RYCHLOSTNÍ SCHOPNOSTI

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
© Tom Vespa. Měkota 1) reakční rychlostní schopnost: a) jednoduchá: od podnětu do začátku pohybu (podněty mohou být dotykové - taktilní, sluchové - akustické,
Advertisements

Ročník: 1. Vzdělávací obor: Tělesná výchova Tematický okruh: Sportovní hry Téma: Hry s míči Jméno autora: Mgr. Renata Kynzlová Vytvořeno dne: 5. září 2012.
Ekonomika organizací Pracovní výkon a jeho odměňování.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Experimentální metody oboru – Pokročilá tenzometrie – Měření vnitřního pnutí Další využití tenzometrie Měření vnitřního pnutí © doc. Ing. Zdeněk Folta,
Význam diferenciálních rovnic převzato od Doc. Rapanta.
RYCHLOSTNÍ SCHOPNOSTI Kateřina Hanáková Lucie Hinnerová Andrea Kuczmanová.
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
Mechanika II Mgr. Antonín Procházka. Co nás dneska čeká?  Mechanická práce, výkon, energie, mechanika tuhého tělesa.  Mechanická práce a výkon, kinetická.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ J. E. Purkyně Libochovice AUTOR: RNDr. Adéla Lipšová NÁZEV: VY_52_INOVACE_23_BEZPEČNOST PRÁCE TÉMA: BEZPEČNOST PRÁCE ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/
Autor: Mgr. Tomáš SládekGVH HořoviceVY_52_INOVACE_ZSV1_21 POZORNOST.
VY_52_INOVACE_02_Práce, výkon, energie Základní škola Jindřicha Pravečka Výprachtice 390 Reg.č. CZ.1.07/1.4.00/ Autor: Bc. Alena Machová.
Lukáš Hochmann. Definice rychlostních schopností Schopnost uskutečnit pohybový akt v co nejkratším čase Schopnost vyvíjet činnost s maximální intenzitou.
Zatoulaná klubíčka prostorové vztahy NA, POD, ZA, PŘED, VPRAVO, VLEVO.
MLADÝ ZÁCHRANÁŘ 2012 PRO DĚTI ZÁKLADNÍH ŠKOL MLADÝ ZÁCHRANÁŘ 2012 SOUTĚŽ PRO DĚTI ZÁKLADNÍH ŠKOL HZS Ústeckého kraje.
Celistvost lidského organismu. Šablona : V/2 Sada: 2/36 Ověření ve výuce: Třída: 5 Datum: Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Pořadové.
Novela školského zákona v návaznosti na předškolní vzdělávání a školní stravování Bc. Eva Martinková, odbor školství, mládeže, tělovýchovy a sportu Krajský.
Vyhláška č. 326/2006 Sb., o atestačním řízení pro elektronické nástroje Mgr. Martin Plíšek.
2 Marketingové koncepce
Bezpečnost silniční a železniční dopravy
Důležité informace pro rodiče vycházejících žáků
Kriminalistická charakteristika trestného činu
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Měření délky pevného tělesa
ČAS.
Proudové chrániče.
Testy vytrvalostních schopností
Plánování ve školní tělesné výchově
STAVBA TĚLA VY_32_Inovace_09OT- 3 autor: Mgr. Tereza Olejníková
Rozšiřující testy kondičních schopností
Strečink Je možné provádět denně po tréninku, nejméně však 4x týdně nejlépe 2-3 hodiny po posledním tréninku dne (svaly již nejsou tak zakyselené a nejsou.
2.2. Dynamika hmotného bodu … Newtonovy zákony
Matematika 3 – Statistika Kapitola 4: Diskrétní náhodná veličina
Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
HUDEBNÍ VÝCHOVA ORFFOVY HUDEBNÍ NÁSTROJE
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Střední vzdělávání Maturitní zkoušky Změny právních předpisů
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ MĚSTEC KRÁLOVÉ
Význam utkání v sportovních hrách
Vybraná témata teorie tělesné výchovy
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
Tělesná zdatnost ve školní tělesné výchově
Fakulty elektrotechnické Západočeské univerzity
Tělesná zdatnost ve školní tělesné výchově
Rychlostní schopnosti (speed, Schnelligkeit)
Tělesný, funkční a psychický vývoj dětí a mládeže
Běžné reprezentace grafu
Poměr v základním tvaru.
KINETICKÁ TEORIE STAVBY LÁTEK.
Management Přednáška 7, 8: Plánování.
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_16_FUNKCNI_STYLY Název materiálu:
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Technické prostředky v požární ochraně
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Digitální učební materiál
Jak postupovat při měření?
Útočné činnosti jednotlivce vztahového typu
Pravděpodobnost a statistika
Tresty a ochranná opatření ( trestní sankce)
Digitální gramotnost Informatické myšlení
Vytrvalostní schopnosti (endurance abilities, Ausdauerfähigkeit)
Teorie chyb a vyrovnávací počet 1
Testování koordinačních schopností © Tom Vespa.
KOORDINAČNÍ SCHOPNOSTI
Testování rychlostních schopností © Tom Vespa.
Poměr v základním tvaru.
Kondiční PŘÍPRAVA LAKROS.
Zvukové jevy.
Diagnostika dítěte předškolního věku
Transkript prezentace:

