Projekt: Cizí jazyky v kinantropologii - CZ.1.07/2.2.00/

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
NÁZEV ŠKOLY: 2. základní škola, Rakovník, Husovo náměstí 3 AUTOR: Mgr. Miroslava Šerá DATUM VYTVOŘENÍ: září 2011 NÁZEV: VY_32_INOVACE_04_Fyzika_6.ročníku.
Advertisements

Fyzika I Marie Urbanová Fyzika I-2016, přednáška 1 1.
Atmosférický tlak a jeho měření. Částice plynů konají neustálý neuspořádaný pohyb a mají mezi sebou velké mezery. Plyny jsou stlačitelné a rozpínavé.
Mechanické vlastnosti kapalin - opakování Vypracovala: Mgr. Monika Schubertová.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Mgr. Anna Červinková Název prezentace (DUMu): 7. Kinematika – rozlišování pohybů a jejich skládání v prakt. úlohách.
FIFEI-04 Mechanika – dynamika soustavy hmotných bodů a tuhých těles.
P RÁCE A VÝKON Ing. Jan Havel. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání pro potřeby.
Mechanika II Mgr. Antonín Procházka. Co nás dneska čeká?  Mechanická práce, výkon, energie, mechanika tuhého tělesa.  Mechanická práce a výkon, kinetická.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Mgr. Anna Červinková Název prezentace (DUMu): 14. Pohyby těles v gravitačním a tíhovém poli Země Název sady: Fyzika.
Jednoduché stroje Vypracovali: Daniel Mikeš Štěpán Kouba Třída: 1.A Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České.
Anotace : Materiál je určen pro žáky 6. ročníku. Prezentace slouží k rozšíření učiva o síle jako odvozené fyzikální veličině. Žák si připomene a prohloubí.
Skládání rovnoběžných a různoběžných sil-souhrnná cvičení
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Mgr. Anna Červinková
Autor: Mgr. Svatava Juhászová Datum: Název: VY_52_INOVACE_23_FYZIKA
DUM:VY_32_INOVACE_IX_1_17 Výkon Šablona číslo: IX Sada číslo: I
2.2. Dynamika hmotného bodu … Newtonovy zákony
NÁZEV ŠKOLY: S0Š Net Office, spol. s r.o, Orlová Lutyně
Síla a skládání sil Ing. Jan Havel.
AUTOR: Mgr. Milada Zetelová
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Lubomíra Moravcová Název materiálu:
Střední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektu
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Skládání rovnoběžných a různoběžných sil
Fyzikální síly.
Matematicko-fyzikální projekt Vektory
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Grafika Prostředí picture
Projekt: Cizí jazyky v kinantropologii - CZ.1.07/2.2.00/
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Fyzika Účinek síly na těleso otáčené kolem pevné osy. Páka.
Skládání sil, rovnováha sil
Skládání rovnoběžných sil
SŠ-COPT Uherský Brod Mgr. Anna Červinková 16. Jednoduché stroje
Projekt: Cizí jazyky v kinantropologii - CZ.1.07/2.2.00/
VY_32_INOVACE_
Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště
Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště
Opakování 3 Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
(a s Coriolisovou silou)
Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o.
Fyzika 7.ročník ZŠ Otáčivé účinky sil Creation IP&RK.
Fyzika 7.ročník ZŠ S í l a, Skládání sil, Těžiště. Creation IP&RK.
Fyzika 7.ročník ZŠ Tření, Třecí síla Creation IP&RK.
VNITŘNÍ ENERGIE TĚLESA
Skládání sil.
Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Pohybové zákony Přecházet přes silnici nebo přes koleje může být.
Otáčivý účinek síly.
Fyzika 7.ročník ZŠ Newtonovy pohybové zákony Creation IP&RK.
Soustava částic a tuhé těleso
DUM:VY_32_INOVACE_IX_1_19 Páka
Kontrolní test znalostí
PEVNÉHO TĚLESA A KAPALINY
Pohybové zákony Vyjmenuj Newtonovy pohybové zákony
Mechanika IV Mgr. Antonín Procházka.
VLASTNOSTI KAPALIN
FFZS-02 Mechanika – kinematika a dynamika hmotného bodu
Pohyby v homogenním tíhovém poli
Skládání rovnoběžných a různoběžných sil-souhrnná cvičení
Vzorový výpočet slovní úlohy – dráha, čas
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
2.2. Dynamika hmotného bodu … Newtonovy zákony
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
MECHANIKA TUHÉHO TĚLESA
2. Centrální gravitační pole
Tečné a normálové zrychlení
Zákon setrvačnosti VY_32_INOVACE_FYZ_1_28
Vzorový výpočet slovní úlohy – dráha, čas
Transkript prezentace:

Projekt: Cizí jazyky v kinantropologii - CZ.1.07/2.2.00/15.0199 Biomechanika 3 Skládání sil Daniel Jandačka, PhD. Projekt: Cizí jazyky v kinantropologii - CZ.1.07/2.2.00/15.0199

