VY_32_INOVACE_Slo_III_02 Uhlovodíky – Alkany ppt.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Jakékoliv další používání podléhá autorskému zákonu.
Advertisements

Organická chemie organické sloučeniny vznikají životní činností rostlin a živočichů – při látkových přeměnách v organismech jsou základní stavební složkou.
Co víme o Uhlovodících Předmět: Chemie Ročník: devátý
Organická chemie.
Uhlovodíky VY_32_INOVACE_G2 - 12
Opakovací otázky na uhlovodíky
Uhlovodíky, rozdělení uhlovodíků, alkany
Nasycené uhlovodíky Martina Kubáčková.
Identifikace vzdělávacího materiáluVY_52_INOVACE_SlL211 EU OP VK Škola, adresaGy a SOŠ Přelouč, Obránců míru 1025 AutorMgr. Vendula Salášková Období tvorby.
Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Předmět: Chemie Ročník: 9. ročník
Alkany –definice, příklady
Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Alkany = uhlovodíky s jednoduchými vazbami (nasycené uhlovodíky)
Organická chemie.
Elektronická učebnice – II
jméno autora Mgr. Eva Truxová název projektu
CZ.1.07/1.1.10/
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
Projekt Škola do života
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu: VY_32_INOVACE_CHE_406.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Soubor prezentací : CHEMIE PRO III. ROČNÍK GYMNÁZIA
Alkany.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Alkany, cykloalkany.
CZ.1.07/1.1.10/
Uhlovodíky - shrnutí Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98
Názvosloví organických sloučenin
CZ.1.07/1.1.10/
Písemka lineární uhlovodíky
ALKANY.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_123.
NÁZVOSLOVÍ, DĚLENÍ, VZORCE
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Alkyny.
Názvosloví organických sloučenin
NÁZVOSLOVÍ ALKANŮ VY_32_INOVACE_3.2.CH2.02/Cc Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Lenka Ciencialová CZ.1.07/1.5.00/
ZÁKLADNÍ ŠKOLA BENÁTKY NAD JIZEROU, PRAŽSKÁ 135 projekt v rámci operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST Šablona číslo: V/2 Název: Využívání.
Nejjednodušší uhlovodíky
Alkany.
Ch_027_Alkany Ch_027_Uhlovodíky_Alkany Autor: Ing. Mariana Mrázková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo.
Název školy: Základní škola Městec Králové Autor: Ing: Hana Zmrhalová Název: VY_32_INOVACE_02_CH9 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Téma:Uhlovodíky,
Název školy: Základní škola Městec Králové Autor: Ing. Hana Zmrhalová Název: VY_32_INOVACE_13_CH 9 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Téma: ORGANICKÁ.
Organická chemie Přírodovědný seminář – chemie 9. ročník ZŠ Benešov, Jiráskova 888 Ing. Bc. Jitka Moosová.
ALKENY Chemie 9. třída.
Název projektu: Zkvalitnění výuky cizích jazyků
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
VY_32_INOVACE_Slo_III_05 Cykloalkany ppt.
VY_32_INOVACE_CH.8.A Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Tereza Hrabkovská Název materiálu: VY_32_INOVACE_CH.8.A.16_PALIVA Název: Paliva.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha-východ
Téma :Názvosloví alkanů, vlastnosti, použití
Uhlovodíky Chemie 9. třída.
VY_32_INOVACE_Slo_I_09 Dusík ppt.
Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.26/
Název: Využívání informačních a komunikačních technologií ve výuce
AUTOR: Mgr. Blanka Hipčová NÁZEV: VY_52_INOVACE_02_CH+PŘ_09
Chemie pro 9.ročník zš Mgr. Iveta Ortová
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
VY_32_INOVACE_124_Alkany Šablona Identifikátor školy:
Název školy ZŠ Elementária s.r.o Adresa školy Jesenická 11, Plzeň
VY_32_INOVACE_Slo_III_10 Alkyny ppt.
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Tomáš.
VY_32_INOVACE_Slo_III_01 Organická chemie ppt.
Deriváty uhlovodíků.
Alkany a cykloalkany.
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
A324 A324.
Organická chemie organické sloučeniny vznikají životní činností rostlin a živočichů – při látkových přeměnách v organismech jsou základní stavební složkou.
Digitální učební materiál
NÁZVOSLOVÍ UHLOVODÍKŮ
Transkript prezentace:

