Tělesný, funkční a psychický vývoj dětí a mládeže Milan Husár
Obsah Tělesný vývoj Periodizace vývoje Mladší školní věk (prepubescence) Střední školní věk (pubescence) Starší školní věk (adolescence)
Tělesný vývoj Vývojem rozumíme sérii kvalitativních změn, po dobu kterých se individuálně embryo formuje na zralý organizmus. Individuální průběh (pohlaví, vnitřní a vnější prostředí…) „Tělo je nástroj, jehož lidé užívají, ať dělají cokoliv, a je velmi důležité, aby tento nástroj byl dokonale připravený, ať už ho bude použito k čemukoliv.“ (Sókratés)
Mladší školní věk 6 (7) – 10 (11) Vývoj sekundárních pohlavních znaků Růst tělesného objemu Osifikace kostí, kloubní spojení měkká a pružná Vznik poruch v držení těla Postupný rozvoj svalstva (horních končetin)
Mladší školní věk (prepubescence) Objem srdce relativně větší než u dospělého Srdeční frekvence po zatížení rychle klesá Nedostatečně vyvinuté dýchací svalstvo Adaptace na vytrvalost Důležitá návaznost
Střední školní věk 10 (11) – 14 (15) Biopsychosociální změny Změna tělesné výšky Prohlubují se rozdíly ve výkonnosti (chlapci, dívky) Aerobní vytrvalost: D (do 13 let), Ch (celé období) Rychlostní schopnosti: D (vrchol 15 let) Ch (akcelerace v celém obobí)
Střední školní věk (pubescence) Progresivní růst síly Diskoordinační projevy Vývoj psychiky a abstraktního myšlení
Starší školní věk 14 (15) – 18 (19) Snížení tempa růstu (konečný somatotyp) Ch nárůst svalové hmoty, D tuková sl. Ch výkonnost roste, snižuje se kloubní pohyblivost D stagnace výkonnosti Psychický vývoj: koncentrace pozornosti, konzistentní motivace, cílevědomost…
Děkuji za pozornost