RYCHLOSTNÍ SCHOPNOSTI

RYCHLOSTNÍ SCHOPNOSTI PŘEDMĚT: Antropomotorika DATUM: 26.10.2015 AUTORKY: Bc. Klára Vevurková Bc. Erika Musilová Bc. Gabriela Juřinová

Pojem rychlostní schopnosti Rychlostní schopnosti jsou považovány za jedny ze základních pohybových schopností člověka. Jedná se o motorické výkony, které charakterizuje z fyzikálního pohledu vysoká až maximální rychlost pohybu. Co se týká charakteru a struktury činnosti, v úvahu přicházejí jak jednoduché elementární pohyby, tak i složité činnosti lokomoční i nelokomoční případně jejich kombinace. Masarykova univerzita - univerzita s budoucností

Definice rychlostní schopností lze definovat jako „schopnost provést motorickou činnost nebo realizovat určitý pohybový úkol v co nejkratším časovém úseku“ (Čelikovský, et al., 1990). Rychlost je pohybová schopnost konat pohybovou činnost – do 20 s. – v daných podmínkách (konstantní dráha nebo čas bez odporu nebo s malým odporem) co nejrychleji (Choutka, 1991). Rychlost (sportovního) pohybu je schopnost reagovat pokud možno co nejrychleji na podnět nebo provést při působení minimálního odporu pohyb co nejrychleji (Martin, et al.,1992). Masarykova univerzita - univerzita s budoucností

Klasifikace rychlostní schopností Reakční rychlostní schopnost Realizační rychlostní schopnost Masarykova univerzita - univerzita s budoucností

Reakční rychlostní schopnost je definována jako „schopnost rychlého a smysluplného zahájení a provedení krátkodobé pohybové činnosti celého těla jako reakce na více či méně komplikované signály nebo na předchozí pohybové činnosti, popřípadě na aktuální situační podněty“ (Hirtz, 1985). Měkota (2005) definuje reakční schopnost jako „ schopnost zahájit (účelný) pohyb na daný podnět v co nejkratším čase. Reakční doba je však závislá především na druhu podnětu. V úvahu přicházejí podněty taktilní (dotykové), akustické (zvukové) a vizuální (zrakové). Masarykova univerzita - univerzita s budoucností

