Sada 3 Člověk a společnost MŠ, ZŠ a PrŠ Trhové Sviny

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
TVARY I. VY_32_INOVACE_5C_01 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Sada 3 Matematika MŠ, ZŠ a PrŠ Trhové Sviny.
Advertisements

Usazování a krystalizace VY_32_INOVACE_1A_05 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Sada 1 Člověk a příroda MŠ, ZŠ a PrŠ Trhové Sviny.
Obilniny VY_52_INOVACE_36 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Sada 1 Člověk a příroda MŠ, ZŠ a PrŠ Trhové Sviny.
Tísňová volání VY_32_INOVACE_1B_10 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Sada 2 Člověk a společnost MŠ, ZŠ a PrŠ Trhové Sviny.
Elektrické napětí VY_32_INOVACE_2A_13 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Sada 1 Člověk a příroda MŠ, ZŠ a PrŠ Trhové Sviny.
LEDEN VY_32_INOVACE_4A_01 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Sada 1 Člověk a jeho svět Mateřská škola, Základní škola a Praktická škola Trhové Sviny.
Pravěk – doba kamenná VY_32_INOVACE_3C_01 Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Sada 3 Člověk a společnost MŠ, ZŠ a PrŠ Trhové Sviny.
Zvířata v ZOO VY_32_INOVACE_2B_10 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Sada 2 Jazyk a jazyková komunikace MŠ, ZŠ a PrŠ Trhové Sviny.
Povolání II. VY_32_INOVACE_3A_03 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Sada 3A Člověk a jeho svět MŠ, ZŠ a PrŠ Trhové Sviny.
Obrázkové čtení VY_32_INOVACE_5B_20 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Sada 2 Čtení Mateřská škola, Základní škola a Praktická škola Trhové Sviny.
Sada 2 Člověk a společnost MŠ, ZŠ a PrŠ Trhové Sviny
Popis domu VY_32_INOVACE_2B_17 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Sada 2 Člověk a společnost MŠ, ZŠ a PrŠ Trhové Sviny
Sada 1 Člověk a příroda MŠ, ZŠ a PrŠ Trhové Sviny
Sada 1 MŠ, ZŠ a PrŠ Trhové Sviny
Sada 3 Člověk a společnost MŠ, ZŠ a PrŠ Trhové Sviny
Sada 3A Člověk a jeho svět MŠ, ZŠ a PrŠ Trhové Sviny
U lékaře VY_32_INOVACE_1B_11 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Sada 1 Člověk a příroda MŠ, ZŠ a PrŠ Trhové Sviny
Drahé kovy VY_32_INOVACE_1A_09 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Náš byt I. VY_32_INOVACE_3A_19 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Manželství VY_32_INOVACE_1B_14 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Buddhismus VY_32_INOVACE_1B_18 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Sada 1 Člověk a příroda MŠ, ZŠ a PrŠ Trhové Sviny
Sada 2 Člověk a společnost MŠ, ZŠ a PrŠ Trhové Sviny
Zvuk VY_32_INOVACE_2A_10 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Sada 2 Člověk a jeho svět MŠ, ZŠ a PrŠ Trhové Sviny
Sada 3 Člověk a společnost MŠ, ZŠ a PrŠ Trhové Sviny
Život na vesnici VY_32_INOVACE_2_DĚJEPIS_10_ŽIVOT NA VESNICI
Sada 1 Člověk a příroda MŠ, ZŠ a PrŠ Trhové Sviny
Sloveso can VY_32_INOVACE_2B_12 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Sada 1 Člověk a příroda MŠ, ZŠ a PrŠ Trhové Sviny
Ph látek VY_32_INOVACE_1A_17 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Sada 1 Člověk a příroda MŠ, ZŠ a PrŠ Trhové Sviny
Mateřská škola, Základní škola a Praktická škola Trhové Sviny
Sada 3 Člověk a společnost MŠ, ZŠ a PrŠ Trhové Sviny
Sada 3 Člověk a společnost MŠ, ZŠ a PrŠ Trhové Sviny
Sada 1 Člověk a příroda MŠ, ZŠ a PrŠ Trhové Sviny
Sada 3 Člověk a společnost MŠ, ZŠ a PrŠ Trhové Sviny
Sada 2 Člověk a společnost MŠ, ZŠ a PrŠ Trhové Sviny
Sada 3 Člověk a společnost MŠ, ZŠ a PrŠ Trhové Sviny
Obojživelníci VY_52_INOVACE_26 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Velikonoce VY_32_INOVACE_1B_08 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Rodina VY_32_INOVACE_3A_11 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Sada 2 Jazyk a jazyková komunikace MŠ, ZŠ a PrŠ Trhové Sviny
Sada 3 Matematika MŠ, ZŠ a PrŠ Trhové Sviny
AUTOR: Dana Vítková NÁZEV: VY_32_INOVACE_165_O životě na vesnici
Kostel VY_32_INOVACE_1B_02 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Mateřská škola, Základní škola a Praktická škola Trhové Sviny
Sada 1 Člověk a příroda MŠ, ZŠ a PrŠ Trhové Sviny
Sada 3 Člověk a společnost MŠ, ZŠ a PrŠ Trhové Sviny
Sada 3 Matematika MŠ, ZŠ a PrŠ Trhové Sviny
Sada 3 Matematika MŠ, ZŠ a PrŠ Trhové Sviny
Sada 2 Člověk a jeho svět MŠ, ZŠ a PrŠ Trhové Sviny
Sada 3 Matematika MŠ, ZŠ a PrŠ Trhové Sviny
Sada 1 Člověk a příroda MŠ, ZŠ a PrŠ Trhové Sviny
Sada 1 Člověk a příroda MŠ, ZŠ a PrŠ Trhové Sviny
Slované VY_32_INOVACE_3C_02 Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Hláska Š VY_32_INOVACE_3B_10 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Sada 3 Člověk a společnost MŠ, ZŠ a PrŠ Trhové Sviny
Sada 3 Matematika MŠ, ZŠ a PrŠ Trhové Sviny
Jak dělá? VY_32_INOVACE_5B_06 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Sada 3 Člověk a společnost MŠ, ZŠ a PrŠ Trhové Sviny
Sada 3A Člověk a jeho svět MŠ, ZŠ a PrŠ Trhové Sviny
Sada 3A Člověk a jeho svět MŠ, ZŠ a PrŠ Trhové Sviny
Sada 3 Matematika MŠ, ZŠ a PrŠ Trhové Sviny
Sada 2 Člověk a společnost MŠ, ZŠ a PrŠ Trhové Sviny
Sada 3 Matematika MŠ, ZŠ a PrŠ Trhové Sviny
Sada 1 Člověk a příroda MŠ, ZŠ a PrŠ Trhové Sviny
Sada 3 Matematika MŠ, ZŠ a PrŠ Trhové Sviny
Transkript prezentace:

