Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
FORMOVÁNÍ POVRCHU Vnější činitelé.
Advertisements

ČINNOST VĚTRU (EOLICKÁ ČINNOST).
ZŠ ŠKOLNÍ VRCHLABÍ Vyrobeno v rámci programu MŠMT : EU – OP VK 2010.
Endogenní (vnitřní) pochody
JAK SE MĚNÍ POVRCH ZEMĚ.
VNĚJŠÍ GEOLOGICKÉ SÍLY
Př_153_Geologie_Činnost větru
Zpracoval: ing. Pavel Králík
VNĚJŠÍ GEOLOGICKÉ DĚJE
Vnější geologické děje
VNĚJŠÍ PŘÍRODNÍ ČINITELÉ narušují zemský povrch dochází k pozvolnému rozpadu hornin = ZVĚTRÁVÁNÍ takto narušený povrch je postupně zarovnáván.
POVRCH ZEMĚ JAKO VÝSLEDEK PŮSOBENÍ PŘÍRODNÍCH ČINITELŮ
PEDOSFÉRA PŮDA NA ZEMI.
Exogenní geologické děje
GEORELIÉF Mgr. Jana Nováková.
FORMOVÁNÍ POVRCHU ZEMĚ
Vznik a vývoj litosféry
Přírodní činitelé.
DOTVÁŘENÍ ZEMSKÉHO POVRCHU
VNĚJŠÍ GEOLOGICKÉ DĚJE
VNĚJŠÍ GEOLOGICKÉ DĚJE
Př_153_Geologie_Činnost větru
VNĚJŠÍ GEOLOGICKÉ DĚJE
VNĚJŠÍ GEOLOGICKÉ DĚJE A VZNIK USAZENÝCH HORNIN
Půdní obal Země, nacházející se na povrchu litosféry.
Jakékoliv další používání podléhá autorskému zákonu.
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Člověk a jeho svět 4. ročník
VY_52_INOVACE_PŘ.9.33 – EROZE - prezentace
CO DOKÁŽE EROZE….
Dotváření zemského povrchu
Zvětrávání a činnost větru
ZVĚTRÁVÁNÍ Vítek Urban listopad 2004 prima.
Zvětrávání, eroze Zvětrávání je proces, při kterém dochází k rozpadu hornin. Zvětrávání způsobuje např. voda, rozdílná teplota, led, sníh, vítr, kořeny.
PEDOLOGIE A OCHRANA PŮDY
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
L ITOSFÉRA – VNĚJŠÍ PROCESY Autor: Hana Brýdlová.
Zemský povrch dotváří vnější činitelé
POUŠTĚ Vítek Urban leden 2005 prima. Pouště jsou velmi suché oblasti v tropech, subtropech a v mírném pásu. Nerostou zde žádné rostliny. Povrch pouští.
Přírodní činitelé.
Název školy ZŠ a MŠ Březno Název: Autor: Mgr. Petr Pištěk
USAZENÉ HORNINY (SEDIMENTÁRNÍ)
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
Zdeněk Dostálek, Jan Janás, Jan Michálek, Miroslav Smetka
Název : VY_32_INOVACE_01_13B_13_Činnost větru
Pracovní list k procvičení znalostí o vnějších geologických dějích.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Název školy: Autor: Mgr. Jiří Hajn Název DUM:
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice
vnější přírodní činitelé
EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický celek: NEŽIVÁ PŘÍRODA
Název školy ZŠ a MŠ Březno Název: Autor: Mgr. Petr Pištěk
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice
ZEMĚPIS - 6. ročník Litosféra
Jak se rodí hory AUTOR: Mgr. Aleš Skála
AZ KVÍZ Geologické děje
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice
Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Bc. Jana Kloučková
FORMOVÁNÍ POVRCHU ZEMĚ
Název projektu Zlepšení podmínek vzdělávání na základních školách
Digitální učební materiál:
VNĚJŠÍ GEOLOGICKÉ DĚJE
VY_52_INOVACE_19_ Živá a neživá příroda
LITOSFÉRA vnější přírodní činitelé
Autor: Mgr. Zdeněk Hanuš VY_32_INOVACE_13_Zvětrávání
vnější geologické děje
VNĚJŠÍ GEOLOGICKÉ DĚJE
Vnitřní a vnější geologické děje
Transkript prezentace:

Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice Autor: Mgr. Miloslav Cajska Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.3235 Název: VY_52_INOVACE_1B_20_Zvětrávání – činnost větru Téma: Zeměpis pro 2. stupeň ZŠ

Vysvětluje vlastnosti a průběh tohoto procesu. Anotace: Probíraná látka seznamuje žáky s geologickou činností, které se nazývá zvětrávání. Vysvětluje vlastnosti a průběh tohoto procesu. Prezentace je doplněna obrazovým materiálem. Pro žáky 6. třídy, interaktivní tabule.

Zvětrávání - činnost větru

Vnější geologické děje - se projevují přetvářením zemského povrchu Ovlivňující faktory: - zemská tíže (gravitace) - voda - vítr - organismy (včetně člověka)….

Geologická činnost rušivá – rozrušování částí zemského povrchu tvořivá – přenos a ukládání zvětralin EROZE = výmolná rušivá činnost DENUDACE = snižování zemského povrchu, odkrývání podložních hornin a jejich rozrušení a odnos

ZVĚTRÁVÁNÍ podílí se na vzniku půd Mechanické(rozpad hornin)–teplotní rozdíly dne a noci (pouště), mráz (mrazové zvětrávání) – zmrzlá voda zvětšuje svůj objem, kořeny rostlin Chemické (změna složení hornin a nerostů) – voda, kyslík, oxid uhličitý

VĚTRNÁ EROZE suché oblasti, slabý rostlinný pokryv duny (přesypy) - přemístění a ukládání jemných částic převisy, dutiny, hřibovité útvary, viklany - narážení částic hornin do skal

Písečná duna je písečný přesyp, který vzniká převážně v pouštních oblastech a nebo vlivem větrného odnosu částic v oblasti plážového pobřeží.

Písečné přesypy v ČR Vesecký kopec Přesypy u Živanic Přesypy u Rokytna Duny u Sváravy Semínský přesyp Přesypy u Malolánského

Viklan je velký skalní blok nebo kámen, který se pouze malou částí svého povrchu dotýká skalnatého podloží. Podobné útvary vznikají především působením eroze na okolní měkčí materiál nebo byly na své místo přineseny ledovcem.

Celosvětově snižuje větrná eroze pevninu v průběhu 20 až 40 tisíciletí o 1 metr.

Citace: Duna (přesyp). Wikipedia [online]. 2012 [cit. 2012-09-04] Citace: Duna (přesyp). Wikipedia [online]. 2012 [cit. 2012-09-04]. Dostupné z: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/c/c5/DuneBlanche.jpg Viklan. Wikipedia [online]. 2012 [cit. 2012-09-04]. Dostupné z: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/a/a9/Rocking_Stone.JPG Viklan. Wikipedia [online]. 2012 [cit. 2012-09-10]. Dostupné z: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/f/f4/Viklan11.jpg