Placentálové – hmyzožravci, letouni, chudozubí

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
VY_32_INOVACE_Př-ž 6.,7.18 Anotace:
Advertisements

CZ.1.07/1.4.00/ VY_32_INOVACE_538_Př8 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Předmět: Přírodopis Ročník:
Lesní obratlovci – savci
Systém savců 3 Přírodopis VY_32_INOVACE_ sada, Př 5
Označení DUM Fa - DUM Autor Příjmení a jméno: Fichna Josef, Mgr. Škola: Základní škola a Mateřská škola Štěpánkovice, příspěvková organizace.
SAVCI – ŽIVORODÍ – PLACENTÁLOVÉ CHUDOZUBÍ
Savci - opakování.
Živočichové opakování Vypracovala: Mgr. Miloslava Tremlová.
Chudozubí (Edentata).
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
SAVCI - charakteristika
Živočichové našich polí Savci 4. ročník
Vypracovala Martina Šanderová
Plazi 4. ročník Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem
Hmyzožravci (Insectivora)
Placentálové – řád hmyzožravci
Třída: Savci - Mammalia
Podkmen: OBRATLOVCI Třída: SAVCI.
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Letouni (Chiroptera).
ZŠ Grünwaldova, Č. Budějovice Mgr. Zuzana Šimečková
Základní škola a Mateřská škola, Pavlice, okres Znojmo OP VK 1
LETOUNI Letouni tvoří početnou skupinu velmi zvláštních savců (asi 750 druhů) Mezi letouny patří kaloni a netopýři Největší zvláštností jsou přední končetiny.
Letouni.
PLACENTÁLOVÉ ZNAKY: Zárodek se vyvíjí dlouho v matčině těle.
Řád: Hmyzožravci Protáhlá lebka Velký počet ostrých zubů
Hmyzožravci.
NAŠI OBOJŽIVELNÍCI Obr.1.
Tvůrce: Mgr. Alena Výborná
Matyáš Kvapil projekt: NETOPÝR
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Tvůrce: Mgr. Alena Výborná
Savci 1 VEJCORODÍ A ŽIVORODÍ Základní škola Choltice, okres Pardubice - "Učíme se pro život" Šablona: č. III/2 Inovace a zkvalitnění výuky pomocí ICT.
Šablona : V/2 Sada: 1/23 Ověření ve výuce: Třída: 7 Datum: Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Pořadové číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Čeledi: břízovité, bukovité, vrbovité Základní škola Choltice, okres Pardubice - "Učíme se pro život" Šablona: č. III/2 Inovace a zkvalitnění výuky pomocí.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
Sekáči, roztoči, štíři, štírci
SAVCI ŠELMY KOČKOVITÉ.
Přírodopis: ŽAHAVCI.
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
Pásovec devítipásý Vypracoval: Adam Čada
SAVCI (Mammalia).
Živorodí Placentálové.
VY_32_ INOVACE_ 06_ PŘÍRODOVĚDA 5
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
Přírodopis ROZSIVKY.
PLOUTVONOŽCI CHOBOTNATCI
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Kopřivnice, Štramberská 189, příspěvková organizace
HMYZOŽRAVCI VY_32_INOVACE_BOHACOVA.BIOTER.08
LICHOKOPYTNÍCI.
Základní škola a Praktická škola Dvůr Králové nad Labem
Třída: Savci Autor: Zuzana Veselíková Vytvořeno: červen 2011
Zoologie bezobratlých a obratlovců
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice
SAVCI CHARAKTERISTIKA.
Zoologie bezobratlých a obratlovců
Přírodopis ROZSIVKY.
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice
VY_32_INOVACE_15 15 hmyzožravci autor: Mgr. Helena Žovincová
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
AUTOR: Mgr. Ladislava Kobzová NÁZEV: VY_32_13_16 Chudozubí
SAVCI - charakteristika
Hmyzožravci Klára Dominová 3. A.
Letuchy a letouni Daniela Hajná 7. E.
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
TANY CHUDOZUBÍ LUSKOUNI ZAJÍCOVCI
Živočichové.
PTÁCI – LETCI (ŠPLHAVCI)
Vyšší živočichové.
Transkript prezentace:

Placentálové – hmyzožravci, letouni, chudozubí Savci Placentálové – hmyzožravci, letouni, chudozubí

Základní škola Choltice, okres Pardubice - "Učíme se pro život" Šablona: č. III/2 Inovace a zkvalitnění výuky pomocí ICT Pořadové číslo: 33 Autor: Ošlejšková Hana Ověření ve výuce: 7. a 8. třída Datum ověření: 31.10.2012

Metodika: 1. Prohlédněte si prezentaci a vyslechněte výklad. 2 Metodika: 1. Prohlédněte si prezentaci a vyslechněte výklad. 2. Zodpovězte otázky. 3. Odpovědi si zkontrolujte. Klíčová slova: placentálové, zárodek, pupeční šňůra, hmyzožravci, krtek, rejsec, rejsek, ježek, letouni, echolokace, kaloň, netopýr, chudozubí, pásovec, lenochod, mravenečník, hibernace.

Placentálové Zárodek se vyvíjí poměrně dlouho v matčině těle. Výživu, dýchání a vylučování zajišťuje placenta, která je spojena se zárodkem pupeční šňůrou. Mají ji pouze samice. Mláďata se rodí dobře vyvinutá a mají schopnost sát mateřské mléko. Žijí na celé Zemi.

Hmyzožravci Nejprimitivnější řád, jehož příslušníci se značně liší tělesnou stavbou i vzhledem. Spotřebují velké množství potravy (bezobratlí, drobní obratlovci). Bez potravy by brzy uhynuli. Drobní, protáhlá lebka s protáhlou mozkovnou. Orientují se pomocí čichu a hmatu. Většinou noční živočichové – slabší zrak.

