Tělesný, funkční a psychický vývoj dětí a mládeže

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Základy sportovního tréninku mládeže
Advertisements

Člověk a vývojová stádia člověka
Občanská výchova ETAPY LIDSKÉHO ŽIVOTA.
Mladší školní věk 6/7 – 11/12 let
Fyziologické aspekty PA dětí
Sexuální výchova.
VY_32_INOVACE_VkZ.6.06-Vývojové etapy člověka-prezentace
Žena a sport Mgr. Lukáš Cipryan.
Vývoj člověka - postnatální
Reakce a adaptace dýchacího systému na fyzickou práci
TRÉNINKOVÁ JEDNOTKA Michal Lehnert.
Teorie atletické přípravy dětí a mládeže
TRÉNINKOVÉ ZATÍŽENÍ Michal Lehnert Osnova přednášky:
Trénink atletických skoků

Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK 1
EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
ZŠ A MŠ BOHUMÍN TŘ. DR. E. Beneše 456 okres Karviná, příspěvková organizace Digitální učební materiály ŠIII/2 VÝCHOVA KE ZDRAVÍ.
HLAVNÍ OBDOBÍ LIDSKÉHO ŽIVOTA
Žena a sport.
Každému posilování předchází rozcvičení.
Aneb od zygoty až po seniora za 10 minut
VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE PhDr. Daniel Heller.
Elektronický materiál byl vytvořen v rámci projektu OP VK CZ.1.07/1.1.24/ Zvyšování kvality vzdělávání v Moravskoslezském kraji Střední průmyslová.
Sportovní výkon, sportovní výkonnost
Adolescence Škola: Cyrilometodějské gymnázium a střední odborná škola pedagogická Brno Označení: CZ.1.07/1.5.00/ , VY_32_INOVACE_nov31 Autor Mgr.
ROZVOJ POHYBOVÝCH SCHOPNOSTÍ
Periodizace lidského věku: Období dospělosti Období stáří
Fáze vývoje jedince Mgr. Jana Gajdošová
Osnova přednášky: 1.Charakteristika tréninkové jednotky (TJ), typy TJ. 2.Struktura TJ – úvodní, hlavní a závěrečná část. Obsah a význam jednotlivých částí.
Hana Fialová Daniela Šlapáková Tereza Zemanová
Výkonnost srdečního oběhu Školení trenérů licence A Fakulta tělesné kultury UP Olomouc Biomedicínské předměty Doc. MUDr. Pavel Stejskal, CSc.
Specifické problémy tréninku a výkonnosti mládeže Školení trenérů licence A Fakulta tělesné kultury UP Olomouc Biomedicínské předměty Doc. MUDr. Pavel.
Vývoj hlasu Hlasové změny – hlasové poruchy (vady)
Fyziologické dispozice dětí, žen a seniorů pro cvičení a sport
Biologické děje v dospívání
Vývoj orgánů Periodicita – střídání odb.pomalejšího a rychlejšího vývoje orgánů Alternace – vzájemné střídání při vývoji orgánů Akcelerace – fáze zrychlení.
Název a kód: FYZIOLOGIE ASEBS Rozsah: Konzultační hodiny: Ukončení: ???? Mgr. Bernaciková – pouze po domluv ě mailem 8x p ř ednáška + 8x seminá ř za semestr.
Základní charakteristika
OB21-VVP-HUM-OBN-MIK-U ETAPY LIDSKÉHO ŽIVOTA Mgr. Marie Mikulcová.
Dětský aerobik Pod pojmem dětský aerobik rozumíme rozmanitá cvičení za hudebního doprovodu, která vycházejí především z aerobiku pro dospělé, ale také.
Hračky Zbožíznalství 3. ročník Hračky - slouží ke hře dětí i dospělých - mají za úkol u dítěte: a) upoutat jeho pozornost b) zabavit jej c) rozvíjet.
Žák ve výchovně vzdělávacím procesu TV Periodizace ontogenetického vývoje, věkové zákonitosti a individuální zvláštnosti.
Ontogenetický vývoj. cílová skupina: střední školy anotace : charakteristické znaky období mladšího školního věku klíčová slova : školní práce, bisexuální.
Somatopedie Speciální pedagogika zabývající se osobami s poruchami hybnosti, dlouhodobě nemocnými a zdravotně oslabenými.
Ontogeneze motoriky Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem, státním rozpočtem České republiky a rozpočtem Hlavního města Prahy.
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
MLADŠÍ ŠKOLNÍ VĚK Zittová, Pospíchalová, V7A. období: 6 – 11 let ústup egocentrismu – rozvoj schopnosti spolupráce chápání abstraktních a specifických.
Ontogeneze motorických schopností Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem, státním rozpočtem České republiky a rozpočtem Hlavního města.
PŘÍRODOPIS 8. ROČNÍK VY_52_INOVACE_34_01_ontogeneze jedince.
Dětství, puberta, dospělost Prezentaci vytvořil Jiří Nezbeda.
TĚLESNÝ, FUNKČNÍ A PSYCHICKÝ VÝVOJ DĚTÍ A MLÁDEŽE Linda Husáková UTV-SE
Ontogenetický vývoj. cílová skupina: střední školy anotace : charakteristické znaky období adolescence, plné dospělosti, zralosti, středního věku a stáří.
MLADŠÍ ŠKOLNÍ VĚK Vojtěch Smejkal, Mikuláš Radouš.
Žlázy s vnitřním vyměšováním - endokrinní soustava U/60
Školení cvičitelů III. třídy VG 1. konzultace
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
OSNOVA PŘEDNÁŠKY: Charakteristika R, R jako důležitý faktor sportovních výkonů. Biologické základy R. Členění rychlostních schopností – druhy R. Tréninkové.
Vývoj jedince Autor: Mgr. Iva Hirschová
Postnatální období –starší školní věk
Tělesný, funkční a psychický vývoj dětí a mládeže
ANTROPOMOTORIKA.
KOSTERNÍ SOUSTAVA Tvoří kostra těla.
Charakteristika jednotlivých věkových období
R Y C H L O S T Michal Lehnert.
Fyziologie tělesné zátěže
Období lidského života
Konstrukty motoriky, fylogeneze motoriky
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc
Dospívání - puberta Období, ve kterém se tělo dítěte mění na dospělého člověka schopného se rozmnožovat.
Transkript prezentace:

Tělesný, funkční a psychický vývoj dětí a mládeže Milan Husár

Obsah Tělesný vývoj Periodizace vývoje Mladší školní věk (prepubescence) Střední školní věk (pubescence) Starší školní věk (adolescence)

Tělesný vývoj Vývojem rozumíme sérii kvalitativních změn, po dobu kterých se individuálně embryo formuje na zralý organizmus. Individuální průběh (pohlaví, vnitřní a vnější prostředí…) „Tělo je nástroj, jehož lidé užívají, ať dělají cokoliv, a je velmi důležité, aby tento nástroj byl dokonale připravený, ať už ho bude použito k čemukoliv.“ (Sókratés)

Mladší školní věk 6 (7) – 10 (11) Vývoj sekundárních pohlavních znaků Růst tělesného objemu Osifikace kostí, kloubní spojení měkká a pružná Vznik poruch v držení těla Postupný rozvoj svalstva (horních končetin)

Mladší školní věk (prepubescence) Objem srdce relativně větší než u dospělého Srdeční frekvence po zatížení rychle klesá Nedostatečně vyvinuté dýchací svalstvo Adaptace na vytrvalost Důležitá návaznost

Střední školní věk 10 (11) – 14 (15) Biopsychosociální změny Změna tělesné výšky Prohlubují se rozdíly ve výkonnosti (chlapci, dívky) Aerobní vytrvalost: D (do 13 let), Ch (celé období) Rychlostní schopnosti: D (vrchol 15 let) Ch (akcelerace v celém obobí)

Střední školní věk (pubescence) Progresivní růst síly Diskoordinační projevy Vývoj psychiky a abstraktního myšlení

Starší školní věk 14 (15) – 18 (19) Snížení tempa růstu (konečný somatotyp) Ch nárůst svalové hmoty, D tuková sl. Ch výkonnost roste, snižuje se kloubní pohyblivost D stagnace výkonnosti Psychický vývoj: koncentrace pozornosti, konzistentní motivace, cílevědomost…

Děkuji za pozornost