Realizační rychlostní schopnost lze definovat jako „schopnost provést motorickou činnost nebo realizovat určitý pohybový úkol v co nejkratším časovém úseku“ (Čelikovský, 1990). Realizační rychlostní schopnost je chápána jako schopnost, která vyjadřuje jen takovou pohybovou činnost, při níž není maximální výkon limitován únavou (Grosser, 1992). Komeštík, (1995) definuje realizační rychlostní schopnost jako vnitřní systém organizmu k provedení změny polohy těla, její části nebo objektu podle zadaného pohybového úkolu co nejrychleji nebo co nejvyšší frekvencí. Masarykova univerzita - univerzita s budoucností

Diagnostika rychlostních schopností Úroveň rychlostních schopností usuzujeme obdobně jako u ostatních motorických schopností z výsledků standardizovaných testů. Při diagnostice se uplatňují testy dvojího druhu: Testy laboratorní Testy terénní Masarykova univerzita - univerzita s budoucností

Testy laboratorní Laboratoř poskytuje standardizované podmínky a umožňuje využívat počítačovou techniku. Při laboratorních testech se využívá přístrojů jako jsou reaktometry. Toto zařízení dovoluje testovat jak jednoduché podněty, tak i podněty složité. Testování akční rychlosti jednoduchých pohybových aktů lze provádět pomocí mikrospínačů či fotobuněk. Masarykova univerzita - univerzita s budoucností

– testy, které jsou proveditelné v přirozeném prostředí. Testy terénní – testy, které jsou proveditelné v přirozeném prostředí. Vybrané testy jsou rovněž součástí baterií pro zjišťování základní výkonnosti, nebo zdravotně orientované zdatnosti. Při tvorbě testů nebo testových baterií je kladen důraz na některou z následujících oblastí: 1) rychlost splnění zadaného pohybového úkolu (časová charakteristika) 2) složitost pohybu, kterou proband ještě zvládne 3) přesnost provedení pohybu Masarykova univerzita - univerzita s budoucností

TESTY REAKČNÍCH SCHOPNOSTÍ DIAGNOSTIKA: Laboratorní podmínky Měření úrovně reakční schopnosti Přesné Terénní podmínky Hodnotí reakční dobu napřímo Pomocí pomůcek - nepřímo Méně přesné Masarykova univerzita - univerzita s budoucností

TESTY REAKČNÍCH SCHOPNOSTÍ REAKTOMETRIE Reaktometr předá zvukový nebo vizuální signál + zárověň spouští stopky Testovaná osoba reaguje stisknutím tlačítka Měří se komplexní reakční rychlost Hodnocení – čas v milisekundách Masarykova univerzita - univerzita s budoucností

TESTY REAKČNÍCH SCHOPNOSTÍ REAKTOMETRIE Masarykova univerzita - univerzita s budoucností

TESTY REAKČNÍCH SCHOPNOSTÍ ZACHYCENÍ PLOCHÉHO MĚŘÍTKA RUKOU Zrakový analyzátor Testovaná osoba sedí u stolu, ruka přesokraj stolu, chycení plochého měřítka pomocí palce a prstů Opakování 20x Hodnocení – měření v cm, 5 nejlepších i nejhorších se škrtá a ze zbylých – arit. průměr Masarykova univerzita - univerzita s budoucností

TESTY REAKČNÍCH SCHOPNOSTÍ ZACHYCENÍ PLOCHÉHO MĚŘÍTKA RUKOU Masarykova univerzita - univerzita s budoucností

TESTY REAKČNÍCH SCHOPNOSTÍ ZACHYCENÍ PLOCHÉHO MĚŘÍTKA NOHOU Zrakový analyzátor Testovaná osoba sedí čelem ke stěně a padající ploché měřítko zachycuje přitisknutím špičky nohy ke stěně Opakování 20x Hodnocení – měření v cm, 5 nejlepších i nejhorších se škrtá a ze zbylých – arit. průměr Masarykova univerzita - univerzita s budoucností

