VY_32_INOVACE_Lul_II_05 Transporty, židovská samospráva a kulturní život Název projektu: OP VK 1.4.72038519 Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/21.2952 OP.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
2. březen Mezinárodní den boje spisovatelů za mír.
Advertisements

Osud Židů a Romů za protektorátu
Z Kolína do Jeruzaléma Hana Greenfieldová.
Základní vzdělávání – Člověk a umění – Hudební výchova
Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G. Masaryka Projekty SIPVZ Multimediální svět Projekt SIPVZ 2006.
Čtvrtek Středozemní moře & historie holocaustu v českých zemích.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: , ; fax:
DRUH UČEBNÍHO MATERIÁLU: interaktivní VZDĚLÁVACÍ OBLAST:Dějepis
Romantismus v hudbě skladatelů z českých zemí
NÁZEV: PROTEKTORÁT ČECHY A MORAVA
Holocaust českých Židů a Romů
HOLOCAUST Dějepis Radim Liška 6.A.
HOLOKAUST Zdravotní pomůcky...
Terezín (1941 – 1945).
Protektorát Čechy a Morava
Tematická oblast: Dějiny hudebního umění
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Bedřich Smetana ( ).
PAMÁTKY PRAHA.
VY_32_INOVACE_3D.9.01 Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 9. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUMVY_32_INOVACE/12/B3 AutorMgr. Karolína Kofránková Období vytvoření
ZLOČINY PROTI LIDSKOSTI
Terezín Autorem práce, pokud není uvedeno jinak, je Mgr. Marie Toncrová 1.
KAREL POLÁČEK 9. ročník.
Šárka Nová a Lenka Petráková
Spolupráce s partnery – základ kvalitní odborné výuky Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.01/
Český hudební romantismus
Základní vzdělávání – Člověk a umění – Hudební výchova
VY_32_INOVACE_1D.9.18 Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 9. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
VY_32_INOVACE_3D Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 8. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
PO ŠKOLE DO ŠKOLY Projekt OPVK č. CZ.1.07/1.1.32/ KA2 Exkurze se zpracováním výstupů Základy společenských věd a historie v realitě Terezín 29.
Terezín.
VY_32_INOVACE_3D.9.14 Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 9. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
Maturitní předmět: Dějepis
ZLOČINY PROTI LIDSKOSTI. genocida = vyvražďování celých národů za druhé světové války se to týkalo hlavně Židů a Romů ze strany nacistů.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu INOVACE_32_Terezín.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu INOVACE_32_Terezín.
 Z latinského slova „cultura“ – co je pěstováno  Soubor materiálních a duchovních hodnot vytvořených lidmi v průběhu vývoje společnosti  Materiální.
VY_32_INOVACE_ Název výukového materiálu: Holocaust Autor: Mgr. Pavla Rosyvková Datum: Březen 2012 Předmět: Dějepis Cílová skupina: 9. ročník.
Nejvýznamnější pražská divadla období národního obrození a romantismu NO – 1770–1848 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Michal.
VY_32_INOVACE_Lul_II_11 Leo Haas a Hans Krása Název projektu: OP VK Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ OP Vzdělání pro konkurenceschopnost.
VY_32_INOVACE_Lul_II_01 Úvod do problematiky holocaustu Název projektu: OP VK Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ OP Vzdělání pro konkurenceschopnost.
Vážná (artificiální) hudba 20. století 1. část. Vážná (artificiální) hudba 20. století Název školy: Základní škola Francova Lhota Autor: Mgr. Lada Martinková.
VY_32_INOVACE_Lul_II_14 Zdenka Fantlová Název projektu: OP VK Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ OP Vzdělání pro konkurenceschopnost.
VY_32_INOVACE_Lul_II_13 Petr Ginz Název projektu: OP VK Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ OP Vzdělání pro konkurenceschopnost 1.4.
Základní škola Kostelec u Křížků, okres Praha – východ K ostelec u Křížků 48, Kamenice, tel.: , IČO: Moderní škola Anotace.
VY_32_INOVACE_Lul_II_07 Život vězňů v Malé pevnosti Název projektu: OP VK Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ OP Vzdělání pro konkurenceschopnost.
VY_32_INOVACE_Lul_II_16 Osvětim I. Název projektu: OP VK Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ OP Vzdělání pro konkurenceschopnost 1.4.
Anotace: Prezentace pro 9. ročník. K výkladu
Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
Hostinec U Zlaté Prahy Rodina Schückova z Bobrové
VY_32_INOVACE_Lul_II_15 Helga Weissová - Hošková
VY_32_INOVACE_Lul_II_18 Osvětim - Březinka
Erich Maria Remarque VY_12_INOVACE_Rů_I_36
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
Světoví hudební skladatelé
VY_32_INOVACE_Lul_II_04 Děti a mládež v ghettu
VY_32_INOVACE_59_romantismus Autor projektu: Mgr. Renata Holanová
Hádej, kdo jsem? NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Osoblaha
Základní škola a Mateřská škola Dobrá Voda u Českých Budějovic, Na Vyhlídce 6, Dobrá Voda u Českých Budějovic     EU PENÍZE ŠKOLÁM Zlepšení.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
VY_32_INOVACE_Roz_III_12 Významní Habsburkové
Česká meziválečná poezie
VY_32_INOVACE_Fi_III_09 Název Cestovní ruch II.
Předmět: Dějepis Ročník: 9.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKR LOUNY
VY_32_INOVACE_Jir_I-21 Pavel Kohout Název projektu: OP VK
Střední Čechy VY_12_INOVACE_Rů_II_11
Transkript prezentace:

