Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena Vzdělávací oblast: Člověk a příroda_Fyzika_Závěrečný přehled Datum: 04/2012 Název materiálu: VY_32_INOVACE_FY.ZP.9.A.16_sila_newtonovy_zakony Číslo operačního programu: CZ.1.07/1.4.00/21.1693 Název projektu: PRIMA ŠKOLA Síla, Newtonovy zákony Anotace: Materiál je určen pro žáky 9. ročníku. Slouží k závěrečnému celkovému opakování učiva. Slouží k prověření znalostí.
Charakterizuj fyzikální veličinu-SÍLA Odpověď: síla je vektorová fyzikální veličina, vyjadřuje míru vzájemného působení těles nebo polí, značka je F, v soustavě SI má jednotku newton se značkou N
Řekni znění ZÁKONU SETRVAČNOSTI. Odpověď: 1. Newtonův zákon-Zákon setrvačnosti: TĚLESO SETRVÁVÁ V KLIDU NEBO SE POHYBUJE PŘÍMOČAŘE STÁLE STEJNOU RYCHLOSTÍ, POKUD NENÍ PŘINUCENO VNĚJŠÍMI SILAMI TENTO STAV ZMĚNIT.
Otázky na použití zákonu setrvačnosti: 1 Otázky na použití zákonu setrvačnosti: 1. Proč se lyžař, který vjel ze svahu na vodorovnou stopu, hned nezastaví? Odpověď: Pohybuje se v důsledku setrvačnosti při současném působení tření zpomalujícího jeho pohyb.
2. Automobil, jedoucí příliš rychle na zledovatělé vozovce v zatáčce, vyjel ze silnice. Nakresli směr, v jakém automobil opustil silnici. Slovní řešení: Bude se pohybovat ve směru, v jakém vjel do zatáčky.
3. Proč při zakopnutí padáme kupředu? Odpověď: Noha se o kámen zastaví a tělo se v důsledku setrvačnosti pohybuje dále dopředu.
4) Vysvětli, proč třepáme s mokrým kabátem, abychom ho zbavili kapek vody. Odpověď: Třesením kabátu se překonává síla, kterou jsou kapky v látce drženy.
5) Proč se má na pohyblivé schody vstupovat z chůze, a nikoli z klidu? Odpověď: Pohyblivé schody působí na podrážky bot vodorovnou silou směrem dopředu, na tělo tato síla nepůsobí, proto chce setrvat v klidu. Pokud se pevně nedržíme madla, může nastat „pád na záda“.
6. Proč nemůže automobil zastavit okamžitě na místě, když mu do dráhy vběhne nepozorný chodec? Odpověď: Pohybující se automobil má značnou rychlost, která se postupně zmenšuje brzděním. Proti zmenšování rychlosti však působí velká setrvačnost automobilu.
Řekni znění ZÁKONU SÍLY Odpověď: 2. Newtonův zákon-Zákon síly Síla působící ve směru pohybu tělesa zvětšuje jeho rychlost. Síla působící proti směru pohybu tělesa způsobuje zmenšení jeho rychlosti. Změna rychlosti tělesa je tím větší, čím větší síla ne něj působí, a tím menší, čím větší je hmotnost tělesa.
Otázky na použití zákonu síly: 1 Otázky na použití zákonu síly: 1. Na raketu startující svisle vzhůru působí gravitační síla a tahová síla motoru. Která z těchto sil je větší? Nakreslete obrázek. Jakým pohybem se raketa po startu pohybuje? Odpověď: Větší je tahová síla motoru. Raketa se pohybuje pohybem zrychleným.
2. Šíp vystřelený lukem se po 5 metrech vodorovného letu zabodne do terče. V které části dráhy je urychlován a v které zpomalován jeho pohyb? Pohybuje se také rovnoměrným pohybem? Vysvětlete, které síly ovlivňují pohyb šípu. Řešení
Odpověď: Urychlování – po dobu působení tětivy luku na šíp. Zpomalování – po ostatní část dráhy letu. Rovnoměrným pohybem se NEPOHYBUJE. Síla působící tětivy a pak odpor prostředí.
3. Které síly působí na parašutistu s rozevřeným padákem 3. Které síly působí na parašutistu s rozevřeným padákem? Jaká je jejich výslednice, když parašutista klesá rovnoměrným pohybem? Odpověď: Gravitační síla a odpor prostření (vzduchu) – jestliže se pohybuje rovnoměrným pohybem, je výslednice všech sil na parašutistu rovna nule.
4. Při odbíjené vletí na hřiště ještě míč na košíkovou 4. Při odbíjené vletí na hřiště ještě míč na košíkovou. Který míč poletí při stejném úderu po smeči volejbalistky rychleji? Odpověď: MÍČ NA ODBÍJENOU, protože má menší hmotnost.
Řekni znění ZÁKONU AKCE A REAKCE Odpověď: 3. Newtonův zákon-Zákon akce a reakce DVĚ TĚLESA NA SEBE NAVZÁJEM PŮSOBÍ STEJNĚ VELIKÝMI SILAMI OPAČNÉHO SMĚRU (JEDNU ZE SIL OBVYKLE NAZÝVÁME AKCÍ A DRUHOU REAKCÍ).
Otázky na použití zákonu akce a reakce: 1. Na stole stojí láhev s vodou. Znázorni sílu, kterou působí láhev na stůl. Znázorni sílu, jíž působí stůl na láhev. Co platí o velikosti těchto sil? Slovní odpověď: Obě síly jsou svislé, stejně velké, ale opačného směru. Jde o akci a reakci.
2. Napínáš-li pružinu, cítíš, že musíš vyvíjet stále větší sílu 2. Napínáš-li pružinu, cítíš, že musíš vyvíjet stále větší sílu. Jak se mění síla, kterou působí pružina na tvoji ruku? Odpověď: Pružina působí vždy stejně velkou silou jako ruka na pružinu, ale opačným směrem.
3. Co se stane s raftovým člunem, který je v klidu u břehu, jestliže z něho nějaký člen posádky vyskočí na břeh? Odpověď: Člun a vyskakující člověk na sebe vzájemně působí silami (akce a reakce). Člun se bude pohybovat opačným směrem než vyskakující člověk, tj. od břehu.
Použité zdroje: doc. RNDr. Růžena Kolářová, CSc., PaedDr. Jiří Bohuněk, Fyzika pro 9. ročník základní školy, nakladatelství Prometheus, 2008, ISBN 978-80-7196-193-2. galerie office http://cs.wikipedia.org/wiki/ [cit.: 2012-04-13] http://www.vyukovematerialy.cz/fyzika/obr7/setrvat.jpg [cit.: 2012-04-13] http://www.kone-jizdarna.estranky.cz/img/picture/134/Zastaveni.jpg [cit.: 2012-04-13] http://fyzika.jreichl.com/data/M_dynamika_soubory/image016.png [cit.: 2012-04-13] http://www.symbinatur.com/obrazky/texty/1007/1.jpg [cit.: 2012-04-13] http://3zscheb.unas.cz/e-learning/fyzika%20web/silaajejimereni/silaF75.gif [cit.: 2012- 04-13]
Metodika prezentace: Žák charakterizuje fyzikální veličinu „síla“. Žák řekne symbol (značku) a jednotku vektorové veličiny síly. Žák umí graficky popsat sílu, určí působiště, velikost a směr. Žák zná znění Newtonových pohybových zákonů (zákon setrvačnosti, zákon síly, zákon akce a reakce). Žák odpovídá na otázky, které se týkají zákonu setrvačnosti, zákonu síly a zákonu akce a reakce.