Výsledná síla = modrá reakční – červená tíhová Vektorový součet všech sil působících na těleso vyjadřuje výslednou sílu. Vertikální výskok vrhače koulí s činkou Měřeno v Centru diagnostiky lidského pohybu Ostravské univerzity Výsledná síla = modrá reakční – červená tíhová

Měřeno v Centru diagnostiky lidského pohybu Ostravské univerzity V případě sil, které působí v jedné přímce, můžeme síly skládat algebraicky. 100 N 200 N 400 N Příklad Trenér asistuje svému svěřenci při zvedání nakládací činky o hmotnosti 100 kg v případě cvičení bench press. Trenér působí na nakládací činku silou 70 N a sportovec silou 920 N směrem vzhůru. Podařilo se jim zvednout nakládací činku? Jakou výslednou silou bylo působeno na činku? Řešení Tíhovou sílu činky můžeme vypočítat takto: FG = mg = 100 ⋅ 9,81 = 981 N. Předpokládejme, že směr působení síly vzhůru je směr kladný, tedy: F = 70 N + 920 N + (−981 N) = 9 N. Výsledná síla F je tedy 9 N a sportovec s dopomocí trenéra nakládací činku zvedne.

Sbíhavé síly Pokud spojíme působiště horizontální síly a koncový bod vertikální síly, získáme sílu výslednou. Resultant (Net) force can also be described by the angle between the resultant force and either the vertical or horizontal line.

Trigonometrická technika Příklad Vertikální reakční síla země (normálová kontaktní síla), která působí na nohu běžce, má velikost FRA = 2200 N, třecí síla působí směrem dozadu a její velikost je FRB = 500 N. Jaký je směr a velikost výslednice těchto dvou sil FRC? Obrázek Došlap při běhu. Modrá šipka reprezentuje výslednou reakční sílu FRC. Černé šipky reprezentují třecí složku reakční síly FRB a vertikální složku reakční síly FRA, které působí na chodidlo. Řešení Použijeme Pythagorovu větu k výpočtu výsledné síly: FRA2 + FRB2 = FRC2 FRC2 = 22002 + 5002 FRC = 2256 N. Funkci arkustangens (arctg FRC / FRB) Fpoužijeme ke stanovení úhlu mezi výslednou a horizontální silou: Výsledná síla FRC má velikost 2256 N a svírá úhel α = 77,5° s horizontální rovinou.

Velikost výsledné síly dvou působících kolmých sil můžeme získat pomocí Pythagorovy věty, její směr pomocí trigonometrie.

Rozklad sil Rozklad sil do složek nám umožňuje analyzovat příčiny pohybu ve směru vertikálním, mediolaterálním a anteroposterior odděleně. Obrázek Rozklad reakční síly působící na chodidlo člověka při chůzi do tří složek. Plná čára představuje složky reakční síly působící na levou nohu a přerušovaná čára složky reakční síly působící na pravou nohu. Modře jsou značeny vertikální, černě anteroposteriorní a šedě mediolaterální složky síly. Rozklad sil umožňuje lepší pochopení nervosvalových funkcí člověka při mnoha pohybových úkolech.

Rovnováha Statika je oblast mechaniky zabývající se silami, které působí na tělesa ve statické nebo dynamické rovnováze. Při dynamické rovnováze se tělesa pohybují s konstantní rychlostí co do velikosti i směru (přímočarý pohyb) Při statické rovnováze jsou tělesa v klidu V obou případech je výsledná síla působící na tělesa nulová.

V diagramu volného tělesa je nakresleno zkoumané těleso (sportovec) a vnější síly, které na něj působí. Obrázek Diagram volného tělesa. FR je součet reakčních sil působících na obě končetiny a FG je tíhová síla působící na tělo sportovce. Poznámka Reakční síly ve skutečnosti vznikají při kontaktu chodidel s podlahou. Přesto ilustrativně můžeme v diagramu volného tělesa zakreslit výslednou reakční sílu, jejíž bod aplikace je mimo kontakt podložky a chodidla v takzvaném centru tlaku „centre of pressure”.

Statická analýza Působí-li na těleso ve statické nebo dynamické rovnováze pouze dvě síly, jsou opačně orientované a mají stejnou velikost. Příklad Vzpěrač hmotnosti 70 kg zvedl činku o hmotnosti 90 kg a drží ji nad hlavou. Pokud drží činku, jsou obě tělesa (vzpěrač a činka) ve statické rovnováze. Jaká je síla, která musí působit na vzpěračovy nohy, aby byl ve statické rovnováze?

Projekt: Cizí jazyky v kinantropologii - CZ.1.07/2.2.00/15.0199 Děkuji za pozornost Projekt: Cizí jazyky v kinantropologii - CZ.1.07/2.2.00/15.0199