Čeština: 2. lekce Czech language: 2nd lesson

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Píseň “Mám príma den” Reakce?. Fonologie Cvičení číslo 3.
Advertisements

Word Order & Emphasis Come up with the questions that the following statements answer. Remember that new information usually comes at the end of a sentence.
Elektronická učebnice - I
Mít rád Fill in the blanks with the appropriate forms of mít rád in both the present and past. Vzor: Radek ____ hudbu. Radek má rád hudbu. Radek měl rád.
Obrázkový slovník Jídlo ČAJ ŽVÝKAČKA JABLKO HRUŠKA BRAMBORA ZMRZLINA
Nová slova: Lekce 7 Fill in the blanks with the appropriate vocabulary words from Lesson 7 of Contemporary Czech by Michael Heim. Remember to decline nouns.
Ten, to, ta: Demostrative Pronouns Insert the correct form of the demonstrative pronoun into the following sentences. Be sure to use the appropriate case,
Míchání barev - výtvarná výchova Mgr. Milena Coufalová - ZŠ Sv
Fonologie Cvičení číslo 7. Otázky o zkoušce Kdo je tady? Kdo má domácí úkol?
COUNTABLE and UNCOUNTABLE NOUNS Markéta Zakouřilová VY_32_INOVACE_107 ZŠ Jenišovice.
Kdo je tady? Kdo má domácí úkol?. Diktát: napíšeme na tabuli.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Bc. Martin Krčmař. Střední škola hotelnictví a služeb a Vyšší odborná škola, Opava, příspěvková.
Verb forms with rád Insert an appropriate verb form into each of the following sentences. Some possible variants are given in parentheses. Vzor: Rád ______.
Který or Jaký? Insert the proper form of který (which one?) or jaký (what sort of?), depending on the sense of the sentence. Vzor: V(e) ____ jazycích máte.
Singular to Plural Rewrite the following sentences and change all nouns, adjectives, and verbs from singular to plural. Vzor: Studentka opakovala novou.
Gender Bender! Changing Gender of Nouns & Verbs In each of the following sentences, change all masculine animate nouns into their feminine counterparts,
1⇨ nominativ of singular Jeden tisíc (m.) Jeden milion (m.) Jedna miliarda (f.) 2, 3, 4 ⇨ nominativ of plural Dva, tři, čtyři tisíce Dva, tři, čtyři miliony.
Czech language Our language is one of the hardest languages in the world. You don‘t believe? We will try to persuade you.
Liking in Czech Translate the following sentences into Czech. A number of possible answers will be displayed. Vzor: How did you like the play? Jak se vám.
School By Dagmar Machů Škola: SOU Valašské Klobouky Ročník: Nástavbové studium Podnikání 2 Název projektu: Zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Předmět:
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:OP.
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:OP.
A Job Interview By Dagmar Machů Škola: SOU Val. Klobouky Ročník: třetí Obor: Kuchař/číšník Název projektu: Zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Předmět:
Objednávání revision Zkouška Škola: SOU Val. Klobouky Ročník: třetí Obor: Kuchař/číšník Název projektu: Zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Předmět:
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:OP.
Povídka II In the following short story, fill in the blanks with the appropriate Czech translation of the English pronoun given in parentheses.
2 Czech 100 Czech for Travelers Czech for Travelers Lesson 7 – L1+L2 revision October 9, 2008.
Feminine Nouns, Adjectives, and Demonstratives Czech 403.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_AJK-2.PT-13-Vzdělávání Název školyStřední odborná škola a Střední odborné učiliště,
Podpora rozvoje cizích jazyků pro Evropu 21. stol. INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
