ SE TO PŘEPRAVY: Pracovní režim u určitých vnitrostátních přeprav v České republice se řídí zákonem č.111/1994 Sb. a jeho prováděcí vyhláškou č.478/2000Sb. TÝKÁ SE TO PŘEPRAVY: v silniční dopravě prováděné vozidly používanými pro přepravu cestujících v linkové osobní dopravě, u které délka žádného se spojů nepřesahuje 50 km, v silniční dopravě pro cizí potřeby prováděné vozidly pro přepravu cestujících, která jsou podle druhu své konstrukce a svého vybavení určena pro přepravu nejvýše devíti osob včetně řidiče ( vozidly kategorie M1) při provozování silniční dopravy na území České republiky při přepravách uvedených ve výjimkách článku 13 odst. 1 nařízení (ES) č. 56112006
PRACOVNÍ REŽIM V LINKOVÉ OSOBNÍ DOPRAVĚ S DÉLKOU SPOJŮ DO 50 KM !!!! včetně MHD Doba řízení denní - max.10 hodin čtrnáctidenní - max.100hodin Bezpečnostní přestávka po max. 4 hodinách řízení musí být min. 30 minut lze ji rozdělit do několika po min.10 minutách.
PRACOVNÍ REŽIM V LINKOVÉ OSOBNÍ DOPRAVĚ S DÉLKOU SPOJŮ DO 50 KM Denní odpočinek nepřetržitý – min.11 hodin zkrácený – 9 hodin (max.3x v týdnu) dělený – na dvě nebo tři části, podmínkou je, aby jedna část trvala nejméně 8 hodin a celkově musí být 12 hodin (např. 4+8 nebo 2+2+8 ) Týdenní odpočinek alespoň 24 hodin s tím, že za období 3 týdnů bude odpočinek činit celkem alespoň 105 hodin
PRACOVNÍ REŽIM PŘI OBCHODNÍ DOPRAVĚ VOZIDLY KATEGORIE M1 Bezpečnostní přestávka po max. 4,5 hodinách řízení musí být min. 45 minut lze ji rozdělit do několika po min.15 minutách
PRACOVNÍ REŽIM PŘI OBCHODNÍ DOPRAVĚ VOZIDLY KATEGORIE M1 Denní odpočinek musí být min. 8 hodin DĚLENÝ DENNÍ ODPOČINEK může být rozdělen na dvě části, kde jedna musí být min. 6 hod. a celkem min. 10hod může být nejvýše 2x v kalendářním týdnu
PRACOVNÍ REŽIM PŘI PŘEPRAVÁCH PODLE ČLÁNKU 13 NAŘÍZENÍ Č.561/2006 Bezpečnostní přestávka po max. 4,5 hodinách řízení musí být min. 45 minut lze ji rozdělit do několika po min.15 minutách
Kontrolní otázky: 1. Popiš doby řízení v režimu linkové osobní dopravy? 2. Popiš doby odpočinku v režimu linkové osobní dopravy? 3. Popiš doby řízení a odpočinku při přepravách vozidly kat. M1? 4. Popiš pracovní režim při přepravách dle článku 13 nař. 561/2006?
Použité zdroje: Vyhláška č. 478/2000 Sb. Ministerstva dopravy a spojů ze dne 14. prosince 2000, kterou se provádí zákon o silniční dopravě. BŘEZINA, Jiří. Přehled předpisů v silniční nákladní dopravě. Ostrava: REPRONIS, 2012, ISBN 978-80-7329-230-7 Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora