ZA, 2. ročník / Literatura 19. století/ Mgr. Veronika Mrkvanová

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Název SŠ: SOU Uherský Brod Autor: Mgr. Dana Zajíčková Název prezentace (DUMu): Česká próza po roce 1945: Ladislav Fuks Tematická oblast: Česky jazyk a.
Advertisements

Gabriela Preissová ( ) Autor: Mgr. Veronika Mrkvanová SZŠ a VOŠZ Zlín ZA, 2. ročník / Literatura 19. století/ Mgr. Veronika Mrkvanová.
Vzdělávací oblast:Teoretické vzdělávání Tematická oblast:Realismus v české literatuře Název vyučovací oblasti:Představení K. V. Raise a jeho díla Ročník.
DRUHY POHÁDEK Mgr. Michal Oblouk
Šablona 32 VY_32_INOVACE_18_24_Ernest Hemingway.  ANOTACE: Prezentace, která může sloužit jako výklad o životě a díle Ernesta Hemingwaye  AUTOR: Mgr.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Irena Čiháková Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje Národní.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Michaela Blažková Název DUM: VY_32_Inovace_ Ruchovci Název sady: Český jazyk 8. ročník Číslo projektu:
Česká literatura 2. poloviny 19.století PŘEHLED.  50. léta 19.století: MÁJOVCI = DRUŽINA MÁJOVÁ:  uznávali K.H. Máchu, vydali almanach= sborník Máj.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Eva Bartošová Název DUM: VY_32_Inovace_ Ota Pavel Název sady: Český jazyk 7. ročník Číslo projektu:
ŠkolaZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň AutorMgr. Radka Škulaviková ČísloVY_32_Inovace_3441 NázevZpráva a zpravodajství Téma hodinyZpráva a zpravodajství.
Projekt: Moderní škola 2010 registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_119 Téma hodiny: Michal Viewegh Doporučeno pro: 9. ročník.
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor Michaela Zemanová Číslo VY_32_INOVACE_12_08 Název Božena Němcová Téma hodiny Božena.
Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor Michaela Zemanová Číslo VY_32_INOVACE_12_10 Název Jan Neruda Téma hodiny Skupina Májová.
Název školy: Základní škola Chomutov, Písečná 5144 Název materiálu: VY_52_INOVACE_27_Národ_sobě_kulturní_rozvoj_ib1 Číslo projektu: CY1.07/1.4.00/
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_10_15 J. K. Tyl
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Romantismus.
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
VY_32_INOVACE_Jir_I_29 J.Prévert Název projektu: OP VK
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_05_09 sociální role
Název školy: Základní škola Chomutov, Písečná 5144 Název materiálu: VY_52_INOVACE_25_Kultura_a_umění_ _romantismus_ib1 Číslo projektu: CZ1.07/1.4.00/
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Martina Kmentová Název materiálu:
BOŽENA NĚMCOVÁ.
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_10_14 Český romantismus
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
VY_12_INOVACE_ , Otčenášek Mgr. Jan Křoustek
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Šablona 32 VY_32_INOVACE_14_24_Moliére
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Sandra Jaklová
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Projekt: Moderní škola 2010 registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Základní škola a mateřská škola Bohdalov CZ.1.07/1.4.00/ III/2
SŠ-COPT Uherský Brod Mgr. Renáta Burdová
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
VY_32_INOVACE_021_Lidová píseň_HV_CUP
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_16_FUNKCNI_STYLY Název materiálu:
Název a číslo materiálu:
AUTOR: Mgr. Marcela Lazáková NÁZEV ŠKOLY:
Májovci CZECH SALES ACADEMY Hradec Králové – VOŠ a SOŠ s.r.o.
České drama Autor: Mgr. Martina Žondrová Datum: Únor 2012 Ročník: 7.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okr
CHARAKTERISTIKA VÝZNAMNÍ AUTOŘI
Autor: Mgr. Yvetta Kałužová
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_17_06 Česká moderna
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Střední škola obchodně technická s. r. o.
ČÍSLO DUM: VY_32_INOVACE_CJL_1_25
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_264_ČJ
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_10_17 Realismus Anglie
Počátky slovesného umění
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okr
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
DRAMATICKÉ ŽÁNRY Číslo DUM: VY_32_INOVACE_CJL_1,4_73
Transkript prezentace:

ZA, 2. ročník / Literatura 19. století/ Mgr. Veronika Mrkvanová Realismus a naturalismus v české literatuře Autor: Mgr. Veronika Mrkvanová SZŠ a VOŠZ Zlín ZA, 2. ročník / Literatura 19. století/ Mgr. Veronika Mrkvanová

ZA, 2. ročník / Literatura 19. století/ Mgr. Veronika Mrkvanová Název sady Realismus a naturalismus v české literatuře Předmět Český jazyk a literatura Anotace Výukový materiál seznamuje žáky s realismem a naturalismem v české literatuře. Očekávaný výstup Žáci získají základní informace o realismu a naturalismu v české literatuře. Orientují se v základních dílech , na které měly tyto směry vliv. Autor Mgr. Veronika Mrkvanová veronika.mrkvanova@szszlin.cz Druh učebního materiálu Prezentace Cílová skupina Žáci 2. ročníku SŠ Stupeň a typ vzdělávání střední, humanitní ZA, 2. ročník / Literatura 19. století/ Mgr. Veronika Mrkvanová

Realismus a naturalismus (z lat. realis – věcný, skutečný) u nás se prosadil v poslední čtvrtině 19. století (snahy již od 40. let 19. století - Tyl, Havlíček, Němcová) opírá se o skutečnost, převládá próza je maximálně objektivní! realistická fikce → se představuje jako „obraz“, „foto“, převedení reality do textu vypravěč je „neviditelný“ užití dialektismů, archaismů (hlavně v historickém real.)   ZA, 2. ročník / Literatura 19. století/ Mgr. Veronika Mrkvanová

Realismus a naturalismus stoupenci realismu chtěli sblížit literaturu se současným životem → nad všechny ostatní hodnoty a funkce umění stavěli poznání ve francouzské literatuře byl už impresionismus, dekadence, symbolismus → někteří už se taky chtěli po vzoru Evropy přiklonit k subjektivnosti, a tím se odklonili od realistické objektivity → to kritizovali zastánci realismu ÚKOL: Na který filosofický směr realisticko – naturalistická literatura navazuje? Pozitivismus ZA, 2. ročník / Literatura 19. století/ Mgr. Veronika Mrkvanová

Realismus a naturalismus Jedinec a jeho úděl je určován (determinován) svou povahou, okolnostmi, které ho obklopují Naturalismus pak tuto určenost bral až osudově, jako nevyhnutelnost Navíc v člověku přeceňoval pudy, instinkty, temperament realisté zavrhovali heslo umění pro umění → žádali, aby román a drama řešili závažné životní otázky ÚKOL: Kdo je považován za zakladatele naturalismu? Émile Zola ZA, 2. ročník / Literatura 19. století/ Mgr. Veronika Mrkvanová

Realismus a naturalismus v české literatuře v 70. letech znovu ožívá zájem o minulost historismus → dějiny nejsou nahodilý slet událostí, ale proces, kde naše přítomnost je článkem mezi minulostí, na kterou navazuje, a budoucností, kterou předznamenává → chápe dějiny jako smysl, řád → historická témata velmi oblíbená, čtená → na konci 19. století historismus zklamal, lidé hledají spásu v iracionalitě ÚKOL: Která osobnost stála v čele politického realismu? T. G. Masaryk ZA, 2. ročník / Literatura 19. století/ Mgr. Veronika Mrkvanová

Realismus a naturalismus v české literatuře Tematicky se realismus diferencoval do 3 podob: historická próza próza s venkovskou tématikou próza s městskou tématikou ZA, 2. ročník / Literatura 19. století/ Mgr. Veronika Mrkvanová

Realismus a naturalismus v české literatuře historický r. – A. Jirásek, Z. Winter, V. B. Třebízský autoři studovali mnoho pramenů, materiálů, lokality jejich příběhů→ věrohodnost  venkovský r. – K. V. Rais, L. Stroupežnický (venkovské drama), G. Preissová, bři Mrštíkové, J. Holeček, A. Jirásek (Vojnarka, Otec, Samota), T. Nováková, K. Klostermann, J. Herben městský r. – I. Hermann, L. Stroupežnický (Z Prahy a venkova), M. A. Šimáček, K. M. Č.-Chod ZA, 2. ročník / Literatura 19. století/ Mgr. Veronika Mrkvanová