VY_32_INOVACE_Slo_III_02 Uhlovodíky – Alkany ppt. Název projektu: OP VK 1.4.72038519 Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/21.2952 OP Vzdělání pro konkurenceschopnost 1.4. Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních školách Autor materiálu: Michala Slováčková

Uhlovodíky Alkany

Uhlovodíky největší skupina organických sloučenin nejjednodušší organické sloučeniny obsahují pouze C a H - uhlo/vodík Patří sem alkany, cykloalkany, alkeny, alkyny a areny

Alkany Název sloučeniny zakončen na -an Ve vzorci mají pouze jednoduché vazby! Obecný vzorec Cn H2n + 2 (z něj odvodím sumární) Podle počtu uhlíků rozlišujeme: 1C methan 2C ethan 3C propan 4C butan 5C pentan 6C hexan 7C heptan 8C oktan 9C nonan 10C dekan

Uhlovodíkové zbytky – substituenty vznikají odtržením atomu vodíku z uhlovodíku název – spočítat uhlíky a koncovka alkanu se zamění za příponu –yl substituent je vše, co vyčnívá ze základního řetězce, jsou to postranní řetězce uhlovodík   substituent methan CH4 methyl CH3- ethan CH3-CH3 ethyl CH3-CH2- propan CH3-CH2-CH3 propyl CH3-CH2-CH2 - butan CH3-CH2-CH2-CH3 butyl CH3-CH2-CH2-CH2- pentyl hexyl heptyl oktyl nonyl dekyl

methyl ethyl

I. Najdeme nejdelší řetězec (= hlavní řetězec). II. Řetězec očíslujeme tak, aby čísla, vyjadřující polohu substituentů, byla co nejnižší. III.V názvu řadíme substituenty podle abecedy (butyl, dekyl, ethyl…methyl, propyl…) IV.Větší počet stejných substituentů se vyjadřuje předponou 2x di-, 3x tri-, 4x tetra-, 5x penta- V. Při každém přechodu slovo-číslo-slovo píšeme pomlčku VI. Do názvu nejdřív píšeme všechny substituenty i s jejich polohou, na konec připojíme název základního řetězce

1)Tvorba názvu ze vzorce: 2 3 4 5 methyl ethyl 2-ethyl - 4 - methylpentan

2) Tvorba vzorce z názvu: 1 2 3 4 CH3 - CH -  CH3 2,3-dimethylbutan 2) Tvorba vzorce z názvu: např. : 2-methylbutan 1 2 3 4 C - C - C - C CH3 - CH - CH2 - CH3  CH3  CH3

Zde použít prezentaci na procvičování názvosloví III/03

Vlastnosti alkanů Skupenství – methan-butan = plynné pentan-16C = kapalné 17C a více = pevné Reaktivita - alkany◄alkeny◄alkyny Vodivost – elektricky nevodivé Rozpustnost – nerozpouštějí se ve vodě - kapalné alkany jsou rozpouštědla (např.tuků) methan-butan – bezbarvé, snadno zápalné, extrémě hořlavé plyny (obsaž. v zemním plynu)

Významné alkany Methan bezbarvý plyn, bez zápachu, nejedovatý, výbušný http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/5/58/Methane-3D-balls.png Methan bezbarvý plyn, bez zápachu, nejedovatý, výbušný je obsažen v zemním plynu(plyn v plynových sporácích- kvůli bezpečnosti je uměle aromatizován) zemní plyn, bahenní plyn(rýžoviště), důlní plyn (výbuchy v dolech), bioplyn (střevní plyn) skleníkový plyn – velkou měrou se podílí na vzniku skl.efektu (globální oteplování)

Významné alkany Propanbutan bezbarvé plyny, hořlavé http://cs.wikipedia.org/wiki/Propan Propanbutan bezbarvé plyny, hořlavé stlačením plyny zkapalní - propan-butanové lahve (cestovní vařiče, lampy) LPG (Liquefied petroleum gas – zkapalněný ropný plyn) - pohon automobilů

KONEC

Zdroje: Beneš. P, Pumpr V. , Banýr J. Základy praktické chemie 2 Zdroje: Beneš.P, Pumpr V., Banýr J. Základy praktické chemie 2.díl pro 9.ročník základní školy. Praha: Fortuna, 2006. 79 s. ISBN 80-7168-879-7 Datum vytvoření: 2.1.2012 Předmět: chemie Ročník: devátý Anotace: po ověření prezentace budou žáci schopni charakterizovat uhlovodíky, zvláště pak alkany, vyjmenují desatero základních uhlovodíků a budou umět aplikovat zásady při tvorbě názvu a vzorce alkanů