Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
NÁZEV ŠKOLY: 2. základní škola, Rakovník, Husovo náměstí 3 AUTOR: Mgr. Miroslava Šerá DATUM VYTVOŘENÍ: září 2011 NÁZEV: VY_32_INOVACE_04_Fyzika_6.ročníku.
Advertisements

Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_42_16 Název materiáluPráce plynu.
GRAVITAČNÍ SÍLA. GRAVITAČNÍ POLE Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Mgr. Anna Červinková Název prezentace (DUMu): 7. Kinematika – rozlišování pohybů a jejich skládání v prakt. úlohách.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 6. ročníku. Prezentace slouží k naučení nového učiva. Žák pochopí, že se kolem nás vyskytují i jiné síly než gravitační.
PASCALŮV ZÁKON Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_15_29.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 9. ročníku. Slouží k závěrečnému celkovému opakování učiva. Slouží k prověření znalostí. Práce a výkon Název školy:
Mechanika II Mgr. Antonín Procházka. Co nás dneska čeká?  Mechanická práce, výkon, energie, mechanika tuhého tělesa.  Mechanická práce a výkon, kinetická.
TŘENÍ Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_18_29.
Anotace : Materiál je určen pro žáky 6. ročníku. Prezentace slouží k rozšíření učiva o síle jako odvozené fyzikální veličině. Žák si připomene a prohloubí.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 9. ročníku. Slouží k naučení nového učiva. Prohloubení již probraného učiva polovodičů typu N a P a polovodičové.
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 9. ročníku. Slouží k naučení nového učiva. Popis principu elektromotoru, princip činnosti elektromotoru s komutátorem,
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 8. ročníku, slouží k naučení nového učiva. Teplo Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena Vzdělávací.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr. Zdeňka Horská Název materiálu: VY_32_INOVACE_12_01_ Vzájemné působení těles Číslo projektu:
Mechanika VY_32_INOVACE_05-02 Ročník: VII. r. Vzdělávací oblast:
Skládání rovnoběžných a různoběžných sil-souhrnná cvičení
Pohyb těles Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Polovodiče typu N a P, Polovodičová dioda
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Mgr. Anna Červinková
Autor: Mgr. Svatava Juhászová Datum: Název: VY_52_INOVACE_23_FYZIKA
6. Kinematika – druhy pohybů, skládání pohybů
2.2. Dynamika hmotného bodu … Newtonovy zákony
Práce vykonaná pomocí jednoduchých strojů
GRAVITAČNÍ SÍLA. GRAVITAČNÍ POLE
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Vznik střídavého proudu
Změny skupenství látky
Elektromotor a jeho využití
AUTOR: Mgr. Milada Zetelová
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Lubomíra Moravcová Název materiálu:
Pohyb těles-fyzika hrou
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Střední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektu
Souhrnné otázky, Světelné jevy
Barva světla, šíření světla a stín
Polovodiče typu N a P, Polovodičová dioda
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Pohyb tělesa Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Setrvačnost.
Fyzikální síly.
Pohybová (kinetická) energie tělesa
Hustota-výpočet objemu
Teplo Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Tření-souhrnná cvičení
Lom světla Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Zákon akce a reakce VY_32_INOVACE_FYZ_1_30
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_09_NPZ_ZAKON_SETRVACNOSTI
Skládání sil, rovnováha sil
SŠ-COPT Uherský Brod Mgr. Anna Červinková 16. Jednoduché stroje
Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště
Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště
2. ROVNOMĚRÝ A NEROVNOMĚRNÝ POHYB
Těžiště a stabilita těles
Opakování 3 Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Fyzika 7.ročník ZŠ Tření, Třecí síla Creation IP&RK.
Souhrnné opakování-VESMÍR
Hustota-výpočet objemu
Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Pohybové zákony Přecházet přes silnici nebo přes koleje může být.
Fyzika 7.ročník ZŠ Newtonovy pohybové zákony Creation IP&RK.
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Tomáš.
Vzájemné silové působení těles
Pohybové zákony Vyjmenuj Newtonovy pohybové zákony
Skládání rovnoběžných a různoběžných sil-souhrnná cvičení
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
Skládání sil stejného směru
Zákon setrvačnosti VY_32_INOVACE_FYZ_1_28
Transkript prezentace:

Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena Vzdělávací oblast: Člověk a příroda_Fyzika_Závěrečný přehled Datum: 04/2012 Název materiálu: VY_32_INOVACE_FY.ZP.9.A.16_sila_newtonovy_zakony Číslo operačního programu: CZ.1.07/1.4.00/21.1693 Název projektu: PRIMA ŠKOLA Síla, Newtonovy zákony Anotace: Materiál je určen pro žáky 9. ročníku. Slouží k závěrečnému celkovému opakování učiva. Slouží k prověření znalostí.

Charakterizuj fyzikální veličinu-SÍLA Odpověď: síla je vektorová fyzikální veličina, vyjadřuje míru vzájemného působení těles nebo polí, značka je F, v soustavě SI má jednotku newton se značkou N

Řekni znění ZÁKONU SETRVAČNOSTI. Odpověď: 1. Newtonův zákon-Zákon setrvačnosti: TĚLESO SETRVÁVÁ V KLIDU NEBO SE POHYBUJE PŘÍMOČAŘE STÁLE STEJNOU RYCHLOSTÍ, POKUD NENÍ PŘINUCENO VNĚJŠÍMI SILAMI TENTO STAV ZMĚNIT.

Otázky na použití zákonu setrvačnosti: 1 Otázky na použití zákonu setrvačnosti: 1. Proč se lyžař, který vjel ze svahu na vodorovnou stopu, hned nezastaví? Odpověď: Pohybuje se v důsledku setrvačnosti při současném působení tření zpomalujícího jeho pohyb.

2. Automobil, jedoucí příliš rychle na zledovatělé vozovce v zatáčce, vyjel ze silnice. Nakresli směr, v jakém automobil opustil silnici. Slovní řešení: Bude se pohybovat ve směru, v jakém vjel do zatáčky.

3. Proč při zakopnutí padáme kupředu? Odpověď: Noha se o kámen zastaví a tělo se v důsledku setrvačnosti pohybuje dále dopředu.

4) Vysvětli, proč třepáme s mokrým kabátem, abychom ho zbavili kapek vody. Odpověď: Třesením kabátu se překonává síla, kterou jsou kapky v látce drženy.

5) Proč se má na pohyblivé schody vstupovat z chůze, a nikoli z klidu? Odpověď: Pohyblivé schody působí na podrážky bot vodorovnou silou směrem dopředu, na tělo tato síla nepůsobí, proto chce setrvat v klidu. Pokud se pevně nedržíme madla, může nastat „pád na záda“.

6. Proč nemůže automobil zastavit okamžitě na místě, když mu do dráhy vběhne nepozorný chodec? Odpověď: Pohybující se automobil má značnou rychlost, která se postupně zmenšuje brzděním. Proti zmenšování rychlosti však působí velká setrvačnost automobilu.

Řekni znění ZÁKONU SÍLY Odpověď: 2. Newtonův zákon-Zákon síly Síla působící ve směru pohybu tělesa zvětšuje jeho rychlost. Síla působící proti směru pohybu tělesa způsobuje zmenšení jeho rychlosti. Změna rychlosti tělesa je tím větší, čím větší síla ne něj působí, a tím menší, čím větší je hmotnost tělesa.

Otázky na použití zákonu síly: 1 Otázky na použití zákonu síly: 1. Na raketu startující svisle vzhůru působí gravitační síla a tahová síla motoru. Která z těchto sil je větší? Nakreslete obrázek. Jakým pohybem se raketa po startu pohybuje? Odpověď: Větší je tahová síla motoru. Raketa se pohybuje pohybem zrychleným.