Krtek obecný Žije v celé Evropě. Jeho lovištěm je síť podzemních chodeb, které neustále rozšiřuje. Na polích, loukách, zahradách. Živí se hmyzem, žábami, ještěrkami, myšmi. Je dlouhý asi 15 cm (ocas asi 2,5 cm).

Rejsec vodní Žije pouze u vody. Nory si vyhrabává na suchých březích řek. Je to náš největší rejsek. Živí se hmyzem, rybím potěrem a jikrami. Špičky zubů tmavě červené. Má vynikající kožich.

Bělozubka nejmenší Váží jen 2 gramy. Bílé zuby. Jižní Evropa, Zakavkazí, Turkménie, Afrika. Nejmenší savec.

Rejsek obecný Žije v křovinách, na polích i na lukách. Nejčastěji se stěhuje do opuštěných nor. Sežere tolik potravy, kolik sám váží. Potrava: hmyz, slimáci, pavouci, mršiny. Nejhojnější. Aktivní po celý rok.

Ježek východní Náš jediný bodlinatý savec . Jeho ostny jsou 2 - 3 cm dlouhé a 1mm široké. Užitečný. Žije hlavně v nížinách. Bodliny směřují do stran.

Ježek západní Výskyt: celá republika mimo východní část. Lesy, parky, města, zahrady. Bodliny má uhlazené. Směřují do stran. V zimě upadá do spánku = = hibernace.

Letouni Tvoří početnou skupinu zvláštních savců. Mají rozpětí končetin (křídel) až 1,5 m. Patří jsem kaloni a netopýři. Létacím ústrojím je napjatá tenká citlivá blána, která je natažena mezi prsty, tělem a zadními končetinami. Orientují se pomocí echolokace. Zadní končetiny slouží k zavěšení.

Kaloň jedlý (malajský) Je velký asi 40 cm a rozpětí křídel se pohybuje kolem 150 cm, tj. největší létající savec. Váží až 1,5 kg. Živí se převážně plody a květy. Způsobuje škody na plantážích. Jejich domovem je Afrika a jihovýchodní Asie.

Netopýr velký Náš největší a poměrně hojný druh. Živí se hmyzem za letu. Noční živočich. V noci se orientuje pomocí echolokace. Zimní spánek (jeskyně). Potrava: hmyz. Tvoří kolonie.

Chudozubí Žijí převážně v Jižní a Střední Americe. Mají zvláštní spojení hrudních kostí a bederních obratlů. Kůže je velmi silná. Na nízké vývojovém stupni zůstal mozek. Mají velmi dobrý čich, ale ostatní smysly nemají příliš dokonalé.

Pásovec štětinatý Má krunýř, který se skládá z kostěných destiček, pokrytých vrstvou rohoviny. Uprostřed krunýře je 6 – 8 pásů spojených ohebnou křehkou kůží. Mají 96 až 104 zubů. Živí se bezobratlými živočichy.

Lenochod tříprstý Žije v korunách stromů. Pomocí drápů (3) se zachycuje na větvích stromů. Povrch jeho mozku je hladký. Živí se listím stromů. Může mít 5-7 krčních obratlů (tj. výjimka).

Mravenečník velký Dobře snáší poměrně nízké teploty. Chrání ho čtvrt metru dlouhá žíňovitá srst. Jazyk dokáže vysunout až na vzdálenost 50 cm. Sliny jsou lepkavé. V čelistech nemá žádné zuby.

OTÁZKY 1. Vyjmenuj 4 zástupce hmyzožravců. 2. Do kterého řádu patří netopýři? 3. Vyjmenuj tři zástupce řádu chudozubých. 4. Čím se živí kaloni? 5. Čím se živí rejsec vodní? 6. Jak se nazývá způsob orientace letounů? 7. Je ježek obecný užitečný živočich (z pohledu člověka) a jestli ano, tak proč? 8. Který zástupce chudozubých má hladký povrch mozku? 9. Jaký význam má pro placentály placenta?

ODPOVĚDI 1. Krtek obecný, rejsec vodní, rejsek obecný, ježek obecný. 2. Letouni. 3. Mravenečník velký, pásovec štětinatý, lenochod tříprstý. 4. Ovocem. 5. Živí se hmyzem, rybím potěrem a jikrami. 6. Echolokace. 7. Ano, živí se hmyzem. 8. Lenochod tříprstý. 9. Zajišťuje výživu, dýchání a vylučování.

Zdroje http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/e/ed/Talpa_europaea_MHNT.jpg/25 8px-Talpa_europaea_MHNT.jpg http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Neomys_fodiens_TF_090829.jpg http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Common_Shrew.jpg http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/e/e1/Erinaceus_europaeus_LC0119. jpg/250px-Erinaceus_europaeus_LC0119.jpg http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/d/de/Yezhik.jpg/300px-Yezhik.jpg http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Erinaceus_europaeus_%28Marek_Szczepanek%29.jpg http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Pteropus_vampyrus2.jpg http://en.wikipedia.org/wiki/File:Myotis_septentrionalis_1870.jpg http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Chaetophractus_villosus_%28Wroclaw_zoo%29-1.JPG http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/9/9b/Choloepus_didactylus_2_- _Buffalo_Zoo.jpg/232px-Choloepus_didactylus_2_-_Buffalo_Zoo.jpg Kantorek, J.; Jurčák, J.; Froněk, J.; et al. Přírodopis 8; Prodos: Olomouc, 1999. http://cs.wikipedia.org http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Suncus_etruscus_crop.jpg http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Myresluger2.jpg