VY_32_INOVACE_Lul_II_05 Transporty, židovská samospráva a kulturní život Název projektu: OP VK 1.4.72038519 Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/21.2952 OP Vzdělání pro konkurenceschopnost 1.4. Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních školách Autor materiálu: Leona Lukašíková

Transporty, židovská samospráva a kulturní život

Transporty, židovská samospráva a kulturní život KONEC

Transporty Terezín byl shromažďovacím a průchozím ghettem → transporty přijížděly a zároveň odjížděly Jejich cílem byly vyhlazovací tábory v Polsku a Pobaltí Židé dostali písemné vyrozumění o datu zařazení do příslušného transportu a místě, kam se mají dostavit se zavazadly Zavazadlo muselo mít váhu do 50kg Všechen ostatní majetek museli zanechat ve svém domě (bytě) Transporty byly označovány písmeny a každá osoba měla pořadové číslo (S 716, L 520, U 930…) Po příjezdu byli zařazeni do tzv. šlojsky → zde probíhaly kontroly vězňů, zavazadel Bylo jim zabaveno vše, co nebylo v souladu s předpisy (peníze, šperky, cigarety, vařiče, lepší oblečení…) Zpět na seznam http://www.google.cz/imgres?q=transporty+z+terezína&hl=cs&biw=1440&bih=809&gbv=2&tbm=isch&tbnid=klzLWX8Ejv6p_M:&imgrefurl=http://www.ceskatelevize.cz:8003/ct24/domaci/154235-prvni-transport-do-terezina-brigada-z-niz-nebylo-navratu/&docid=tfIymNeIxriXWM&itg=1&i

Židovská samospráva Ještě před počátkem ghetta byl v Praze sestaven štáb 23 příslušníků židovské náboženské obce Do Terezína dorazili 4.12.1941 Komandatura SS pro ně uvolnila Magdeburské kasárna (pro tyto účely sloužila po celou dobu trvání) Kasárna byly sídlem židovského staršího (Judenältestera) židovské samosprávy a mnoha set „úředníků“ zaměstnaných v různých oddělení samosprávy Zajišťovali celý chod ghetta Pod ústředním sekretariátem byla různá oddělení: vnitřní správy, hospodářské, technické, finanční, zdravotní péče, pracovní ústředí, péče o děti a mládež a odd. pro využití volného času V čele se vystřídali 3 starší: - Jakob Edelstein (zastřelen v Osvětimi v červnu 1944) - dr. Paul Eppstein (zastřelen v MP v září 1944) - dr. Benjamin Murmelstein (přežil zde do konce války) Pouze oni jednali s komandaturou a četnictvem Museli plnit rozkazy a dávat je na vědomí pomocí denních rozkazů (Tagebelfehle) První byl vydán 15.12.1941, dále pak vycházeli pravidelně po celou dobu existence Zpět na seznam