Základní škola Třemošnice, okres Chrudim, Pardubický kraj Třemošnice, Internátní 217; IČ: , tel: , emaiI:
Název školy:Základní škola Městec Králové Autor:Mgr. Marcela Kloučková Název:VY_32_INOVACE_14_Aj6 Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Téma:Podstatná.
Adjectives expressing people´s qualities, a job interview Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblastSlovní zásoba.
Doplňte otázky. Complete the questions. 1._____ je to?To je Martin. 2._____ jste?Jsem z Norska. 3._____ je to? To je počítač. 4._____ děláte v Brně?Studuju.
Gymnázium, Brno, Elgartova 3 GE - Vyšší kvalita výuky CZ.1.07/1.5.00/ III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Téma: English Grammar.
Čeština Co je dnes? Dnes je …. Kolikátého je dnes? Dnes je …... Dům u kamenného zvonu na Staroměstském náměstí. House at the stone bell předtím………………..
Dative singular (Komu? Čemu?) after verbs: rozumět, kupovat, posílat, věřit, radit Eva chce dát Petrovi dárek. KOMU chce dát Eva dárek? Medik měří pacientovi.
FAMILY = RODINA. pes kočka sestra bratr maminka dcera tatínek syn.
Czech Language for Foreigners I Kdo je to? To je Karolína Kurková. Odkud je? Je z Česka. Co dělá? Je modelka.
Čeština: 8. lekce Czech language: 8 th lesson TEST 3. Communicative Competency: My daily routine. University city Brno. Grammar:. Where do you go versus.
ŠKOLA: Základní škola Velké Karlovice, okres Vsetín
Čeština: 6. lekce Czech language: 6th lesson
Který or Jaký? Insert the proper form of který (which one?) or jaký (what sort of?), depending on the sense of the sentence. Vzor: V(e) ____ jazycích.
Čeština: 2. lekce Czech language: 2nd lesson
Čeština: 3. lekce Czech language: 3rd lesson
Where? 1) An adverb of place: Doma, tady, tam, vepředu, vzadu, nalevo, napravo, nahoře, dole, uprostřed … 2) A preposition + a noun in locative: V Praze,
Název projektu: Moderní škola Číslo klíčové aktivity: III/2 Název školy: Základní škola a Mateřská škola Vráž, okres Beroun Autor: Zuzana Měchurová Název.
Čeština: 11. lekce Czech language: 11th lesson
Čeština: 7. lekce Czech language: 7th lesson
Čeština: 10. lekce Czech language: 10th lesson
Instrumentál singuláru
Datum: Projekt: Kvalitní výuka
Ten, to, ta: Demostrative Pronouns
Ona a on: Masculine & Feminine Pronouns
Gender Bender! Changing Gender of Nouns & Verbs
Personal pronouns 1. Já 2. Ty (I)/vy (F) 3. On (m.)/ona (f.)/ono (to) (n.) 1. My 2. Vy 3. Oni (m.)/ony (f.)/ ona (n.)
Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Jazyk a jazyková komunikace, Anglický jazyk, Minulý čas prostý pravidelných.
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Zdeňka.
Čeština: 9. lekce Czech language: 9th lesson
Čeština: 1. lekce Czech language: 1st lesson
Jméno autora: Mgr. Jiří Kala Škola: ZŠ Náklo Datum vytvoření (období):
Singular to Plural Rewrite the following sentences and change all nouns, adjectives, and verbs from singular to plural. Vzor: Studentka opakovala novou.
Dative in singular.
Čeština: 3. lekce Czech language: 3rd lesson
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/
ŠABLONA 32 VY_32_INOVACE_10_25_Future Tenses Going to
Translation 03/02 Žiješ se svou rodinou? Do you live with your family?
Liking in Czech Translate the following sentences into Czech. A number of possible answers will be displayed. Vzor: How did you like the play? Jak se.
Verb forms with rád Insert an appropriate verb form into each of the following sentences. Some possible variants are given in parentheses. Vzor: Rád.
Transkript prezentace:

Čeština: 2. lekce Czech language: 2nd lesson Communicative Competency: What do you do in Brno? Grammar: Word and its forms in Czech. Natural/grammatical genders in Czech. Three genders of Czech nouns. Nominative of singular in nouns, adjectives, pronouns, and numeral one Demonstrative pronouns ten, ta, to. Cardinal numerals 21—1000.

Opakování | revision Jak se jmenujete? Odkud jste? Negativ: http://mluvtecesky.net/cs/courses/a1/2/2/5 Diktát: čísla 1–19 Co je to?

Jak se máte?| How are you? FORMAL INFORMAL Jak se máte? Jak se máš? Dobře. Mám se dobře. (+1) Normálně. Mám se normálně. | Ujde to. (0) Špatně. Mám se špatně. (-1)

Co děláte v Brně? | What do you do in Brno? FORMAL INFORMAL Co děláte v Brně? Co tady děláte ? Co děláš v Brně? Co tady děláš ? (V Brně) studuju. (V Brně) studuju medicínu. (V Brně) studuju medicínu na Masarykově univerzitě.

Co děláte v Brně? | What do you do in Brno? FORMAL INFORMAL Co děláte v Brně? Co tady děláte ? Co děláš v Brně? Co tady děláš ? MASCULINE FEMININE Jsem student. Jsem student medicíny. Jsem student medicíny na Masarykově univerzitě. Jsem studentka. Jsem studentka medicíny. Jsem studentka medicíny na Masarykově univerzitě.

Poslouchejte a doplňujte. Poslouchejte. Doplňte dě, tě, ně nebo mě. http://mluvtecesky.net/cs/courses/a1/2/3/3

Work in pairs MAKE DIALOGUES. ASK EACH OTHER THESE QUESTIONS. WRITE THE ANSWERS DOWN. Jak se jmenuješ? Odkud jsi? Jak se máš? Co děláš v Brně?

Poslouchejte a doplňujte! Listen and fill in. Lekce 2–2 V menze http://mluvtecesky.net/cs/courses/a1/2/2

How to recognize gender natural muž × žena, pan × paní, přítel × přítelkyně, kolega × kolegyně student × studentka, doktor × doktorka, Čech × Češka, Nor × Norka… arbitrary (must be memorised) stůl, papír, telefon × propiska, karta, tramvaj × pivo, město

How to recognize gender? — nouns by endings (check the end of the word) O = neutre: pivo, Brno, město (city), jablko (apple), kakao, máslo (butter), maso (meat), mléko (milk), víno A = mostly feminines: žena, maminka, doktorka, profesorka, zmrzlina (ice cream), okurka (cucumber), minerálka, káva, cigareta consonant = mostly masculines: student, doktor, telefon, cukr, citron, dort, rohlík, salám, sýr

How to recognize gender? — adjectives by endings (check the end of the word) Ý = masculines: dobrý student, mladý doktor, nový telefon, levný cukr, velký citron, malý dort Á = mostly feminines: dobrá kniha, vysoká žena, mladá maminka, bohatá doktorka, chudá profesorka, studená zmrzlina (ice cream), levná okurka (cucumber), dobrá minerálka, horká káva, špatná cigareta É = neutreS: dobré pivo, krásné Brno, velké město (city), malé jablko, teplé kakao, to nové máslo, staré maso, studené mléko, drahé víno

How to recognize gender? — demonstratives by endings (check the end of the word) TEN = masculines: ten dobrý student, ten mladý doktor, ten nový telefon, ten ten levný cukr, ten velký citron, ten malý dort TA = mostly feminines: ta dobrá kniha, ta vysoká žena, ta mladá maminka, ta bohatá doktorka, ta chudá profesorka, ta studená zmrzlina (ice cream), ta levná okurka (cucumber), ta dobrá minerálka, ta horká káva, ta špatná cigareta TO = neutre: to dobré pivo, to krásné Brno, to velké město (city), to malé jablko (apple), to teplé kakao, to nové máslo (butter), to staré maso (meat), to studené mléko (milk), to drahé víno

How to recognize gender? — number 1 by endings (check the end of the word) JEDEN = masculines: jeden student, jeden doktor, jeden telefon, jeden cukr, jeden citron, jeden dort JEDNA = mostly feminines: jedna kniha, jedna žena, jedna maminka, jedna doktorka, jedna profesorka, jedna zmrzlina, jedna okurka, jedna minerálka, jedna káva, jedna cigareta JEDNO = neutre: jedno pivo, jedno Brno, jedno město (city), jedno jablko (apple), jedno kakao, jedno máslo (butter), jedno maso (meat), jedno mléko (milk), jedno víno

Rod | gender Ma: masculines animates (males) Mi: masculines inanimates (objects, gender is arbitrary) F: feminines (females + objects with arbitrary gender) N: neutres (babies + objects with arbitrary gender) Ma: ten český student Mi: ten nový telefon F: ta česká studentka N: to české pivo

Homework Review today's lesson.