Realismus a naturalismus v české literatuře realisté významně obohatili české drama → veselohra a tragédie i ze zdánlivě obyčejných situací vytvořili motiv vhodný pro drama častá témata: vesnické ženy vychovávané k poslušnosti vůči rodičům a manželovi → kolize s mužem (Maryša, Gazdina roba) → hrdinky se pak uchylují k trpkým činům (Její pastorkyňa) lokalizace děje dramatu – často Morava ZA, 2. ročník / Literatura 19. století/ Mgr. Veronika Mrkvanová

Realismus a naturalismus v české literatuře rozdíl mezi realistickým dramatem českým a evropským byl v práci s hudbou: u nás se do dramat hudební prvky mísily často, v evr. skromně (H. Ibsen, L. N. Tolstoj, A. Strindberg) ↑ zpěv zde znamená lidovou pospolitost, písňové texty doprovázely postavy a jejich jednání dramata se hrála i na ochotnických scénách + stala se podkladem pro operní libreta (Gazdina Roba – Foerster; Eva a Její pastorkyňa Janáček) ZA, 2. ročník / Literatura 19. století/ Mgr. Veronika Mrkvanová

Osmisměrka: Vyhledej literární postavy a autory realismu a naturalismu z u h š j í t č y p ZA, 2. ročník / Literatura 19. století/ Mgr. Veronika Mrkvanová

ZA, 2. ročník / Literatura 19. století/ Mgr. Veronika Mrkvanová Řešení r e v a l i s n o á k m z u h š j í t č y p ZA, 2. ročník / Literatura 19. století/ Mgr. Veronika Mrkvanová

ZA, 2. ročník / Literatura 19. století/ Mgr. Veronika Mrkvanová Doplň její pastorkyňa - Staškovi duchaři - Raisův hrdina – hodný dědeček - autorka dramat o ženách – Jiráskovo pohádkové drama – zabil svou nevěrnou ženu – Raisovi vlastenci – zakladatel pozitivismu vydavatel časopisu Čas Maryšin otec otrávený manžel šumavský romanopisec a povídkář Jiráskova kronika vrcholu husitství Jenůfa Blouznivci Bezoušek Preissová Proti všem Kaliba zapadlí Comte Herben Lízal Vávra Klostermann Proti všem ZA, 2. ročník / Literatura 19. století/ Mgr. Veronika Mrkvanová

ZA, 2. ročník / Literatura 19. století/ Mgr. Veronika Mrkvanová Doplň vzor Novákové – Jiráskovo město – zhudebnil Jenůfu – autor Roku na vsi – hrdinové – Psohlavci – tvrdé palice - Světlá Litomyšl L. Janáček A. Mrštík Chodové Furianti ZA, 2. ročník / Literatura 19. století/ Mgr. Veronika Mrkvanová

ZA, 2. ročník / Literatura 19. století/ Mgr. Veronika Mrkvanová Otázky 1. Osmdesátá léta stále zaměstnával jeden „vlasteneckoliterární“ problém, který dělil odbornou i laickou veřejnost na dva tábory. O jaký spor se jednalo? 2. Které literární žánry jsou typické pro realismus? 3. Zopakujte si hlavní rozdíly mezi realismem a romantismem. Porovnejte realistické postavy s romantickými hrdiny. ZA, 2. ročník / Literatura 19. století/ Mgr. Veronika Mrkvanová

ZA, 2. ročník / Literatura 19. století/ Mgr. Veronika Mrkvanová Použitá literatura Prokop, V. Literatura 19. a počátku 20. století. Sokolov: O. K. Soft, 2008. Balajka, B. Přehledné dějiny literatury II. Praha: Fortuna, 1998. Lehár, J., Stich, A. a kol. Česká literatura od počátků k dnešku. Praha: Nakladatelství Lidové noviny, 2004. ZA, 2. ročník / Literatura 19. století/ Mgr. Veronika Mrkvanová