Sada 3 Člověk a společnost MŠ, ZŠ a PrŠ Trhové Sviny Středověká vesnice VY_32_INOVACE_3C_05 Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.1056 Sada 3 Člověk a společnost MŠ, ZŠ a PrŠ Trhové Sviny

Identifikátor materiálu: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT, 05 Anotace Žáci získávají základní informace o životě ve středověké vesnici (role stařešiny rodu, zemědělství, chov dobytka, včelařství), dovídají se, kdo byli nevolníci a v jakém vztahu byli ke knížete a jakým způsobem fungovalo trojpolní hospodářství, v interaktivním cvičení ověřují své znalosti o trojpolním hospodářství (při klepnutí myší na kolečko se správnou odpovědí, se příslušné kolečko přesune do vyznačeného prostoru, pokud žák zvolí kolečko se špatnou odpovědí, odplíží se zvolené kolečko pryč), v závěrečném interaktivním opakování žáci klepnutím myši vybírají správné odpovědi zapsané v domečku, domeček s odpovědí se pak svým základem postaví na příslušnou čáru. Autor Období vytvoření materiálu Mgr. Naděžda Korcová září 2011 Speciální vzdělávací potřeby ADHD, dyslexie, dysgrafie, dysortografie Vzdělávací oblast Vzdělávací obor Člověk a společnost Dějepis Druh učebního materiálu Interaktivní DUM Druh interaktivity Využití interaktivní tabule a práce s PC Cílová skupina  Žák – s lehkým mentálním postižením Stupeň a typ vzdělávání Základní škola praktická – 2. stupeň Typická věková skupina 13 – 15 let, 7. ročník

Středověká vesnice

Stařešina rodu Stařešina rodu neboli starosta byl „hlavou rodu“. Všichni jej ctili. Vyhoštění z rodu se rovnalo trestu smrti (vyhoštěný většinou zemřel hladem). Stařešina volil muže do rady. Rada rozdělovala práce.

Obilí a len Obilí bylo základem středověkého polního zemědělství – z vypěstované pšenice se pekl chléb. Kromě obilí se ve středověku pěstoval i len, ze kterého ženy zpracovávaly pevné plátno. Ze lněného plátna vznikaly kalhoty a haleny.

Chov dobytka Naši předkové chovali dobytek, který se pásl na pastvinách a loukách. Vyráběli máslo, tvaroh a sýry.

Včelařství Jako sladidlo se ve středověku používal med. Nejprve se používal med lesních včel, později měli vesničané úly u svých domů. Oblíbeným nápojem byla medovina.

Přichází kníže! Od 10. století se vlastníkem neobdělané půdy stal kníže. Půdu dával k užívání svým hodnostářům, duchovenstvu, svým vojákům. Pro ně pracovali nesvobodní lidé, tzv. nevolníci, kteří museli odvádět většinu toho, co vypěstovali.

Jař, ozim, úhor Vesnice měla tři druhy polí: Jař – obilí, které se seje na jaře Ozim – obilí, které se seje na podzim Úhor – pastviny pro dobytek Jednotlivé etapy se po každém roce střídaly.

Fáze trojpolního hospodářství Uveď, které tři fáze mělo trojpolní zemědělství. Klepnutím myší na jednotlivá pole zjistíš, zda jsi byl úspěšný. pole Fáze trojpolního hospodářství jař úhor úrok let ozim

Opakování Hlavou rodu byl ________________ . Kromě obilí lidé pěstovali ________ . Nevolníci pracovali pro ___________. Ve středověku se sladilo _____________ . staře- šina me-dem. len kníže- te

Zdroje obrázků: http://office.microsoft.com/klipart