Kulturní život Na počátku ghetta zakázány veškeré kulturní projevy s alibistickými záměry nacistů s Terezínem byly ale kulturní projevy trpěny a brzy se kulturní život vězněných rozrostl do takové míry, že jej nacisté mohli jen těžko korigovat. Mezi vězněnými byli vynikající umělci, vědci, politici, pedagogové ad. z předválečné éry K umění se v těžkých podmínkách obracela i velké množství amatérů, ať už aktivně či pasivně (jako diváci, posluchači, čtenáři) Kulturní projevy (divadla, kabarety, opery, koncerty vážné hudby i jazzu, přednášky, výtvarné projevy, literární tvorba) se staly prostředkem radosti vězňů, uchovávaly jim kus světa lidskosti ve světě strachu, nejistoty a bídy, který je obklopoval Hrálo a přednášelo se všude: přímo na ubikacích, v kůlnách, garážích, na půdách apod. veškerá umělecká činnost byla těžce ztížená transporty - orchestry, divadla atd. byly najednou bez klíčových hráčů - museli se hned hledat náhradníci

Významné osobnosti hudba: skladatelé: Viktor Ullmann, Gideon Klein, Hans Krása, Pavel Haas ad. sbormistr a dirigent: Rafael Schächter (provedl tu např. Smetanovu Prodanou nevěstu, Hubičku či Verdiho Rekviem; spolu s Rudolfem Fraňkem uvedl také dětskou operu Brundibár) dirigenti: Franz E. Klein, Karel Ančerl, Egon Ledeč, Bedřich Weiss, Karel Taube divadlo: Gustav Schorsch, Vlasta Schönová, Norbert Frýd, Zdeněk Jelínek oblíbené kabarety připravovali (a hráli v nich): Karel Švenk, Hans Hober, Kurt Gerron a Leo Strauss. výtvarné umění: Bedřich Fritta, Leo Haas, Petr Kien, Otto Ungar, Karel Fleischmann, František Zelenka (divadelní výtvarník),.. literatura: dětské časopisy (Vedem), Karel Poláček, Camill Hoffmann, Otto Brod ad.

Zpět na seznam http://www.google.cz/imgres?q=brundib%C3%A1r&um=1&hl=cs&sa=X&biw=1440&bih=809&tbs=isz:m&tbm=isch&tbnid=lLBAmbG1tHbQ6M:&imgrefurl=http://claude.torres1.perso.sfr.fr/Terezin/MyKrasa.html&docid=mrq3MpEaXHjh6M&imgurl=http://claude.torres1.perso.sfr.fr/Terezin/Krasa/BrundibarAffiche.jpg&w=433&h=600&ei=iLwhT9PkHYeN4gTjsJnUCA&zoom=1&iact=hc&vpx=374&vpy=434&dur=1197&hovh=264&hovw=191&tx=85&ty=105&sig=111433718386085122637&page=1&tbnh=140&tbnw=101&start=0&ndsp=29&ved=1t:429,r:15,s:0

Zdroje: www.wikipedia.cz Vzdělávací semináře v Terezíně v letech 2004-2012 Vzdělávací a informační bulletin vzdělávacího oddělení památníku Terezín z let 2004-2011

Datum vytvoření: 12.1.2012 Ročník, pro který je materiál určen: devátý Předmět: Dějepis Anotace: Materiál slouží k utvoření si představy o životě v bývalém ghettu v Terezíně