TESTY REAKČNÍCH SCHOPNOSTÍ ZACHYCENÍ PADAJÍCÍ GYMNASTICKÉ TYČE Zrakový analyzátor Testovaná osoba sedí rozkročmo na židli, ruka opřená o opěradlo, examinátor vloží do otevřené dlaně tyč tak, aby nulový bod byl na úrovni horního okraje ruky, v dalších 4s pustí tyč Opakování 5x Hodnocení – měření v cm, nejlepší i nejhorší se škrtá a ze zbylých 3 – aritmetický průměr Masarykova univerzita - univerzita s budoucností

TESTY REAKČNÍCH SCHOPNOSTÍ BATAK TEST Zrakový analyzátor, koordinace 12 disků, které jsou náhodně rozsvěcovány, cílem je se jich co nejrychleji dotknout 60s, počítá se počet dotyků Rekord Jenson Button (F1), 114 dotyků Masarykova univerzita - univerzita s budoucností

https://www.youtube.com/watch?v=cyy4lqRERJM Masarykova univerzita - univerzita s budoucností

TESTY REAKČNÍCH SCHOPNOSTÍ Test na zistení schopnosti reagovat na vizuální podnět v pohybu. Skouška pro všechni druhy sportu. Zisťuje schopnost hráče reagovat na dení v poli. Jednoduchý princip. Hráč v pohybu protne senzor a ten rozsvíti další. Hráč musí reagovat zmenou směru pohybu na svetlo. Masarykova univerzita - univerzita s budoucností

https://www.youtube.com/watch?v=fvjfreTBi8s Masarykova univerzita - univerzita s budoucností

TESTY REALIZAČNÍCH SCHOPNOSTÍ Vycházejí z doby trvání vlastního vnějšího pohybového projevu. K hodnocení využívána časová charakteristika. Projevují se společně se silovými nebo koordinačními shopnostmi. Ovlivňovány flexibilitou. Masarykova univerzita - univerzita s budoucností

TESTY REALIZAČNÍCH SCHOPNOSTÍ DIAGNOSTIKA ACYKLICKÝCH SCHOPNOSTÍ Testování jednoduchých pohybových aktů Předpažení, přednožení, atd. Pomocí fotobuněk je zaznamenána rychlost pohybu. Hodnocení - Zaznamenáváme rychlost pohybu s přesností až na tisíciny sekundy. Masarykova univerzita - univerzita s budoucností

TESTY REALIZAČNÍCH SCHOPNOSTÍ DIAGNOSTIKA CYKLICKÝCH SCHOPNOSTÍ TAPPINK PAŽÍ Frekvenční rychlost horních končetin. Testovaná osoba se střídavě dotýká dvou terčů (průměr 20cm), které jsou připevněny na stole ve vzdálenosti 80cm. Testovaná osoba položí svou nedominantní paži na desku a dominantní ruku překřížením na kruhový terč. Na pokyn se střídavě dotýká obou terčů. Masarykova univerzita - univerzita s budoucností

TESTY REALIZAČNÍCH SCHOPNOSTÍ Hodnocení – zaznamenáváme čas v desetinách sekund potřebný na vykonání 25 střídavých dotyků. Dotyk mimo terč se nepočítá. 2 pokusy, lépe se hodnotí. Masarykova univerzita - univerzita s budoucností

TESTY REALIZAČNÍCH SCHOPNOSTÍ DIAGNOSTIKA CYKLICKÝCH SCHOPNOSTÍ TAPPINK NOHOU V SEDĚ Frekvenční rychlost dolních končetin. Testovaná osoba sedí na židli a pohybuje preferovanou nohou přes 15 cm vysokou desku tak, aby se vždy dotknul špičkou země. Počítá se cyklus – 2 dotyky. Masarykova univerzita - univerzita s budoucností

TESTY REALIZAČNÍCH SCHOPNOSTÍ Hodnocení – zaznamenáváme počet správně provedených cyklů za 20 sekund. Masarykova univerzita - univerzita s budoucností