2. Šíp vystřelený lukem se po 5 metrech vodorovného letu zabodne do terče. V které části dráhy je urychlován a v které zpomalován jeho pohyb? Pohybuje se také rovnoměrným pohybem? Vysvětlete, které síly ovlivňují pohyb šípu. Řešení

Odpověď: Urychlování – po dobu působení tětivy luku na šíp. Zpomalování – po ostatní část dráhy letu. Rovnoměrným pohybem se NEPOHYBUJE. Síla působící tětivy a pak odpor prostředí.

3. Které síly působí na parašutistu s rozevřeným padákem 3. Které síly působí na parašutistu s rozevřeným padákem? Jaká je jejich výslednice, když parašutista klesá rovnoměrným pohybem? Odpověď: Gravitační síla a odpor prostření (vzduchu) – jestliže se pohybuje rovnoměrným pohybem, je výslednice všech sil na parašutistu rovna nule.

4. Při odbíjené vletí na hřiště ještě míč na košíkovou 4. Při odbíjené vletí na hřiště ještě míč na košíkovou. Který míč poletí při stejném úderu po smeči volejbalistky rychleji? Odpověď: MÍČ NA ODBÍJENOU, protože má menší hmotnost.

Řekni znění ZÁKONU AKCE A REAKCE Odpověď: 3. Newtonův zákon-Zákon akce a reakce DVĚ TĚLESA NA SEBE NAVZÁJEM PŮSOBÍ STEJNĚ VELIKÝMI SILAMI OPAČNÉHO SMĚRU (JEDNU ZE SIL OBVYKLE NAZÝVÁME AKCÍ A DRUHOU REAKCÍ).

Otázky na použití zákonu akce a reakce: 1. Na stole stojí láhev s vodou. Znázorni sílu, kterou působí láhev na stůl. Znázorni sílu, jíž působí stůl na láhev. Co platí o velikosti těchto sil? Slovní odpověď: Obě síly jsou svislé, stejně velké, ale opačného směru. Jde o akci a reakci.

2. Napínáš-li pružinu, cítíš, že musíš vyvíjet stále větší sílu 2. Napínáš-li pružinu, cítíš, že musíš vyvíjet stále větší sílu. Jak se mění síla, kterou působí pružina na tvoji ruku? Odpověď: Pružina působí vždy stejně velkou silou jako ruka na pružinu, ale opačným směrem.

3. Co se stane s raftovým člunem, který je v klidu u břehu, jestliže z něho nějaký člen posádky vyskočí na břeh? Odpověď: Člun a vyskakující člověk na sebe vzájemně působí silami (akce a reakce). Člun se bude pohybovat opačným směrem než vyskakující člověk, tj. od břehu.

Použité zdroje: doc. RNDr. Růžena Kolářová, CSc., PaedDr. Jiří Bohuněk, Fyzika pro 9. ročník základní školy, nakladatelství Prometheus, 2008, ISBN 978-80-7196-193-2. galerie office http://cs.wikipedia.org/wiki/ [cit.: 2012-04-13] http://www.vyukovematerialy.cz/fyzika/obr7/setrvat.jpg [cit.: 2012-04-13] http://www.kone-jizdarna.estranky.cz/img/picture/134/Zastaveni.jpg [cit.: 2012-04-13] http://fyzika.jreichl.com/data/M_dynamika_soubory/image016.png [cit.: 2012-04-13] http://www.symbinatur.com/obrazky/texty/1007/1.jpg [cit.: 2012-04-13] http://3zscheb.unas.cz/e-learning/fyzika%20web/silaajejimereni/silaF75.gif [cit.: 2012- 04-13]

Metodika prezentace: Žák charakterizuje fyzikální veličinu „síla“. Žák řekne symbol (značku) a jednotku vektorové veličiny síly. Žák umí graficky popsat sílu, určí působiště, velikost a směr. Žák zná znění Newtonových pohybových zákonů (zákon setrvačnosti, zákon síly, zákon akce a reakce). Žák odpovídá na otázky, které se týkají zákonu setrvačnosti, zákonu síly a zákonu akce a reakce.