TESTY REALIZAČNÍCH SCHOPNOSTÍ DIAGNOSTIKA CYKLICKÝCH SCHOPNOSTÍ Člunkový běh 10x5 m – eurofit test Běžecké rychlostní schopnosti se změnou směru. Testovaná osoba zaujme postavení těsně před startovní čárou. Po startovním povelu vybíhá k druhé čáře vzdálené od první 10m. Opět je nutné, aby obě chodidla překročila čáru. Počet přeběhů je 5. Masarykova univerzita - univerzita s budoucností

TESTY REALIZAČNÍCH SCHOPNOSTÍ Hodnocení – zaznamenáváme čas jednoho pokusu s přesností na 0,1 s. Masarykova univerzita - univerzita s budoucností

TESTY REALIZAČNÍCH SCHOPNOSTÍ DIAGNOSTIKA KOMPLEXNÍCH SCHOPNOSTÍ Střelba na koš za 15s Komplexní rychlostní schopnosti. Testovaná osoba se co nejrychleji na povel musí dostat k basketbalovému míči a libovolným způsobem se snaží hodit koš. Nikdo nesmí podávat míč. Hodnocení - Zaznamenáváme počet střelených košů za daný čas. Masarykova univerzita - univerzita s budoucností

TESTY REALIZAČNÍCH SCHOPNOSTÍ DIAGNOSTIKA KOMPLEXNÍCH SCHOPNOSTÍ Běh k očíslovaným medicimbalům Komplexní rychlostní schopnosti. Testovaná osoba stojí zády před medicinbalem označeným „start“. Za ním leží ve vzdálenosti 3m na polokružnici 5 medicinbalů vzdálených od sebe 1,5m a viditelně označených čísly od 1 do 5. Čísla nejsou v uspořádaném sledu. Masarykova univerzita - univerzita s budoucností

TESTY REALIZAČNÍCH SCHOPNOSTÍ Na povel testujícího testovaná osoba běží k určenému číslem označenému medicinbalu, dotkne se ho rukou a běží zpět k startovnímu medicinbalu. Krátce před dotykem rukou startovního medicinbalu zavolá testující nové náhodně vybrané číslo. Pokus končí, když se testovaná osoba 3x rozběhne k určeným medicinbalům a dotkne se rukou naposledy startovního medicinbalu. Masarykova univerzita - univerzita s budoucností

TESTY REALIZAČNÍCH SCHOPNOSTÍ Hodnocení - Měří se čas od zavolání 1. čísla až do posledního dotyku rukou startovního medicinbalu. Testovaná osoba má jeden platný pokus. 5 1,5,m 1,5,m 1 2 1,5,m 1,5,m 3 4 3m medicinbal Masarykova univerzita - univerzita s budoucností

TESTY REALIZAČNÍCH SCHOPNOSTÍ Masarykova univerzita - univerzita s budoucností

https://www.youtube.com/watch?v=aHcZ9_M1o-A Masarykova univerzita - univerzita s budoucností

ZDROJE Havel, Z., Hnízdil, J. (2010) Rozvoj a diagnostika rychlostních schopností. Pedagogická fakulta UJEP v Ústí nad Labem Čelokovsky, S. (1990). Antropomotorika pro studující tělesnou výchovu. 3rd. ed. Praha CR:SPN. Choutka, M., Dovalil, J. (1991) Sportovní trénink. Praha CR: Olympia Hirtz, P. (1985) Koordinative Fähigkeiten im Schulsport. Berlin DE: Volk und Wissen . Měkota, K., Kovář, R. & Štěpanička , J. (1988) Antropomotorika II. 1st. ed. Olomouc CR: Pedagogická fakulta UP. Komeštík, B. Antropomotorika. (1995) 1st. ed. Hradec Králové CR: Gaudeamus Masarykova univerzita - univerzita s budoucností

Děkujeme za pozornost!